Auto: 2001 607 2,2 HDi.
Rusahti kuskin ikkunaa käyttäessä pikkupakkasilla. Lasinnosto toimi edelleen, mutta pienen lisä-äänen kanssa, joten päätin lopettaa käyttämisen ennen tarkempia tutkimisia.
Tilasin Ebaysta korjaussatsin varalle ennen purkamisia, kun ei ole niin tyyris.
Tuommoset tilasin vähän summassa, klick. Vertailin myytävien osien kuvia ja tuossa oli alumiiniset kiinnikkeet, niin tilasin nuo. Otin varalta paketin vaijereineen kaikkineen.
Purkaminen aloitetaan irroittamalla oven vetokahvan pohjalta peitelevy vaikka pienellä ruuvarilla kampeamalla. Sen alla on yksi torx-päinen ruuvi.Ruuvin irroituksen jälkeen voi kammeta tuon sivuikkunoiden ja peilien ohjauspaketin ylös takapää ensin. SItten liittimien irroitus ohjausyksiköstä. Itsellä on sähköpenkit muisteilla ja niiden muistinappulat ovat avauskahvan kehikossa. Sen kampesin seuraavana irti ja irroitin johdot. Myös oven alavalo kannattaa kammeta irti ja irrottaa johto ennen pahvin irrotusta.
Seuraavana voi muistaakseni kammeta ovipahvin irti. Kaikki kiinnikkeet lähtee samaan suuntaan eli noiden napsujen suuntaan. Itsellä piti yläreunaa repiä joka suuntaan ennenkuin selvisi miten se irtoaa. Oheisessa kuvassa näkyy joitain kiinnikkeiden paikkoja.
Seuraavaksi piti irroittaa seuraavassa kuvassa näkyvät thinksit. Oven sulkemiskahvan tukipellin (keltapassivoitu) kolme pop-niittiä piti porata auki. Sitten irroittelee johtojen kiinnikkeitä että pääsee irroittamaan tuon valkoisen solumuovikalvon.
Myös kaiutin muovikoteloineen kannattaa irroittaa. En ole ihan varma onko välttämätöntä. Itsellä tuo kaiuttimen muovinen kiinnityskehikko oli vedetty turhan julmilla niiteillä kiinni ja niiden irroituksessa meni aikaa. En ole varma oliko nuo alkuperäiset. Takaisin laitoin tiivisteliimalla, ruuveilla (M6) ja nyloc-muttereilla. Kaiutinkotelon lisäksi pitää porata avauskahvan niitit irti. Yksi nostolaitteen kiskon kiinnitysruuvi on kahvan alla.
Nostolaite on ikkunassa kahdesta kohtaa kiinni ikkunassa, jotka pitää löysätä. Piti vähän "säätää", että ikkunan sai sopivalle korkeudelle, että ruuvin pääsi löysäämään. Laskin ikkunan ennen purkamista ala-asentoon ettei rymähdä alas. Ylöspäin se ei helpolla enää noussut ilman apuja kun vaijerit oli niin solmussa.
Kun sain ikkunan nostolaitteesta irti, nostin käsin yläasentoon. Ovessa avauskahvan vieressä oli reikä sopivassa paikassa, johon sai ruuvarin laittettua pitämään lasia ylhäällä. Jos jännittää, niin ylhäällä pysymisen voisi varmistaa vaikka leveällä teipillä. Laittaa teipin lasin ja ulkopuolella olevan taaemman pystykarmin välille.
Minulla oli korkannut yksi vaijerin pää irti muovikiinnikkeestä. Kiinnikettä oli korjattu aiemmin rautalangalla ja liimalla. Uusi kiinnike on alumiinirunkoinen joten voisi olettaa,että kestää paremmin.
Vaijerin irtoamisen takia minulla oli vaijerit myttyrällä joten vaihdoin ne. Siinä oli oma hommansa, mutta vähän pähkäilemällä onnistuu. Tuohon osioonhan löytyy myös juutuubivideoita.
Esim. tämä, klick Vaijerit rullasin hieman erilailla kuin videossa ettei jää kierteelle. Lisäksi rullasin vaijerit kelalle ensin, asensin peltikoteloon ja sitten venytin kaapelit kiinnikkeisin. Joustovara riitti juuri ja juuri, mutta mielestäni noin meni selkeämmin kuin videolla.
Takaisin kasattaessa ei ollut muuta haastetta kuin ikkunan säätäminen että on samansuuntaisesti tiivisteuran kanssa. Kiinnitys/säätöruuveihin pääsee käsiksi ihan yläasennossa ja about puolessa välissä. Liekö tuohon säätämiseen ihan exactia ohjetta...? Minä laitoin siten, että laskin lasia yläasennosta pari senttiä jolloin pystyi vertaamaan lasin ja tiivisteen rakoa. Sen mukaan sitten säädin.
Siinäpä jonkinlainen muistinvarainen yhteenveto omasta tuusauksesta. Jotain varmaan unohtui, mutta pääkohdat näkyy ja hommasta saa jonkinlaisen kuvan.
TEMP_ARKISTOON