Kirjoittaja Aihe: 308 - Moottorin puhdistuskäsittely (DV6)  (Luettu 4143 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

rippe77

  • Vieras
308 - Moottorin puhdistuskäsittely (DV6)
« : 19.11.2014, 23:39:06 »
Auto: 2010 308 SW 1,6 HDi 110 FAP Millesim 200 (DAM 12252/26.05.2010).

Minkäslainen mielipide asiantuntijoilla, on 1,6 HDi FAP moottorille tehtävään Forte Motor Flush (tai vastaavaan) käsittelyyn, eli kannattaako sitä tuolle moottorityypille tehdä vai ei? Olemassa olevissa (ulkomaisissa) keskusteluissa on kovasti ristiriitaista keskustelua sen suhteen. Ilmeisesti se ihan todistetusti puhdistaa noita (hiilivety?) kertymiä sieltä koneesta, mutta ilmeisesti joillekkin on käynyt niinkin, että huuhtelu on irroittanut jotain ja se on sitten tukkinut jotain ja siitä on seurannut konerikko. Toisaalta voisi ehkä olettaa, että jos näin on käynyt niin konerikko olisi ollut luvassa ehkä jo muutenkin aika pian?

Tilanne on se, että ensimmäinen öljynvaihto on minun omistuksessa tulossa autolle ja vakavasti harkitsen tuon Forte käsittelyn tekoa. Autolla on ajettu nyt 150tkm, pari kertaa on öljynvaihto päässyt 20 tkm saakka; ensimmäinen sekä 100 tkm jälkeen. Käytetyistä öljyistä ei ole tarkempaa tietoa, huollot tehty muutoin merkki liikkeissä, mutta 2 viimeistä kertaa Motonetin huollossa. Kannaattaakohan moottorin huuhtelu tehdä?

tmex

  • Vieras
Vs: 308 - Moottorin puhdistuskäsittely (DV6)
« Vastaus #1 : 20.11.2014, 07:00:46 »
1.6 Hdi,280 tkm ja 20 tkm öljynvaihtövälillä ajettu aina.Citikan keulalla kun ko. moottori on niin 20 tkm on ohjekirjan huoltoväli.Ilman puhdistuskäsittelyjä olen mennyt.Katsoin että autoni arvo on nykyisin ~2500€,jotain jos hajoaa joutaa rikkinäisenä kiertoon.Jostain syystä pösö lyhensi 15 tkm mittaiseksi,citikka ei.Autoni on 2006 vuoden citikka,en tiedä uudenpien 1.6 HDi PSA vehkeiden huoltovälistä.Tsekkauta Forte käsittelyn sijaan hehkut,mulla oli niitä rikki.Hehkuja tarvitaan hiukkasloukun puhtaaksi poltossa.Hehkujen tsekkaus ei kuulu huolto-ohjelmaan.Moottori öljyn tulee olla esim Mobililta ESP luokiteltua,hiukkasloukun takia.
« Viimeksi muokattu: 20.11.2014, 07:20:05 kirjoittanut tmex »

SamiK

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 12 143
  • Kuolema kuittaa univelat...
Vs: 308 - Moottorin puhdistuskäsittely (DV6)
« Vastaus #2 : 20.11.2014, 18:20:51 »
Riippuu ajoista ja öljyistä kestääkö kone 20 tkm vaihtovälillä, Fortea halvempi henkivakuutus on lyhentää vaihtoväliä sopivaksi. Lisäksi Moottoriöljy sopivalla vaihtovälillä puhdistaa kyllä koneen riittävän hyvin.
Kiittämättömyys on maailman palkka. Mikään hyvä ei kestä ikuisesti, vain kurjuus on pysyvää.

Benkku

  • Vieras
Vs: 308 - Moottorin puhdistuskäsittely (DV6)
« Vastaus #3 : 20.11.2014, 19:08:06 »
En tekisi tai ainakin pesun ajaksi irrottaisin ahtimen moottorista ja pesisin sen voitelukierron osat erikseen. Mikäli kuitenkin ryhdyt, kannattaisi ehkä pesun jälkeinen ensimmäinen öljynvaihto suorittaa jo lyhyen ajosuoritteen jälkeen - ja ehdottomasti pestä erikseen kaikki ahtimen öljynkiertoon liittyvät osat. Öljypohja ja venttiilikoneiston kansi kannattaisi ehkäpä myös irroittaa ja pestä erikseen.

Toisinsanoen liikkeessä eivät tee pesua sillä perusteellisuudella, joka takaisi moottorin ja ahtimen toiminnan, vaan lika lähtee liikkeelle ja rajoittaa mm. ahtimen voiteluöljyn kiertoa.

Peugo

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 2 186
Vs: 308 - Moottorin puhdistuskäsittely (DV6)
« Vastaus #4 : 20.11.2014, 20:32:50 »
Uskon Benkkua mutta osaatko sanoa jos tuon Forte-käsittelyn olisi tehnyt joka toinen huolto, tai jopa joka huollon yhteydessä? Kaverilla VW Passat ja sille ehdotettiin heti ensimmäisen huollon yhteydessä että suosittelevat Forte käsittelyä.

ikiteekkari75

  • Vieras
Vs: 308 - Moottorin puhdistuskäsittely (DV6)
« Vastaus #5 : 20.11.2014, 20:41:05 »
Toimisikohan tuossa turbon letkussa mikään erillinen riittävän hyvin virtaava ulkoinen öljynsuodatin? Asennus siten, että öljyn tulo ja lähtö suodattimen yläpäästä, ettei suodatin tyhjene itsekseen ja paineet nousee heti startista?
-jarno

tmex

  • Vieras
Vs: 308 - Moottorin puhdistuskäsittely (DV6)
« Vastaus #6 : 22.11.2014, 16:28:47 »
Ko.osien tiskailu lie haastavaa hommaa,ainakin purkaminen ja kasaaminen.Turbo näistä varmaan laukeaa,mulla turbon vihellys on lisääntynyt.

SamiK

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 12 143
  • Kuolema kuittaa univelat...
Vs: 308 - Moottorin puhdistuskäsittely (DV6)
« Vastaus #7 : 29.11.2014, 05:22:56 »
Jos ihan tarkkoja ollaan niin DV6 tuho alkaa liian pitkästä öljynvaihtovälistä ajon kuormittavuuteen nähden, moottoriin alkaa kertyä lietettä joka tukkii imusihdin, estää voitelun ja lopulta tuhoaa koko moottorin. Mun mielestä on täysin yhden tekevää mitä muuta sille moottorille tekee tai on tekemättä, jos ei pidä huolta riittävän tiuhasta öljynvaihtovälistä. Edelleen tarpeeksi tiuhalla välillä huollettu  moottori ei todistettavasti kerää lainkaan lietettä.
« Viimeksi muokattu: 30.11.2014, 19:12:48 kirjoittanut SamiK »
Kiittämättömyys on maailman palkka. Mikään hyvä ei kestä ikuisesti, vain kurjuus on pysyvää.

rippe77

  • Vieras
Vs: 308 - Moottorin puhdistuskäsittely (DV6)
« Vastaus #8 : 29.11.2014, 12:39:14 »
En kyllä huuhtelua ala tekemään jos sen turvallisen suorittamisen edellytyksenä on turbon öljykierron osien irroitus ja pesu... Liian työläs operaatío suoritettavaksi ihan vain huvikseen, jos Forte pesusta ei periaatteessa ole edes mitään hyötyä.

Gonzales

  • Vieras
Vs: 308 - Moottorin puhdistuskäsittely (DV6)
« Vastaus #9 : 02.10.2018, 08:52:59 »
Jos ihan tarkkoja ollaan niin DV6 tuho alkaa liian pitkästä öljynvaihtovälistä ajon kuormittavuuteen nähden, moottoriin alkaa kertyä lietettä joka tukkii imusihdin, estää voitelun ja lopulta tuhoaa koko moottorin. Mun mielestä on täysin yhden tekevää mitä muuta sille moottorille tekee tai on tekemättä, jos ei pidä huolta riittävän tiuhasta öljynvaihtovälistä. Edelleen tarpeeksi tiuhalla välillä huollettu  moottori ei todistettavasti kerää lainkaan lietettä.

Gulp. selailin 2011 308 DV6:n huoltokirjaa ja huollot oli teetetty/tehty noin 25000 km välein. Peli taitaa olla jo menetetty, autolla on ajettu jo 190000 km?

Kuinka yleisiä nuo DV6 koneiden tuhotapaukset siis oiken on? Onko jotain tilastoa pidetty jossain? Kerran ajelin kymppitonnin 1.6 HDi C4:llä, kilometrivälin 310-320000, onko tämä jo harvinainen saavutus tuolle koneelle?

SamiK

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 12 143
  • Kuolema kuittaa univelat...
Vs: 308 - Moottorin puhdistuskäsittely (DV6)
« Vastaus #10 : 02.10.2018, 16:25:08 »
Noin käytännössä jos toi on 16-v dv6 niin ihme ettei ole hajonnut, jos 8-v niin ei se niin ei ehkä.

Millä tahansa dv6lla pääsee 300 tkm jos huoltoväli on pidetty järkevänä, 16-v koneen maksimi öljynvaihtoväli on karkeasti 15 tkm.
Kiittämättömyys on maailman palkka. Mikään hyvä ei kestä ikuisesti, vain kurjuus on pysyvää.

Gonzales

  • Vieras
Vs: 308 - Moottorin puhdistuskäsittely (DV6)
« Vastaus #11 : 02.10.2018, 18:18:27 »
Ou shit. pitääpä ruveta kuljettamaan polkupyörää mukana...  :'(