Sopivia jarruputkia on yleensä pakko ostaa varalle jarruremontin yhteydessä, koska usein niiden kiinni juuttuneita liitinnippoja ei saa kierrettyä hyvälläkään avaimella auki, jolloin kanta pyöristyy tai menee muuten käyttökelvottomaksi esim. lukkopihdeillä tapahtuvan avaamisen yhteydessä. Jos liittimen saa kiertymään auki, niin sitten usein jarruputki on juuttunut kiinni liittimeen, jonka seurauksena putki kiertyy pilalle. Joskus on nopeampaa sahata putki poikki ja avata liitin hylsyllä.
Esim. Motonetin myymissä valmiissa jarruputkissa joutuu usein maksamaan selvästi lisähintaa pelkkiin materiaalikustannuksiin verrattuna, jos putket tekisi itse (jarruputki maksaa n. 2,8 e/m ja liitinnipat n. 1,0 e/kpl). Hintaero korostuu pidemmissä putkissa. Lisäksi lähes poikkeuksetta putket ovat olleet 5-10 cm lyhyempiä kuin alkuperäiset, joka voi joskus aiheuttaa hankaluuksia, vaikka putken reittiä/taivutusta alkuperäisestä muuttamalla sen usein saakiin asennettua paikalleen kelvollisesti. Välillä valmiissa putkissa on ollut muitakin virheitä eli putken päässä onkin ollut väärä liitin tai tyypiltään väärä laippa. Myös putkeen puristettujen laippojen muoto on välillä epäonnistunut.
Kävin teettämässä paikallisessa varaosaliikkeessä erääseen autoon n. 2,5 metriä pitkät putket vielä hieman kalliimmalla hinnalla (n. 10 e/m) kuin Motonetissa olisi maksanut. Toimitusaika oli käytännössä yhden työpäivän verran ja lopputuloksena toinen putki oli 4 cm tilattua pidempi ja toinen peräti 10 cm, vaikka olin tarkalleen mitannut alkuperäiset putket, laskenut mukaan n. 5 cm ylimääräistä ja pyytänyt tekemään täsmälleen oikeanmittaiset, koska tässä tapauksessa selvästi liian pitkistä putkista oli haittaa. Lisäksi neljästä päästä kolmessa oli vääränlainen laippa (kovera 45-asteen kaksoiskartio, SAE double flare; piti olla kupera DIN), joten putkia ei voinut käyttää. Yksi laippa oli myös muodoltaan epäonnistunut ja putki osittain tukossa purseesta. Muutenkin työnlaadussa oli valittamista.
Niinpä viimeinkin ostin jarruputkien kartioliitosten tekemiseen tarkoitetun työkalusarjan (Biltema 19-1260, 129,00 e), koska näköjään tässäkin asiassa on parempi luottaa vain itseensä, jotta saa oikeanlaiset ja riittävän hyvin tehdyt osat. Biltemasta löytyy myös halpa työkalusarja 19-837 (34,90 e), mutta siitä/vastaavista on netissä aika ristiriitaisia kokemuksia (mm. Motonet myy vastaavaa):
http://biltema.fi/fi/Autoilu---MP/Tyokalut-ja-korjaamon-varustus/Jarrut/Kaksoiskartiotyokalu-19837/http://kauppa.motonet.fi/web/guest/etusivu#productid=76-5179Selvästi parempia ovat tuotteet 19-1260 (129,00 e) ja 19-1261 (119,00 e). Työkalua 19-1261 mahtuu käyttämään paremmin myös auton alla, josta voisi olla etua tilanteissa, joissa vanhaan jarruputkeen halutaan tehdä uusi liitos ilman putken irrottamista (kaikki eivät tosin suosittele vanhan jarruputken pään muotoilua uudelleen):
http://biltema.fi/fi/Autoilu---MP/Tyokalut-ja-korjaamon-varustus/Jarrut/Kartiotyokalu-191261/19-1260 on ruuvipuristimeen kiinnitettäväksi tarkoitettu työkalu, jota myydään monella eri tuotemerkillä. Bilteman hinta on edullinen ja sieltä sellaisen ostinkin. eBay:n kautta löytää myös tunnetumpien merkkien työkaluja melko edullisesti.
http://biltema.fi/fi/Autoilu---MP/Tyokalut-ja-korjaamon-varustus/Jarrut/Kaksoiskartiotyokalu-191260/http://biltema.fi/Documents/manualer/19/19-1260_man.pdfhttp://www.classictrucks.com/tech/1012clt_brake_tube_flaring_tool/index.htmlhttp://www.drapertools.com/b2c/b2citmdsp.pgm?pp_skmno=49447http://www.drapertools.com/products/manuals/49447ins.pdfhttp://www.eastwood.com/professional-brake-tubing-flaring-tool.htmlhttp://www.lasertools.co.uk/item.aspx?item=3476http://www.lasertools.co.uk/pis/4048_PIS.pdfhttp://www.brakequip.com/tools_ft.htmlhttp://www.brakequip.com/fitpdf/tubes_flaring.pdfVideoita työkalun 19-1260 käytöstä:
http://www.youtube.com/watch?v=AnQJIjM0EBohttp://www.youtube.com/watch?v=TTD3M_gN14Qhttp://www.youtube.com/watch?v=SAB0FMYjlYkhttp://www.youtube.com/watch?v=5xYbRKUE5qA19-1260:n mukana tulee 4 paria puristusmuotteja, joilla putki pidetään paikallaan ja joista muodostuu putken laipan takaosan muoto (mm. laipan takapinnan kulma) ja 8 kpl tuurnia, joilla tehdään tiivistyksestä vastaava kartiopinta:
- Puristusmuotti 3/16" ja 4,75 mm (laipan takapinta 45 tai 90 astetta)
- Puristusmuotti 1/4" ja 6,35 mm (laipan takapinta 45 tai 90 astetta)
- Puristusmuotti 5/16" ja 8 mm (laipan takapinta 45 tai 90 astetta)
- Puristusmuotti 3/8" (laipan takapinta 45 astetta)
- Tuurna OP.0 (tasainen pää, käytetään putken pään asettelussa)
- Tuurna 4,75 mm DIN (OP.1)
- Tuurna 3/16" (OP.1)
- Tuurna 1/4" (OP.1)
- Tuurna 5/16" (OP.1)
- Tuurna 3/8" (OP.1)
- Tuurna 4,75 mm, 3/16" ja 1/4" (OP.2, kaksoiskartiota varten)
- Tuurna 5/16" ja 3/8" (OP.2, kaksoiskartiota varten)
Eri tuotemerkeillä myytävissä laitteissa voi olla eroja mm. puristusmuottipalojen viimeistelyssä ja mukana toimitettavien varusteiden määrässä. Biltema ei myy erikseen varaosia tai lisäosia muihin putkikokoihin, mutta jotkin muut valmistajat tarjoavat niitä.
Käytössä Bilteman laite 19-1260 tuntuu varsin toimivalta ja laippojen muoto sekä työnjälki ovat selvästi parempia kuin esim. Motonetin myymissä suuren jarruosavalmistajan OJD Quick Brake:n tuotteissa ja paikallisen autotarvikeliikkeen tuotoksissa. Kulutuskestävyydestä on vielä vaikea sanoa mitään, mutta eivätköhän osat kestä harrastekäytössä pitkään. Puristusmuottipalojen viimeistelyä voisi hieman parantaa, mutta toisaalta laipan takapinnan muodostavassa osassa hieman rosoinen valettu pinta ei haittaa (joidenkin valmistajien laitteissa pinnat ovat ilmeisesti täysin sileitä). Tiivistepinnan muodostavien tuurnien pinta on kuitenkin sileä.