Kirjoittaja Aihe: 508 - Robottivaihteiston väännönkesto  (Luettu 2862 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Ruotutorppa

  • Vieras
508 - Robottivaihteiston väännönkesto
« : 10.05.2015, 14:41:13 »
Auto: 2012 508 1,6 eHDi (BMP6-robottivaihteisto, 38 000 km).

Kukahan tietäisi millaiselle vääntömomenttiarvolle vaihteisto on rakennettu? Onko hybridimallin laatikko muutenkin kuin tyypiltään sama kuin tässä nuhamallissa käytetty versio? Olisi kiusaus laittaa boksi maltillista tehonlisäystä varten (ei niin itkettäisi maantiellä rekan rinnalla) mutta eipä arvaa mennä sorkkimaan ellei ole varmaa tietoa mikä on askin valmius. Takuuasian tiedostan.
Vaihteisto muuten tuli huomattavasti sujuvammaksi viimeisen ohjelmistopäivityksen jälkeen. Kytkimen satunnainen ravistaminenkin katosi eikä vaihde ole ollut starttauksen yhteydessä enää kateissa.

masiina

  • Käyttäjä
  • ****
  • Viestejä: 372
Vs: 508 - Robottivaihteiston väännönkesto
« Vastaus #1 : 04.10.2017, 20:19:26 »
Ei ihan liity otsikkoon, mutta onko täällä RXH:n omistajia minkälaisilla auton kilometrilukemilla? Onko kenelläkään mennyt vielä kytkintä? Minulla tulee kohta 90tkm täyteen (omaa ajoa 30tkm) ja kaikki pelittää vielä normaalisti.
Ajossa: RXH -13
Ex: 508 sw 2.0 HDi A Allure (120kw) -12
Ex: 407 sw 2.2 120kw (EW12J4)  Executive -06

patione

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 39
Vs: 508 - Robottivaihteiston väännönkesto
« Vastaus #2 : 04.10.2017, 20:47:07 »
Pihalla RXH 115tkm ja kaikki toimii 👍 Autossa myös optimointi ja ei mitään ongelmia laatikon kans senkään suhteen.
508 RXH -13, 407 2.0(B ja D), 307 1.6Hdi, Rellut: R19, Laguna 2.0T, Laguna I 1.8, Laguna II 1.9Dci ja 2.0Dci

Peso

  • Uusi käyttäjä
  • Viestejä: 2
Vs: 508 - Robottivaihteiston väännönkesto
« Vastaus #3 : 04.10.2017, 23:25:10 »
Luulisi, että maltillinen tehonnosto ei vaikuta laatikkoon yhtään mitään, tuskin niitä huippuvääntöjä kuitenkaan koko ajan koneesta repii, mutta mistä sitä varmaks tietää.
Mitä tohon masiinan kysymykseen tulee, itsellä n120tkm ajettu RXH ja kytkin toimii. Ei voi muuta tietysti odottaakaan. Pitäähän nyt auton kytkimen kestää ainakin sen 250tkm tai muuten voi ajaa vehkeen suoraan paalaimeen 😀 itellä ollu yks robotti jolla oli väännnetty melkein 300k ja se toimi ihan yhtä hyvin (tai huonosti) kuin toinen 60k ajettu.

Ak1

  • Uusi käyttäjä
  • Viestejä: 2
Vs: 508 - Robottivaihteiston väännönkesto
« Vastaus #4 : 09.10.2017, 22:33:13 »
Voisitko kertoa hieman enemmän tuosta RXH:n optimoinnista? Onko teetetty jossain, miten vaikutti menoon/kulutukseen jne. Itellä 2013 RXH aj 90000km ja ajatuksissa olisi tuo softan ohjelmointi ensikesänä, jahka takuut ja muut umpeutuu. Ajatuksena itellä kulutuksen optimointi samalla tietty vähän mukavasti lisätehoja. Auto ainakin omasta mielestä vaikuttaa siltä, että potentiaalia siinä olisi vielä paljonkin..

Ja pahoittelut, mikäli aiheesta on olemassa keskustelu jo jossain muualla.. Kun en sellaista löytänyt, niin joku voisi sen tähän linkittää, mikäli löytyy...

patione

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 39
Vs: 508 - Robottivaihteiston väännönkesto
« Vastaus #5 : 10.10.2017, 08:06:40 »
Teetin optimoinnin Sercap Oy:ssä Keminmaassa. Heppoja tuli kiisseliin semmonen 187kpl (tarkka määrä pitäis käydä DYNOSSA mittaan, ei ollut vielä toiminnassa). Kiihtyvyys selvästi parempi, kulutus 0,5L pienempi vaikka reippaammalla kaasulla ajanu. N.8000km ajellu optimoinnin jälkeen ja mitään moitittavaa ei ole, päinvastoin. Vaihdelaatikko kun olis vain vähän hätäisempi vaihtaan niin olis vielä parempi mutta näillä mennään :D
« Viimeksi muokattu: 10.10.2017, 08:11:34, kirjoittanut patione »
508 RXH -13, 407 2.0(B ja D), 307 1.6Hdi, Rellut: R19, Laguna 2.0T, Laguna I 1.8, Laguna II 1.9Dci ja 2.0Dci

Tkarkka

  • Käyttäjä
  • **
  • Viestejä: 194
Vs: 508 - Robottivaihteiston väännönkesto
« Vastaus #6 : 10.10.2017, 12:35:37 »
Minkä verran tuli maksamaan - selvisikö 500 €:lla?

patione

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 39
Vs: 508 - Robottivaihteiston väännönkesto
« Vastaus #7 : 10.10.2017, 13:05:32 »
Selvisi alle 500€... olikohan 450€ tai jotain sellasta.
508 RXH -13, 407 2.0(B ja D), 307 1.6Hdi, Rellut: R19, Laguna 2.0T, Laguna I 1.8, Laguna II 1.9Dci ja 2.0Dci

Ak1

  • Uusi käyttäjä
  • Viestejä: 2
Vs: 508 - Robottivaihteiston väännönkesto
« Vastaus #8 : 10.10.2017, 19:22:13 »
Kiitos vastauksesta. Vahvistaa kyllä omaa suunnitelmaa, että ensikesänä hommaan omaankin moisen paketin.
Tosin Keminmaalle en kyllä raaski ajella, joten pitänee katella paikka jostain etelämpää..

Xantippa

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 21
Vs: 508 - Robottivaihteiston väännönkesto
« Vastaus #9 : 12.10.2017, 21:05:50 »
Brittifoorumilla joku valitteli Sitikan robottiaskin menneen sekaisin softauksesta. Ilmeisesti vaihteisto alkoi luistamaan tehon lisäyksen takia, mm. peruuttaminen hidastetöyssyn tai vastaavan yli ei enää onnistunutkaan kuten normaalisti. Askin softa ei siis osaa sopeutua lisääntyneeseen tehoon ja käyttää kytkintä väärin, se lienee ohjelmoitu täysin alkuperäiselle vääntökäyrälle.

patione

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 39
Vs: 508 - Robottivaihteiston väännönkesto
« Vastaus #10 : 13.10.2017, 07:51:10 »
Kyselin samaa asiaa optimoinnin tekijältä ja meinas ettei mitään ongelmia yleensä ole robottilootine kanssa ollut, oli heille eka pösön hybridi minkä tekivät. Itellä ei mitään eroa ole ollut ennen ja jälkeen optimoinnin auton käyttäytymisessä. Ei eteen eikä taaksepäin ajaessa :D Taisin kyllä vaihdelaatikon sopeutuksen tehdä Diagboxilla optimoinnin jälkeen ihan vain varmuuden vuoksi. Ajoin kuitenkin sen 150km kemistä kotiin ihan ilman mitään sopeutusta ja toimi kyllä samallalailla kun sopeutuksen jälkeen. Tietenkin ajoin vain eteenpäin...
508 RXH -13, 407 2.0(B ja D), 307 1.6Hdi, Rellut: R19, Laguna 2.0T, Laguna I 1.8, Laguna II 1.9Dci ja 2.0Dci

PgPete

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 246
Vs: 508 - Robottivaihteiston väännönkesto
« Vastaus #11 : 13.10.2017, 10:24:09 »
Brittifoorumilla joku valitteli Sitikan robottiaskin menneen sekaisin softauksesta. Ilmeisesti vaihteisto alkoi luistamaan tehon lisäyksen takia, mm. peruuttaminen hidastetöyssyn tai vastaavan yli ei enää onnistunutkaan kuten normaalisti. Askin softa ei siis osaa sopeutua lisääntyneeseen tehoon ja käyttää kytkintä väärin, se lienee ohjelmoitu täysin alkuperäiselle vääntökäyrälle.

Jotenkin vaikea uskoa ettei vaihteisto opi uusille tavoille. Kuitenkin nämä robotit ja automaattilootat oppivat eri käyttäjien tavoille, toki vain ajan kanssa ja vaatii välillä sopeutuksen.
Edelliset, aikajärjestyksessä: Escort -81, Kadett 1.3 S -83, 309 1.6GR -88, Mi16 -88( Paras autoni tähän mennessä) Accord 2.0 -93, 406 SR 1.8 16V -98, 406 SV 2.0 GW Aut, (jakaa toisiksi parhaan autoni tittelin 508:n kanssa. Oli 7v. itsellä) SV:n aikaiset II-autot: Omega 2.0 -89, 309 1.4 xl- 90, 309 1.6 GLX -91, Transit -88, Ducato -01, 405 1.6 GLX Wagon ensin II-autona, sitten ykkösautona, 306 1.8 16V Wagon -98, Focus -04 ja
NYT: Transit -07 ja
508 SW ALLURE 2.0 HDI 140 -11 (DW10B)

WiSaFIN

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 29
Vs: 508 - Robottivaihteiston väännönkesto
« Vastaus #12 : 13.10.2017, 10:35:45 »
Löytyykö tuohon sopeutukseen ohjeet jostain? Tuntuu että oma auto alkanut jyrryyttämään kovin isolla vaihteella...
Peugeot 508 RXH HYbrid4 2,0 HDi 163 -13

Ex. Citroen C5 HDi 136, 2009, Dynamique Business Tourer autom.

Xantippa

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 21
Vs: 508 - Robottivaihteiston väännönkesto
« Vastaus #13 : 13.10.2017, 17:53:57 »
Tossa vielä tuo juttu: https://frenchcarforum.co.uk/forum/viewtopic.php?f=3&t=58075&hilit=clutch+slipping

Potilas siis C3 1,6HDi "EGS"-vaihteistolla. Korjauksena poistettiin softaus ja kytkin toimii taas kuten pitääkin. Veikkaisin että Hybrid4 viritys ei aiheuta vastaavalla tavalla ongelmia koska sähkömoottori avustaa vaihtotapahtuman aikana ja kytkintä ei tarvitse luistattaa ainakaan yhtä paljon kuin pelkällä polttomoottorilla? Tiedä sitten olisiko tuon voinut korjata vaihteiston kalibroinnilla, ainakaan käytetty viripaja ei asiaa osannut.