Kirjoittaja Aihe: 508 - Polttoainekäyttöisen lisälämmittimen toiminta (HDi)  (Luettu 62306 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

jahveti

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 51
Näkyy olevan tätä ikuista autonvalmistajien ja maahantuojien  ymmärtämättömyyttää ja välinpitämättömyyttä ja kyvyttömyyttä.  Tarkistelin tätä ketjua ihan näin pakkasmielessä , arvelleen että jotain kivaa löytyy. Tarinat ovat edelleen taas ja vielä samaa tasoa kuin  jp vuosia-  jokainen työkaveri jolla on  dieseli jonkin merkkinen ja jossa on webasto, on polttanut akkua loppuun , auto on ollut kylmä , eikä käynnisty jne.

EI ole Leijona muita parempi eikä huonompi tässä suhteessa, olisin toki toivonut että uusin Leijona näyttää kyntensä .

Peugeot 308 SW access  1.6 HDi 92  -2014
Peugeot 308 1.6 VTI  120 (EP6) , 2008.

Aksu

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 2 068
Väitän, että 90% tapauksista on ihan täysin käyttäjän omaa vikaa kun akku loppuu.

1. Webasto itsessään kuluttaa 3-4A
2. Sisäpuhallin vie helposti 10A, käytännössä kuitenkin varmaan 3A luokkaa jos säädetty pienelle nopeudelle
3. Auton käynnistys haukkaa paljon virtaa
4. Akku ottaa varausta vastaan vaan muutaman amppeerin kylmänä (TM:n 2009 akkutestissä tulokset olivat 0,88 - 1,83Ah 10min latauksella -20c lämpötilassa).
5. Autolla ei ajeta riittävästi tai vaihtoehtoisesti ladata akkua
6. Akku on tyhjä
« Viimeksi muokattu: 03.02.2012, 23:05:11 kirjoittanut Aksu »
308 SW GT HDi -17
ex. 508 Allure HDi 163 -11, 406 Sport 2.2 -01, 308 Sport HDi 110 2Tronic -08, 407 Executive HDi 136 -04, 2x 306 GTi-6 -97 & -00, 106 GTi -98, 405 Mi16 -89

PUG-508

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 7 718
Näillä -30 pakkasilla olisi paree että webastolla sisälämmitystä ei käytettäisi ollenkaan. Riittäisi akussa puhtia pitempään. En ole katsonut kuinka tehokas laturi 508ssa on mutta yleensä ollut 150 malli. Suosittelisin akkulaturin käyttöä näihin webasto autoihin. Muutenkin auto haukkaa paljon sähköä. Edellisessä autossa oli webasto ja sai sitä akkua ladata melkein kerran viikossa kun oli pakkasta -30...-35 astetta. Ajoakin oli ja akku oli uusi 75Ah. Viikossa akun varaus tippui puoleen. Suurin syöppö on sisäpuhallin. 15 minuutissa auton moottori lämpenee riittävästi ja käynnistyy hyvin. 30min lämmitys tyhjää akun nopeasti näillä pakkasilla ja kun kovalla pakkasella akku ei lataudu kunnolla vaikka kuinka ajelis.
Peugeot 3008 hybrid

drinkalot

  • Käyttäjä
  • ****
  • Viestejä: 566
Näillä -30 pakkasilla olisi paree että webastolla sisälämmitystä ei käytettäisi ollenkaan.

Onko tämä jotenkin mahdollista 508:ssa niin että kuitenkin esilämmittää vedet? Ymmärtääkseni ilman virittelyä ei ole.

Olen nyt tilannut tuon T100-HTM asennuksen ja siihen sisältyy jotain "mukavuustasojen" valintoja. Pitänee tutkia mitä tuo tarkoittaa.

GEX-12

  • Vieras
Eikös lämmitys laiteen puhallin lähde pyörimään vasta, kun moottorin neste on lämmennyt 50°C

Aksu

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 2 068
Webaston oletusraja-arvo on 30c, mutta voihan sitä olla muutettu 508:ssa.
308 SW GT HDi -17
ex. 508 Allure HDi 163 -11, 406 Sport 2.2 -01, 308 Sport HDi 110 2Tronic -08, 407 Executive HDi 136 -04, 2x 306 GTi-6 -97 & -00, 106 GTi -98, 405 Mi16 -89

jahveti

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 51
@aksu: Faktat ovat kohdallaan, mutta kun autossa on se lämmitin, sen tehtävänä on lämmittää kun käsketään. Kylmällä sitä lämpöä juuri tarvitaan. Kyllä sähköjärjestelmä (siis AKUN koko+ latausjärjestelmä) pitää mitoittaa niin että Webastoa voi realistisesti käyttää. (Pitäisin mahdollisena jopa Webastolle omaa akkua.) Akun heikko varauksen vastaanottokyky pakkasella ei ole autonvalmistajallekaan yllätys, kysymys on selkeästi autoilijan HEITTEILLE JÄTÖSTÄ.
 
Ei se paljoa lohduta laskeskella amppeereita, jos lopputulos on, "ei tänään ..." : )

Maahantuojan puolestaan tulisi vaatia/asentaa niin suuret akut kuin mahdollista. Nythän monella merkillä on se dilemma, että juu webasto lämmittää, mutta auto on tolpassa, jotta saa akkua ladattua samalla.

Tekniset rajoitteet ovat näissä jutuissa pelkästään kaupallista soopaa, säästöä totaalisen väärässä paikassa. (No jos ajaa 1 km matkaa ja seisottaa 8 h on toki hankala yhtälö, mutta ne ovat harvassa.) Tiedän yli 30 km työmatkaa ajaneen törmänneen tähän samaan probleemaan. Itse näissä tapauksissa (entisenä Ford kuskina) todellakin olisin kuten se eräs asiakas sen tamperelaisen ford-liikkeen asiakasdatassa täysi K_ _ _ ä. Varsinkin kun on työn ja koulutuksen puolesta amppeerit hallussa paremmin kuin huoltoliikkeen autokekkeruusilla.

Ihan kokonaisuutena ajatellen kyseessä voisi jopa olla KARTELLI, yksikään autonvalmistaja ei tarjoa toista parempaa ratkaisua... Selitykseksi ei kelpaa "kukaan ei osta", olisi edes lisäoptiona tarjolla HDHDHD sähköt järkevään hintaan.
Peugeot 308 SW access  1.6 HDi 92  -2014
Peugeot 308 1.6 VTI  120 (EP6) , 2008.

Aksu

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 2 068
Isompi akku ei poista ongelmaa, se vain siirtää sitä. Mahdollisesti jopa tuhoaa akun vaan aiemmin kun käytetään vajaana jatkuvasti. Oma akku webastolla kieltämättä olisi hyvä vaihtoehto, lähtisi edes auto käyntiin. Kustannuksia se luonnollisesti lisää, mistä osa on valmita maksamaan. Tuskin kuitenkaan niin paljon kuin se tehtaalle tuo lisäkustannuksia.

Sitä en tiedä mikä on oikea ratkaisu, mahdollisesti akkutekniikan kehitys vai tuleeko fysiikanlait vastaan?
308 SW GT HDi -17
ex. 508 Allure HDi 163 -11, 406 Sport 2.2 -01, 308 Sport HDi 110 2Tronic -08, 407 Executive HDi 136 -04, 2x 306 GTi-6 -97 & -00, 106 GTi -98, 405 Mi16 -89

Benkku

  • Vieras
...tiedän yli 30 km työmatkaa ajaneen törmänneen tähän samaan probleemaan.

Totta, akku ei ehdi juuri lämpenemään parinkymmenen asteen pakkasella lyhyellä matkalla. Toiseksi mitä isomman varakapasiteetin (Ah arvo) akku omaa (=enemmän painoa), sitä kauemmin varauksen vastaanottokyvyn saavuttaminen (=lämpötilan nousu sen verran, että alkaa yleensä ottamaan kunnolla virtaa vastaan) kestää.

'Mikäänhän' teknisesti ainakaan, ei estä lisälämmitin asennuksia tekevää tahoa, laittamasta lämmittimen käyttösähkölle omaa pientä akkua diodikytkennällä pää-akun kautta estosuuntaan. Muutaman Ah:n pikku akku ja diodi tarvittavine johtimineen, maksaisivat tehtaalle ehkä vitosen per auto.
« Viimeksi muokattu: 05.02.2012, 01:00:27 kirjoittanut Benkku »

PUG-508

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 7 718
Kaukosäätimellä voi valita lämmitetäänkö vain moottoria vai moottoria ja sisätiloja.

 http://www.kaha.fi/UserFiles/File/pdf/webasto_Telestart_T100_HTM_ohje.pdf
Peugeot 3008 hybrid

Peugo

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 2 186
Vs: 508 - Polttoainekäyttöisen lisälämmittimen toiminta (HDi)
« Vastaus #100 : 05.02.2012, 20:19:12 »
Tuuletustako tarkoitit (sehän on kesäkäyttöä varten)? PS. En jaksanut ohjetta kovin tarkasti lukea.

drinkalot

  • Käyttäjä
  • ****
  • Viestejä: 566
Vs: 508 - Polttoainekäyttöisen lisälämmittimen toiminta (HDi)
« Vastaus #101 : 06.02.2012, 00:02:16 »
Tollasen just ostin, ei ole vielä kiinni, mutta asennus on 15. päivä. Siinä on noita "mukavuustasoja", josta saa valita ainakin sisälämpötilan. En ole tarkemmin perehtynyt vielä.

mok

  • Vieras
Vs: 508 - Polttoainekäyttöisen lisälämmittimen toiminta (HDi)
« Vastaus #102 : 06.02.2012, 00:16:06 »
Omassa ongelmassa olen nyt päässyt sillä tavalle eteenpäin että edellisen ajon päättyessä ajastan webaston kun tiedän milloin seuraavan kerran lähden liikenteeseen. Tällä tavalla pääsen tällä hetkellä eteenpäin. Mikäli auto jää seisomaan kovenpaan pakkaseen vaikka vuorokaudeksi, on epäselvää pääseekö liikkeelle. Sunnuntaina aamusta ei päässyt ajotietokoneeseen eikä hehkuttamaan, ajotietokone herjasi engine failurea. Vartti myöhemmin, sama juttu. Edelleen vartti myöhemmin, pääsin ajotietokoneeseen ja sain webaston päälle. Annoin lämmityksen olla päällä 15 min kun sain auton käyntiin.

En tiedä onko minulla akussa vai autossa vikaa mutta jos on akusta kyse niin epäilen että autossa on alimitoitetut vermeet. Luulisi että 20 - 30 min webaston käyttämä virta olisi ladattu akkuun 3:ssa tunnissa mitä nyt vähintään käytän päivittäin.

JPL

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 5 875
  • 407 3.0 V6 Sport
Vs: 508 - Polttoainekäyttöisen lisälämmittimen toiminta (HDi)
« Vastaus #103 : 06.02.2012, 07:50:13 »
Auton takuuasian hoitamisessa olisi oltava skarppina (maahantuojan &, myyjän), sillä (vuoden-) laatuauton maine alkaa kiiriä ;). Uusissa autoissa webasto on jätetty pois tai toimii rajoitetusti, ratkaisuna helppo. Odotellaanpas nyt  tältä pohjalta Hybrid4 mallin sähköjä Suomen pakkasiin testattavaksi. Ehkä uusi softa ja akun seisonta-ajan/kuormitus virtamittaukset ratkaisuksi.
- nautiskellen nyt tästä, on pakko vilkaista vielä kerran, kun pysäköin -

drinkalot

  • Käyttäjä
  • ****
  • Viestejä: 566
Vs: 508 - Polttoainekäyttöisen lisälämmittimen toiminta (HDi)
« Vastaus #104 : 16.02.2012, 01:12:07 »
Nyt on asennettu kauko-ohjain T100HTM autoon ja alkaa testailu kuinka toimii.