Kirjoittaja Aihe: 607 - Suuntavakauden puute  (Luettu 22769 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

poirotti

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 482
Vs: 607 - Suuntavakauden puute
« Vastaus #15 : 04.02.2017, 07:48:00 »
Voi hyvinkin olla tuo, takapään ongelmat tekee autoon luikertelua, etupään ei niinkään. Edellisessä 406 pösössä kävi niin että ennen vakaasti kulkeva auto muuttui kertaheitolla epävakaaksi kun vaihdoin alle hyvän näköiset yokohamat, joissa oli pintaa kuin uusissa mutta ikää useampi vuosi.
405, 605, 406, 406, 607, 407, 307

406

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 591
Vs: 607 - Suuntavakauden puute
« Vastaus #16 : 04.02.2017, 14:24:15 »
Täällä 406 takaa korjatut auraukset vaikutti paljon ajettavuuteen jotka ei kovin paljoa edes olleet pielessä
Ensimmäinen ajokokemus Fiat 600, sittemmin Lada 1200, Lada 1300 S, Lada 1700 i Combi, Renault 19 1,8 RT, Peugeot 406 1,8 ST, Ford Sierra 2,0 DOHC, Peugeot 406 ST Executive 2,0 silver, Peugeot 607 3,0 V6 Platinum Ivoire

Present time Peugeot 406 ST Executive 2,0 red

J.Stahl

  • Vieras
Vs: 607 - Suuntavakauden puute
« Vastaus #17 : 04.02.2017, 23:08:22 »
Siis uudelleen myös säätöön, en oikein uskoisi ko. korjaamossa virhettä pyörien säädössä olisi tullut. Toisaalta käyton aikoinaan Audi 80 eräässä korjaamossa kun auto oli poikkeuksellisen herkkä polanteella ja urissa. Korjaajat eivät mika löytäneet  Audista mitään poikkeavaa. Pakko oli sitten uskoa kun kerroin että rakenteet antavat niin periksi että etupyörät ottavat jarrutuksessa sisälokasuojaan. Tämä 607 sarja jatkuu torstaina.

Antti3

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 170
Vs: 607 - Suuntavakauden puute
« Vastaus #18 : 05.02.2017, 08:58:52 »
Jäänyt hieman huonoja kokemuksia itselle tuosta 607:an pyörien suuntauksesta. Harvassa liikkeessä tekevät suuntauksen alasvedettynä viitekorkeudessa, ja jos sitä ei tehdä ei voi säätää taka renkaiden joustoliikkeen aikaista aurauskulmien muutosta. Staattisen aurauksen voi toki saada sinne päin ilman alasvetoa, mutta tuo muutos joustoliikkeen aikana on mahdotonta säätää ilman viitekorkeuteen tehtävää alasvetoa.
Käyttöautot: 508 RXH HYbrid4 17’ & 508 II GT-Line 1.5 BlueHDi EAT8 19’
Tallissa: 605 3.0 SV A 95', 607 2.2 HDi 04’, 407 Coupé 2.7 V6 HDi 07'
Ex: 405 1.6 GLi 90', 406 2.0 ST 01', 406 2.0 ST 03', 605 2.1 STDT A 99', 406 3.0 V6 SVA 01'
Valmet 803 2wd 83'
Yamaha RX-1 05’

3279

  • Käyttäjä
  • ****
  • Viestejä: 515
Vs: 607 - Suuntavakauden puute
« Vastaus #19 : 05.02.2017, 10:33:24 »
https://www.youtube.com/watch?v=YqQqrdA-yWk

Samantapainen säätöpultti myös 607:ssä.
« Viimeksi muokattu: 05.02.2017, 11:04:42 kirjoittanut 3279 »

mixu_71

  • Moderaattori
  • *******
  • Viestejä: 1 185
  • Peugeot - ja maisemat muuttuu..
Vs: 607 - Suuntavakauden puute
« Vastaus #20 : 05.02.2017, 11:37:13 »
Ei ole noin yksinkertaista. Yhden parametrin säätö vaikuttaa kokonaiskulkusuuntaan aina jollakin tavalla.
* 605 x8, 307 cc Sport -04, 607 Ivoire -02, Citroën C8 -04, 406 coupé V6 -02, 106 x2, 405 x2, 404 x2, 205 x2, Expert, Valmet 455
* 15 kaksipyöräistä

Antti3

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 170
Vs: 607 - Suuntavakauden puute
« Vastaus #21 : 05.02.2017, 11:42:25 »
Renkaan puolella on epäkesko mutteri, jolla varsinainen auraus säädetään. Korin päässä taas säädetään tankoa juurikin ylös-alas suunnassa epäkeskoprikalla ja tällä säädetään aurauskulman muutos joustoliikkeen aikana.
Käyttöautot: 508 RXH HYbrid4 17’ & 508 II GT-Line 1.5 BlueHDi EAT8 19’
Tallissa: 605 3.0 SV A 95', 607 2.2 HDi 04’, 407 Coupé 2.7 V6 HDi 07'
Ex: 405 1.6 GLi 90', 406 2.0 ST 01', 406 2.0 ST 03', 605 2.1 STDT A 99', 406 3.0 V6 SVA 01'
Valmet 803 2wd 83'
Yamaha RX-1 05’

Antti3

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 170
Vs: 607 - Suuntavakauden puute
« Vastaus #22 : 05.02.2017, 11:47:23 »
Näinhän se on, tuo on vaan siitä "ikävä" säätö että ei auta hienot koneetkaan jos ei tee alasvetoa ja siten mittaa muutosta..ja tarvittaessa säädä.
Käyttöautot: 508 RXH HYbrid4 17’ & 508 II GT-Line 1.5 BlueHDi EAT8 19’
Tallissa: 605 3.0 SV A 95', 607 2.2 HDi 04’, 407 Coupé 2.7 V6 HDi 07'
Ex: 405 1.6 GLi 90', 406 2.0 ST 01', 406 2.0 ST 03', 605 2.1 STDT A 99', 406 3.0 V6 SVA 01'
Valmet 803 2wd 83'
Yamaha RX-1 05’

mustanaamio

  • Käyttäjä
  • **
  • Viestejä: 183
Vs: 607 - Suuntavakauden puute
« Vastaus #23 : 05.02.2017, 18:21:11 »
Auto: 2005 607 3,0 V6 (ES9A, 180 000 km).

Minulla on omassa 607:ssa sama "ominaisuus". Kovasti ihmetelin tuossa liukkailla, mutta minä kyllä arvelin syyksi renkaita. Paineetkin oli liki 3 => pudotin 2,8 ja voin pudottaa lisääkin ???

Kun puslissa ei ole väljää niin mikä sen geometrian muuttaa?? Ei ole havaintoja pohjakosketuksista

Mikä sen korkeusgeometrian estää säätymästä (niillä optisilla laitteilla mitä nyt ylipäätään 2017 käytetään ajanmukaisissa pajoissa) kohdalleen, jos korjaamo käyttää valmistajan arvoja? ilmoittaako valmistaja vain arvot kuormitetulle alustalle => olettaisin, että joillain arvoilla menisi alueelle kuormittamattomana?, joilloin käytetään näitä arvoja?

Löytyykö jostain tämä alasveto voima (mistä kohdasta?) / säätökorkeus ja kulma-arvot tälle, niin voisi sitten tehdä sen homman niilla arvoilla, tai teettää. Pajalle tuo pitää varmaan viedä, mutta voisi viedä ohjeet mukana. Saisi sitten tulosteen liiteristä, että näissä arvoissa on.

Tai oikeastaa ihan turhaa, pitäisi tietää mihin vie, kun ei jaksa länkyttää jonkun turhanaikaisen huoltoneuvojan tai rengasliikkeessä istuvan EX-Pertin kanssa. Etenkään kun veikkaan hepun alkavan väittämään vastaan tai laskuttaa vain homman ja mitään ei ole havaittu. Suomalaista osaamista ja asennetta.
-Kun asiat menevät hyvin, jotain on menossa pieleen-
-Kun asiat eivät enää voi mennä huonommiksi, ne menevät-
-Aina, kun asiat vaikuttavat paranevan, jotain on jäänyt huomaamatta-

antsu

  • Vieras
Vs: 607 - Suuntavakauden puute
« Vastaus #24 : 05.02.2017, 18:31:16 »
Käytin aikoinaan 406:n paikallisessa Espoolaisessa ammattikoulussa. Oli pitkä jono, mutta halpa ja erinomainen lopputulos.

JPL

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 5 873
  • 407 3.0 V6 Sport
Vs: 607 - Suuntavakauden puute
« Vastaus #25 : 05.02.2017, 19:14:42 »
Herttoniemen Vianorilla vetävät tarvittaessa liinoilla alas (Pera osaa tehdä). Ref. 407:ssa vedettiin vetokoukusta säädön aikana alas, tulos plus-miinus nolla. Epäilys apukelkan liikkumiseen tai liialliseen joustoon on olemassa.
- nautiskellen nyt tästä, on pakko vilkaista vielä kerran, kun pysäköin -

Vasara

  • Käyttäjä
  • ****
  • Viestejä: 463
Vs: 607 - Suuntavakauden puute
« Vastaus #26 : 05.02.2017, 20:39:58 »
Paineetkin oli liki 3 => pudotin 2,8 ja voin pudottaa lisääkin ???

Koitas ensimmäiseksi pudottaa rengaspaineet lähelle valmistajan suositusta.

Vasara

  • Käyttäjä
  • ****
  • Viestejä: 463
Vs: 607 - Suuntavakauden puute
« Vastaus #27 : 05.02.2017, 22:54:16 »
Henkilöauton talvirenkailla? Hmmpph... 

mustanaamio

  • Käyttäjä
  • **
  • Viestejä: 183
Vs: 607 - Suuntavakauden puute
« Vastaus #28 : 05.02.2017, 23:12:40 »
Odotan mielenkiinnolla miten homma ratkee topicin aloittajalla => faktaa onnistuneesta säädöstä.

Minusta 407 oli samanlainen luiru ajettava superliukkaalla. Se kävi Veljekset Laakkosella ja ne sanoi, että pikkusen on pielessä mutta korjaus ei onnnistu tai hyödytä? Tosin en tiedä onko 607 ja 407 edes samanlaiset, kun en vaivautunut sitä 407 koskaan tutkimaan. n. 60-70tkm sillä taisin ajella.

Tietty nuo rengasasiatkin pitäisi olla kunnossa. 407kin luulin luikertelevan huonojen talvirenkaiden takia.

Erään toisen auton vein valtakunnalliseen monimerkki korjaamoon 4-pyöräsuuntaukseen, niin sain laskun ja kehoituksen vaihtaa jokseenkin kaikki etupäähän, kun ei voi säätää mitään mistään. Takapäässä olikin ihan kaikki uutta. Mutta laskun saivat aikaiseksi.
Etupäässä kiristin toista  laakeria aavistuksen ja  "apusimpukan" holkin vaihdon jätin tekemättä => eli 600€ remontti olisi ollut n 25€ remontti (tietty vain osat).

Tietty muutaman kerran olen saanut raidetangonpäät säädätettyä ja muuten on ollut 100% takapää säätämätön tai ei mitään säädettävää, eli koskaan ei ole takapäätä säädetty tai tarvinnut säätää.

Nyt kun se kuitenkin luiruaa ja ilmeisesti on jostain syystä mennyt/ollut persiillään niin veisin sen johonkin jossa ongelma poistuu, jos sellaisen paikan löydän. Toisaalta se 4-pyöräsuuntauksen hinta on niin halpa nykyään, että vien varmuudeksi. Tosin mitään renkaiden syrjien kulumista ei ole havaittavissa, joten katsotaanpa mitä Pera sanoo. ;D Ryhdyn myös pudottamaan rengaspaineita. Onhan tuo 2,8 paljon periaateessa, mutta katsotaan.

En kiistä mitään täällä esitettyä väitettä tai arviota, päin vastoin, ammennan tätä tietämystä täältä itseeni. Rengaspaineet, hyvät renkaat, kulmat kuormitettuna yms on kiistämämättömiä asioita, mutta kokonaisuuden periaate ei tässäkään asiassa ole minulle täysin valjennut, kun rinnastan nämä asiat omiin kokemuksiini.
-Kun asiat menevät hyvin, jotain on menossa pieleen-
-Kun asiat eivät enää voi mennä huonommiksi, ne menevät-
-Aina, kun asiat vaikuttavat paranevan, jotain on jäänyt huomaamatta-

J.Stahl

  • Vieras
Vs: 607 - Suuntavakauden puute
« Vastaus #29 : 05.02.2017, 23:50:14 »
"Vertaistuelle" annetaan muutaman päivän lepo -  Käyn työreissun kaveri-kyytissä ja sitten palataan asiaan. Jostain syystä vain tykästyin n. kymmenen vuotta sitten näihin Pösöihin, vaikka joku muu auto voisi olla huolettomampi. Koomista oli kun luikertelin valtatie-kasilla mopoauton vauhtia ja jouduin pistään sivuun ja samalla Corolla veti peräkärryn kanssa vauhdilla ohi aivan kuin kiusatakseen. Samoin vaimon työkärry Focuksella pystyi ajaan reilua ylinopeutta eikä nousu urasta polanteelle  saanut autoa suunnastaan.