Kirjoittaja Aihe: Vaihteistoöljyt (manuaalivaihteistot)  (Luettu 144447 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

powerage

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 80
Vs: Vaihteistoöljyt (manuaalivaihteistot)
« Vastaus #150 : 24.12.2014, 14:08:23 »
Kyllä sopii Total BV "saaraan" niin kuin lähes kaikkiin PSA manuaalivaihteistoihin.
Citroen C5 I  &  C5 II

mika

  • Vieras
Vs: Vaihteistoöljyt (manuaalivaihteistot)
« Vastaus #151 : 14.01.2015, 17:27:20 »
Auto: 2006 407 SW 2,0 Confort (EW10A).

Vetoakselin tiiviste vuotaa, joten tarvii vaihtaa öljytkin laatikkoon. Melkoinen sekameteli tämä ketju. Varaosaliikkeessä tarjoavat nyt tuota LQM Gear Oil (GL 5) 75W-80 (heidän tietokantansa suosittelee+ LQM:n nettisivustolla suositellaan PSA kulkuvälineisiin?). Vieressä hyllyssä myös tuo LQM High Performance Gear Oil (GL 4+) SAE 75W-90. Ja useampaa eri Mobilin öljyä. Ei olis haluja lähteä kauempaa hakemaan paria litraa, eli noista pitäs valita. Mikä olis se oikea öljy?

Timppa71

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 340
  • Peugeot 508, Citroen C3, Peugeot 206
Vs: Vaihteistoöljyt (manuaalivaihteistot)
« Vastaus #152 : 14.01.2015, 17:52:57 »
Ohjekirjassa varmaan suosituksia vaihteistoöljyksi. Viskositeetiltaan kannattaa valita 75W-80 öljyt (huoltokirjasta tarkastaa oikean viskositeetin) eikä mitään muuta vaikka jollain hyviä kokemuksia muistakin on ollut. Öljyn valmistajalla varmaankaan ei ole väliä. Jos laittaa jäykemmät öljyt niin saattaa mennä kylmässä jäykäksi laatikko...

Matkustelia

  • Vieras
Vs: Vaihteistoöljyt (manuaalivaihteistot)
« Vastaus #153 : 14.01.2015, 17:54:42 »
Synteettiset Mobil öljyt.

mika

  • Vieras
Vs: Vaihteistoöljyt (manuaalivaihteistot)
« Vastaus #154 : 14.01.2015, 18:13:38 »
Huoltovihkossa on mainittu ainoastaan Peugeotin tuotenumero vaihteistoöljylle...

Timppa71

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 340
  • Peugeot 508, Citroen C3, Peugeot 206
Vs: Vaihteistoöljyt (manuaalivaihteistot)
« Vastaus #155 : 14.01.2015, 18:42:52 »
No niinpä näkyy olevan. Itse olen laittanut muutamiin Peugeoteihin (mm. 307 EW10A:n yhteydessä olleeseen 5v. manuaaliin) Totalin BV 75W-80 jota esim. Motonet myy. Hyvin on toiminut ko. öljy eli jotain vastaavaa laittaisin jos itse pitäisi valita...

mika

  • Vieras
Vs: Vaihteistoöljyt (manuaalivaihteistot)
« Vastaus #156 : 14.01.2015, 19:28:21 »
Just se kun tulee noi GL luokituksen erot vaikka visko ois sama. Kuten LQM Gear Oil (GL 5) 75W-80 ja Totalin BV (GL4+) 75W-80.

Mutta tilasin motonetistä nyt noi Totalin öljyt kun se tunnetusti ranskalaiseen sopii.

Benkku

  • Vieras
Vs: Vaihteistoöljyt (manuaalivaihteistot)
« Vastaus #157 : 14.01.2015, 20:53:19 »
Virallisesti 'GL4+ luokitusta' ei ole, vaan kyse on GL4 sekä GL5 luokat täyttävästä laadusta.

Splite

  • Vieras
Vs: Vaihteistoöljyt (manuaalivaihteistot)
« Vastaus #158 : 28.03.2015, 21:11:55 »
Auto: 1998 406 1,8 (8-ventt.).

Moi. Tarkoitus olisi vaihdella lähiaikoina omaan Peugeottiin nuo vaihteistoöljyt ja varmistelenkin vain, että tuo Totalin 75W-80 on vissiin sopivaa öljyä? Korjaamomanuaali tosin ehdottelee jotain Mobilube 1 SHC 75W-90 öljyä, mutta ainakin monessa aiheessa tuota ei suositella.

kilroy

  • Käyttäjä
  • ****
  • Viestejä: 343
  • L'herbe est toujours plus verte de l'autre côté.
Vs: Vaihteistoöljyt (manuaalivaihteistot)
« Vastaus #159 : 30.03.2015, 18:01:25 »
Pösöön  75W-80 BV löytyy myös nykyään Mobil,ia muuten Total tai Elf muu EI! käy vaikka ehdotetaan jotain muuta.

urkki

  • Käyttäjä
  • ****
  • Viestejä: 531
Vs: Vaihteistoöljyt (manuaalivaihteistot)
« Vastaus #160 : 30.03.2015, 18:10:43 »
Itse olen käyttänyt teboilin 75 90 gl4 synteettistä oljyä, 30tkm välein olen vaihtanut. Silmin havaittavaa värimuutosta ei kerkee tuolla vaihtovälillä tapahtua. Pitäiskö sitä siiten vaihtaa öljymerkkiä, mitään negatiivista toiminnan kannalta en ole tb öljyssä havainnu. Lähinnä se et 20l astiassa sai öljyä oli joku ostopäätöstä puoltanut tekijä.

purflux

  • Vieras
Vs: Vaihteistoöljyt (manuaalivaihteistot)
« Vastaus #161 : 30.03.2015, 19:58:04 »
Miksi niin usein vaihdat? Moottoriin kyllä kannattaa vaihtaa 10 000 välein mutta laatikkoon vaihtaisin 100-200 000 välein. Ainakin synkronointi puree paremmin vanhalla öljyllä kun kitka on suurempi.

Benkku

  • Vieras
Vs: Vaihteistoöljyt (manuaalivaihteistot)
« Vastaus #162 : 30.03.2015, 20:06:42 »
100 tkm manuaalivaihteiston öljynvaihtoväliksi on käytännössä useimmissa tapauksissa liian pitkä siivu, puhumattakaan 200 tkm:n suoritteesta. Luokkaa 60 tkm on vaihteiston keston, kuluman ja toiminnan kannalta järkevä vaihtoväli manuaalivaihtesto-öljylle. Toki riippuen ajosuoritteesta, pidemmässä ja matka-ajossa sopiva väihtoväli voi olla sen 80-100 tkm.

Synkronointi toimii parhaiten oikean viskositeetin ja öljyluokituksen (esim. GL-luokka) öljylaadulla johon ei ole kertynyt vettä ja jonka mukana suspensiossa ei seilaa kulumisesta johtuvia partikkeleita.

Synkronointi kyllä tapaa tuoreilla öljyillä toimia parhaiten.

urkki

  • Käyttäjä
  • ****
  • Viestejä: 531
Vs: Vaihteistoöljyt (manuaalivaihteistot)
« Vastaus #163 : 30.03.2015, 20:11:04 »
Meinasin nyt jos pääsis sen 400000 ilman laakeri remonttia ja ku tu 20 pönttö riittää sen 10 vaihtoväliä, niin ei kalliks tule. Ei kauan vaihda nosturilla ja laita uutta huohottimen reiästä. Eikä varmaan laatikko pääse mustumaan sisältä tuolla vaihto välillä. Synkrot mulla toimii ihan hyvin, vaihdakin aika rauhallisesti vaihteet ja eipä noita tarvii paljo rumpata, lämpimästä tallista aina lähen niin ei oo jäykkä vaihtaa vaihteita. Sitäpaitsi sanotaan että joutavalla jotakin, et on mulla aikaa niitä vaihella. Sitäpaitsi olen nuita laatikoita laakeroitu laakerivikojen vuoksi, ei tosin peugeotin laatikoita. Huomenna tulee tojotan laatikko. Offina vaihan koneeseen 6.5-8tkm välein ja ei oo skeidaa huohottimessa. Itse vaihan kelkan telaston iskareihin öljyt 500-1000km välein niin paljo helpomalla pääsee ja pysyy kunnossa.

MJ

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 3 260
Vs: Vaihteistoöljyt (manuaalivaihteistot)
« Vastaus #164 : 30.03.2015, 20:45:12 »
Suositusviskositeetti on 75W-80, joten tuossa Teboilin öljyssä on turhan suuri viskositeetti. En tiedä, millä tavalla tuo vaikuttaa voitelun laatuun (roiskevoitelu), mutta ainakin polttoaineenkulutus kasvaa hiukan, kun käytetään jäykempää öljyä. Lämpötilassa 40oC on 75W-90-öljyn viskositeetti noin kaksinkertainen verrattuna 75W-80-laatuun. Tuskin tuo nyt kuitenkaan kovin suuri kysymys on mihinkään suuntaan.