Kirjoittaja Aihe: 607 - Suuntavakauden puute  (Luettu 11424 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

J.Stahl

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 22
Vs: 607 - Suuntavakauden puute
« Vastaus #60 : 13.02.2017, 12:37:50 »
Hyvää kevät päivää. Tässä liitteenä ko. aaiheen aloittajan huollosta saama  säätö "arvopaperi". Nostamme Pösön tuttuni kanssa tällä viikolla ylös ja
tutkinta alkaa uudelleen. -Usko 607:aan ei ole mennyt ja hyvänä muistutuksena oli naapurien Kalajoelle tarjoama pyhäpäivän ateria. Heidän uudehko MB melusi
takapenkillä paljon voimakkkaammin kun Pösömme, pisteet ranskalaiselle viidenasteikolla 4-2

Jamo

  • Käyttäjä
  • **
  • Viestejä: 182
  • 24 Heures, 1440 minutes, 86400 secondes...
Vs: 607 - Suuntavakauden puute
« Vastaus #61 : 13.02.2017, 18:17:46 »
Moro,

Mitenkäs takaiskareiden ja jousien kunto? Itse vaihdoin viime kesänä silloin 230000 tkm ajettuun 607:aan (2003 2,2, bensa) takaiskarit ja takajouset, täydellä kuormalla auto oli ennen noiden vaihtoa todella alhaalla. Iskaritestissä vanhat iskarit oli katsastuksessa ok, ja taisi leimamies niitä jopa kehuakin. Mutta kun ne otettiin pois, niin kyllähän ne oli niin paskat iskarit kuin ne voi olla. Ja noilla vanhoilla iskareilla ja jousilla varsinkin tuli jäisellä tiellä tuollaista "luikertelua" mistä en tykännyt yhtään.

Ja nyt juuri viime viikon aikana tuli heitettyä täydellä kuormalla, 4 hlöä kyydissä, takakontti aivan täynnä ja 480 litran suksiboxi kohtuupiukassa n. 1800 km. Ja voin sanoa että oli aivan erilaista ajaa noilla lapin teillä nyt kuin viime vuonna sama reissu vanhoilla iskareilla ja jousilla. Jotenkin se kuorma ei tuntunut läheskään niin paljoa ja auto oli todella vakaa ajaa :)

Autossa on samat nastarenkaat alla nyt, kuin oli viime talvenakin.
Peugeot 607 2.2i ebene
Peugeot 307 XSi 2.0
Peugeot 405 Mi16

mustanaamio

  • Käyttäjä
  • **
  • Viestejä: 105
Vs: 607 - Suuntavakauden puute
« Vastaus #62 : 16.02.2017, 12:34:13 »
Tätä iskari/jousi asiaa olen miettinyt. Sen vaikutus on myönnettävä, jos esim. toisella puolella on eri mitta tai iskari on sökö toiselta puolelta tai vaikka molemmilta.
Olen menossa konsultaatioon tästä asiasta ko. liikkeeseen. katsotaan miten käy. Lähinnä keskustellaan nyt oikeista arvoista ja siitä, onko 10mm normaali auraus.
Joudun kyllä hiukan altavastaajaksi kun näitä em. vieteri asioita en voi todistaa.

Seuraavaksi vaihdetaan sitten niitä iskareita ja jousia, eli tulee hintoihinsa tämä testi ;D
-Kun asiat menevät hyvin, jotain on menossa pieleen-
-Kun asiat eivät enää voi mennä huonommiksi, ne menevät-
-Aina, kun asiat vaikuttavat paranevan, jotain on jäänyt huomaamatta-

poirotti

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 212
  • Ravintoketjun huipulla.
Vs: 607 - Suuntavakauden puute
« Vastaus #63 : 16.02.2017, 16:11:30 »
Jouset ja iskarit ei juurikaan vaikuta suuntavaukauteen. Itseltä oli etujousi poikki ja nesteet pihalla iskarista silti auto kulki suoraan, nuo viat tuli ilmi vasta katsastuksessa.
Ennen 405-Mi16, 605-Sri 2.0, 406-ST 2.0 16v, 406 Grw HDI-110, nyt  607 2.2 Titane Busines -07

mustanaamio

  • Käyttäjä
  • **
  • Viestejä: 105
Vs: 607 - Suuntavakauden puute
« Vastaus #64 : 16.02.2017, 19:14:02 »
Käyty palautekeskustelu palvelun tuottajan kanssa ja nyt taka-auraus säädetty joihinkin tolerasseihin. En voinut aivan pokkana väittää, että heidän laitteensa on väärässä ja sen toimittaja ei tiedä Peugeotin arvoja omassa laitteessaan. Säätömahdollisuus kyllä selvisi, ja kaikinpuolin oli tervehenkinen tapahtuma. Jäin siihen käsitykseen, että myös laitetoimittajan kanssa käydään keskustelu. Tarvittaessa säätävät mihin tahansa pyydettyyn arvoon, oli lupaus.

Periaatteessa olen tyytyväinen. Kulkukulma = 0,0, etuauraus yht 1,7mm (0,9/0,8mm). Taka-auraus on 6,1mm (3,1/3,0mm) Kaikki arvot vihreällä heidän dokumentissaan ja toleranssien sisällä.

Seuraavaksi jatkan asiaa seuraavasti jossain järjestyksessä:
a) renkaiden seurannalla, nehän ovat, etenkin takana, huonot. Siis talvirenkaat.
b) siirryn ehkä kesärengaskauteen
c) paneudun siihen, mikä näitä kulmia muuttaa? Jokin rakenteellinen osa on ulkona tehdasasetuksista => jouset,iskarit, nivelet, puslat, yms. kiinnitysosineen
d) katsastan auton => en ehkä itse tunnista kaikkea välystä, joitka leimamies osaa kaivaa?

Ylenpalttinen muutos (oletus, että on joskus ollut tehdas arvossaan) pitää johtua jostain ja säätely menee hukkaan, jos osia alustaan vaihdetaan. Pystyn ehkä elämään tällä nykyisellä tasolla, jos luiriminen muuttuu parempaan käytökseen.

Nämä foorumit on kyllä loistavia, täältä saa tarkkaa tietoa, mielipiteitä, näkymyksiä ja kokemuksia => pystyy luomaan oman "tilannekuvan". Eli voi painottaa omia mielipiteitään. Jollain oli hyvä mottokin näistä mielipiteistä. Niillä mennään. Joku komppasi, että säätö onnistuu, jos paneutuu, yritetään tätä ja laitetaan sitten lopuksi tehdasarvoihin.
-Kun asiat menevät hyvin, jotain on menossa pieleen-
-Kun asiat eivät enää voi mennä huonommiksi, ne menevät-
-Aina, kun asiat vaikuttavat paranevan, jotain on jäänyt huomaamatta-

JPL

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 3 889
  • 407 3.0 V6 Sport
Vs: 607 - Suuntavakauden puute
« Vastaus #65 : 16.02.2017, 19:47:28 »
Loppu hyvin, kaikki hyvin. Kannattaa sopeutua epätäydelliseen, mutta huonoilla renkailla saa maistaa sitä itseään...Kannattaisi ajaa samanlaisella autolla sama lenkki ja tehdä johtopäätökset, sitten kurkata, mitkä renkaat on alla  ;).
- nautiskellen nyt tästä, on pakko vilkaista vielä kerran, kun pysäköin -

poirotti

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 212
  • Ravintoketjun huipulla.
Vs: 607 - Suuntavakauden puute
« Vastaus #66 : 16.02.2017, 20:39:48 »
Yleinen sääntö on että takana on paremmat renkaat kuin edessä. Nyt sulla on autossa vain huonoja renkaita ja niistäkin vielä huonoimmat takana, ei ole ihme jos vähän luikertaa liukkailla polanteilla.
Ennen 405-Mi16, 605-Sri 2.0, 406-ST 2.0 16v, 406 Grw HDI-110, nyt  607 2.2 Titane Busines -07

Antti3

  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 795
Vs: 607 - Suuntavakauden puute
« Vastaus #67 : 16.02.2017, 21:11:09 »
Tästä olen ihan samaa mieltä, varsinkin kun 607:n ajokäytös on hieman yliohjaava niin huonommat renkaat takana kyllä vielä vahvistavat tätä peruskäytöstä.
Nykyiset: 607 2.2 HDi 04', 407 Coupé 2.7 V6 HDi 07'
605 3.0 SV A 95' harrastus
Ex: 405 1.6 GLi 90', 406 2.0 ST 01', 406 2.0 ST 03', 605 2.1 STDT A 99', 406 3.0 V6 SVA 01'
Pihakoneena: Valmet 803 2wd 83'

mustanaamio

  • Käyttäjä
  • **
  • Viestejä: 105
Vs: 607 - Suuntavakauden puute
« Vastaus #68 : 19.02.2017, 11:49:47 »
Pakko myöntää, että omiakin virheitä oli/on:

Huonot renkaat ja huonommat takana (tämä kyllä vain siksi, että haluan kuluttaa myös parempia pintoja vetävillä = nuukuus, joka on jo hiukan tyhmää)

Rengaspaineet oli päin persettä (*-keulassa saa olla 3, eikä meinaa mitään, mutta tässä ei!) paineen pudotus auttoi jo havaittavasti on vakaa fiilis havainto. Syy korkeaan rengaspaine käsitykseen on tullut BMW ja Mersu historiastani.

Auraus oli pielessä ja on ehkä vieläkin hiukan => ylitys ei ole näillä liukkailla eskaloitunut. Eli tuo pahin on saatu pois. Mutta periaatteessa homma on vielä kesken.

-Kun asiat menevät hyvin, jotain on menossa pieleen-
-Kun asiat eivät enää voi mennä huonommiksi, ne menevät-
-Aina, kun asiat vaikuttavat paranevan, jotain on jäänyt huomaamatta-

JPL

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 3 889
  • 407 3.0 V6 Sport
Vs: 607 - Suuntavakauden puute
« Vastaus #69 : 19.02.2017, 12:47:59 »
Alkaa kuulostaa jo viihteeltä, kun sahaisi omaa oksaansa  ;). Dissaa turhaan muita kunnossa olevia 607:koja?
- nautiskellen nyt tästä, on pakko vilkaista vielä kerran, kun pysäköin -

jonnek

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 12
Vs: 607 - Suuntavakauden puute
« Vastaus #70 : 20.02.2017, 14:05:04 »
Auto: 2004 607 2,2 HDi.

Minäkin siirryin jokin aika sitten peugeotin leiriin, kun ostin 607 pösön.

Kyseisessä autossa on juuri samanlainen ongelma, toimii kohtuullisesti kuivalla ja tavallisessa talvikelissä, mutta liukkaalla on suorastaan vaarallisen tuntoinen. Tänään moottoritien suoralla osuudella oli pienen pieni pomppu tms, josta perä meinasi lähtä heittämään. Tuo hieman säikäytti ja täytyi alkaa asiaa tutkimaan tarkemmin. Tuntuu muuten vakaalta, mutta liukkaalla perä ikäänkuin muljauttaa auton jompaan kumpaan suuntaan pienestäkin ohjausliikkeestä tai tien epätasaisuudesta... Renkaina kohtuullisen kuntoiset hakkapeliitta R:t.

Onko kukaan vielä saanut selville mitään selkeää vian aiheuttajaa? Vai onkohan juuri taka-auraukset pielessä? Ei mielestäni auto saisi tempoilla noin vaarallisesti oli sitten minkalaiset renkaat alla tahansa.

Vasara

  • Käyttäjä
  • ****
  • Viestejä: 478
Vs: 607 - Suuntavakauden puute
« Vastaus #71 : 20.02.2017, 19:16:14 »
Yleensä 607 taka-akselistoista ei tarvitse palikoita vaihdella vielä 400t km matkankaan jälkeen, eli väljistuminen on harvinaista. Oma teoriani siihen että täällä muutamalla omistajalla aurauskulmat ovat muuttuneet autossa, on se että ne ovat säätyneet mahdollisesti muun työn ohessa, kun ei ole huomattu olemassa olevia säätöjä ja palikat ovat irroitettu. Muut työt voisivat liittyä esim taka-laakerin tai jarrukilven vaihtoon? (navan irroitus autosta) Myös väärin tehty säätö, vääriin mitta-arvoihin voi olla syynä. (säätö tehtävä alasvedettynä)

urkki

  • Käyttäjä
  • ****
  • Viestejä: 307
Vs: 607 - Suuntavakauden puute
« Vastaus #72 : 20.02.2017, 23:46:28 »
En liikaa laittaisi ajatusta siihen alasvetohommaan vaan kokonaisuutta ajattelisin kun säätää. Ei minun autot oo vikuroinu säädön jälkeen.

Vasara

  • Käyttäjä
  • ****
  • Viestejä: 478
Vs: 607 - Suuntavakauden puute
« Vastaus #73 : 21.02.2017, 00:05:21 »
Hyvä että kulkee suoraan. Niin pitääkin.  :) Alasvedettynä säädettäessä nimenomaan jousituksen kokonaisgeometria tulee mukaan. Säätötangon pituussäädön lisäksi siinä on myös tukipisteen korkeudensäätö. Iso merkitys joustoliikkeen aikana tapahtuvaan kulmamuutokseen. (vrt vikurointia heijauksessa: tod näk juuri tukipisteen korkeus väärä )

J.Stahl

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 22
Vs: 607 - Suuntavakauden puute
« Vastaus #74 : 21.02.2017, 01:51:11 »
Aiheen aloittaja. Jatkan tarinaa kun saan auton tuttuni korjaamolle. Luultavasti taas kerran luvattuna "tällä viikolla".  Edelliseen kommentoituna, autoni on liukkaalla täysi katastrofi josta pitäisi heti ottaa kilvet pois - ja auto on juuri 4-pyöräsäädetty ja tutkittu muutenkin. Eli jatkossa otamme asian oikein kuvien kanssa talteen ja katsotaan miten aihe kehityy.