Kirjoittaja Aihe: 508 - Ikkunoiden huurtuminen  (Luettu 5475 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

ATS

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 654
  • 406 Coupe Settant´ anni 1248 , vm. 2001
Vs: 508 - Ikkunoiden huurtuminen
« Vastaus #15 : 10.02.2016, 21:48:23 »
Eikös tuossa automaatissa ole myöskin se "huurunpoisto" asetus joka alkaa kovalla voimalla puhaltamaan tuulilasiin ja sivulaseihin? Ainakin 2000-luvukulaisissa oli sellainen.
Siis samankaltainen nappi kuin on takalasin ja peilien sulatustoiminnolle. Hiukan eri kuviolla. Tai sitten vaan se käyttöohjekirja esiin  ;)
Exät: 406 SV 3.0 -97 , 306 S16 -94, Datsun  240/260C-73 , 405GL-88 , 405Sri Wagon-90 , 2X205Xr-86 , 306Xr-93 ja tyttärellä 205RG-91 ,406 SV 2.0l -01
http://www.digipaper.fi/yhteishyva/5377/
sivu-15 juttua laiskasta 306 S16:sta.

PUG-508

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 7 680
Vs: 508 - Ikkunoiden huurtuminen
« Vastaus #16 : 10.02.2016, 22:22:47 »
508 puhaltaa automaatti asennossa paljon jaloille ja lasille hyvin vähän. Jos sinun autossasi on jalkatilat kosteat (vettä tai lunta matoilla), niin ei ihme jos huurtuu, kun lämmintä & kosteaa ilmaa nousee ylöspäin ja lasit vetää huuruun. Voihan siitä lämmityslaitteesta laittaa vaikka sen tuulilasi asennolle tai vaikka ylös ja alas puhalluksen.
Peugeot 508 & Peugeot 607

ikiteekkari75

  • Käyttäjä
  • ***
  • Viestejä: 272
Vs: 508 - Ikkunoiden huurtuminen
« Vastaus #17 : 10.02.2016, 22:37:35 »
Toki ne saa pysymään auki, kun säätää käsin. Tuota painotusta pitäisi olla enempi tuuli ja sivulaseille. Taas todettava, että 407-508: 1-0... En ainakaan näin huonoksi muista.

-jarno

smy

  • Käyttäjä
  • **
  • Viestejä: 114
  • 406 HDI GW Aut 12/02, 499tkm, 206 1.4 08/04,160tkm
Vs: 508 - Ikkunoiden huurtuminen
« Vastaus #18 : 10.02.2016, 23:19:13 »
Nyt on kyllä ilmat olleet oikeasti semmoiset että taitaa kaikissa autoissa olla tätä ongelmaa.

Omassa 406:ssakin kun auto seisoo 10 minuuttia kaupan pihassa niin on ikkunat aika huurussa, eikä ne siitä pikkupuhalluksella kyllä lähde vaan pitää melkeen puhallus laittaa täysille manuaalisesti.
Toki automatiikka voidaan suunnitella niin että ikkunat pysyvät aina auki mutta silloin puhallinkin huutaa kovin silloin kun ei ole tarvis. Minusta nyt on pikku vaiva säätää käsin.

poirotti

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 148
  • Ravintoketjun huipulla.
Vs: 508 - Ikkunoiden huurtuminen
« Vastaus #19 : 11.02.2016, 16:14:41 »
Eikös tuossa automaatissa ole myöskin se "huurunpoisto" asetus joka alkaa kovalla voimalla puhaltamaan tuulilasiin ja sivulaseihin? Ainakin 2000-luvukulaisissa oli sellainen.
Siis samankaltainen nappi kuin on takalasin ja peilien sulatustoiminnolle. Hiukan eri kuviolla. Tai sitten vaan se käyttöohjekirja esiin  ;)

Jos se huurunpoistonappi käynnistää myös ilmastoinnin, niin mennään ojasta allikkoon kun ilmastoinnin kenno kastuu ja pitää huurretta yllä näissä parin asteen lämmöissä.
Ennen 405-Mi16, 605-Sri 2.0, 406-ST 2.0 16v, 406 Grw HDI-110, nyt  607 2.2 Titane Busines -07

antsu

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 3 320
Vs: 508 - Ikkunoiden huurtuminen
« Vastaus #20 : 11.02.2016, 16:19:34 »
Käytännössä pelaa mainiosti kun kylmä kenno kuivattaa ilman.

poirotti

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 148
  • Ravintoketjun huipulla.
Vs: 508 - Ikkunoiden huurtuminen
« Vastaus #21 : 11.02.2016, 19:47:15 »
Pelaako myös nollakeleillä kun ilmastointi useimmissa autoissa ei enää lähde päälle, ja kenno jää märäksi?
Ennen 405-Mi16, 605-Sri 2.0, 406-ST 2.0 16v, 406 Grw HDI-110, nyt  607 2.2 Titane Busines -07

SamiK

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 10 119
  • Kuolema kuittaa univelat...
Vs: 508 - Ikkunoiden huurtuminen
« Vastaus #22 : 11.02.2016, 20:09:13 »
Ainakaan tossa toisessa meidnä autossa ilmastointi ei mene päälle jos on +2 oC tai alle
Kiittämättömyys on maailman palkka. Mikään hyvä ei kestä ikuisesti, vain kurjuus on pysyvää.

antsu

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 3 320
Vs: 508 - Ikkunoiden huurtuminen
« Vastaus #23 : 11.02.2016, 21:08:15 »
En ole noin syvällisesti tutkinut asiaa, mutta nollakelillä tarvitaan lämpöä, joten ei sisään otettavan ilman kosteuden pitäisi kauheasti haitata. Tärkeää on, että ilma vaihtuu reippaasti.

poirotti

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 148
  • Ravintoketjun huipulla.
Vs: 508 - Ikkunoiden huurtuminen
« Vastaus #24 : 11.02.2016, 21:19:45 »
Kun ollaan siinä rajalla että ulkolämpötila päättää saako kompressori käydä vai ei, tulee helpolla tilanne jossa ikkunat tuppaa hikoamaan kun ilmastoinnin kenno jääkin märäksi ja sataa räntää taivaan täydeltä.
Ennen 405-Mi16, 605-Sri 2.0, 406-ST 2.0 16v, 406 Grw HDI-110, nyt  607 2.2 Titane Busines -07

PUG-508

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 7 680
Vs: 508 - Ikkunoiden huurtuminen
« Vastaus #25 : 11.02.2016, 22:20:47 »
+3...+5 on raja jossa ilmastointi vielä pelittää. Mutta jos keli ollut vaikka +5 ja olet pitänyt ac:n päällä ja sitten seuraavana aamuna onkin keli vaikka +0, niin ihan varmasti vetää lasit huuruun, kun kennosta puskee kosteutta jonkin aikaa. Itse en käytä ac +5 keleillä vielä lainkaan.
Peugeot 508 & Peugeot 607

Peugo

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 946
Vs: 508 - Ikkunoiden huurtuminen
« Vastaus #26 : 11.02.2016, 23:03:31 »
...ja kauanko tuo märkä kenno sitten haittaa käytännössä? En tuollaista allekirjoittaisi.

PUG-508

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 7 680
Vs: 508 - Ikkunoiden huurtuminen
« Vastaus #27 : 11.02.2016, 23:41:20 »
Kyllä ne lasit voi 508:n tapauksessa olla pitkäänkin huurussa. Sinulla ei ehkä ole kokemusta riittävästi 508 mallista  ;) kesällä autom. toimii hienosti, mutta talvella autom. asennolla suulakkeista ja sivuikkunoiden huurteenpoistosta ei tule puhallusta lainkaan. Jaloille tulee n. 90% puhalluksesta ja loput tuulilasille. Käsikäytöllä kun valitsee suuntaukset vaikka lasille tai lasille ja jaloille, niin ei ongelmaa. Hyundai i40 lienee sama ongelma. Puhaltaa vain jaloille automaatti asetuksella.
Peugeot 508 & Peugeot 607

SamiK

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 10 119
  • Kuolema kuittaa univelat...
Vs: 508 - Ikkunoiden huurtuminen
« Vastaus #28 : 12.02.2016, 05:57:11 »
+3...+5 on raja jossa ilmastointi vielä pelittää. Mutta jos keli ollut vaikka +5 ja olet pitänyt ac:n päällä ja sitten seuraavana aamuna onkin keli vaikka +0, niin ihan varmasti vetää lasit huuruun, kun kennosta puskee kosteutta jonkin aikaa. Itse en käytä ac +5 keleillä vielä lainkaan.

Tohon auttaa kun sammuttaa ilmastoinnin muutamaa kilometriä ennen kuin pääsee perille, kenno kuivuu eikä tule huurtumista tuosta syystä. Koskee ihan kaikkia malleja, ei vain 508:ia

Kyllä ne lasit voi 508:n tapauksessa olla pitkäänkin huurussa. Sinulla ei ehkä ole kokemusta riittävästi 508 mallista  ;)

Merkkiliikkeistä voi kysellä myös onko ko mallin huurtumsiesta valiteltu, on ominaisuus eikä sille voi mitään.
Kiittämättömyys on maailman palkka. Mikään hyvä ei kestä ikuisesti, vain kurjuus on pysyvää.

poirotti

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 148
  • Ravintoketjun huipulla.
Vs: 508 - Ikkunoiden huurtuminen
« Vastaus #29 : 12.02.2016, 11:14:36 »
+3...+5 on raja jossa ilmastointi vielä pelittää. Mutta jos keli ollut vaikka +5 ja olet pitänyt ac:n päällä ja sitten seuraavana aamuna onkin keli vaikka +0, niin ihan varmasti vetää lasit huuruun, kun kennosta puskee kosteutta jonkin aikaa. Itse en käytä ac +5 keleillä vielä lainkaan.
Juurikin noin se on, ja siksi ottaa päähän kun auto tarjoaa automaattisesti ac:ta päälle.

...ja kauanko tuo märkä kenno sitten haittaa käytännössä? En tuollaista allekirjoittaisi.
Voi huoletta allekirjoittaa, vaikkei mitään haluaisi uskoa, mutta noin se menee.

Tohon auttaa kun sammuttaa ilmastoinnin muutamaa kilometriä ennen kuin pääsee perille, kenno kuivuu eikä tule huurtumista tuosta syystä. Koskee ihan kaikkia malleja, ei vain 508:ia


Muutama kilsa riittänee kun puhallin on isolla. Tämähän ei ole mitenkään Pösön ongelma vaan koskee kaikkia merkkejä.
Ennen 405-Mi16, 605-Sri 2.0, 406-ST 2.0 16v, 406 Grw HDI-110, nyt  607 2.2 Titane Busines -07