Sosiaalinen media ilmoittaa minun käyneen 2 vuotta sitten autokaupoilla joten voisi vaikka hieman raportoida miten ostaessa suomen halvin 508 on pelannut.
Automalli: 508
Korimalli: SW
Vuosimalli: 2011
Varustelutaso: Active
Polttoaine: Diesel
Vaihteisto: Manuaali
Moottori: 2.0 HDi 136 DW10BTED4
Mihin kokemukset perustuvat: Oma (rahoitusyhtiön
)
Ajomäärä: 185tkm -> 235tkm eli 50tkm/2v
Vikalista:
* Tuulilasinäyttö ei toiminut ostettaessa. Diagboxilla servotestin ajamisen jälkeen on toiminut moitteetta, liekö joku joskus manuaalisesti liikutellut lasia ja ohjauselektroniikka pudonnut kärryiltä
* Parkkitutkat oli rikki ostaessa, samoin joku pohjamuovi repsotti. Vaihdettiin mukisematta myyjäliikkeen piikkiin.
* Polttoaineen paineensäädin korkkasi noin 200 tkm kohdalla
* Ekaa katsastusta varten piti taakse vaihtaa repullinen tukivarsia
* Ensimmäisenä talvena meni akku vaihtoon, ei huono suoritus 8 vuotta vanhalta orginelliakulta jolla on poltettu webastoa ja sahattu dieseliä käyntiin Lapin pakkasissa
* Pyöränlaakerit on pitänyt tässä välissä vaihtaa joka nurkkaan, toisen laakerin alkaessa ääntämään vaihdatin saman tien loputkin
Kokemuksia:
+ Vakaa ja miellyttävä ajella, ohjaustuntuma hyvä matka-ajoon, kaupunkinopeuksissa aivan superkevyt mutta jämäköityy nopeuden noustessa mukavasti
+ Moottorin luonne, käytettävää vääntöä on ihan riittävän laajalla kierrosalueella kunhan turbon saa mukaan talkoisiin. Konetta ei paljon kiinnosta paljonko on tavaraa kyydissä, tuota väännönp*skaa tuntuu olevan riittävästi
+ Hyvä vetää kärryä
+ Hiljainen, tuuli ei suhise häiritsevästi eikä auto kolise tai natise
+ Tiloja hyvin, näppäriä pikku pömpeleitä vähän joka puolella
+ Taloudellinen kaikin puolin; kohtuu kulutus, kohtuuhintainen vakuuttaa, huoltojen&remonttien osalta ollut myös edullinen kun ei enää merkkihuoltoon kehtaa viedä
+ Takakontin verhon lukitusmekanismi on loistava pikkunäppäryys, sen saa auki vaikka kädet täynnä polvella (joskin joku kassi on pitänyt jo laskea kädestä että luukun saa auki joten vähän hukkaan menevä ominaisuus)
+ Tankki on kunnon tankki eikä zippo
+ Kuopion entisen merkkiliikkeen (Veljekset Laakkonen) palvelu oli loistavaa, nykyisestä (Autotalo Hartikainen) ei kokemusta
+ Kiinteä automaattinen viimasuoja ja webasto on riittänyt pohjois-savon korkeuksilla aivan hyvin, automatiikka hoitaa kaiken ilman vippaskonsteja ja kikkailuja ja hytti lämpeää parahultaiseksi kelissä kuin kelissä. Ilmastoinnissakin riittää pouhua vaikka ajelisi heinäkuun helteissä kattoverho auki
+ Sisusta on helppo pitää puhtaana, sisustamateriaalit ovat helposti puhdistuvaa sorttia ja laakeat suht tasaiset pinnat on helppo pyyhkiä (varauksin, tuossa alempana)
+ Ajonvakautus, silloin kun puuttuu peliin, toimii edelleen pösömäisen progressiivisesti eikä samanikäisisitä Passateista tuttuun "lystinpito loppuu NYT!"-tyyliin
- A-pilari on valtava ja sen taakse pitää muistaa kuikuilla ja varsinkin oikealle kurkkiessa tuntuu että B-pilarikin peittää puoli valtakuntaa
- Bluetoothin yli median äänenlaatu on aivan surkea, puheohjelmille välttää mutta musiikkia sen kautta ei tohdi kuunnella
- Painavan auton pysäyttely kuluttaa jarrulaikkoja posketonta tahtia
- terävämpiin monttuihin osuessa koko auto pamahtaa niin kovaa että aina säikähtää jotain menneen rikki
- Henk koht. en ole pianomustien sisustan osien fani mutta tämä on makuasia ja varmaan vaihtelee myös sen mukaan miten paljon perheessä esiintyy psoriasista (kerroinko liikaa?
)
- Pissapoika on onneton, maantienopeuksissa ei yllä ylös asti
- Takakontin luukku kerää vettä ja laskee ne sitten hätäisemmän lastaajan niskaan avatessa
- Sivutuuliherkkyys on tosiasia ja vaatii tuulisella kelillä ennakointia. Myös navakassa vastatuulessa auto muuttuu huomattavasti epävakaammaksi.