Auto: 2012 508 2,0 HDi 163 FAP RXH HYbrid4 (87 000 km).
Jatketaan vähän nyt sitten tähän ketjuun kun muutkin ovat puhuneet jarruista molemmissa päissä: omassani vasen etujarru pitää jarruttaessa aika hirveää metallista rahinaa, jarruttamisen jälkeen jää myös helposti laahaamaan hitaissa nopeuksissa (ääni vaihtelee kun rattia kääntää, haisee) ja levyn pinnassa on leveä ruosteraita. Kun kiersin silmämääräisesti vanteiden läpi kurkkien muutkin levyt läpi, toisessa takalevyssä on myös hieman vastaava ruosteraita ja levyjen pinnat näyttävät ylipäätään hieman kärsineiltä.
Kun olen muutenkin tilannut varaosat/suodattimet/öljyt viimeaikoina ulkomailta, päätin nyt sitten että kun noita jarruja nyt joutuu joka tapauksessa korjaamaan niin samalla kertaa laitatan sitten kaikki kulmat kerralla uusiksi kun auto menee piakkoin huoltoon (jarrunesteet vaihtuu joka tapauksessa) ja katsastukseen:
Tilasin siis tässä ketjussa olleen linkin innoittamana Spareto:sta molempiin päihin paloiksi Feroda Premium (FDB4313, FDB4224), eteen levyiksi Ate (24.0130-0227.1), taakse Brembo (08.8682.11) - hintaero Ateen takana olisi ollut yli 40%, joten päätin pysyä halvemmassa. Tuohon päälle random-ostoksena Mann:in polttoainesuodatin (PU 927 x) joka oli selkeästi Amazonia edullisempi (sieltä aiemmin tilaamani Mann öljyn- ja ilmansuodattimet ovat olleet ihan kohtuuhintaisia jo nekin). Kokonaishinta DPD:llä toimitettuna jäi n. 290 euroon.
Muista verkkokaupoista saksalainen Autonvaraosat24 olisi ollut ~10% kalliimpi pelkkien osien osalta mutta ilmaiset toimituskulut (yli 150e tilauksiin) huomioiden kuitenkin aikalailla samaa hintaluokkaa (ehkä n. 10e enemmän), Fixuksella pelkät etupään levyt+palat olisivat maksaneet yli tuon eikä Motonet tunne 340mm jarrulevyjä tai niiden paloja/muita osia tähän autoon nettisivuillaan ollenkaan joten vertailu jäi siltä osin torsoksi. (Ennen kuin kukaan kysyy, niin joo, kaivoin oikeat OE-tuotekoodit kaikille tilaamilleni osille Serviceboxista alustanumerolla ja etsin suoraan osavalmistajien katalogeista sopivat niillä.)
Onko tuossa huollossa vielä mahdollisesti odotettavissa jotain muuta osien tarvetta johon erityisesti kannattaisi varautua omilla osilla tai jotain muuta mitä en ole huomioinut? Satulat, jarrulevyn suojukset, jne varmaan toimivat edelleen vaikka ovatkin ulkoisesti sen näköisiä kuin pian 5-vuotiaan auton alustassa voisi olettaa? Takapalat (kuten alkuperäisetkin) tulevat suoraan settinä uusien pulttien ym. kanssa.