Kirjoittaja Aihe: 607 - Käsijarrun säätäminen  (Luettu 3029 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Vasara

  • Käyttäjä
  • ****
  • Viestejä: 463
Vs: 607 - Käsijarrun säätäminen
« Vastaus #15 : 06.07.2017, 21:48:56 »
En ole kyllä moista käytäntöä kuullut (tai tarvinnut) muista samoja jarruja käyttävistä autoista. Yleensä sen tyylisissä satuloissa joissa männät kierretään sisään on jokin esto mäntien kiertymisen estämiseksi käytössä (esim tappi jarrupalassa) jotta käsijarrun säätö voisi toimia.

imaS

  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 623
Vs: 607 - Käsijarrun säätäminen
« Vastaus #16 : 06.07.2017, 22:03:02 »
Kai näitä on ihan laidasta laitaan tehty. Itselleni on tullut enemmän vastaan käsijarrullisia takajarrusatuloita, joiden paloissa ei ole tuollaista tappia tai mitään muuta lukitusta mäntään.

Käyttöjarrun pitäisi painaa mäntä riittävän lähelle paloja, että käsijarru toimii. Ihan muutamalla polkaisulla. Jos satulan mekanismi jumittaa linkusta tai männän sisältä niin automaattisäätö ei pelaa. Ja myös liian kireälle säädetty vaijeri sotkee käsijarrun toiminnan.
405 Mi16x4 -90, 406 Coupé V6 -01

fluxpur

  • Käyttäjä
  • **
  • Viestejä: 158
Vs: 607 - Käsijarrun säätäminen
« Vastaus #17 : 06.07.2017, 22:41:52 »
Jos satulassa oleva räikkä toimii hyvin, en ymmärrä miksi tarvittaisiin 40 jarrutusta, muutama riittänee. Mutta olen kanssa tavannut yhden auton jossa uudet vaihtosatulat ei toimineet niin kuin piti, eli käsijarru ei ottanut kuin vasta ylhäällä. Mazda 6:ssa taas oli joku työntötanko satulan sisällä, systeemejä on monia enkä tiedä mikä tässä 607:ssa on.

jopeli

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 52
Vs: 607 - Käsijarrun säätäminen
« Vastaus #18 : 07.07.2017, 09:42:02 »
Epäilen vähän että ainaki vänkärin puolen takasessa olis jostain syystä ilmaa kun mäntä meni pelkillä kärkipihdeillä pyöritellen niin nätisti sisään. Pitää viikonloppuna koittaa vähän ilmailla. Onko ilmaamisessa mitään erikoista mitä pitäis ottaa huomioon, vai meneekö ihan vaan että nippa auki ja imemään? Mulla on tommonen kompuraan liitettävä alipaineimuri mikä on ihan kätsy ollut ainaki vanhempien autojen jarruja ilmatessa.

fluxpur

  • Käyttäjä
  • **
  • Viestejä: 158
Vs: 607 - Käsijarrun säätäminen
« Vastaus #19 : 08.07.2017, 00:32:28 »
Ei ilma vaikuta mitään männän pyöritykseen, vastus tulee hapettumasta. Jos välissä on ylimääräistä rojua, mäntä vaatii sellaisen erikoistyökalun joka painaa ja vääntää voimalla, pihdit ei riitä.

Alipaineilmaus on tosi hyvä ja sitä voi nopeuttaa pumppaamalla poljinta pari painallusta kun vaan lisää ainetta säiliöön ettei vedä sieltä päästä ilmaa.

iho9

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 26
Vs: 607 - Käsijarrun säätäminen
« Vastaus #20 : 10.08.2017, 15:31:59 »
Auto: 2004 607 2,2 (EW12J4, DAM 9922).

Terve,

käsijarru ottaa huonosti eikä vedä enää kunnolla alas. Onko vaijereissa ollut vikoja tai mitä olette joutuneet korjaamaan? Autolla ajettu yli 200 000 km eikä takajarruihin ole tarvinnut aiemmin koskea.

Terveisin
Ismo

Antti3

  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 742
Vs: 607 - Käsijarrun säätäminen
« Vastaus #21 : 10.08.2017, 17:54:03 »
Takimmaiset vaijerit voivat hyvinkin jumittaa, miksi ei etummaisetkin mutta ainakaan omaani ei ole tarvinnut kuin nuo takimmaiset (vasen ja oikea) vaihtaa, minulla sama vuosimalli ja ajettu 550tkm. Hintaahan noilla ei paljon ole ja jos jarruille ei ole aiemmin mitään tehty niin ei varmasti ole haitaksi vaihtaa samalla myös uudet käsijarrukengät rumpujen sisään.
Nykyiset: 607 2.2 HDi 04', 407 Coupé 2.7 V6 HDi 07'
605 3.0 SV A 95' harrastus
Ex: 405 1.6 GLi 90', 406 2.0 ST 01', 406 2.0 ST 03', 605 2.1 STDT A 99', 406 3.0 V6 SVA 01'
Pihakoneena: Valmet 803 2wd 83'

jrasi

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 30
Vs: 607 - Käsijarrun säätäminen
« Vastaus #22 : 15.09.2017, 23:32:36 »
Omasta '05, eli takana on käsijarru satuloissa, sain korjauskehotuksen vuosi sitten liian ylös nousevasta kahvasta, vaihdoin sitten palat ja levyt vähän leiman jälkeen, mutta liike ei juurikaan muuttunut. Vuoden ajelin ja nyt leimalle kiristin vaijeria, toimii kuin ajatus. Ei laahaa, heitto oli muutaman prosentin ja pitää auton paikallaan.

Näissä se säätö on siis siinä käsijarrun nahkapussin alla, pussi pois vääntämällä ja 10mm mutteri paljastuu, sitä kiristämällä kiristyy vaijeri. Tilaa ei ihan hirveästi ole, mutta penkki hyvään asentoon ja lyhyt 10mm räikkälenkki avuksi, niin on helppo homma.
309=>306=>607=>207