Kirjoittaja Aihe: 607 - Ylipirteä moottori  (Luettu 10765 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Benkku

  • Vieras
Vs: 607 - Ylipirteä moottori
« Vastaus #15 : 23.09.2012, 22:46:45 »
Kuulostaa hieman siltä, että ohjain ei tunnista kaasuläpän asentoa.

Mikäli näin olisi, ei autolla pääsisi eteenpäin metriäkään. Plausible signals tjsp. vikakoodi.

Todennäköisempää ettei kaasuläpän käyttömoottorin teho (kuluneet hiilet) riitä kääntämään kaasuläppää.

jait79

  • Vieras
Vs: 607 - Ylipirteä moottori
« Vastaus #16 : 25.09.2012, 20:11:57 »
  Löysin tälläiset arvot kaasuläpän mittaamiseen... 

   Throttle closed
        pins 1-2, 1.89 kOhm
        pins 1-5, 2.46 kOhm
        pins 1-6, 3.71 kOhm

    Throttle open
        pin 1-2, 3.92 kOhm
        pin 1-5, 2.46 kOhm
        pin 1-6, 1.75 kOhm

Mittasin omasta autosta vastaavat luvut oli 1-2 ja 1-6 pinneillä ok. Mutta 1-5 pinnin vastukseksi antoi 4.45 kOhm? Eikös noiden pitäisi mennä kuitenkin lineaarisesti pienemmästä isompaan ja päinvastoin?


Tmad84

  • Vieras
Vs: 607 - Ylipirteä moottori
« Vastaus #17 : 05.02.2013, 23:31:06 »
Onko tähän oireeseen löytynyt uusia vastauksia? Itellä tulee nyt jo päivittäin toi herkän kaasun vaihe. Ja ei vikakoodeja.

Benkku

  • Vieras
Vs: 607 - Ylipirteä moottori
« Vastaus #18 : 06.02.2013, 00:10:13 »
  Löysin tälläiset arvot kaasuläpän mittaamiseen... 

Kyllä - arvot ovat noin, olen ne joskus muinoin muutamasta läppä-yksiköstä mitannut. Huom pätee vain linkin läppätyyppiin, muihin en ota kantaa.

http://www.vems.hu/wiki/index.php?page=InTake%2FDriveByWireThrottle
http://www.vems.hu/wiki/index.php?action=history&page=InTake%2FDriveByWireThrottle&full=1

Aksu

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 2 067
Vs: 607 - Ylipirteä moottori
« Vastaus #19 : 25.02.2014, 17:51:00 »
Minkähänlaisella toleranssilla nuo yllä ilmoitetut arvot mahtaa olla?

Vastaavalla kaasuläpälllä oleva 406 2,2 teki eilen semmoisen tempun ettei kierrokset noussut yli 1500 rpm. Aikani autoa käynnistellessä, sammutellessa ja kaasuläpän liitintä irroitellessa alkoi taas toimia normaalisti. Vikakoodeja oli jumalaton lista, en tullut ottaneeksi ylös mutta mm. kaasuläpän mittausarvoihin viittaavia.

Mittasin äsken arvot:
Throttle closed
        pins 1-2, 1.64 kOhm
        pins 1-5, 2.26 kOhm
        pins 1-6, 3.26 kOhm

Throttle open
        pin 1-2, 3.42 kOhm
        pin 1-5, 2.26 kOhm
        pin 1-6, 1.48 kOhm

Jonkun verran heittoa, mutta ei älyttömästi. Mahtaakohan kuitenkin olla lopun alkua?
308 SW GT HDi -17
ex. 508 Allure HDi 163 -11, 406 Sport 2.2 -01, 308 Sport HDi 110 2Tronic -08, 407 Executive HDi 136 -04, 2x 306 GTi-6 -97 & -00, 106 GTi -98, 405 Mi16 -89

Benkku

  • Vieras
Vs: 607 - Ylipirteä moottori
« Vastaus #20 : 25.02.2014, 23:55:26 »
Nuo ovat viiden läppä-yksikön keskiarvoja. Yksi uusi, jonka arvot eivät oleellisesti poikenneet neljästä toimivasta käytetystä.

Liike-alueen mittaus kannattaa tehdä graafisella yleismittarilla, joka näytteistää riittävän nopeasti - poikkeamat lineaarisuudesta (esim. vastusarvon notkahtaminen) ja mikrokatkokset aiheuttavat vikakoodin.

ilmari100

  • Vieras
Vs: 607 - Ylipirteä moottori
« Vastaus #21 : 27.02.2014, 09:31:00 »
Auto: 2000 607 2,2 (EW12J4, automaatti).

Mulla on ihan samanlaista nykäisyä havaittavissa. Ja kaasuläppäkotelo on vaihdettu uuteen noin vuosi sitten.

Ihme juttu, että tästä ei ole vielä selvinnyt mitään. Automaatilla tuo nykäisy ei ehkä tunnu niin selvästi, mutta sen selvästi huomaa ja se hiukan ärsyttää...

ilmari100

  • Vieras
Vs: 607 - Ylipirteä moottori
« Vastaus #22 : 28.02.2014, 13:08:59 »
Minkälainen tuossa muuten on se "kick down" anturi? Onko se oikeasti joku kytkin, vai lukeeko vain kaasupolkimen asentoa?

Jotenkin tuo ilmiö voisi mennä siten, että tulisikin vikaantuneelta kytkimeltä "kick down" tieto, mutta kun kaasupolkimen asento ei muutu, niin varsinaista kiihdytystä ei tapahdu. Ohjain vain virkistäisi moottoria reagoimaan. Nykäys on niin nopea, että en osaa sanoa käyttääkö vaihdelaatikko pienempää vaihdetta silmässä. Mutta kun tilanne on rauhoittunut, vaihde on ainakin isoimmalla.

Tämä siis puhdasta spekulaatiota...

Benkku

  • Vieras
Vs: 607 - Ylipirteä moottori
« Vastaus #23 : 28.02.2014, 16:34:03 »
Minkälainen tuossa muuten on se "kick down" anturi? Onko se oikeasti joku kytkin, vai lukeeko vain kaasupolkimen asentoa?

'Lukee' kaasupolkimen asennon muutosnopeutta ja toisena tekijänä asento-arvoa, johon muutoksen jälkeen poljin asettuu.

Jamo

  • Käyttäjä
  • ***
  • Viestejä: 211
  • 24 Heures, 1440 minutes, 86400 secondes...
Vs: 607 - Ylipirteä moottori
« Vastaus #24 : 14.12.2016, 19:00:15 »
Auto: 2003 607 2,2 (EW12J4, 238 000 km).

Oireet ovat hyvin samanlaiset kuin tässä ketjussa on aikaisemmin mainittu, noin 10-15 min ajon jälkeen moottori & öljyn lämpöjen noustessa 90 asteeseen tulee herkän kaasun vaihe joka kestää vaihdellen 2-5 min. Vielä kesällä tämä oli satunnaista, mutta nyt alkaa olemaan jokapäiväinen "ominaisuus".

Tämän herkän kaasun vaiheen jälkeen auto toimii moitteetta jos ajaa vähän pidemmänkin reissun.

Auto käynnistyy erittäin hyvin, tyhjäkäynti on myös tasainen.

Auto on muutama viikko sitten leimattu, mitään hälyjä ei ole taulussa. Vikakoodinlukijalla en löydä mitään hälyjä , lukija on Autel MaxiDiag Elite MD704.

Tässä osia joita on tässä matkan varrella tullut vaihdettua.

- Kaasuläppäkotelo on vaihdettu uuteen vajaa kaksi vuotta sitten, rattaat oli päreinä.
- Lambdat uusittu (Bosch)
- Sytytyspuolayksikkö vaihdettu (Valeo)
- Ruiskutussuuttimet vaihdettu ( Valeo )
- Tulpilla on ajettu n.17 tkm
- MAP anturi on vaihdettu. (Bosch)

Jotenkin tuntuu oudolta jos kaasuläppäkotelo olisi taas menossa hajalle noin lyhyen ajan käytön jälkeen, voisiko vika olla kaasun potentiometrissä?

TEMP_ARKISTOON
Peugeot 508 GT HDi 2.2
Peugeot 607 2.2i ebene
Peugeot 307 XSi 2.0
Peugeot 206 RC
Peugeot 405 Mi16

Karjala

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 8
Vs: 607 - Ylipirteä moottori
« Vastaus #25 : 19.12.2016, 18:19:28 »
Auto: 2004 607 2,2 (EW12J4).

Laita vikakoodinlukija reaaliaika tilaan ja tarkasta mitä nopeutta näyttää, kun nykäisy tapahtuu. Minulla nykäisy vaiheessa näytti 0 km/h, vaikka nopeusmittari näytti oikeaa nopeutta. Nopeusanturi vaihtoon ja vakionopeudensäädin alkaa pysymään päälla eikä nykäise.
607 2.2 - 04

Jamo

  • Käyttäjä
  • ***
  • Viestejä: 211
  • 24 Heures, 1440 minutes, 86400 secondes...
Vs: 607 - Ylipirteä moottori
« Vastaus #26 : 19.12.2016, 22:13:33 »
Kiitos neuvosta!

Kävin tänä iltana heittään lenkin vikakoodinlukija kytkettynä reaaliaikatilaan, ja juuri noinhan siinä kävi kuten kerroit.
Kun nykäisy vaihe tuli päälle n.10 min ajon jälkeen niin samalla hetkellä vikakoodin lukija alkoi näyttämään nopeutta 0 km/h, vaikka auton nopeusmittari näytti oikeaa nopeutta, myös vakkari lakkasi samalla toimimasta. Sitten kun nykimisvaihe meni ohi niin vikakoodinlukijan reaaliaikatila näyttöön palasi nopeuslukema.

Nyt täytyy selvittää missä kyseinen nopeusanturi sijaitsee ja selvittää varaosanumero. Tietysti jos jollakin on varaosanumero tiedossa, yms. tietoa anturin vaihdosta niin postailkaa tähän ketjuun, kiitos :) 
Peugeot 508 GT HDi 2.2
Peugeot 607 2.2i ebene
Peugeot 307 XSi 2.0
Peugeot 206 RC
Peugeot 405 Mi16

Karjala

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 8
Vs: 607 - Ylipirteä moottori
« Vastaus #27 : 20.12.2016, 22:04:27 »
Sen verran hommasta tietoa, että anturi maksoi n. 30 e ja öljyt pitää laskee pois. Työ maksoi liikkeessä teetettynä toiset 30 e eli ei pahanhintainen homma.

Ole hyvä vaan. Sen verran vielä, että itse vaihdoin ensin kaasuläppäkotelon ja sen jälkeen ruiskusuuttimet, nokka-akselin anturin ja kampiakselin anturin. Sitten vasta  nopeusanturin. Toivotaan, että tällä tiedolla joku selviää halvemmalla.
607 2.2 - 04

iho9

  • Vieras
Vs: 607 - Ylipirteä moottori
« Vastaus #28 : 22.12.2016, 15:19:49 »
Auto: 2004 607 2,2 (EW12J4, DAM 9922, n. 230 000 km).

Moikka. Missä nopeusanturi sijaitsee? Myös linkki osanumeroon tai paikkaan jossa myynnissä kiinnostaisi.

Ismo

PS. Minulla vaihdettu kaasuläppäkotelo pari vuotta sitten. Ei auttanut ja oireet samat kuin täällä kuvatut. Eli vika tulee satunnaisesti ja nykiminen alkaa. Vikaväli viikkoja tai päiviä, kesäisin kuukausia. Menee pois itsestään ja moottorivalo syttyy välillä. Oireet jatkuneet useita vuosia. Auto aina ollut ajokelpoinen.