Kirjoittaja Aihe: 406 - Viheltävä ääni jarrutehostimesta  (Luettu 2193 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Gotzer

  • Vieras
406 - Viheltävä ääni jarrutehostimesta
« : 16.06.2014, 22:06:35 »
Auto: 2002 406 GW 1,8 Mistral.

Nyt huomasin tämmöisen jännän jutun millä ei suurempaa vaikutusta toimintaan ole. Kun siis ajelee normaalisti, kuuluu jarrupolkimelta pieni ujo vihellys, joka loppuu jos poljinta hipaisee, painaa tai tökkää sivuun, ja muutaman sekunnin päästä alkaa taas. Jarrut toimii normaalisti, ja mitään ylimääräistä ei kuulu.

Ettei jarrusylinteri vain jostain syystä ujeltaisi?

Benkku

  • Vieras
Vs: 406 - Viheltävä ääni jarrutehostimesta
« Vastaus #1 : 17.06.2014, 01:37:22 »
Ei vihellä jarrupääsylinteri, vaan alipainetehostin vuotaa. Todennäköisesti pääsylinterin juntturiakselin läpiviennistä, jos kerran kuuluu ohjaamoon.

Gotzer

  • Vieras
Vs: 406 - Viheltävä ääni jarrutehostimesta
« Vastaus #2 : 17.06.2014, 06:26:34 »
Pahakin juttu? Kallista/vaarallista?

Benkku

  • Vieras
Vs: 406 - Viheltävä ääni jarrutehostimesta
« Vastaus #3 : 17.06.2014, 16:13:55 »
No mitä nyt jarrutehostuksen heikkeneminen vuodon suurentuessa voi aiheuttaa. Käytettynä tehostin ei ole kovinkaan kallis.

Gotzer

  • Vieras
Vs: 406 - Viheltävä ääni jarrutehostimesta
« Vastaus #4 : 17.06.2014, 16:26:03 »
No en huolestu vielä... Pahvilaatikollinen osaa valmiina konehuoneeseen ja käppärin/takajarrujen uusinta napsahti listaan uusimpana. Sitte kun rupeaa tulipelti tulemaan polkimelle vastaan (Tai kun en jaksa survoa jompikumpi), niin sitten tiiän mistä lähteä ettimään... Thanks Benkku :)

SEL

  • Vieras
Vs: 406 - Viheltävä ääni jarrutehostimesta
« Vastaus #5 : 04.07.2014, 15:20:10 »
Minulla oli vastaavassa viassa polkimen karan haitarikumi rikki. Koko tehostin piti vaihtaa ja se on hankala homma. Haynesin oppaan mukaan hommaa helpottaa jos pudottaa moottoria hiukan alemmas, mutta ei ole aivan välttämätöntä, tarvitset vain hyvin lyhytvartisen räikkälenkin niihin neljään pulttiin tehostimen ja rintapellin välissä.

T.V.T.T.

  • Vieras
Vs: 406 - Viheltävä ääni jarrutehostimesta
« Vastaus #6 : 06.12.2017, 11:46:24 »
Auto: 2003 406 GW 1,8.

itsellä on nyt ollut jonkin aikaa 406:ssa sama ilmiö. Vuoto saattaa olla jossain muussakin kohdassa, kun en tuota ole vielä tutkinut sen tarkemmin, mutta meinasin vähän etten tee asialle ainakaan ihan vielä mitään, kun tehostin ja jarrut toimii, eikä akuuttia ongelmaa ole.

Kyseessä on bensamoottori, eli alipaine tulee imusarjasta, eiks niin? Sitä vain mietin että eipä kai tuosta vuodosta ole haittaa moottorillekaan..? Vuotokohdasta menee suodattamatonta ilmaa polttoaineen sekaan, mutta en jaksa uskoa vuotokohdan olevan sen kokoinen, että se päästäisi läpi mitään skeidaa.

SEL

  • Vieras
Vs: 406 - Viheltävä ääni jarrutehostimesta
« Vastaus #7 : 07.12.2017, 09:51:54 »
Se vika saattaa pahentua hetkessä, mutta eihän siinä muuta tapahdu kuin että jarruteho häviää (totaalisesti) ja sekin vain jarrutettaessa.

Colt

  • Vieras
Vs: 406 - Viheltävä ääni jarrutehostimesta
« Vastaus #8 : 07.12.2017, 11:06:41 »
Saatan kysellä tyhmiä mutta miten jarrutehostimen alipainevuoto vaikuttaa jarrutustehoon fysiikan kannalta? Jos tehostin tippuu pelistä ja jarruputkistossa ei ole vuotoja, niin jarrutusvoima pitäisi olla sama, mutta vaatii enemmän pohjelihasta. Noin se ainakin toimii jenkkivehkeissä jos jarrutehostin putoaa pelistä niin pohkeesta vaan pitää löytyä enemmän ruista jotta saat samanlaisen jarrutusvoiman aikaiseksi. Jarrutehostinhan on samanlainen apulaite kuin ohjaustehostinkin. ;)

Onhan se toki paskamaista ajella ilman jarrutehostinta. :)

antsu

  • Vieras
Vs: 406 - Viheltävä ääni jarrutehostimesta
« Vastaus #9 : 07.12.2017, 12:40:50 »
Noinhan se menee, mutta äkillinen tehostuksen häviäminen aiheuttaa tunteen, että jarrut hävisivät kokonaan ja saattaa aiheuttaa kolarin, kun ei osaa heti painaa riittävällä voimalla. Ainakin säikäyttää pahasti.

SEL

  • Vieras
Vs: 406 - Viheltävä ääni jarrutehostimesta
« Vastaus #10 : 08.12.2017, 08:40:41 »
Minulla oli vastaava vika toisin päin, ensikertaa jarrua painaessa tuntui kuin ei olisi tapahtunut mitään kun tehostin oli pois pelistä mutta polkimen painaminen sulki vuodon ja kun alipaine tuli mukaan, muuttui jarrutus hätäjarrutukseksi ja se aiheutti todellisia vaaratilanteita.
Tehostimen vaihto ei ole pikkujuttu. Haynesin opasta siteeratakseni "työtä helpottaa jos laskee moottoria 20cm alaspäin". Ei tarvitse mutta silloin vaatii kätilön käsiä ja lyhyen herkän räikkälenkin.