Kirjoittaja Aihe: 607 - Polttoainemittarin toiminta maakaasukäytössä  (Luettu 2283 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

pipsa

  • Vieras
Auto: 2001 607 2,2 (EW12J4, bensiini/maakaasu, 95 000 km).

Hieman outo kysymys.... Muutin autoni noin kuukausi sitten maakaasulle. Pieni ja ainoa erikoisuus, joka on tullut esille, on se, että bensatankin pinta vaikuttaa vajautuvan, vaikkei bensaa pala. Tankki vajautuu ajossa ja palautuu säännöllisen epäsäännöllisesti. Bensaa ei todellisuudessakaan kulu, asia testattu ja mitattu. Onkohan tuossa mallissa joku logiikkka, joka ei pelkästään usko bensatankin pintamittausta?

Sinällään positiivinen ongelma...

ruostekatto

  • Vieras
Vs: 607 - Polttoainemittarin toiminta maakaasukäytössä
« Vastaus #1 : 08.07.2012, 10:28:52 »
Meillä oli sama ongelma. Mittarin tiedot kerätään useammasta paikasta mm. lambda-arvo. Ongelma tulee siitä että, auto "luulee" käyvänsä bensalla. Tankissa oleva anturi tarkistaa bensan tason hyvin harvoin. Maakaasut asentanut firma (Oragas) laittoi autoon jonkun potikan jonka avulla tankkianturi tarkistaa bensan tason useammin, toimii.

Arskamalaattori

  • Vieras
Vs: 607 - Polttoainemittarin toiminta maakaasukäytössä
« Vastaus #2 : 15.11.2012, 10:35:19 »
Moro

Miten nuo maakaasut ovat 607:ssa toimineet? Paljonkos on säiliöllä ajanut (käytössä otaksun 100ltr säiliöt?)? Onko auton tekniikka toiminut muutoin ok, tehot?, vaiko tullut ongelmia/vikaherjoja? Sytytysennakko säädetty? Saakos hintaa kysyä moiselle maakaasu-muutokselle?

Kiitos vastauksista jo etukäteen  Terv: kiinnostunut

ruostekatto

  • Vieras
Vs: 607 - Polttoainemittarin toiminta maakaasukäytössä
« Vastaus #3 : 15.11.2012, 21:16:02 »
Kaasut toimineet ok. 100 litran säiliöllä ajaa n. 300km. Autoon laitettin pari viikkoa sitten sytytysennakon muunnin nyt ei enää huomaa eroa tehoissa.

Muutaman kerran kaasulla ajettaessa on syttynyt häiriövalo, mikä johtuu hieman erilaisesta lambda-arvosta. Tuonkin "ominaisuuden"  saisi säätämällä pois, jos se valo häiritsisi. Valo kuitenkin sammuu vähän kuluttua itsekseen.

Hintaa asennukselle kertyi 2600€.


Arskamalaattori

  • Vieras
Vs: 607 - Polttoainemittarin toiminta maakaasukäytössä
« Vastaus #4 : 15.11.2012, 22:15:39 »
Kiitos paljon vastauksesta ruostekatto, oletko laskenut että paljon tulee olemaan autosi käyttövoimaverot + ajoneuvovero 2013 puolella?

http://www.gasum.fi/liikenne/Sivut/Hinta.aspx
http://www.trafi.fi/tieliikenne/verotus/ajoneuvovero/veron_rakenne_ja_maara#perusvero_nousee
Käyttövoimaverotasot 1.1.2013 alkaen
Dieselautojen lisäksi käyttövoimaveroa kannetaan myös muista ajoneuvoista, joiden käyttövoimana on muu kuin moottoribensiini.

1.1.2013 alkaen henkilöautojen käyttövoimaverot eriytyvät tarkemmin käyttövoiman mukaan.



Muutoksen myötä myös kaasukäyttöiset pakettiautot tulevat käyttövoimaveron piiriin (0,9 snt/pv/100 kg).

Meneekö se nyt niin käyttövoimaveron kohdalla 2013 että 0,031eur jokaista alkavaa ajoneuvon 100kg:tä kohden per päivä.

eli 1700kg auton kohdalla käyttövoimavero noin  192euroa? + ajoneuvonperusvero (mitäköhän se on 607 2.2 bensassa?)

Ja perusverokin tietty nousee 2013, enkä usko että tässä merkkaa mitään auton maakaasuun muuttaminen, vaan katovat juurikin tuota tehtaan ilmoittamaa G/km arvoa, joka tosin on erittäin väärin-->

Ajoneuvon perusvero nousee 1.1.2013 alkaen
Muutos koskee kaikkia perusveron alaisia autoja. Jos autolla ei ole ajoneuvoliikennerekisterissä auton valmistajan ilmoittamaa CO2-päästötietoa, vero perustuu auton kokonaismassaan.
Autojen, joiden ainoa käyttövoima on sähkö, perusvero määräytyy päästötiedon 0 g/km mukaan.

Veromuutokset tulevat voimaan vuoden mittaisella siirtymäajalla, joka alkoi 2.1.2012. Tänä aikana verolipulla näkyy sekä vanhan että uuden veroperusteen mukaan laskettua veroa. Eri veroperusteita sisältäviä verolippuja lähetetään 2.1.2012 – 31.12.2012.

Uudet perusverotaulukot on ajoneuvoverolippujen mukana lähetettävässä tiedotteessa. Kokonaisuudessa taulukot löytyvat Finlexin sivuilla (verotaulukko 1 ja verotaulukko 2.)

Uudesta perusverotaulukosta poimittuna on 607 2.2 bensan 2013 perusajoneuvovero-->

VEROTAULUKKO 1
Ajoneuvon hiilidioksidipäästöjen määrä   Veron määrä
g/km   senttiä/päivä   euroa/365 päivää
enintään 66cent

219g/km 51,2   perusajoneuvovero  186,880eur vuodessa

Ja käyttövoimavero tekee 2.2bensa 607:lle jonka Omamassa: 1496 kg noin 158,41eur

Verot siis yhteensä maakaasu pelissä 345,29eur/vuosi...on silti halpaa ajaa, mutta investointina suuri.
« Viimeksi muokattu: 15.11.2012, 22:55:16 kirjoittanut Arskamalaattori »

Benkku

  • Vieras
Vs: 607 - Polttoainemittarin toiminta maakaasukäytössä
« Vastaus #5 : 15.11.2012, 22:34:00 »
Vero lasketaan (fiskaalisesti 'tietenkin') kokonaismassasta, ei omapainosta.

0,.031 x 365 = 11,315 x kokonaismassan alkavat sadat kilot.

eli jos kokonaismassa esim. 2210 kg, niin 11,315 x 23 = 260,25 eur

Arskamalaattori

  • Vieras
Vs: 607 - Polttoainemittarin toiminta maakaasukäytössä
« Vastaus #6 : 19.11.2012, 20:04:27 »
Onko vielä kokemusta että miten maakaasu toimii kovilla pakkasilla, eritoten 2.2bensapelin toiminta kiinnostaa? Käyköhän moottori kylmempänä maakaasulla, kuin bensalla? Bensa vs Maakaasu palolämpötila?

ruostekatto

  • Vieras
Vs: 607 - Polttoainemittarin toiminta maakaasukäytössä
« Vastaus #7 : 19.11.2012, 21:12:09 »
Toimii pakkasellakin. Moottori käynnistyy aina bensalla, vasta lämmettyään siirtyy kaasulle automaattisesti. Lämmöt normaalissa, termostaattihan siitä huolehtii. :D