Kirjoittaja Aihe: 3008 - Akun vaihto  (Luettu 17892 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

SEL

  • Vieras
Vs: 3008 - Akun vaihto
« Vastaus #45 : 31.01.2018, 08:50:11 »
Minulla oli 3008 2012 mallin eHDi:n kanssa aivan sama juttu, illalla ajoin auton talliin ja aamulla akku oli tyhjä.Sää oli tosi loskainen. Latauksen jälkeen kaikki on toiminut moitteettomasti. Ilmeisesti syynä oli sähköinen seisontajarru, ainut vikakoodi viittasi sen häiriöön. Olen poistanut automaattisen toiminnan jarrusta koska lämpimäsäs tallissa jarrut kuivaessaan tartuu kovaan kiinni levyihin ja siksi seisontajarru ei ole tallissa ollessa päällä.

TapsaK

  • Vieras
Vs: 3008 - Akun vaihto
« Vastaus #46 : 31.01.2018, 11:08:21 »
Joo, se oli sulake F8 eli startin sulake...se ainoa joka jäi tarkistamatta  :P huolto 220 euroa osien hinta 1,40 euroa  ;D

Peltsi

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 49
Vs: 3008 - Akun vaihto
« Vastaus #47 : 15.02.2018, 14:20:36 »
Auto: 2013 5008 1,6 HDi.

Alkutilanne: Akku antoi väsymisen merkkejä kun Webasto ei enää käynnistänyt sisäpuhallinta (liian matala akun jännite). Otin akun lataukseen ja latauksen jälkeen asensin takaisin paikoilleen.

Ongelma: Akun kytkennän jälkeen auto ei enää käynnistynyt. Ajotietokoneen näytölle tulee seuraavanlaisia tekstejä: Parking brake released, Engine fault: Repair needed, Braking system faulty.
Tällaisia vikakoodeja löytyy:

Intersysmes CAN. Speed information wrong or absent
P1349 Engine preheating. Short-circuit to positive or open circuit on the relay control.
P1350 Engine preheating. Short-circuit to earth of the relay control.
P1352 Engine preheating. Fault on the relay or on the pre-heating plugs.

Koitin tehdä BSI resetin foorumilta löytyvien ohjeiden mukaan mutta siitä ei ollut apua. Vaihdoin myös kokonaan uuden akun mutta sekään ei auttanut. En kyllä ymmärrä miten meni auto näin sekaisin.

Olisiko kellään antaa vinkkejä mitä voisi vielä itse yrittää? Mikäli ei, niin täytyy hinauttaa Pörhölle hoitoon.

SEL

  • Vieras
Vs: 3008 - Akun vaihto
« Vastaus #48 : 15.02.2018, 18:08:02 »
Nollasitko kaikki viat pois, niitä on liuta johtuen matalasta jännitteestä. Tulihan kaikki liittimet paikoilleen, kaksi siihen sulakelevyyn akun päällä ja yksi miinusnavan virtakontrolliin. Itselläni oli myös herjaa jarrusysteemistä ja vaihdoin uuden akun. Mulla kyllä käynnistyi moitteettomasti. Myös se akun sopeutus kannattaa tehdä testerillä jotta systeemi tietää minkäkuntoinen akku on paikallaan.

Peltsi

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 49
Vs: 3008 - Akun vaihto
« Vastaus #49 : 16.02.2018, 22:03:20 »
Tarkistin vielä kerran ja kyllä kaikki liittimet ovat paikoillaan. Nollasin myös vikakoodit mutta tulivat takaisin.

SEL

  • Vieras
Vs: 3008 - Akun vaihto
« Vastaus #50 : 17.02.2018, 10:28:58 »
Teitkö akun mittausproseduurin testerillä, on osiossa luovutuskunnostus tai jotain sinnepäin. Auto muistaa tyhjän akun tilan ellei sille kerrota mikä tilanne on todellisuudessa. Akku kannattaa ladata paikallaan ja laturin miinusnapa auton/moottorin runkoon jotta tieto latauksesta menee myös auton elektroniikan tietoon.

Peltsi

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 49
Vs: 3008 - Akun vaihto
« Vastaus #51 : 23.02.2018, 17:47:19 »
Nyt pitäisi Pösön olla taas kunnossa. Akun päällä oleva ohjainyksikkö (protection & management unit) oli rikki. Jokin sisäinen rele viallinen.
En kyllä edelleenkään ymmärrä miten tuo hajosi kun akkua käytti irti. 🤔

antsu

  • Vieras
Vs: 3008 - Akun vaihto
« Vastaus #52 : 23.02.2018, 18:13:12 »
Irrituksessa tai kiinnityksessä on varmaan tullut ns. räpsimistä eli lyhyitä kosketuksia ja katkoksia. Pitäisihän tuollaisessa paikassa oleva laite sen kestää, mutta huonoa suunnittelua tai jotakin vikaa suojakomponenteissa ilmeisesti.

Peltsi

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 49
Vs: 3008 - Akun vaihto
« Vastaus #53 : 23.02.2018, 19:30:47 »
Kyllä luulisi ettei ihan pienestä räpsystä mitään hajoaisi, mutta täytyy olla tarkempi seuraavalla kerralla...

Päivitystä tilanteeseen edelleen. Auto seisoi puoli tuntia pihassa, jonka jälkeen kauko-ohjaimella ei saanut enää auton ovia auki. Samoin kello ja pvm olivat resetoituneet. Sama tilanne oli kyllä jo autoa Pörhöltä hakiessa, mutta liike oli menossa kiinni, joten käskivät olla yhteydessä ensi viikolla mikäli vielä sama toistuu.
Eli jotain on pielessä edelleen. 😕

SEL

  • Vieras
Vs: 3008 - Akun vaihto
« Vastaus #54 : 24.02.2018, 11:01:01 »
Nyt pitäisi Pösön olla taas kunnossa. Akun päällä oleva ohjainyksikkö (protection & management unit) oli rikki. Jokin sisäinen rele viallinen.
En kyllä edelleenkään ymmärrä miten tuo hajosi kun akkua käytti irti. 🤔

Selvyyden vuoksi, oliko se osa rikki joka on miinusnavassa kiinni vai oliko se jossa on ne isot sulakkeet ?

Peltsi

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 49
Vs: 3008 - Akun vaihto
« Vastaus #55 : 24.02.2018, 18:38:18 »
Kuva kertoo varmaan parhaiten eli tämä osa vaihdettiin: