Kirjoittaja Aihe: 607 - Suuntavakauden puute  (Luettu 9968 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

JPL

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 3 884
  • 407 3.0 V6 Sport
Vs: 607 - Suuntavakauden puute
« Vastaus #30 : 05.02.2017, 19:14:42 »
Herttoniemen Vianorilla vetävät tarvittaessa liinoilla alas (Pera osaa tehdä). Ref. 407:ssa vedettiin vetokoukusta säädön aikana alas, tulos plus-miinus nolla. Epäilys apukelkan liikkumiseen tai liialliseen joustoon on olemassa.
- nautiskellen nyt tästä, on pakko vilkaista vielä kerran, kun pysäköin -

Vasara

  • Käyttäjä
  • ****
  • Viestejä: 463
Vs: 607 - Suuntavakauden puute
« Vastaus #31 : 05.02.2017, 20:39:58 »
Paineetkin oli liki 3 => pudotin 2,8 ja voin pudottaa lisääkin ???

Koitas ensimmäiseksi pudottaa rengaspaineet lähelle valmistajan suositusta.

uijui

  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 802
  • Volvo s80d 2.5 Aut
Vs: 607 - Suuntavakauden puute
« Vastaus #32 : 05.02.2017, 21:16:12 »
Jos on kunnossa niin ihan ok ajella laitteet vaikka oli yli kolme paineet.

Vasara

  • Käyttäjä
  • ****
  • Viestejä: 463
Vs: 607 - Suuntavakauden puute
« Vastaus #33 : 05.02.2017, 22:54:16 »
Henkilöauton talvirenkailla? Hmmpph... 

mustanaamio

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 87
Vs: 607 - Suuntavakauden puute
« Vastaus #34 : 05.02.2017, 23:12:40 »
Odotan mielenkiinnolla miten homma ratkee topicin aloittajalla => faktaa onnistuneesta säädöstä.

Minusta 407 oli samanlainen luiru ajettava superliukkaalla. Se kävi Veljekset Laakkosella ja ne sanoi, että pikkusen on pielessä mutta korjaus ei onnnistu tai hyödytä? Tosin en tiedä onko 607 ja 407 edes samanlaiset, kun en vaivautunut sitä 407 koskaan tutkimaan. n. 60-70tkm sillä taisin ajella.

Tietty nuo rengasasiatkin pitäisi olla kunnossa. 407kin luulin luikertelevan huonojen talvirenkaiden takia.

Erään toisen auton vein valtakunnalliseen monimerkki korjaamoon 4-pyöräsuuntaukseen, niin sain laskun ja kehoituksen vaihtaa jokseenkin kaikki etupäähän, kun ei voi säätää mitään mistään. Takapäässä olikin ihan kaikki uutta. Mutta laskun saivat aikaiseksi.
Etupäässä kiristin toista  laakeria aavistuksen ja  "apusimpukan" holkin vaihdon jätin tekemättä => eli 600€ remontti olisi ollut n 25€ remontti (tietty vain osat).

Tietty muutaman kerran olen saanut raidetangonpäät säädätettyä ja muuten on ollut 100% takapää säätämätön tai ei mitään säädettävää, eli koskaan ei ole takapäätä säädetty tai tarvinnut säätää.

Nyt kun se kuitenkin luiruaa ja ilmeisesti on jostain syystä mennyt/ollut persiillään niin veisin sen johonkin jossa ongelma poistuu, jos sellaisen paikan löydän. Toisaalta se 4-pyöräsuuntauksen hinta on niin halpa nykyään, että vien varmuudeksi. Tosin mitään renkaiden syrjien kulumista ei ole havaittavissa, joten katsotaanpa mitä Pera sanoo. ;D Ryhdyn myös pudottamaan rengaspaineita. Onhan tuo 2,8 paljon periaateessa, mutta katsotaan.

En kiistä mitään täällä esitettyä väitettä tai arviota, päin vastoin, ammennan tätä tietämystä täältä itseeni. Rengaspaineet, hyvät renkaat, kulmat kuormitettuna yms on kiistämämättömiä asioita, mutta kokonaisuuden periaate ei tässäkään asiassa ole minulle täysin valjennut, kun rinnastan nämä asiat omiin kokemuksiini.
-Kun asiat menevät hyvin, jotain on menossa pieleen-
-Kun asiat eivät enää voi mennä huonommiksi, ne menevät-
-Aina, kun asiat vaikuttavat paranevan, jotain on jäänyt huomaamatta-

J.Stahl

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 19
Vs: 607 - Suuntavakauden puute
« Vastaus #35 : 05.02.2017, 23:50:14 »
"Vertaistuelle" annetaan muutaman päivän lepo -  Käyn työreissun kaveri-kyytissä ja sitten palataan asiaan. Jostain syystä vain tykästyin n. kymmenen vuotta sitten näihin Pösöihin, vaikka joku muu auto voisi olla huolettomampi. Koomista oli kun luikertelin valtatie-kasilla mopoauton vauhtia ja jouduin pistään sivuun ja samalla Corolla veti peräkärryn kanssa vauhdilla ohi aivan kuin kiusatakseen. Samoin vaimon työkärry Focuksella pystyi ajaan reilua ylinopeutta eikä nousu urasta polanteelle  saanut autoa suunnastaan.

JPL

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 3 884
  • 407 3.0 V6 Sport
Vs: 607 - Suuntavakauden puute
« Vastaus #36 : 06.02.2017, 08:19:59 »
Pian 607 hohto alkaa himmetä, mutta Focushan todettu yksi parhaimmin ajettavista.
Ettei vaan halppiskumit ole pilaamassa leijonakuninkaan mainetta?
- nautiskellen nyt tästä, on pakko vilkaista vielä kerran, kun pysäköin -

Vasara

  • Käyttäjä
  • ****
  • Viestejä: 463
Vs: 607 - Suuntavakauden puute
« Vastaus #37 : 06.02.2017, 17:13:37 »
Jotain vikaa oni. Vertailuna omani (2.2hdi, vm2003), jossa nyt 400tkm taulussa, kaikki takapään komponentit alkuperäisiä, nokian7:t vuodelta 2009 alla (paineet 2.4-2.5bar) ja kulkee kuin juna liukkaalla urista välittämättä.

mustanaamio

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 87
Vs: 607 - Suuntavakauden puute
« Vastaus #38 : 06.02.2017, 19:41:58 »
Koitas ensimmäiseksi pudottaa rengaspaineet lähelle valmistajan suositusta.

Nyt on linkistä haettuna 2,3bar joka kumeksessa. Aamulla pudottelin paineet 10km ajon jälkeen ja 60km päästä tarkistus. Iltapäivällä olikin sitten jo asfpaltin pinta näkyvissä, joten loput 80km olikin perinteisen mukavaa ajettavaa. Ohjaus hiukan jäykistyi rengaspaineen muutoksesta. Peräreiässä oleva liukkaustumake sai havaittavaa singaalia muutoksesta. Tätä kannattaa kokeilla.

http://rengaspaine.fi/henkiloautot/peugeot/607/607/3.0_v6_210/2000_-_2011/tulos

Itseasiassa aamulla oli aika otolliset  kelit tutkimukseen, kun keli jäähtyi suolatusta luistinradaksi.
Hiukan on fiilispohjalla tämä tutkielman tekeminen, kun ajetuista n 20tkm luirimista on ollut havaittavissa 3-4 kertaa ja pisin havainto motarilla Riihimäestä Hml suuntaan n 20km (aivan käsittämättömän liukas tie)ja muuten vain satunnaisesti muutamalla sadalla metrillä. Osa singaaleista saattaa tulla myös uraisesta tiestä ja yli-kaarevasta tien pinnasta ja sivutuulesta.
Perjantaiksi on aika 4-pyöräsuuntauksen tarkistukseen ja renkaiden tasapainotukseen. Katsotaan mitä tuleman pitää.
-Kun asiat menevät hyvin, jotain on menossa pieleen-
-Kun asiat eivät enää voi mennä huonommiksi, ne menevät-
-Aina, kun asiat vaikuttavat paranevan, jotain on jäänyt huomaamatta-

urkki

  • Käyttäjä
  • ***
  • Viestejä: 245
Vs: 607 - Suuntavakauden puute
« Vastaus #39 : 07.02.2017, 18:18:54 »
Onko suuntausraportteja mahdollista laittaa näkyvälle.

mustanaamio

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 87
Vs: 607 - Suuntavakauden puute
« Vastaus #40 : 07.02.2017, 20:37:23 »
Laitan kun sellaisen saan. Retostellaan sitä sitten porukalla ;D
-Kun asiat menevät hyvin, jotain on menossa pieleen-
-Kun asiat eivät enää voi mennä huonommiksi, ne menevät-
-Aina, kun asiat vaikuttavat paranevan, jotain on jäänyt huomaamatta-

ritani

  • Käyttäjä
  • **
  • Viestejä: 106
Vs: 607 - Suuntavakauden puute
« Vastaus #41 : 09.02.2017, 19:16:50 »
200 000 km välein olen vaihtanut eteen kumipuslat alatukivarsiin. Sama juttu oli 605 ja 607 kohdalla. Tosin 605 mitä meillä oli, niin olivat aavistuksen parempia ajaa. Jostain syystä 607 2.2 hdi tuntui aavistuksen luikertelevan, mutta 2,7 hdi oli taasen hieman parempi. Takapään puslia en koskaan vaihtanut, vaikka parhaimmalla 607 ajettiin 540 000 ja 605 800 000 km. Ei varmaaan olisi takapään puslien vaihtokaan haitannut.  Eli tarkistaisin nuo puslat ja nelipyörä säätöä. Kunnossa ollessaan 607 on vakaa peli myös liukkaalla.

mustanaamio

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 87
Vs: 607 - Suuntavakauden puute
« Vastaus #42 : 10.02.2017, 21:13:42 »
Taka-akselin camper oli OK!
vasen -1,35 => ohjearvoalue  (-1,45 / +0,30 -0,30)
oikea -2.04 => ohjearvoalue  (-1,45 / +0,30 -0,30)
Nämähän ovat asteita ja minuutteja!

Taka-akselin auraus
vasen +4,6mm => ohjearvoalue (3,8mm +/- 0,6mm) => eli +0,2mm ulkona (alkuksi oli toleranssissa +4,4, mutta etuaurauksen säädön jälkeen, pullahti ulos tarkastusmittauksessa)
oikea +5.0mm => ohjearvoalue (3,8mm +/- 0,6mm) => eli +0,6mm ulkona
Taka-akselia (taka-aurausta) ei säädetty, kun ei kuulemma voi.

Eli kuten arvelinkin, ei voi säätää. Lisäksi jos tuo +0,2-0,6mm auraus on pielessä niin pitää muistaa mittausepätarkkuuskin, mikä näyttää olevan ainakin 0,2mm.
Tuleeko noista millin osista noin vakavaa kiemurtelua?

Takarenkaat on huonot ja 10mm kapeemmat, kuin tehdassuositus 17" vanteella. Huonous johtuu siitä, että nuukana kierrätän renkaat takaa eteen.
-Kun asiat menevät hyvin, jotain on menossa pieleen-
-Kun asiat eivät enää voi mennä huonommiksi, ne menevät-
-Aina, kun asiat vaikuttavat paranevan, jotain on jäänyt huomaamatta-

JPL

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 3 884
  • 407 3.0 V6 Sport
Vs: 607 - Suuntavakauden puute
« Vastaus #43 : 10.02.2017, 21:29:18 »
Auton kulkukulma? Eipä noilla mittauseroilla saa autosta tehtyä epäkuntoista.
- nautiskellen nyt tästä, on pakko vilkaista vielä kerran, kun pysäköin -

Antti3

  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 742
Vs: 607 - Suuntavakauden puute
« Vastaus #44 : 10.02.2017, 21:50:32 »
605:ssa sekä 607:ssa taka-akselilta voi säätää sekä aurauksen, että aurauksen muutoksen joustoliikkeen mukaan. Ei ole nyt ammattitaito ihan kohdillaan suuntaajilla! Maksullisen ServiceBoxin kautta löytyy tehtaan kuvallinen ohje..Mutta niinkuin jo aiemmin kirjoitin niin reaktiotangon pyöränpuolipäässä epäkeskomutteri, jolla säädetään auraus ja korinpuolella epäkesko prikka, jolla säädetään aurauksen muutos joustoliikkeen aikana.
« Viimeksi muokattu: 10.02.2017, 21:53:51, kirjoittanut Antti3 »
Nykyiset: 607 2.2 HDi 04', 407 Coupé 2.7 V6 HDi 07'
605 3.0 SV A 95' harrastus
Ex: 405 1.6 GLi 90', 406 2.0 ST 01', 406 2.0 ST 03', 605 2.1 STDT A 99', 406 3.0 V6 SVA 01'
Pihakoneena: Valmet 803 2wd 83'