Kirjoittaja Aihe: 607 - Vaihteistoöljyn vaihtaminen (AM6-automaattivaihteisto)  (Luettu 11183 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Timppa71

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 095
  • 2x Peugeot, 2x Renault
^ No kyllähän tuota vieläkin (ja edelleen) saa vääntää 8)

Kun tuo öljynvaihto Peugeot'n AM6:een olisikin noin helppoa kuin Volvoissa. Tuo lämmönvaihdin vain kun toteutettu eri tavalla, joten hankaloittaa hieman tuota "huuhteluvaihtoa" Peugeotissa. Että sinänsä noita linkittämiäsi ohjeita ei kyllä suoraan voi soveltaa ::)

Benkku

  • Vieras
Toki kuoret eroavat, idea on sama. Laatikon jäähdytyskiertoa hyväksikäyttäen vaihdetaan öljyt. AM6 laatikon 'kiinteässä' lämmönvaihtimessa on käsiksipääsy öljykiertoonkin.

Timppa71

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 095
  • 2x Peugeot, 2x Renault
Juu, periaate on sama. Volvoon olen tuon joskus tehnytkin ja se meni helposti.
Mutta olisi kiva tietää millaisilla letkuilla (esim. halkaisija) tuonne Peugeotin lämmönvaihtimen alle pääsee kiinni? Ja mitenpäin öljynkierto on? Tulee vähemmän siivottavaa :D Mutta eipä tunnu kukaan olevan tehnyt huuhteluvaihtoa foorumilla...

Lisäksi tulee varmasti vaihtaa lämmönvaihtimen alla oleva tiiviste uuteen...

Benkku

  • Vieras
Kyllä, toinen vaihtoehto on pumpun painemittauslinjasta (öljykavanan porauksen tulppa vaijerilinkun lähellä), mutta tällöin uuden öljyn täytön joutuu samanaikaisesti tekemään täyttöreiästä.

PUG-508

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 7 508
Serviceboxin ohjeen mukaan öljyä tarvitaan 7 litraa jos tehdään ohjeen mukaan.
Peugeot 508 & Peugeot 607

pfaq306

  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 810
Millä muulla tavalla kuin avaamalla pohjaproppu serviceboxin ohjeilla tehdään tyhjennys että saadaan laatikosta ulos 7 litraa? Tehdäänkö tyhjennys ja täyttö kahteen kertaan?

rallyedriver

  • Käyttäjä
  • **
  • Viestejä: 166
Auto: 2005 607 2,7 V6 HDi (AM6-automaattivaihteisto).

http://www.motonet.fi/fi/tuote/590231/Mobil-ATF-3309-1l

Onko tuo nyt oikea öljy am6 vaihteistoon? Merkkiliikkeessä hinta oli n. 20€/l oikealle öljylly jossa öljynvalmistajasta ei mainintaa Purkissa vain PSA logo. Onko auton kallistuskulmalla vaikutusta kun oikeaa öljynmäärä tarkastelee tarkastuspropusta? Voiko homman tehdä keula reilusti ylhäällä?
106 Rallye 1.6 16v ph2 -97
205 XS 1,4 8v -90
607 2,7 HDI -06
Berlingo 1.6 16v  -03
EX: 1x406, 1x106 1x607

mcjukeh

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 64
Tuo Mobil toimii hyvin myös AM6-aihdelaatikossa, se PSA:n oma öljy on aivan sikahintainen ja ylihinnoiteltu. Kyllä auton pitää olla vaakatasossa kun öljynmääriä tarkistaa.
Peugeot 407 VM 2005 3l V6 Executive

JPL

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 3 840
  • 407 3.0 V6 Sport
Kun hifistellen vaihtotyö tehdään (niinkuin aina), niin laatikon öljyt testerillä 60 asteeseen ja sitten tasotulppa auki (moottori käy, vaihde P:llä ja aiemmin käyty vaihteet lävitse käsivalinnalla) . Myös vanhat öljyt kuumana pois laatikosta. Tässä lyhykäisesti AM-6 aiheeseen, foorumilta löytyy toisaalta tarkka öljynvaihto-ohje  ;).
- nautiskellen nyt tästä, on pakko vilkaista vielä kerran, kun pysäköin -

Janne L

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 2 753
Kun hifistellen vaihtotyö tehdään (niinkuin aina), niin laatikon öljyt testerillä 60 asteeseen...

Satutko edes tietämään mikä tuon lämpimän öljyn tarkoitus on?
Preesens: Peugeot 607 2.2 HDi A '05, Citroen C5 3.0 HDi Tourer '10
Kronologinen imperfekti: 309-405-605-605-406-406-405-605-Xantia-C5-106

JPL

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 3 840
  • 407 3.0 V6 Sport
No kuules JanneL, "en tässä nyt voi Benguksi muuttua", lainaus Putouksesta ;). Kun vanhat lasketaan pois, niin lämpimän öljyn mukana tulee siihen sitoutuneet kontaminaatiot ulos laatikosta. Kun taas täytetään puhtaalla öljyllä, niin  60 asteinen öljy on laajentunut tehtaan määrittämään tilaan ja tällöin öljyn määrä eli taso asettuu täysin optimiksi  ;). Kokemus osoittaa, että noin 3 litraa menee vaihdossä öljyä, vaikka kuinka "hifistelisi". Parasta on toimia ohjeen mukaisesti, en suosittele oikomiseen, vaikka sitäkin lukee valitettavasti harrastettavan.
- nautiskellen nyt tästä, on pakko vilkaista vielä kerran, kun pysäköin -

antsu

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 3 018
60 asteinen öljy on epämiellyttävää ainetta. Mahtavatkohan ne merkkikorjaamossakaan öljyjä lämmitellä.

rallyedriver

  • Käyttäjä
  • **
  • Viestejä: 166
Olisiko järkeä vaihtaa samaan syssyyn 2 settiä tuota öljyä niin saa varmaankin melkein kaiken kuran vaihdettua pois? Tuo motonetin öljy kun nyt on halpaa kuin saippua ja autolla ajettu paljon ja vaihdosta ei tietoa.
106 Rallye 1.6 16v ph2 -97
205 XS 1,4 8v -90
607 2,7 HDI -06
Berlingo 1.6 16v  -03
EX: 1x406, 1x106 1x607

antsu

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 3 018
Mutulla sanoisin, että kannattaa ainakin vähän ajaa välillä.

Janne L

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 2 753
Periaatteessa riittää että käyt vaihdekaaviota läpi paikallaan useamman kerran, mutta käy ajamassa lenkki taajamassa niin samalla saat öljyt lämpimäksi ja liat irti ennen toista vaihtoa.

Preesens: Peugeot 607 2.2 HDi A '05, Citroen C5 3.0 HDi Tourer '10
Kronologinen imperfekti: 309-405-605-605-406-406-405-605-Xantia-C5-106