Kirjoittaja Aihe: 307 - Kytkimen vaihto (TU5JP4)  (Luettu 18869 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

psaarinen

  • Vieras
307 - Kytkimen vaihto (TU5JP4)
« : 12.08.2009, 19:39:40 »
Auto: 2002 307 Wagon XR 1,6 (279 720 km).

Uusittiin kytkinpaketti (198 e) ja vasemman etupyörän ABS-anturi (52 e), öljynvaihto (Teboil Gold), öljynsuodatin, raitisilmasuodatin. Työtä 6,5 h, yhteensä 620 e. Nyt on taas monia kilometrejä edessä.

Matti

  • Vieras
Vs: 307 - Kytkimen vaihto (TU5JP4)
« Vastaus #1 : 05.11.2010, 10:30:46 »
Ongelma:

Auto: 2002 307 1,6.

Jatkanpa tähän keskusteluun kytkin aihetta. Ja ongelma seuraava. Ajelin maantiellä vitos vaihteella, olin vaihtamassa neloselle ja painoin kytkimen pohjaan. Vitos vaihde lähti todella jäykästi pois päältä eikä nelonen mennyt enää ollenkaan silmään laatikko vain rutisi. Pumppasin kytkintä muutaman kerran, mutta se ei auttanut, mikään vaihde ei mennyt enää päälle moottorin käydessä.

Loota tuntuu toimivan normaalisti kone sammuksissa, vaihteet menee helposti päälle ja sitä rataa. Kytkin poljin tuntuu normaalilta, sylinteri liikkuu normaalisti, nestettä on ja ilmasin myös kytkimen eikä auta. Mullakin on vahva veikkaus että kytkin on sökö.

Ratkaisu:

Varsinainen vika löytyi. Samainen kitkalevyn jousi oli irronnut ja tippunut kynsien väliin. Aiheesta on kirjoitettu enemmän tuonne, mulla on ihan samanlainen tapaus:

http://peugeot-foorumi.com/index.php?topic=28865.0

starship

  • Vieras
Vs: 307 - Kytkimen vaihto (TU5JP4)
« Vastaus #2 : 05.11.2010, 14:18:22 »
Toimiiko loota normaalisti kone sammutettuna? Onko kytkin normaalin tuntuinen? Veikkaan kytkintä. Tarkista myös onko nestettä tai onko vuotoa esim. sylinterissä. Kyllähän siitä päältä kai näkee liikkuuko se sylinteri painettaessa. Tuolla saattaa löytyä kytkimeen jotain apuja:

http://www.307online.com.ar/manuales/reparacion/default.htm

Boldor

  • Käyttäjä
  • **
  • Viestejä: 190
Vs: 307 - Kytkimen vaihto (TU5JP4)
« Vastaus #3 : 06.11.2010, 18:31:31 »
Onko jotain hyviä vinkkejä millä oikeanpuolen vetarin saa helpolla irti laatikosta? Pyöränpäästä on kaikki irti (raidetanko, alapallonivel, vetarinpää), akselin tukilaakeri moottorin takana ainakin tuntuu olevan irti, mutta ottaa kiinni johonkin.

Tarkoitatko että irroitit koko tukilaakerin. Tukilaakerissa on kaksi n 6 mm pulttia joiden "kynnet" pitävät tukilaakerin pesässäään. Pitkällä 11 mm hylsyllä mutterit saa avattua , ei tarvitse kokonaan poistaa ja kynnet käännettyä 180 astetta ja vetoakselin saa nykäistä irti. Vetoakseli menee oikealla puolella yli 100 mm vetopyörästön sisään , tila siellä loppuu jos tukilaakeri on kiinni vetoakselissa.

ToniL

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 8 152
    • http://peugeot505.info
Vs: 307 - Kytkimen vaihto (TU5JP4)
« Vastaus #4 : 19.11.2010, 21:08:45 »
Tällä hetkellä kaikki muut osat on saatu irti, mutta kytkinkoppa ei irtoa millään. Heiluu kyllä reilusti, mutta tuntuu olevan jollakin vielä kiinni jossain? Startti liikkuu kytkinkopan mukana, pitäiskö sen tehdä niin vai ei? Startista olen irroittanut kaksi pultia jotka menee kytkinkoppaan kiinni. Lähteekö starttimoottori mukaan vai pitäisikö jäädä paikoilleen?

Eikös se starttimoottori pidä irrottaa ennen vaihteiston irrottamista?

http://peugeot-foorumi.com/index.php?topic=45445.0
« Viimeksi muokattu: 14.12.2010, 23:17:35 kirjoittanut Tonilind »
"About the only thing it can't outrun is its shadow." - Peugeot-mainos
3 x 1985 505 Turbo Injection + 1986 505 Turbo Injection + 1985 505 GRE + 1989 309 1,6 XL Look + 1996 405 2,0 GTX Style + 1995 306 1,8 ST + 1997 306 2,0 GTI-6 + 2000 306 1,4 XN Cristal + 2001 306 2,0 GTI-6 + 2006 Expert Van 2,0 HDi 95 + 2009 Boxer 3 Van 2,2 HDi 120
Sivusto ja foorumi 505-harrastajille: peugeot505.info

Matti

  • Vieras
Vs: 307 - Kytkimen vaihto (TU5JP4)
« Vastaus #5 : 20.11.2010, 13:42:30 »
Olisikohan painelaakeri mennyt lautasjousesta läpi?

Painelaakeri näyttää kyllä ihan ehjältä.

lexa

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 188
Vs: 307 - Kytkimen vaihto (TU5JP4)
« Vastaus #6 : 20.11.2010, 15:30:48 »
Mistä olette hommanneet kytkinlevyn keskitystyökalun vai onko sellainen välttämätön?

Keskitystyökalu on hyvä apu levyä asennettaessa, mutta riittävän lähelle oikeaa kohtaa sen levyn saa myös jollain sopivalla tapilla/holkilla.
Nyt Honda Accord Tourer Executive 2,0 vm.2010

Edelliset:Peug. 405 1,9 GRI vm.1991, Peug. 406 ST2,0 vm.2001, Peug. 309 1,4 vm.1989, Peug 403 farm. 2xPeug 404, VW kupla, Datsun 100A, Peug 504, Volvo 244 aut, Peug 505, Peug 205, Saab 90,

starship

  • Vieras
Vs: 307 - Kytkimen vaihto (TU5JP4)
« Vastaus #7 : 20.11.2010, 18:31:30 »
Pari pientä täppää pikaliimaa levylle ja keskittää asetelmaan tai vauhtipyörään, ei pitäis olla vaikeaa eikä turhia kuluja erikoityökaluista. Toinen vaihtoehto etsiä sopivaa akselia, tuurna, mikä vaan oikean kokoinen tappi ja siihen sopiva hylsy/holkki, jolla sihtailla.

No, en kyllä pikaliimaa käyttäisi. Itse kun olen tehnyt kytkimiä ja keskityshän on tapahtunut, kun asetelma on vielä löysällä ja levy liikkuu, sitten kun se on keskellä, se asetelma kiristetään ja levy pysyy paikallaan, mutta enpä tiedä näistä uusista. Tietysti, jos on niin ahdasta, ettei muuten pysty tai jos on esim. lootaa vain raotettu, voi olla kätevä liimata se asetelmaan.

tial

  • Vieras
Vs: 307 - Kytkimen vaihto (TU5JP4)
« Vastaus #8 : 12.12.2010, 22:35:31 »
Auto: 2002 307 SW 1,6 (299 000 km).

Kytkinremontti koitti yllättäen itsellenikin. Kytkin on jo n. 10 000 km äännellyt ja täristänyt liikkeelle lähdettäessä. Nyt se sitten hajosi totaalisesti, aluksi ei irrottanut kunnolla ja sitten kytkin poljin jäikin jo kokonaan pohjaan. Työntämällä sain auton talliin ja purkutyöt ripeästi käyntiin, muutamaa vinkkiä työn suorittaneilta kaipaisin:

Millä nuo vaihdevivut saa irti? Irrotetaanko vaijerit kuulanivelistä jollain konstilla, vai lähtisikö koko nivelhässäkkä helpommin irti? Tuo oikean puolen vetari tarvitsee siis irrottaa? Aiemmin saksalaisten kanssa pelatessani se sopi jäämään paikalleen.

tial

  • Vieras
Vs: 307 - Kytkimen vaihto (TU5JP4)
« Vastaus #9 : 15.12.2010, 23:26:06 »
No niin irrotin laatikon sitten iltapuhteina lattialle asti.

Vaihdevaijerit lähtivät nivelistään irti ihan vaan reilusti kääntämällä ja vaijerit laatikosta taivuttamalla pieniä jousia kiinnityksen molemmista sivuista, Paikka ainakin omassa 1.6l autossa oli hieman ahdas ja peiliä sai käyttää apuna ennenkuin tuo kiinnityssysteemi selvisi.

Oikean puolen vetarikin tuli irroitettua, asiaa tarkemmin tutkien sen takaa pääsi kätevimmin startin alimmalle kiinnityspultille + yhdellä laatikon kiinnityspultille. Ilman tuon irroitusta homma ei siis onnistu.

Vikaakin kytkimestä löytyi:
http://www.aijaa.com/v.php?i=7186779.jpg

Itse kytkinlevy ja asetelma olivat olleet  ok. ennen vauriota:
http://www.aijaa.com/v.php?i=7186780.jpg

Seuraavaksi varaosia metsästämään, saakohan tuota kytkinkäpälää varaosana vai pitääkö tuo koittaa pajottaa suoraksi?

Benkku

  • Vieras
Vs: 307 - Kytkimen vaihto (TU5JP4)
« Vastaus #10 : 15.12.2010, 23:44:44 »
Itse kytkinlevy ja asetelma olivat olleet  ok. ennen vauriota:

Mietipä asiaa uudelleen... Painelaakeri on selkeästi rikkoutunut, paine-asetelman lautasjousen päihin juuttumisen takia. Laakeri siis ollut 'menossa läpi' jousien päistä.

tial

  • Vieras
Vs: 307 - Kytkimen vaihto (TU5JP4)
« Vastaus #11 : 16.12.2010, 00:03:07 »
Ilmaisin itseäni kyllä hieman epäselvästi. Tottakai asetelmassa oli jo painelaakerin aiheuttamaa vikaa.

Autollani on ajettu jo n. 300tkm ja kytkinlevy ja asetelma kestivät tällä kertaa tämän hienosti, jossain automerkeissä on selkeää ongelmaa näiden kestossa (ilmenee siis kytkimen luistona ym.). Tottakai kaikki riippuu ajo-tavasta ja tyypistä.


HOPS!
No nyt luin tuon tekstisi hieman tarkemmin, tarkoitako siis että asetelma onkin rikkonut tuon painelaakerin?? Vähän tälläistä Muna ja Kana ajattelua mutta tämä on minulle ihan uusi näkökanta.

 
« Viimeksi muokattu: 16.12.2010, 00:06:52 kirjoittanut tial »

Benkku

  • Vieras
Vs: 307 - Kytkimen vaihto (TU5JP4)
« Vastaus #12 : 16.12.2010, 03:03:28 »
...tarkoitako siis että asetelma onkin rikkonut tuon painelaakerin?? Vähän tälläistä Muna ja Kana ajattelua mutta tämä on minulle ihan uusi näkökanta.

Kyllä, juurikin niin. Laakeri on aluksi kuluttanut lautasjousen päitä, jolloin laakerin vastinpinta on päässyt uppoamaan syvemmälle jousikynsien aukkoon, juuttuen lopulta siihen kiinni.

Jouset taipuvat kytkintä käytettäessä sisäänpäin, jolloin jousikynsien päiden rajaaman 'keskireiän' halkaisija hieman suurenee. Tuossa ehkä alunperin ollut laakerin kosketuskohta liian lähellä jousen päätä, jolloin kosketuskohta on osittain muodostunut jousen pään 'otsapinnalle'.

starship

  • Vieras
Vs: 307 - Kytkimen vaihto (TU5JP4)
« Vastaus #13 : 16.12.2010, 09:26:16 »
Minusta tuo näyttää ett viallisella painelaakerilla on ajettu 10 000km.Painelaakeri on hionut itselleen kolon ja painelaakerin työntökynsikin on ollu loppuvaiheessa levyn irrotustouhuissa.

Kannattaa kysyä tuota painelaakerin vipua purkaamoilta jos se ny on kärsiny, esim.mistä löytys loota ni siin saattas olla kiinni ja tuskin lootan ostaja sitä tarvitsee.

Edit:niin ihan eka kannattaa soittaa pökötille,ei välttämättä kallis osa.
« Viimeksi muokattu: 16.12.2010, 09:31:35 kirjoittanut starship »

_MikkoT_

  • Käyttäjä
  • **
  • Viestejä: 187
Vs: 307 - Kytkimen vaihto (TU5JP4)
« Vastaus #14 : 17.12.2010, 15:37:14 »
Näkyi olevan 32€ serviceboxissa tuo haarukka.
Seat Leon X-perience 2.0 TDI 4Drive 2015, Peugeot 207 1,4 16V 2006
Ex:Fiat Scudo Weekend 2.0 JTD 2004, Seat Exeo Style 2.0 TDI 2010, Volkswagen Golf 1.4 16V 2001,  Seat Toledo 1,9 TDI 2003, Peugeot 306 1,6 SR Style -96, Peugeot 309 1,6 GR -87