Kirjoittaja Aihe: 607 - Raskas ja täristävä tyhjäkäynti (HDi)  (Luettu 2655 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

kevinc

  • Vieras
Auto: 2003 607 2,2 HDi (4HX, automaatti, 300 000 km).

Hankin auton juuri ja suunnilleen ostoa seuraavana päivänä huomasin, että autossa on melkoisen täristävä tyhjäkäynti. Kylmänä ja kuumana mielestäni samanlainen. Ajossa menee hienosti ja vetoakin mielestäni on, mutta tyhjäkäynnillä tulee hieman mieleen joku vanha diesel volkkari. Varsinkin jos pysähtyy D-asennolla liikennevaloihin, täristää ärsyttävästi, ottaen huomioon auton muun olemuksen.

Autoon on vaihdettu hiljattain uusi EGR-venttiili ja ahtopaineanturikin näytti uudehkolta (vanha löytyi kyynärnojan kotelosta). Sain eilen postissa PP2000- kaapelin, mutta en ehtinyt sitä vielä kokeilla. Mitäs arvoja sieltä pitäisi tutkia, vian paikallistamiseksi?

Vai kuuluuko sen vain olla tuollainen?

Albert Lemaitre

  • Vieras
Vs: 607 - Raskas ja täristävä tyhjäkäynti (HDi)
« Vastaus #1 : 02.12.2014, 10:37:41 »
Kävin itse koeajamassa -03 607 2,2 bensa vehjettä ja havaitsin samaa. Kova kiinnostus siirtyä Rellusta Peugeotin rattiin, mutta tämä kummastutti. Täristää pysähdyttyä hetken ja loppuu sen jälkeen. Kuuluu asiaan tomaatti vehkeessä? Itse tähän asti veivannut vaan manuaalilla, eikä ihan niin tuttu tuo tuntuma näihin.

Antti3

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 170
Vs: 607 - Raskas ja täristävä tyhjäkäynti (HDi)
« Vastaus #2 : 02.12.2014, 12:51:01 »
Minulla toki manuaali, mutta kyllä tämäkin tyhjäkäynnillä täristää niin että ihan ohjauspyörässä tuntuu selvästi. Olen epäillyt moottorin tukikumien olevan jo tiensä päässä ja tärinän johtuvan siitä, en vain ole saanut vielä aikaiseksi vaihtaa niitä että voisi sanoa varmasti. Vänkärin puolella ainakin on "hydraulinen" tukikumi eli sellainen silikoninesteellä täytetty ja se näyttää mielestäni kasaan painuneelta. Eikös tämän moottorin yhteydessä automaatti ole aina ZF4HP20, joka ainakin tuossa omassa 406 V6:ssa vaihtaa "vapaalle" jarrupoljin painettuna pysähdyksissä eli automaatista johtuvaa kuormitusta ei pitäisi paikallaan ollessa olla. Toki tämän asetuksen voi muuttaa testerillä.
Käyttöautot: 508 RXH HYbrid4 17’ & 508 II GT-Line 1.5 BlueHDi EAT8 19’
Tallissa: 605 3.0 SV A 95', 607 2.2 HDi 04’, 407 Coupé 2.7 V6 HDi 07'
Ex: 405 1.6 GLi 90', 406 2.0 ST 01', 406 2.0 ST 03', 605 2.1 STDT A 99', 406 3.0 V6 SVA 01'
Valmet 803 2wd 83'
Yamaha RX-1 05’

Albert Lemaitre

  • Vieras
Vs: 607 - Raskas ja täristävä tyhjäkäynti (HDi)
« Vastaus #3 : 02.12.2014, 14:06:47 »
Toi vapaalle vaihtaminen selittäisi, miksi tärinä lakkaa hetken päästä pysähtymisestä. Täytyy tutustua noihin tukikumeihin. Aika paljon jo polttelee toi 607. Ei ihan ollut alunperin suunnitelmissa, vaan katse suuntautu tonne Saksanmaalle. Kai se täytyy käydä ostamassa.

ikiteekkari75

  • Vieras
Vs: 607 - Raskas ja täristävä tyhjäkäynti (HDi)
« Vastaus #4 : 02.12.2014, 19:26:36 »
Hdi ja tdi vehkeissä täristystä voi aiheuttaa ne monimassaiset vauhtipyörä ja moniurahihnan pyörä ainakin. Aiheuttavat ilmeisesti aina jonkin verran meluakin samalla.
-jarno

PL

  • Vieras
Vs: 607 - Raskas ja täristävä tyhjäkäynti (HDi)
« Vastaus #5 : 02.12.2014, 20:24:14 »
Kampiakselin hihnapyörän voi tosiaan tarkastaa, mutta aiheen autossa ei ole kaksoismassavauhtipyörää (automaatti).

Antti3

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 170
Vs: 607 - Raskas ja täristävä tyhjäkäynti (HDi)
« Vastaus #6 : 02.12.2014, 20:48:14 »
Ja minunkin autossa kaksoismassavauhtipyörä vaihdettiin noin 50tkm sitten ja vaimennettu apulaitehihnapyörä noin 1tkm sitten ja näillä ei mielestäni ole ollut vaikutusta tärinään.
Käyttöautot: 508 RXH HYbrid4 17’ & 508 II GT-Line 1.5 BlueHDi EAT8 19’
Tallissa: 605 3.0 SV A 95', 607 2.2 HDi 04’, 407 Coupé 2.7 V6 HDi 07'
Ex: 405 1.6 GLi 90', 406 2.0 ST 01', 406 2.0 ST 03', 605 2.1 STDT A 99', 406 3.0 V6 SVA 01'
Valmet 803 2wd 83'
Yamaha RX-1 05’

kevinc

  • Vieras
Vs: 607 - Raskas ja täristävä tyhjäkäynti (HDi)
« Vastaus #7 : 25.01.2015, 15:00:13 »
Auto: 2002 607 2,2 HDi (4HX).

Itsellä on polttoainesuuttimet epäilyksen alla, koska käynti on pelkästään tyhjäkäynnillä epätasainen, kun ruiskutuspaine on "vain" noin 300bar. Kun kierroksia on vähänkin enemmän, esim. 1000 rpm ja polttoaineen painetta hieman nostettu, käy aivan tasaisesti.

Onhan tuolla jo 340tkm rullattu, eli 50 tkm siitä kun auto minulle tuli, eikä ongelma juurikaan ole pahentunut. Harvemmin täällä lakeuksilla tyhjäkäynnillä tarvitsee odotella, joten en ole hirveästi jaksanut murehtia, kun muuten toimii hienosti. Aivan aluksi käytin jotakin tälläistä "ihmeainetta" suuttimen puhdistukseen ja mielestäni jopa hieman auttoi. Nyt taas esiintyy hieman enemmän.

Pohjanmaan dieselhuollossa olisi perus kunnostus (tiivisteet ja penkitys) noin 80 euroa/suutin. Jos kärkiä pitää vaihtaa, niin 200€/suutin. En tiedä onko kenelläkään kokemusta, onko osaaminen sillä tasolla, että näitä CR-suuttimia saadaan jo oikeasti kuntoon?

uijui

  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 610
Vs: 607 - Raskas ja täristävä tyhjäkäynti (HDi)
« Vastaus #8 : 25.01.2015, 18:41:23 »
Paas hyvää 2t tankkiin, vaikka teboil 2t bike.