Kirjoittaja Aihe: 607 - Moottori sammuu tyhjäkäynnillä kylmänä  (Luettu 6259 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

pipsa

  • Vieras
Auto: 2001 607 2,2 (102 000 km).

Kierrokset putoaa kylmänä liian alas ja moottori sammuu. Sinä aikana kun moottori lämpenee, kylmänä liikkeelle lähdön jälkeen, kytkinpoljinta painettaessa kierrokset putoaa jopa 400 rpm:ään normaalin 800 rpm:n sijaan. Tämä aiheuttaa sen, että auto sammuu säännöllisesti kesken ajo esim. liikennevaloihin tullossa. Kun moottori saavuttaa normaalin käyttölämmön (vedenlämmöt mittarissa 90 astetta) toimii "normaalisti". Eli kytkintä painettaessa kierrokset putoaa nopeasti noin 1000 rmp:ään ja siitä "vaimennettuna" tuohon 800 rpm:ään. Tulpat on uudet, murhetta esiintyi jo ennen vaihtoa. Mistä kannattaisi vianetsintä aloittaa ?

cola

  • Käyttäjä
  • ****
  • Viestejä: 424
Vs: 607 - Moottori sammuu tyhjäkäynnillä kylmänä
« Vastaus #1 : 29.01.2013, 09:23:19 »
Jäähdytysnesteenlämpötila-anturivika todennäköisesti.Varaosat 24 tai Mister-auto sivuilta löytyy ainakin anturi.

pipsa

  • Vieras
Vs: 607 - Moottori sammuu tyhjäkäynnillä kylmänä
« Vastaus #2 : 29.01.2013, 12:09:54 »
Anturi näemmä kustannuksena ok. Ymmärtämisen kasvattamiseksi; onko tuo vika todennäköinen, kun kuitenkin lämpötilamittari toimii aivan loogisesti. Ei nyi, ei heittelehti tms. Vai tuleeko tieto jostain muualta ? Missä ao. anturi tuossa 607 sijaitsee. Kiitos avusta.

cola

  • Käyttäjä
  • ****
  • Viestejä: 424
Vs: 607 - Moottori sammuu tyhjäkäynnillä kylmänä
« Vastaus #3 : 29.01.2013, 19:10:27 »
Tämä vika ei näy välttämättä lämpömittarissa muuten kuin joissain tapauksissa viallinen anturi nostaa lämmöt "tappiin" ja flekti pyörii täysillä.Termostaatin toiminta näkyy lämpömittarissa.

pipsa

  • Vieras
Vs: 607 - Moottori sammuu tyhjäkäynnillä kylmänä
« Vastaus #4 : 29.01.2013, 19:22:47 »
ok, taisin tuon anturin jo löytääkin. Lohkon oikeassa päässä edestä päin katsottuna. Uusi tilattu. Vaikkei osuisikaan oikeaan, noin halpana osana menee ennakkohuoltoon.

cola

  • Käyttäjä
  • ****
  • Viestejä: 424
Vs: 607 - Moottori sammuu tyhjäkäynnillä kylmänä
« Vastaus #5 : 29.01.2013, 20:08:48 »
Joo,kannattaa halvin ja todennäköisin syy sulkea ensin pois.

pipsa

  • Vieras
Vs: 607 - Moottori sammuu tyhjäkäynnillä kylmänä
« Vastaus #6 : 08.02.2013, 16:06:35 »
Anturi vaihdettu, ei vaikutusta ongelmaan. Edelleen auto käyttäytyy seuraavasti kun liikkeelle lähdetään kylmänä (lämpötilat kojetaulun mittarista)

- kylmä - 70 astetta; toimii normaalisti, esim. risteykseen tulessa ja kytkintä painaessa kierrokset putoaa noin 800 rpm, kaikki ok
- 70-80 astetta, samalla tavalla toimiessa kierrokset putoaa alle 500 kierroksen ja moottori sammuu satunnaisesti
- 80-90, toimii normaalisti.

Mitenkähän tuo tyhjäkäynninsäätö toimii suhteessa moottorin lämpötilaan ? Onko tuossa joku sähköinen ryyppy tai muu säätö ?

Huomasin, että jos laittaa takalasin lämppärin päälle, ao kierrosten putoaminen on vielä rankempaa. Eihän tuo lisäakku/lataus voi tähän vaikuttaa? Varsinkin kun on sellainen tuntuma, että sähkölaitteita pois napsimalla sammumistaipumus pienenee. Toisaalta ehkä sähkölaitteiden vaikutus on vain seurausta.

Kiitos vastauksista/kommenteista jo etukäteen

pipsa

Janne L

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 952
Vs: 607 - Moottori sammuu tyhjäkäynnillä kylmänä
« Vastaus #7 : 08.02.2013, 17:00:54 »
Mikä on akun kunto ja ikä? Entä napojen liittimien kunto ja maadoitus? Käynnistyykö kylmäkäynnistyksessä normaalisti?
Audi A4 Tdi Q

pipsa

  • Vieras
Vs: 607 - Moottori sammuu tyhjäkäynnillä kylmänä
« Vastaus #8 : 08.02.2013, 19:17:32 »
Kylmäkäynnistys hyvää, akkujen ikä ?, huomenna mittaan jännitteet molemmista, ei sinällään ole mitään vikailmoituksia antanut

Janne L

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 952
Vs: 607 - Moottori sammuu tyhjäkäynnillä kylmänä
« Vastaus #9 : 08.02.2013, 21:16:53 »
En tiedä miten huonohko akku aiheuttaisi 607:ssa mahdollisia vikoja, mutta ei se kuitenkaan taida huonokuntoisesta akusta sanoa mitään?

Luotettavampi tapa tehdä kyseinen testi on kytkeä sytytysvirta ja ajovalot päälle vaikkapa minuutiksi -> poistaa ns. pintavarauksen. Tämän jälkeen mitataan napajännite, johtosarja saati akun kaapeliliittimiä ei tarvitse irroittaa.

Napajännite vs. akun varaustaso

12.6v = 100%
12.4v = 75%
12.2v = 50%
12.0v = 25%
11.9v = 0%

Toki pintavarauksen poisto operaatio on turha, jos napajännite jo valmiiksi osoittaa akun olevan puutteellisesti varatun.

Mittaa toki samalla kertaa laturin antama jännite navoille, eli auto käyntiin ja mittailemaan...
« Viimeksi muokattu: 08.02.2013, 21:21:10 kirjoittanut Janne L »
Audi A4 Tdi Q

pipsa

  • Vieras
Vs: 607 - Moottori sammuu tyhjäkäynnillä kylmänä
« Vastaus #10 : 09.02.2013, 10:42:58 »
Mielikuva on, että joskin foorumikeskustelusta on jäänyt mieleen, ettö lisäakun alhaisesta varauksesta tulisi ilmoitus ? Voi olla untakin.....

pipsa

  • Vieras
Vs: 607 - Moottori sammuu tyhjäkäynnillä kylmänä
« Vastaus #11 : 09.02.2013, 15:17:58 »
Mittaukset suoritettu

- pääakku, pintavarauksen poiston jälkeen 13,0 V
- apuakku 12,2 V
- lataus 14,2 V

Ajovalot päällä apuakun varaus laskee suht nopeasti 11,7 V, eli ainakin se on aika illassa. Maanantaina vaihtoon, kun sivupaneelitkin ovat nyt sivussa. Onko ongelman äiti, jää nähtäväksi.

Janne L

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 952
Vs: 607 - Moottori sammuu tyhjäkäynnillä kylmänä
« Vastaus #12 : 09.02.2013, 23:17:53 »

Ajovalot päällä apuakun varaus laskee suht nopeasti 11,7 V, eli ainakin se on aika illassa. Maanantaina vaihtoon, kun sivupaneelitkin ovat nyt sivussa. Onko ongelman äiti, jää nähtäväksi.

Voisihan tuota vanhaa yrittää latailla ennen uuden hankintaa? Näin ainakin itse tekisin. Ja totta tosiaan - järjestelmän pitäisi ilmoittaa lisäakun vähäisestä varaustasosta. http://peugeot-foorumi.com/index.php?topic=18333.msg259468#msg259468

Muista myös oikeaoppinen akunvaihto, jos siihen päädyt:
http://peugeot-foorumi.com/index.php?topic=9795.msg66373#msg66373
Audi A4 Tdi Q

pipsa

  • Vieras
Vs: 607 - Moottori sammuu tyhjäkäynnillä kylmänä
« Vastaus #13 : 10.02.2013, 09:05:06 »
Voihan tuota tänään hieman laturilla kokeilla, mutta tuli tuntu, että jo pelkillä ajovaloilla nopea latauksen putoaminen viittaisi akun huonoon kuntoon.
Kiitos joka tapauksessa ideoista usm. asian tiimoilla

pipsa

3279

  • Käyttäjä
  • ****
  • Viestejä: 515
Vs: 607 - Moottori sammuu tyhjäkäynnillä kylmänä
« Vastaus #14 : 03.03.2013, 16:25:01 »
Tuliko tähän selvyys?
Aiheuttiko huono apu-akku tyhjäkäyntikierrosongelmat?