Auto: 1996 406 2,0 SV (tapahtumahetkellä ajettu 308 000 km).
Viime sunnuntaina pääsin itsekin tutustumaan jousien katkeamiseen. Lähdin pesemään autoani ja 150 metrin ajomatkan jälkeen kuului ilmeisesti varsin usealle 406/605 kuskille tuttu pamaus. Onneksi vauhtia oli 6km/h ja pikaisen vilkausun perusteella katkettuaan jousi ei hajottanut mitään, vaan laskeutui pyörän navan päälle, joten pohjakosketukselta vältyttiin. Normaaliin tyyliin jousi katkesi alapäästä puolen kierroksen kohdalta, ja päällisin puolin näytti olevan aivan moitteettomassa kunnossa. Viime kesänä vaihdoin vielä yläpään kääntölaakerit, joten niistä ei voi hakea edes tekosyytä.
Oman autoni lisäksi samassa kerrostalossa asuvan kaverini -97 1.8 ST 406:sta katkesi etujousi tämän vuoden helmikuussa. Tämä meni perinteisesti yöllä auton ollessa parkkipaikalla. Ketjun lukemisen ja omien kokemusten perusteella on vähän sellainen fiilis, että jokaisen alkuperäisillä jousilla varustettu pre-facelift 406:n etujouset tulevat katkeamaan jossain vaiheessa. Ei hyvä.
Erittäin mielenkiintoinen kyllä tuo jousilautasen rakenne, voi huhhuh mitä olisi käynyt jos tämä olisi pettänyt maantiellä mutkassa tai moottoritiellä? Soittelin heti maanantaina-aamuna maahantuojalle ja kyselin olisiko maahantuojan vastuu tehdä jotain. "Kampanja, jossa tarjouduimme vaihtamaan autoihin jousia päättyi kymmenen vuotta sitten." kuului vastaus, että ei taida paljoa kiinnostaa, ennen kuin joku suomessa menehtyy katkeavan jousen takia?
Alkuperäisten jousien varsin korkean hinnan takia päädyin tilaamaan Saksasta Eibachin -30mm madaltavan Pro-Kit jousisarjan, saa nähdä miten se pelittää. Ainakin on 30 euroa halvempi postikuluineen kuin kaksi etujousta marmoritiskiltä. Taitaa uusien jousien kova kysyntä pitää hinnan korkealla.
Edit: Tässä tuon kaveri noin 235tkm ajetun 406:n etujousen katkeamiskohta. Näkee aika hyvin miten on korroosio edennyt.
http://users.tkk.fi/lahtiain/40618ST_etujousi.jpg