Kirjoittaja Aihe: 607 - Jakohihnan vaihto (DT17)  (Luettu 6525 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

ritani

  • Vieras
607 - Jakohihnan vaihto (DT17)
« : 30.08.2014, 11:28:05 »
Auto: 2005 607 2,7 V6 HDi.

Jos innokkuutta riittää niin tässä vinkkejä hommaan. Tilasin osat Saksasta ja säästöä tuli melkein 1500 euroa. Työjärjestys ei välttämättä alla oleva, mutta vinkkejä.

- Irrota polttoaineletkut pikalukoista moottorin päältä ja siirrä sivuun.
- Irrota imusarjaan tuleva letku yläpäästä ja siirrä sivummalle, jolloin helpommin saa irti letkussa olevan klemmarin.
- Irrota imuilman letkussa olevat kaksi pulttia, jolla letku on kiinni jakohihnan kotelossa.
- Ota rengas irti ja poista muovisuojat rengaskotelon ja moottorin välistä.
- Irrota rengaskotelon oikealla puolen oleva tukitanko, jolloin myös imusarjan letkun kiinnike irtoaa. Letku tulee ylhäältä pois ja vääntyy moottorin alle vaihtotyön ajaksi.
- Irrota imusarjan haarakappale ja siihen tulevat egr venttiileiltä tulevat putket. EGR:n putkien alapuolella olevat ruuvit irtoavat vähän hankalasti, mutta putket taittuvat hieman kun imuhaaraa nostaa ylemmäs, jolloin Torx-kantaiset ruuvit mahtuu paremmin irrottamaan. EGR:n putkien alussa on myös kiinnikeruuvit kotelossa kiinni, jotka irrotetaan.
- Irrota vesiletkut termostaatti kotelosta. Ovat kiinni pinillä sokilla. Älä irrota termostaattikotelon takana olevaa letkua kotelosta, vaan irrota letku moottorin oikealta puolen kumiputken ja tetäsputken liitoksesta. Tämä siksi, että kotelo vähän heppoinen ja takana olevan putken saa katkaistua, jos yrittää takaa irti. Jos autolla ajettu 200 000 km, niin myös kotelo kannattaa uusia. Meillä vaihdettu kahteen tuo kotelo 200 000 km kohdalla vuodon vuoksi ja molemmilla kerroilla kotelon takana oleva putki katkesi letkun irrotuksen aikana.
- Irrota apulaitehihna ja kiristin.
- Irrota vesipumpun päässä oleva pyörä ja kampiakselin pyörä. Molemmissa torx kantaiset pultit, joten hanki sopiva avain. Kampiakselin päässä olevaa kuusikantapulttia EI tarvitse irrottaa.
- Pistä rengaskoteloon moottorin ja rungon välille tanko, jolla voit kannatella moottoria ja ruuvaa yläpuolelta moottorin kannatin irti. Laske sitten moottori alas.
- Irrota remmin kotelon muovit, vesipumppu ja moottorin kannatinkorvakko. Huom kannstinkorvakko täytyy asentaa paikoilleen kasatessa ennen kotelon suojia. Vaihda myös vesipumppu uuteen. Koteloissa pultit myös syvennyksissä ja vasemasta kotelosta täytyy poistas teline, jossa solenointi venttiili on kiinni.

- Kun hihna on esillä, niin merkkaa rattaisiin ja hihnaan merkit hyvällä ja kestävällä tussilla. Lukitse rattaa. Jäljennä merkit uuteen hihnaan.
- Katso kiristimen hahlosta, miten uusi kiristinkin tulee asentaa. Irrota kiristin ja vaihda myös hihnapyörät uusiin.
- Kasatessa laita hihna ylärattailla vastaamaan hihnassa olevia merkkejä, jotka jäljensit. Pyöräytä nippuside pyörän ympäri kun merkki oikeassa kohden niin pysyy hihna varmasti oikeassa kohden. Tee sama toiselle yläpyörälle. Tämän jälkeen asenna alapyörä ja remmi merkkien kohdalle ja pidä hihnaa käsin kiristyksessä, kun asennat kiristimen paikalleen. Kaveri ei olisi pahasta tässä vaiheessa. Kiristimessä on hahlot, joiden tulee olla kohdikkain. Muistithan myös merkata hihnan suunnan ja laskea hampaat hihnasta tarkasti, jotta ovat varmasti oikeassa kohden. Itse olen tehnyt myös viilalla pienet kolot pyöriin ylhäällä ja alhaalla, jotta merkit ovat selvät. Kun merkit tekee selvästi ja jäljentää uuteen hihnaan niin varmasti on oikealla pykälällä. Muista irrottaa nippusiteet pyöristä asennuksen jälkeen.
- Kasaa vastakkaisessa järjestyksessä. Täytä järjestelmä oikealla jäähdytysnesteellä. Toisessa autossani oli käytetty vääriä lääkkeitä ja vesipumpun siipi oli syöpynyt lähes olemattomaksi peltiluiskaksi...
- Pyöritä moottoria käsin kampiakselin päästä kuusiopultista muutamia kierroksia ennen pyöräkoteloiden asennuksia, niin huomaat jos jotain mennyt pieleen merkkien suhteen.
- Moottorin tuen saat nätisti paikoilleen, kun metallivarrella väännät moottoria ylös rungon välistä.

TEMP_ARKISTOON

ritani

  • Vieras
Vs: 607 - Jakohihnan vaihto (DT17)
« Vastaus #1 : 30.08.2014, 11:33:54 »
Padilla naputtelin joten kirjoitusvirheitäkin sopi mukaan. :(   JA MUISTKAA IRROITTAA NIPPUSITEET PYÖRISTÄ KIRISTIMEN ASENNUKEN JÄLKEEN

rallyedriver

  • Vieras
Vs: 607 - Jakohihnan vaihto (DT17)
« Vastaus #2 : 30.08.2014, 14:24:40 »
Kiitokset ohjeista. Tulee tarpeeseen lähitulevaisuudessa kun remmia alkaa vaihtaa. Ajettu yli 180tkm niin pitää vaihtaa pian jo.  :)

imaS

  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 647
Vs: 607 - Jakohihnan vaihto (DT17)
« Vastaus #3 : 30.08.2014, 16:49:11 »
Jos käyttää lukitustappeja, niin ei tarvitse säätää maalimerkkien kanssa. Pösössäkin jakopää taitaa näyttää tältä. Pitäisiköhän noiden nokkapyörien vieläpä olla löysättynä hihnan kiristyksen ajan? Pieni säätövara niissä näyttää olevan.
405 Mi16x4 -90, 406 Coupé V6 -01

Antti3

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 170
Vs: 607 - Jakohihnan vaihto (DT17)
« Vastaus #4 : 30.08.2014, 18:28:53 »
Juurikin näin, omien merkintöjen tekemisessä on aina riskinsä että ei satu kohdalleen, tehtaan lukitusreiät taas ovat varmasti oikeassa kohdassa ja jako tulee varmasti oikein. Nokkapyörien ruuvit "löysälle" hihnan kiristys ja nokkapyörien lukitusruuvien kiristys niin tulee jako just eikä melkein, edellytyksenä että lukitustapit on paikallaan. Ilman lukitustappeja nokkapyörien pulttien löysäys on turhaa ja saattaa johtaa jaon pieleen menemiseen.
Käyttöautot: 508 RXH HYbrid4 17’ & 508 II GT-Line 1.5 BlueHDi EAT8 19’
Tallissa: 605 3.0 SV A 95', 607 2.2 HDi 04’, 407 Coupé 2.7 V6 HDi 07'
Ex: 405 1.6 GLi 90', 406 2.0 ST 01', 406 2.0 ST 03', 605 2.1 STDT A 99', 406 3.0 V6 SVA 01'
Valmet 803 2wd 83'
Yamaha RX-1 05’

SamiK

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 12 148
  • Kuolema kuittaa univelat...
Vs: 607 - Jakohihnan vaihto (DT17)
« Vastaus #5 : 30.08.2014, 19:13:38 »
Tota, noissa kuvissa ei ollut ollenkaan sitä toista nokkaremmiä, kai se sentään on vaihdettu?
Kiittämättömyys on maailman palkka. Mikään hyvä ei kestä ikuisesti, vain kurjuus on pysyvää.

SamiK

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 12 148
  • Kuolema kuittaa univelat...
Vs: 607 - Jakohihnan vaihto (DT17)
« Vastaus #6 : 30.08.2014, 21:23:10 »
Tarkoitatko "ruiskupumpun remmiä" koneen toisessa päässä?

Juuri sitä
Kiittämättömyys on maailman palkka. Mikään hyvä ei kestä ikuisesti, vain kurjuus on pysyvää.

rallyedriver

  • Vieras
Vs: 607 - Jakohihnan vaihto (DT17)
« Vastaus #7 : 30.08.2014, 21:31:02 »
Pitäisikö sekin vaihtaa samalla?  :o

SamiK

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 12 148
  • Kuolema kuittaa univelat...
Vs: 607 - Jakohihnan vaihto (DT17)
« Vastaus #8 : 30.08.2014, 21:34:37 »
No en mä tiedä, voisin kuvitella että sekin olisi hyvä vaihtaa samalla.
Kiittämättömyys on maailman palkka. Mikään hyvä ei kestä ikuisesti, vain kurjuus on pysyvää.

JPL

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 5 877
  • 407 3.0 V6 Sport
Vs: 607 - Jakohihnan vaihto (DT17)
« Vastaus #9 : 30.08.2014, 22:10:15 »
Hyvät ohjeet, mutta eri pulttien kiristysmomentit puuttuvat. SB-ohjeeseen vertaaminen kannattaa myös tehdä. Antin esittämä nokkapyörien löysäys on SB-ohjeen mukainen. Toki myös tussimerkit on hyvä varmistus...
- nautiskellen nyt tästä, on pakko vilkaista vielä kerran, kun pysäköin -

tsniemi

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 90
Vs: 607 - Jakohihnan vaihto (DT17)
« Vastaus #10 : 30.08.2014, 23:06:29 »
Kyllä se ruiskutuspumpun hihnakin tosiaan kannattaa vaihtaa. Tilasin Mister-Autosta koko jakohihnapaketin (sis. laturin hihna ja pumpun hihna pl. vesipumppu) ja hinta oli jotain 400e korvilla. Vaihtotyö tehtiin ranskalaisiin erikoistuneella korjaamolla, työn osuus muistaakseni jäi alle 400e. Vielä ihan "kohtuullinen" kustannus mielestäni. Merkkiliikkeen tarjous osille ja työlle ilman vesipumppua oli hieman reilu 1200e.

ritani

  • Vieras
Vs: 607 - Jakohihnan vaihto (DT17)
« Vastaus #11 : 30.08.2014, 23:13:25 »
Parikymmentä remmiä vaihtaneena voin sanoa, että kotipajalla maalimerkit varmin tapa saada jako varmasti kohdilleen. Ainoa vaan, että pitää olla huolellinen merkintöjen kanssa. Kun merkit samat remmeissä ja pyörissä niin kyllä silloin on kohdillaan.  Lukitustapit yms ok, mutta remminkin voi silti asentaa pykälän väärin. Esim remmi jää pykälän löysälle nokkapyörän ja kampiakselin pyörän välillä. Kiristin voi olla epäkesko mallia, jolloin pystyy kiristämään  huolimattomasti ja vahinko on valmis. Omassa 2.7 ssa 120 000 remminvaihto oli tehty merkkiliikkeessä  ja tussimerkinnät näkyivät vielä 220 000 km kohdalla kun vaihdoin remmin eli osa niistäkin käyttää tätä. Isä opetti tavan 90 luvun alussa 605 2.1 srdt kanssa ja silläkin mentiin 800 tkm eli muutamia vaihtoja on harjoiteltu.Edellisessä 2.2 hdi 607 pösössäni remmi oli vaihdettu merkkiliikkeessä ennen kauppoja. Vedot hukassa ja selvisi että remmi pykälän pielessä. 2.7 hdi ssä kaksi nokka pyörää. Polttoainepumpun hihna toisella puolen moottoria ja helpompi vaihtaa. Sama vaihtoväli siinäkin.  Netistä löysin korjaamokäsikirjan muutamalle hdi koneelle. Voisin yrittää löytää momentit niitä kaipaaville...

Timppa71

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 340
  • Peugeot 508, Citroen C3, Peugeot 206
Vs: 607 - Jakohihnan vaihto (DT17)
« Vastaus #12 : 30.08.2014, 23:20:22 »
... .Edellisessä 2.2 hdi 607 pösössäni remmi oli vaihdettu merkkiliikkeessä ennen kauppoja. Vedot hukassa ja selvisi että remmi pykälän pielessä....

Tuota, sellainen kysymys, että jos jako on jo pykälän pielessä (ed. vaihtajan toimesta) niin eikös noilla itse tehdyillä merkeillä jako ole kanssa pykälän pielessä? Mites toi selvisi, lukitustapeilla?

ritani

  • Vieras
Vs: 607 - Jakohihnan vaihto (DT17)
« Vastaus #13 : 30.08.2014, 23:20:55 »
Topautoosat.fi tilasin osat. Remmisarja noin 200 e ja pumppu 60 paikallisesta. Dieselpumpun remmi taisi olla päälle satasen. Merkkiliikke roissa 1700 euroa vaihto ja normipaja 1600 euroa.  Voi olla, että olisi halvempi jos täällä toimisi ranskalaisiin erikoistunut paja. Liikkeessä sanoivat työn vievän kaksi päivää kun niin kova työ purkaa. Kotipajalla jakoremmin vaihdoin 5 tuntiin.

ritani

  • Vieras
Vs: 607 - Jakohihnan vaihto (DT17)
« Vastaus #14 : 30.08.2014, 23:26:13 »
Vastauksia 2.2 hdi kysymykseen. Ennen kauppoja liike vaihtoi remmin uuteen. Ajatus tässä on se että lukitustappeja yms ei tarvitse huolehtia kun toimivasta autosta vaihtaa remmin. Eri asia on sitten jos kasaat räjähtäneen moottorin tai laitat remmin joista merkkejä ei ole. Tallissa kun ei ole joka pösöön sopivia tappeja tai lukitusmerkit ei tiedossa niin remmin merkeillä pääsee oikeaan tulokseen.