Kirjoittaja Aihe: 607 - Vaihteistoöljyn vaihtaminen (AM6-automaattivaihteisto)  (Luettu 12172 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Janne L

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 2 767
Älä työnnä sinne mitään muuta kuin oikean luokituksen öljyä. Jos ei sillä toimi, niin ei siihen mitkään redlinet tai rvs:t auta. Järki käteen.
Preesens: Citroen C5 HDi240 Tourer '10
Kronologinen imperfekti: 309-405-605-605-406-406-405-605-Xantia-C5-106-607

jopeli

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 60
Kun noin vuosi sitten vaihdatin omaan 607:aan nuo lootaöljyt ja kyselin korjaamoilta operaation hintoja, niin jokaisessa paikassa josta tarjousta kyselin, niin huuhteluvaihtoon kuului laatikon pesu asiaan suunnitellulla aineella. Ei se pesuaine sinne laatikkoon jää. Saatika korjaamot niitä käyttäisivät, jos se hajottaisi vaihteiston. Olisi melko kannattamatonta yritystoimintaa. Yhtään tapausta en henkilökohtaisesti tiedä, jossa vaihteisto olisi hajonnut öljyjen vaihtoon. Niitä kyllä tiedän montaki jotka on hajonnu öljyjen vaihtamattomuuteen. Kysäisin huvikseen kaveriltakin, joka oli opiskeluaikoinaan korjaamolla töissä, jossa myös vaihdettiin huuhtelemalla laatikkoöljyjä, eikä hänen siellä ollessaan kertaakaan jouduttu tappelemaan asian kanssa, että laatikkoöljyjen vaihto olisi rikkonut vaihteiston. Aivan kuten Janne L sanoi, niin VAIN laatikkoon luokitukset täyttävää öljyä.

406

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 717
Moni on käyttänyt Mobilia, kuinka Teboil fluid s? Luokitus on oikea. Korjaamojen litrahinnoista en ole kysellyt vielä, se vaikuttaa siihen viekö omat vai ottaako vaihtajalta. Commasta tämä yksi puhui ja Motonetissa se on edullista. Mullahan laatikon öljynvaihdossa on kyse hyvästä huollosta eikä ongelman korjaamisesta.

Käykö sama öljy ohjaustehostimeen kuin tähän laatikkoon?
Ensimmäinen ajokokemus Fiat 600, sittemmin Lada 1200, Lada 1300 S, Lada 1700 i Combi, Renault 19 1,8 RT, Peugeot 406 1,8 ST, Ford Sierra 2,0 DOHC, Peugeot 406 ST Executive 2,0 silver

Present time Peugeot 607 3,0 V6 Platinum Ivoire ja Peugeot 406 ST Executive 2,0 red

poirotti

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 210
  • Ravintoketjun huipulla.
Itse en minkäänsorttista pesuainetta laatikkoon laittaisi, eikä satatonnia ajettu laatikko sitä tarvi.
Ennen 405-Mi16, 605-Sri 2.0, 406-ST 2.0 16v, 406 Grw HDI-110, nyt  607 2.2 Titane Busines -07

everton

  • Käyttäjä
  • **
  • Viestejä: 157
Itse olen käyttänyt Teboil Fluid-S AM6 laatikossa. Olen tehnyt sillä muutaman kerran öljynvaihdon - toimii hienosti. Puuilossa halvinta.

jopeli

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 60
JWS 3309 on oikea öljy ainakin vanhemmassa TF80SC laatikossa. Uudemmassa versiossa ilmeisesti eri luokitus. 

everton

  • Käyttäjä
  • **
  • Viestejä: 157
Kyllä. Teboil Fluid-S on JWS 3309 luokiteltu öljy.

JPL

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 3 888
  • 407 3.0 V6 Sport
Varmin on Mobil tai Castrol FE xxx. Mobil on Esson öljyn kopio tai samaa, mitä marmoritiski myi 60 euroa litra.
- nautiskellen nyt tästä, on pakko vilkaista vielä kerran, kun pysäköin -

Janne L

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 2 767
Puhtaat öljyt on puhtaat öljyt, on sitten kenen vaan valmistamat. Mobil silti ’oikeaoppisin’ valinta.
Preesens: Citroen C5 HDi240 Tourer '10
Kronologinen imperfekti: 309-405-605-605-406-406-405-605-Xantia-C5-106-607

Janne L

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 2 767
Tiedoksi tännekin.

Soittelin automaattivaihteistokorjaamo Konehuolto Siekkiselle tänään.
Kertolivat että uudemman ja vanhemman AM6:n kesken ei ole mitään mekaanista eroa joka vaatisi välttämättä käyttämään uudempaa öljyä. Öljyissä Euro4 JWS3309 vs Euro5 JWS3324 ero olisi ainoastaan viskositeetissä, jossa uudempi ja notkeampi antaa pienemmät voimansiirron häviöt ja sitä myöten pienemmän kulutuksen joka tukee Euro5 -päästönormia. Lisäaineistus on pysynyt samana.

Suosittelivat kyseiselle vaihteistolle ainoastaan huuhteluvaihtoja 60tkm välein, koska osavaihto ei likaa juuri poista ja kun vaihteistossa ei vielä vaihdettavaa suodatintakaan löydy. Arvelivat että JWS3309 öljyillä voitaisiin saada pidempi vaihteiston elinikä, mutta ei asia ei tiettävästi nojaa faktaan.

Huuhteluvaihdon hinnaksi DT20C moottorin yhteydessä arvioitiin 200-250€, riippuen vaihdettavan öljyn likaisuudesta. Operaatio on noin tunnin mittainen.

Puheliasta ja mukavan oloista väkeä heillä!
http://www.siekkinen.net/yhteystiedot/
Preesens: Citroen C5 HDi240 Tourer '10
Kronologinen imperfekti: 309-405-605-605-406-406-405-605-Xantia-C5-106-607

J-PR

  • Vieras
Vs: 607 - Vaihteistoöljyn vaihtaminen (AM6-automaattivaihteisto)
« Vastaus #100 : 01.03.2018, 15:20:51 »
Kumpaas sulla omassa 607 lootassas oli?

Janne L

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 2 767
Vs: 607 - Vaihteistoöljyn vaihtaminen (AM6-automaattivaihteisto)
« Vastaus #101 : 01.03.2018, 23:11:27 »
Zf:ssä on LT71141 öljyt. Vastannee JWS3309 öljyjä.
Preesens: Citroen C5 HDi240 Tourer '10
Kronologinen imperfekti: 309-405-605-605-406-406-405-605-Xantia-C5-106-607

Penguin

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 3 143
Vs: 607 - Vaihteistoöljyn vaihtaminen (AM6-automaattivaihteisto)
« Vastaus #102 : 01.03.2018, 23:45:05 »
Soittelin automaattivaihteistokorjaamo Konehuolto Siekkiselle tänään.
Kertolivat että uudemman ja vanhemman AM6:n kesken ei ole mitään mekaanista eroa joka vaatisi välttämättä käyttämään uudempaa öljyä.

Koskiko keskustelu vain tiettyä automallia ja siinä käytettävieä vaihteistoja vai AM6-vaihteistoa yleisemmin? Siitä kun on vähän enemmän versioita kuin vanhempi ja uudempi ja jos automaattivaihteistokorjaamo ei tätä tiedä, niin kiertäisin heidät kaukaa. Niissä versioissa on myös mekaanisia eroja ja niiden ohjauksessa on eroja, joiden vuoksi myös öljyissä on eroja. Eihän se tietty päällepäin välttämättä näy, kun erot on materiaaleissa ja osat ovat mitoiltaan keskenään vaihtokelpoisia.

Janne L

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 2 767
Vs: 607 - Vaihteistoöljyn vaihtaminen (AM6-automaattivaihteisto)
« Vastaus #103 : 02.03.2018, 08:43:54 »
Puhe oli mm. Volvoissa olevista AM6:sta. Ovat useita tietenkin purkaneet näitä kyseisiä vaihteistoja korjatessaan. Otan asian tarkemmin puheeksi kun loppukuusta käyn Siekkisellä huuhteluttamassa omasta vanhat kurat pois.
Preesens: Citroen C5 HDi240 Tourer '10
Kronologinen imperfekti: 309-405-605-605-406-406-405-605-Xantia-C5-106-607

Penguin

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 3 143
Vs: 607 - Vaihteistoöljyn vaihtaminen (AM6-automaattivaihteisto)
« Vastaus #104 : 02.03.2018, 12:04:08 »
Volvollahan se vaihteisto on tietty jotain muuta kuin AM6, koska tuo nyt on PSA:n nimitys automaattivaihteistoilleen. Nämä PSA:n nimeämiset on myös kovin epämääräisiä. Nyt en muista missä mallissa, mutta jokin viimeisimmistä AM6:sta ei edes ole AWTF-8x SC. Vielä suurempi epämääräisyys on "uusissa" EAT6 laatikoissa, joissa tuo merkintä ei tarkoita yhtään mitään muuta kuin 6-vaihteinen automaattivaihteisto, mutta se ei kerro mistä Aisinin laatikosta on kyse.