Kirjoittaja Aihe: 508 - Moottoriöljyn vaihto (DW12)  (Luettu 7575 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Penguin

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 4 800
508 - Moottoriöljyn vaihto (DW12)
« : 31.07.2013, 21:43:12 »
Auto: 2011 508 2,2 HDi 204 FAP GT (DW12C, automaatti).

Edellisestä öljynvaihdosta alkaa tulla 10 tkm ja näyttää silmämääräisesti siltä, että parempi vaihtaa tuossa kohtaa kuin ajaa vielä toiset 10 tkm, vaikka huoltovälin mukaan näin voisi tehdäkin.

Kumpaakos kautta tuohon DW12C-koneeseen kannattaa öljyt vaihtaa eli otetaanko vanhat öljyn mittatikun putkesta imuvaihdolla vai pohjatulpan kautta? Jälkimmäinen vaatii pohjamuovi(e)n irrottamisen ja jos tuon vie vaan pajalle ilman tarkempia ohjeistuksia, niin varmaan ottavat yläkautta kun se on helpompaa ja nopeampaa. Tavoitteena tietty saada mahdollisimman perusteellisesti tuolta kaikki vanha öljy ja pohjalle kertynyt sakka pois.

Mikäs suodatin tuonne kannattaa hankkia? Service boxista löytyy kyllä varaosanumero 1109 CL, mutta kenen tekemä ja tarkemmin mikä suodatinmalli tuo on vai kannattaako laittaa joku parempi?



Näyttäisi tuon kuvan perustella, että pohjatulppa ei ole pohjan alimmassa kohdassa, mutta sitä tuosta ei oikein voi päätellä saako mittatikun putken kautta öljyt pois syvemmältä.

Benkku

  • Vieras
Vs: 508 - Moottoriöljyn vaihto (DW12)
« Vastaus #1 : 31.07.2013, 22:53:28 »
Mikäs suodatin tuonne kannattaa hankkia? Service boxista löytyy kyllä varaosanumero 1109 CL, mutta kenen tekemä ja tarkemmin mikä suodatinmalli tuo on vai kannattaako laittaa joku parempi?

1109 CL numerolla paketista viimeksi noin kuukausi sitten tuli Mann Filter valmiste. Kyseessä ei ole perinteinen peltikannu panossuodatin, vaan pelkkä patruuna, joten tuossa ei onneksi kaupallisista syistä voi suodatinpatruunaa halv kröhm.. pienentää.

Penguin

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 4 800
Vs: 508 - Moottoriöljyn vaihto (DW12)
« Vastaus #2 : 01.08.2013, 00:32:09 »
Materiaalien suhteen kai sitäkin voi halventaa ja huonontaa. Googlailu kertoo mm Purflux L358, L358A ja L398 ja Mann-filter HU711/51X vastaavan tuota.

Benkku

  • Vieras
Vs: 508 - Moottoriöljyn vaihto (DW12)
« Vastaus #3 : 01.08.2013, 00:39:51 »
Aivan.

Purflux L398 suodattimissa on Mann suodatinta suurempi suodatinmateriaalin pinta-ala, eli ehkä sellaisen laittaisin omaani. L398 suodattimessa on L358/L358A suodatinmallia merkittävästi tiheämpi lamellointi, suodatinmateriaalin pinta-ala on selkeästi '358' tyyppiä suurempi. Pitäisi mitata, kummassa on suurempi likakapasiteetti, arvioisin että L398 tyypissä.

Purflux L398 suodatin marmoritiskiltä, näyttää olevan koodilla 1109CK. Suodatinvalmistaja Purflux suosittaa L358 tyyppiä ottomoottoreihin ja L398 mallia dieseleihin.

Niin ja nuo ovat vieläpä 'materiaux synthetique', eivät turpoa tukkoon öljyn sisältäessä enemmän vettä, kuten puu... ts. paperikuidulle tuppaa käymään.
 
Mainittu Mann-Filter ei kyllä vastaa suodatinmateriaalin pinta-alassa, noita Purfluxeja lähellekään.
« Viimeksi muokattu: 01.08.2013, 01:23:53 kirjoittanut Benkku »

Penguin

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 4 800
Vs: 508 - Moottoriöljyn vaihto (DW12)
« Vastaus #4 : 15.08.2013, 22:11:19 »
Total ineo ecs 5w30, hankittu Saksasta vajaan parin vuoden satsi useampaan autoon samalla tilauksella.

Katto kassinen

  • Vieras
Vs: 508 - Moottoriöljyn vaihto (DW12)
« Vastaus #5 : 05.10.2016, 23:30:04 »
Onko tuo oikea öljy myös hdi 1.6 mottiin vai joku muu?

buusba

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 2 182
Vs: 508 - Moottoriöljyn vaihto (DW12)
« Vastaus #6 : 06.10.2016, 11:49:38 »
http://peugeot-foorumi.com/index.php?topic=77541.0
 
Tuolta löytyy tehtaan suositukset erimoottoreille.
1,6 hdi käy 5w30 tai 0w30
Nykyisin: Citroen C4 Grand Spacetourer bluehdi 130 EAT8 -21 / Peugeot 108 e-vti 68 -16 / Citroen 2CV 0,6 -71

Ex PSA:  Peugeot 206 GTI -00 / Peugeot 2008 VTI 82 -13 / Citroen C4 Picasso puretech 130 A -18 / Citroen Grand C4 Picasso e-THP 165 A -15 / Peugeot 207 SW VTI 120 -08 / Peugeot 308 II SW Puretech 130 -14, Peugeot 306 1,6 -98, Peugeot 308 SW 1,6 HDI -10, Peugeot 406 V6 GW -03, Peugeot 206 1,4 -99 , Citroen Xsara 2,0 HDI -01, Peugeot 406 V6 -98, Peugeot 406 2,0 -97

petriky

  • Vieras
Vs: 508 - Moottoriöljyn vaihto (DW12)
« Vastaus #7 : 18.04.2020, 08:14:00 »
Auto: 2013 508 2,0 HDi 163 RXH HYbrid4.

Öljynvaihdon aika olisi, mutta nettiä selatessa en löytänyt mistään näitä suositeltuja öljyjä Hamina - Kotka alueelta. B712312 Total Quartz Ineo First 0W30, Mobil Super 3000 Formula P 0W30. Onko jollakin tietoa mistä löytyisi, ei ole ainakaan motonet tai puuilossa. Vai onko muuta merkkiä mikä täyttää vaatimukset esim. castrol.

sulo

  • Käyttäjä
  • ***
  • Viestejä: 242
Vs: 508 - Moottoriöljyn vaihto (DW12)
« Vastaus #8 : 18.04.2020, 08:23:02 »
Jos bilteman öljy ei pelota, niin "Täyssynteettinen moottoriöljy 0W–30 longlife. :)

megaman

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 191
  • ajossa: 407 Coupé, 307 SW, Boxer
Vs: 508 - Moottoriöljyn vaihto (DW12)
« Vastaus #9 : 18.04.2020, 08:58:16 »
^ ^ Euromasterilta saattaa löytyä Totalin öljyjä, jos sellainen paikkakunnalta löytyy.
407 Coupé, Peugeot Boxer -05, Bombardier Quest 500. ex: C2 VTS -09, C5 SX 2.0i Break -03, BX, Xantia, 309, 206, 307...

petriky

  • Vieras
Vs: 508 - Moottoriöljyn vaihto (DW12)
« Vastaus #10 : 18.04.2020, 08:59:38 »
Nyt löysin Castrol öljyn joka näyttäisi täyttävän vaatimukset. Eiköhän toi kelpaisi. Castrol Magnatec Stop-Start 0W30 C2 täyttää tai ylittää: ACEA C2, PSA Approval B71 2312

ves_ku

  • Käyttäjä
  • ****
  • Viestejä: 434
Vs: 508 - Moottoriöljyn vaihto (DW12)
« Vastaus #11 : 18.04.2020, 12:20:21 »
Tilailin juuri Trodosta Total Quartz Ineo First 0W30 ölhyä pari tonkkaa. Muistaakseni 102 € toimituskuluineen. Tai siis toimitus oli ilmainen yli 100 € ostokseen. Totalissa ainakin heti etuna oikea kannukoko eli 5 litraa joka usein tarvitaan psa dieseleihin. Castrolit esim. taitaa olla nelosen astioissa.

Eihän tuo suomessa ole, mutta helposti kävi.

petriky

  • Vieras
Vs: 508 - Moottoriöljyn vaihto (DW12)
« Vastaus #12 : 18.04.2020, 19:08:10 »
Joo hyvä tilasin juuri saman satsin samasta paikasta ja tosiaan parempi toi 5 litran kannu.

masiina

  • Käyttäjä
  • ****
  • Viestejä: 528
Vs: 508 - Moottoriöljyn vaihto (DW12)
« Vastaus #13 : 19.04.2020, 18:02:37 »
Eilen vaihdoin RXH hybridiin Castrolin 5w-30 C2 öljyt. Öljyä saa 4 litran tai 1 litran kannuissa.           
Ajossa: 508 RXH Hybrid4 HDi AWD -13
Ex: 508 sw 2.0 HDi A Allure (120kw) -12
Ex: 407 sw 2.2 120kw (EW12J4)  Executive -06

Jukka P

  • Käyttäjä
  • ***
  • Viestejä: 275
  • 206 -07, 3008 -13 ja 508sw -13
Vs: 508 - Moottoriöljyn vaihto (DW12)
« Vastaus #14 : 18.06.2020, 22:27:43 »
Motonetissä on ainakin tuota Mannin filtteriä.  Pitkään diesel Peugeoteilla ajaneena olen käyttänyt Mobilin ESP:tä ja Teboilin Carat III:tä.  Tokmannilla huomasin (ei saa nauraa), että Eurol merkillä on erityisesti PSA spesifinen öljy.  Googlaamalla selvisi, että kyse on oikeasta Hollantilaisesta valmistajasta.  ... Syyni kirjoittaa oli kuitenkin kysyä ovatko nuo marketeissa myytävät M-Filtterit laadultaan OK?

//Jukka
« Viimeksi muokattu: 18.06.2020, 22:31:57 kirjoittanut Jukka P »