Kirjoittaja Aihe: 508 - Akun vaihto  (Luettu 6758 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

uijui

  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 786
Vs: 508 - Akun vaihto
« Vastaus #15 : 30.03.2017, 17:12:16 »
En tiedä johtuiko tuo mahtava vikakoodien määrä sitten siitä, että jouduin ajamaan 110 km päästä takaisin sunnuntai-iltana. Vikakoodit joutuu kuulemma katsomaan ja kuittaamaan pois yksitellen.

Hinta on akun kanssa...

Katsomaan ja kuittaamaan kerrallaan, eikö ne muuta keksineet enää :) itse laitan sakemannin tekeleeseen odb mokkulan kiinni, iphonesta wlan päälle, softa käyntiin. Read faults, select all, clear. Kestää minuutin.

Janus

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 46
Vs: 508 - Akun vaihto
« Vastaus #16 : 31.03.2017, 10:53:12 »
sakemannin tekeleeseen

Eli toisen merkkinen, niinkö?
Joku tietävämpi voisi kertoa miten vaikea/hidas tuo kuittailu on Diagbox/PP?!?:llä (mitä ne nyt on) 508:n tietsareista...

Vai onko 62 vikakoodia uusi Suomen (Euroopan?) ennätys ;D
508 RXH vm. 2013 (ed. Passat 4Motion Variant Sportline -06)
Entiset ranskikset: 406 SR GrW (-01), 406 SR (-98), 405 GTX (-93), BX (-90)
ja vielä vanhemmat: Ascona 1,3i (-87), Fiat Punto (-83)

Timppa71

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 095
  • 2x Peugeot, 2x Renault
Vs: 508 - Akun vaihto
« Vastaus #17 : 31.03.2017, 11:10:07 »
No kyllähän ne viat saa kaikki kerrallaan kuitattua, ainakin ohjausyksiköittäin... Se on sitten eri asia jos haluaa jokaisen vian tarkemmat tiedot lukea erikseen ennen kuin ne kuittaa :)

wedo

  • Käyttäjä
  • ****
  • Viestejä: 363
Vs: 508 - Akun vaihto
« Vastaus #18 : 05.10.2017, 08:08:01 »
Tarvitseeko uusi akku jotenkin koodata autolle? Lähinnä latauksenhallintaa? Ajatellen.

Mitä vikakoodien nollaukseen tulee, ei siihen paria tuntia saa käytettyä. Moduulit joutuu yksitellen kylläkin nollaamaan.

macceS

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 31
Vs: 508 - Akun vaihto
« Vastaus #19 : 05.10.2017, 08:47:56 »
Mulle vaihdettiin viime talvena kovien pakkasten takia uusi akku akkuliikkeessä. Homma kesti 10min. eli piuhat irti, vanha pois ja uusi tilalle... Kaikki toimi heti niin kuin pitääkin, eikä mitään koodailuja tarvittu. Hintaa tuli koko hommalle 118eur.
ex. Peugeot 508 Hdi 112 Active Business 2011

Penguin

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 3 117
Vs: 508 - Akun vaihto
« Vastaus #20 : 05.10.2017, 18:45:53 »
Tuo varmaan sisälsi myös akun hinnan, muuten oli aika suolainen hinta.

Minulle vaihdettiin keväällä uusi täyteen ladattu akku 508:iin, eikä sitä ainakaan merkkiliike mitenkään koodaillut ja hyvin on toiminut. Vaihdatin samalla xenonien polttimot, niin akun vaihtotyö ei maksanut siinä yhteydessä mitään. Akku kun tarvitsee ottaa joka tapauksessa pois, että saa vasemman polttimon vaihdettua, niin sehän menee siinä samalla. Tuo tingatessa kysyin, että saavatko uuden akun takakontista ja vanhan nostettua takaisin sinne, vai pitääkö minun olla paikalla tekemässä se työvaihe, niin ei synny kustannuksia siitä. Lupasivat, että voivat kävellä takakontille ja takaisin, ilman eri veloitusta.

wedo

  • Käyttäjä
  • ****
  • Viestejä: 363
Vs: 508 - Akun vaihto
« Vastaus #21 : 05.10.2017, 19:26:03 »
Start/Stop varusteella olevaan autoon AGM akku marmorilta noin 250 euroa. Motonet 70Ah AGM 160 euroa. Mietin koodausta juurikin tuon start/stop ominaisuuden takia.

Penguin

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 3 117
Vs: 508 - Akun vaihto
« Vastaus #22 : 06.10.2017, 00:11:05 »
Mulla maksoi maaliskuussa Exide EK700 70Ah/760A AGM-akku 143,10 € Motonetista. Nyt näyttää olevan 165 €, joka on mielestäni aika suuri korotus.

Akun vaihdosta 118 € on kyllä aivan posketon hinta, jos siihen rahaan ei tosiaan muuta ole tehty kuin akku vaihdettu 10 minuutissa. Noin neljäsosa tuosta olisi lähempänä oikeaa pääkaupunkiseudun hinnoittelulla.

macceS

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 31
Vs: 508 - Akun vaihto
« Vastaus #23 : 06.10.2017, 08:16:57 »
Hinta sisälsi myös akun... Sitä tarkoitin sanalla "koko homma"
ex. Peugeot 508 Hdi 112 Active Business 2011

Penguin

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 3 117
Vs: 508 - Akun vaihto
« Vastaus #24 : 06.10.2017, 21:31:23 »
No sitten ei ole paha hinta.

peukku

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 21
Vs: 508 - Akun vaihto
« Vastaus #25 : 20.02.2018, 20:10:22 »
Pitääkö akun vaihdosta kertoa autolle OBD-töpselin kautta vai ei? Täällä useampi kertoo ettei ole "koodausta" tehty ja hyvin toimii, mutta esim. tällä sivulla mainitaan https://www.suomentyokalu.fi/tekninen-tuki-korjaamolaitteet-laitehuolto-huoltosopimus-nostimen-asennus/huoltotiedote-akkujen-koodauksesta.html että nimenomaan 508:lle pitää kertoa uuden akun asennuksesta.

SEL

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 114
Vs: 508 - Akun vaihto
« Vastaus #26 : 21.02.2018, 10:35:11 »
Ainakin jos on start/stop ominaisuus, kannattaa akku koodata autolle, koska akun latausprosessi on huikea tekninen toteutus. Autolle kerrotaan koodauksessa millainen akku on ja sitten auto alkaa laskea sähkön kulutusta ja sen mukaan säätää latausta. Kun vaihtaa akun, kannattaa uusi akku ladata aivan täyteen ennen asennusta (vaikka myyjä kuinka kertoo sen olevan jo ladattu) koska ainakin minulla lataus nosti akun autolle ilmoitettua jännitettä 0.3V joka siellä yläpäässä on huomattava määrä.
Saab 96 -65, Fiat 128 -75, Ford Escort Mexico -74, Toyota Crown dsl. -74, Opel Ascona dsl. -80, Renault 18 -84, Mazda 323 -87, Toyota Carina Farmari -89, Peugeot 605 -91, Peugeot 406 HDi ST GW -00, Peugeot 406 HDi ST GW -01, Peugeot 406 HDi GW Executive Automatic -04, Peugeot 3008 e-HDi 2Tronic 2012.

MikkoM

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 44
Vs: 508 - Akun vaihto
« Vastaus #27 : 21.02.2018, 12:52:23 »
On merkillistä kun jopa merkkihuoltamoilla on eriävät mielipiteet tarviiko 508:n uuden akun koodata autoon vai ei.

Penguin

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 3 117
Vs: 508 - Akun vaihto
« Vastaus #28 : 21.02.2018, 14:28:50 »
Riippuu siitä mikä moottori siinä 508:ssa on ja onko siinä Stop & Start vai ei ja vissiin vielä valmistusajankohtakin vaikuttaa tähän asiaan.

GeekPug

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 49
Vs: 508 - Akun vaihto
« Vastaus #29 : 22.02.2018, 14:43:15 »
Eihän uuden vastaavan akun vaihdosta tarvitse autoa informoida, mutta jos akku muuttuu ominaisuuksiltaan (kapasiteetti, tyyppi) niin silloin auton pitää saada tieto jotta se osaa esimerkiksi ladata akkua oikein (geeli- ja AGM-akkuja voi ladata korkeammalla jännitteellä kuin perinteistä nesteakkua) ja toisaalta laskea myös sen akun käytettävissä olevan kapasiteetin oikein (tällä on merkitystä mm. jo pariin kertaan mainitun start-stop:in kannalta, ajotietokoneen käyttämät raja-arvot ovat prosentteja kapasiteetista).

Oma RXH ohjelmoitiin juuri viime viikolla Veholla uusiksi tuon osalta, jäi selvittämättä olivatko akun ominaisuudet jääneet päivittämättä oletusakusta AGM:ään vaihtaessa reilu vuosi sitten, vai olivatko tiedot nollaantuneet kun kaikki softat päivitettiin Mäkelällä viime vuonna, mutta joka tapauksessa 70Ah AGM:n sijaan auto luuli siinä olevan 76Ah perinteisen akun.
Peugeot 508 RXH HYbrid4 2.0 HDi 163 FAP -12, Peugeot Boxer 2.8 HDi Aut -04 K-A

Ex: Peugeot 508 SW Allure 2.0 HDi 163 FAP Aut -11, Citroën C5 II 2.2 HDi 133 Aut -05, Peugeot 406 ST Executive 2.0 HDi -03, Peugeot 407 SW Confort 1.8 -04, Peugeot 406 GW ST 1.8 -01, Peugeot 406 GW SR 1.8 8V