Kirjoittaja Aihe: 508 - Polttoainekäyttöisen lisälämmittimen ohjelmointiongelma (HDi)  (Luettu 15347 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

busterrs

  • Vieras
Kuulostaa hieman siltä että näitä kytkentöjä ei taida saada merkkikorjaamon kautta... Kieltämättä on aikas ikävä 407:n kauko-ohjattua Webastoa, joka pelitti aina ja uskollisesti. Tottakai sen marmoritiskin takaa jo kerrottiin ettei sillä ole mitään tekemistä 508:n kanssa, mikä varmaan pitää paikkansakin, eli turha haikailla menneitä.
Samaten liikkeestä on jo myös kerrottu maahantuojan viesti, että keinot on käytetty ja näillä mennään kunnes tulee ilmeisesti tehtaan puolelta korjausohje tai todennäköisimmin softapäivitys.
Aiemmin saatu neuvo 30-60 sekunnin "rauhoitusajasta" on jo osoittautunut huuhaaksi, ei mitään vaikutusta vaikka auto rouskuttaisi 10 minuuttia ajon jälkeen tyhjäkäynnillä, kun ei ota ohjelmointia vastaan niin ei ota.
Vetoaminen ohjekirjan neuvoon kuulostaa myös pikaisesti keksityltä hätäkeinolta kun ei muutakaan ole, ei ole mitään järkevää syytä sille miksei Webastoa voisi ohjelmoida silloin, kun auto on käynnistetty Webaston käydessä ja sillä on ajettu pitkä pätkä, ja ohjelmointi ajoittuisi noin 9 tunnin päähän. Näissä tilanteissa auto on kuitenkin lähes poikkeuksetta pitänyt sammuttaa ja käynnistää uudelleen, ja sitten on ohjelmointi pelittänyt. Mutta miksi näin pitää tehdä, siihen olisi kiva saada vastaus vaikkapa joltain maahantuojan leivissä olevalta, joka tätä foorumia kuitenkin seuraa.
Samaten sekin kiinnostaa, miksi joskus Webaston välitön käynnistys sopii autolle ja joskus se pitää ensin käynnistää siksi 10:ksi sekunniksi jotta saa Weban puhisemaan. Ja sitä Economy modea ei tosiaankaan ole ruudulla näkynyt. Tiettävästi autolla ei voi olla mitään salaista economy modea josta se ei kerro käyttäjälleen mitään.
Olen edelleen sitä mieltä, että maahantuojan on hiillostettava voimakkaammin tehdasta päivittämään Webaston ohjelmointisofta siihen kuosiin, ettei käyttäjän tarvitse vääntää auton kanssa kättä siitä, milloin sattuu autolle sopimaan että Webasto ohjelmoidaan tai käynnistetään. Jos kyseessä olisi joku massamerkki, ongelma olisi taatusti jo hoidettu aikapäiviä sitten.

Penguin

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 4 800
Minä kannan kuluttajana korteni kekoon tässä hiillostamisessa. Kun arki taas koittaa, niin kirjelmöin asiasta eteenpäin omia kanaviani pitkin, vaikka se sitten olisikin täysin turhaa.

Niitä kytkentöjä ei saa merkkikorjaamon kautta, mutta niitä saa joistakin valtuutetuista webasto-asennusliikkestä. Esim. Huoltorepillä on Lauttasaaressa sellainen sähkövelho, joka kyllä siihen autoon toimivan ajastusratkaisun keksii. Ei muuta kuin Pulkkisen Maurille soittoa ja esittämään ongelma, niin hän kaivaa asialle alustavan hintalapun. Itselläni ovat yhden 307 SW:n Webastoon tehneet asennuksia parikin kertaa, jälkimmäinen oli enemmänkin korjaus. Aikataulu oli erittäin asiakasystävällinen, samoin hinnoittelu. Homma tuli myös hoidettua.
« Viimeksi muokattu: 31.12.2013, 18:51:14 kirjoittanut Penguin »

busterrs

  • Vieras
Kiitos avusta jo etukäteen!! Toivottavasti saadaan asia kuntoon mahdollisimman pian - onneksi ja maahantuojan harmiksi minulla on vielä noin 2,5 vuotta takuuaikaa jäljellä! ;D
On se jännä juttu, miten vain yksi asia autossa voi ajaa aivan raivon partaalle, mitään muuta vikaa kun ei ole vielä ilmennyt, mutta tämä riivaa joka kerta kun on autossa.

drinkalot

  • Käyttäjä
  • ****
  • Viestejä: 566
Mä asennutin kauko-ohjauksen tohon webastoon eikä ole sen jälkeen tarvinnut miettiä tota v***n paskaa ohjelmointia.

JPL

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 5 873
  • 407 3.0 V6 Sport
Kerrotko minkä ja mihin hintaan? Oliko Uudenmaan Autovarustelussa tuo mukavuutta roimasti tuonut asennustapahtuma? ;)
- nautiskellen nyt tästä, on pakko vilkaista vielä kerran, kun pysäköin -

drinkalot

  • Käyttäjä
  • ****
  • Viestejä: 566
450 € oli asennus UAV:ssa. Kaken (T100HTM) ostin erikseen 265 €.

Nummika

  • Vieras
Kyllähän tuo alkaa pikkuhiljaa nyppimään aina käynnistellä autoa kylmänä että sen saa lämpenemään.

On tuossa niin hieno toiminta lokiikka, voitte muutkin käydä ihailemassa  http://nummika.com/kuvia/index.php/poso/VIDEO0025

drinkalot

  • Käyttäjä
  • ****
  • Viestejä: 566
Tuo ohjelmointi on niin paska että en oikein tiedä onko se jo tahallaan tehty. Hermo meni viikossa.

Penguin

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 4 800
Sen on tehnyt joku lämpimään maan asukki, joka ei ymmärrä koko laitteen käyttötarkoituksesta yhtään mitään.

Lisäys: Näin kun muiden automerkkien foorumeilta näitä Webasto-ongelmia lukenut, niin pieniä on loppujen lopuksi Peugeotin käyttäjän Webasto-murheet.
« Viimeksi muokattu: 15.01.2014, 18:18:42 kirjoittanut Penguin »

drinkalot

  • Käyttäjä
  • ****
  • Viestejä: 566
Siis on olemassa vielä huonompia alkuperäisvirityksiä? Avaatko vähän? Ihan vaan hyvän mielen vuoksi. ;)

Penguin

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 4 800
OT: Aloitetaanko vaikka BMW:stä, jossa 2000 €:n hintaisella lisävarusteena ostettavalla tehdasasenteisella Webastolla lämpimäksi saa vain matkustamon (jos saa) ja Webaston kiertovesipumppu ei kierrätä jäähdytysnestettä lainkaan moottorissa. Pakkasta -20°C, puolilämmin matkustamo, kylmä moottori ja kun auton käynnistää, niin lämppäri puhaltaa... hetken päästä kylmää. Ajastuksestakin olen kuullut ja lukenut kaikkea mielenkiintoista, faktan määrästä sen suhteen en tiedä.

Useita merkkejä, mutta otetaan nyt esimerkiksi ne muutama yksilö, jotka tiedän eli edustavat merkkejä VW ja Land Rover. Webasto kyllä löytyy, mutta siihen "ei saa" ajastusta lainkaan EU:ssa. Syynä Peugeotinkin kohdalla (508 THP) kuultu epämääräinen päästöselitys. Lämpötila-anturi on se toinen selitys, mutta siihen on softamuutos olemassa, mutta sitä softaa ei saa täällä autoon, kun "vaikuttaa" muka päästöihin. Joopa joo. Ettei nyt vaan olisi samassa softassa jotain muuta päästöihin vaikuttavaa, vaan eikö sitä anturidatan oikeaa käsittelyä esilämmitetyn moottorin kanssa saisi myös täkäläiseen softaan. Land Roverissa on kielletty minkäänlaisen esilämmittimen asentaminen ja käyttö.

antsu

  • Vieras
Jos esilämmitys huomioidaan autoveroa määritettäessä, ei kohta saa asentaa edes lohkolämmitintä >:(

Penguin

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 4 800
Kuten Land Roverin tapauksessa, jossa mikään esilämmitin ei ole sallittu.-

Takaisin aiheeseen. Tunnin aktiivisen testailun jälkeen lopputulema on että en pysty toistamaan täällä kuvattua ongelmaa 508 GT:llä vm 2011, jossa asennettuna tuoreimmat softat mitä autoon on saatavilla. Ainoa tuon ohjelmoinnissa oleva ongelma, jonka pystyn todentamaan on kieltäytyminen ajastuksesta mikäli polttoaineen vähyydestä kertova merkkivalo on syttynyt. Ymmärrän pointin siinäkin, mutta kun tankissa on 10 litraa polttoainetta ja merkkivalo palaa, niin tuskin se Webasto sitä tyhjäksi imaisee sillä aikaa minkä suostuu käymään.

busterrs

  • Vieras
No niin..... nyt olen tullut hieman viisaammaksi Webaston suhteen, ja selitys olikin lopulta aika yksinkertainen:
Elikkäs: menen autoon, jossa on Webasto käynnissä, ja käynnistän moottorin. Ajelen sitten vaikkapa työpaikalle, ja yritän ohjelmoida auton lämpenemään kotiinlähtöä varten, ja sehän ei siis onnistu ennenkuin kone on sammutettu ja pantu uudestaan tulille. MUTTA: jos tehdäänkin niin, että kun Webasto on käynnissä, ja laitetaan vain virrat päälle, sammutetaan Webasto valikosta ja vasta sitten käynnistetään moottori, seuraava ohjelmointi tai välitön käynnistys onnistuu ilman kommervenkkejä.
Tarkoittaa siis yksinkertaisesti sitä, että auton mielestä se "vain yksi ohjelmointi tai välitön käynnistys auton käynnistyskertojen välillä" on jo käytetty, kun moottori käynnistetään kun Webasto käy ja mosa on siis sammutettava ja käynnistettävä uudelleen jotta homma toimii suunnitellusti.
Auton käyttäjän kannalta tämä on kyllä aivan älytön juttu, ja on vaikea kuvitella, mikä varmuustoiminto tämä on ja miksi.
Maahantuoja olisi tietysti voinut kertoa tämän ihan ilman niitä hatusta revittyjä hätäselityksiä, se esitetty 30-60 sekunnin rauhoitusaika ajon jälkeen on ihan silkkaa huttua, ja tämäkin muuttui huoltoneuvojan eli töiden vastaanottajan kanssa puhuessa sekunneista minuuteiksi, aivan turhaan. Auto muistaa Webaston käyttökerran hamaan tappiin asti, eikä todellakaan suostu ottamaan vastaan mitään ennenkuin kone on käynnistetty.
Auto seisoi nyt alkuviikosta pari päivää ajamatta näillä -15 asteen pakkasilla, ja otti ohjelmoinnin aamua varten vastaan, ja aamulla sitten Webasto kävi ja toimi hyvin, mutta autoon mennessä oli Economy mode päällä eikä valikkoon päässyt, ei mitään ongelmia käyntiinlähdössä, ainoastaan se ohjelmointi kotiinlähtöä varten ei sitten onnistunut ennen sammutus-käynnistysrumbaa. Tämä Economy modehan on kuitenkin aika normijuttu kovalla pakkasella ainakin edellisten 407:jen perusteella.
Nähtävästi siis autossa ei ole mitään vikaa ja se toimii niinkuin fransmanni on suunnitellut. Suunnittelun laadusta voidaan toki olla ainakin kahta mieltä, ja veikkaan että tähän ominaisuuteen ei ole tulossa päivitystä...
Suuret kiitokset teille kaikille neuvoista ja vertaistuesta!!!!!

Penguin

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 4 800
Laitanpa yksityiskohtaisemmin miten tuota tänään viimeksi testasin:
  • Webasto ajastettuna (punainen valo palaa) ja käynnistynyt lämmittämään autoa (punainen valo vilkkuu) ja edelleen käynnissä kun tulen autolle.
  • Painan jarrupoljinta ja Start-nappia, jolloin webaston punainen valo lopettaa vilkkumasta ja sammuu.
  • Moottoria ei ole sammutettu välillä, kun 20 minuuttia myöhemmin liikennevaloissa seisoessa ajastan Webaston lämmittämään, kun olen lähdössä töistä kotiin. Ajastus onnistuu ja siitä merkiksi Webaston punainen valo syttyy.
  • Pysäköin auton töissä ja ja sammutan moottorin. Webaston punainen valo palaa edelleen. Ovet lukkoon ja töihin.
  • Klo 16:30 auto on lämmin ja Webasto on käynyt, kuten oli ajastettukin.
Jos toiminta ei busterrs'in auton Webastolla toimi näin, niin voidaan vaan todeta, että tehtaalla on olemassa se toimivakin softa, se vaan pitäisi saada muidenkin moottorivaihtoehtojen yhteyteen.