Kirjoittaja Aihe: 206 - Liian korkea tyhjäkäyntinopeus  (Luettu 4297 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

lucaf

  • Vieras
206 - Liian korkea tyhjäkäyntinopeus
« : 31.05.2017, 20:52:08 »
Auto: 1999 206 1,4.

Ostin Motonetista uuden tyhjäkäyntimoottorin ja sillä tyhjäkäynti on 3000 rpm. Pitäisikö jotenkin pystyä kalibroimaan vai onko osa yksinkertaisesti epäsopiva autoon? Tämä osa siis kyseessä
http://www.motonet.fi/fi/varaosatuote/281472/613183?ajoneuvo=447
« Viimeksi muokattu: 31.05.2017, 21:22:53 kirjoittanut lucaf »

lucaf

  • Vieras
Vs: 206 - Liian korkea tyhjäkäyntinopeus
« Vastaus #1 : 01.06.2017, 12:37:00 »
Tarkennuksena vielä että alkuperäisellä osalla tyhjäkäynti toimii normaalisti (~800-900 rpm) lukuunottamatta satunnaisia päiviä kun tyhjäkäynti päättää kadota kokonaan.

lucaf

  • Vieras
Vs: 206 - Liian korkea tyhjäkäyntinopeus
« Vastaus #2 : 14.01.2019, 09:13:14 »
Hei nostan tämän vanhan aiheen, ja kyseessä on edelleen sama auto:

Auton tyhjäkäyntiongelma (sammuili satunnaisesti) tarjottiin korjaamolle fiksattavaksi viime lokakuussa. Vaihtoivat hekin tyhjäkäyntimoottorin siihen. Tyhjäkäynti toimi muutaman viikon ajan hyvin, jonka jälkeen alkoi taas sammuilemaan.

Myöhemmin joulukuun kieppeillä alkoi tekemään myös sitä, että tyhjäkäynti nousee tuonne 3-4 tuhannen kierroksen paikkeille, eli samanoloista ongelmaa kuin oma yritykseni tyhjäkäyntimoottorin vaihdosta (ks. aloitusviesti). Auto on ystäväni käytössä joten tämän tarkempaa rapottia en osaa antaa, mutta itselleni tuli mieleen onko pakkanen voinut vaikuttaa asiaan?

Onko muita vaihtoehtoja kun taas vaihtaa uusi tyhjäkäyntimoottori?

Timppa71

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 340
  • Peugeot 508, Citroen C3, Peugeot 206
Vs: 206 - Liian korkea tyhjäkäyntinopeus
« Vastaus #3 : 14.01.2019, 09:41:26 »
Meillä vastaava auto teki satunnaisesti sitä, että nosti kierroksia itsekseen ja välillä kierrokset taas laski ihan normaaliksi. Syynä tähän oli viallinen moottorin lämpötila-anturi. Meidän autossa noita moottorin lämpötila-antureita on 2kpl eli mitään vikaa ei havainnut lämpömittarista koska se toimi ihan normaalisti.
 

lucaf

  • Vieras
Vs: 206 - Liian korkea tyhjäkäyntinopeus
« Vastaus #4 : 14.01.2019, 10:25:53 »
Kiitos kommentista, tuota on ehdotettu tosiaan mitä googlettelin netistä. Hyvä pointti tuo että antureita on kaksi! Missä tuo vaihdettava sijaitsee?

Tässä omia googlettelun tuloksia:

* Veden lämpötila-anturi, sytytystulpat, puolapaketti, ilmavuodot
   https://www.honestjohn.co.uk/forum/post/index.htm?t=62098

- tulpat on kieltämättä vanhat, vaihdettu 6/2014 ja ajettu about 47tkm.
- puolapaketti vaihdettu samoihin aikoihin ^

* Täällä taas tarjotaan erikoista ratkaisua:
http://www.bba-reman.com/forums/topic20442.aspx
1/ make sure you have some free play in the throttle cable.
2/ turn on the ignition for 10 secs
3/ turn off  the ignition for 10 secs
do not touch the accelerator after checking for free play.
4/ turn on the ignition then slowly press it fully to the floor and release it at the same speed until it reaches its rest position.
5/ start the engine with out touching the accelerator(come to think of it your man might be doing just that as if if were a carb jobby)
(en ymmärtänyt ekaa kohtaa)

* https://www.diynot.com/diy/threads/peugeot-206-idle-problems.246599/
^Täällä sitten tarjotaan syyksi
- ilmamäärämittaria (onko sama asia kuin kaasuläppäsäädin?)
- veden lämpötila-anturia (tämän uusiminen ei ketjun aloittajan mukaan auttanut)
- tyhjäkäyntimoottoria (no tämähän on lokakuussa uusittu)
- purge valve eli ilmeisesti huohotinventtiili (tämän uusiminen ei ketjun aloittajan mukaan auttanut)

lucaf

  • Vieras
Vs: 206 - Liian korkea tyhjäkäyntinopeus
« Vastaus #5 : 14.01.2019, 10:30:54 »
Motonetin listalla näkyy  myös "imuilman lämpötila-anturi" hmm?

Ja veden lämpötila-antureista olisko se ilmeisesti tämä?
https://www.motonet.fi/fi/varaosatuote/373360/1035166?ajoneuvo=424
ja tämä on vain mittaristolle?
https://www.motonet.fi/fi/varaosatuote/373444/447522?ajoneuvo=424

Timppa71

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 340
  • Peugeot 508, Citroen C3, Peugeot 206
Vs: 206 - Liian korkea tyhjäkäyntinopeus
« Vastaus #6 : 14.01.2019, 10:47:43 »
Minulla on sellainen muistikuva, että anturi jonka vaihdoin oli siinä termostaattikotelossa, tai ainakin ihan siinä lähellä. Toinen anturi on kannen päädyssä, joka on selvästi paljon hankalammassa paikassa. Mutta näitä on sitten erilaisia kombinaatioita käytössä 206:ssa, uudemmissa ainakaan ei ole enää kuin yksi anturi lämmölle.

Korostan nyt kuitenkin, että ainakin meidän tapauksessa kierrokset välillä nousi ja laski. Tämän huomasi selvästi lämpimällä koneella koska kylmällä koneella tuota rikastusta käytetään joka tapauksessa ja silloin kone kävi ihan normaalisti korotettua tyhjäkäyntiä.
Diagnostiikkatesterillä sain kiinni tuon anturivian, koska välillä lämpötila-anturi näytti normaalia arvoa ja välillä se meni "negatiiviseen minimiarvoon".

lucaf

  • Vieras
Vs: 206 - Liian korkea tyhjäkäyntinopeus
« Vastaus #7 : 14.01.2019, 13:40:34 »
Juu ystävä raportoikin että ei oireile kylmänä, ainostaan lämpimänä. Tämä antaisi viitteitä siitä, että syyllinen voisi olla tuo anturi.

lucaf

  • Vieras
Vs: 206 - Liian korkea tyhjäkäyntinopeus
« Vastaus #8 : 17.01.2019, 19:24:28 »

antsu

  • Vieras
Vs: 206 - Liian korkea tyhjäkäyntinopeus
« Vastaus #9 : 17.01.2019, 21:14:50 »
Pitääkö tossa muka purkaa noin paljon päästäkseen kiinni osaan, joka ei ole kiinni puretussa osassa :o

Timppa71

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 340
  • Peugeot 508, Citroen C3, Peugeot 206
Vs: 206 - Liian korkea tyhjäkäyntinopeus
« Vastaus #10 : 17.01.2019, 21:35:11 »
Jotenkin minulla on edelleen sellainen mielikuva, että se anturi tulee kiinni termostaattikoteloon, tyhjään reikään termostaattikotelon päällä, joka näkyy videon alussa. Se anturi on vaan jo irrotettu tuossa vaiheessa.
Videolla irroitettava anturi on se lämpömittarin anturi joka ei vaikuta ECU:un lainkaan. Näin ainakin meillä olevassa -99 206:ssa.

lucaf

  • Vieras
Vs: 206 - Liian korkea tyhjäkäyntinopeus
« Vastaus #11 : 19.01.2019, 09:48:42 »
Kiitos Timppa, eli olisiko se tämä? (löysin vanhan kuvan kyseisen Pösön moottoritilasta)

Timppa71

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 340
  • Peugeot 508, Citroen C3, Peugeot 206
Vs: 206 - Liian korkea tyhjäkäyntinopeus
« Vastaus #12 : 19.01.2019, 10:08:44 »
Jep, tuon vaihtamalla meidän autossa tuo tyhjäkäyntiongelma (satunnainen nousu ja lasku) poistui.

Edit: Tuon anturin antamaa arvoa voi sitten myös lukea diagnostiikan kautta. Jos haluaa varmistua siitä ettei vaihda turhaa osia.
« Viimeksi muokattu: 19.01.2019, 10:15:24 kirjoittanut Timppa71 »

lucaf

  • Vieras
Vs: 206 - Liian korkea tyhjäkäyntinopeus
« Vastaus #13 : 19.01.2019, 10:32:33 »
Joo, jossain vinkattiin että kierrosten ollessa liian korkealla, voi kokeilla irroittaa tuon liittimen, jos kierrokset laskee sen jälkeen, vika on anturissa.
Nyt löytyi oikea videokin https://www.youtube.com/watch?v=yEyWfCtjTXQ
Näyttäisi aika ystävälliselle toimenpiteelle jos ei tarvitse jäähdytysnesteen kanssa lutrata lainkaan.

lucaf

  • Vieras
Vs: 206 - Liian korkea tyhjäkäyntinopeus
« Vastaus #14 : 27.01.2019, 10:10:05 »
Tulipahan vaihdettua anturi, hinta oli joku vaivaiset 14 egee ja vaihto oli helppoakin helpomaa kun ei nesteenkään kanssa tarvinnut lutrata. Auton nykyinen omistaja kertoi käyttäneensä 95 bensaa, joten puhuttiin että jatkossa käyttäisi 98 bensaa. Eka päivä vaikutti lupaavalta, mutta myöhemmin oireet palasivat taas. Eli tässä yksilössä vika on jossain muualla. Vuodonilmaisinsprayllä tarkistettiin ilmaletkuliitokset auton käydessä, eikä vuotoja havaittu. Hmm...
Ja kuten aiemmin mainittu, tyhjäkäyntimoottori on uusittu kolme kukautta sitten lokakuussa  ??? 

Ja tosiaan suurimpana oireena on se että tyhjäkäynti huutaa 3-4 tuhannessa kierroksessa, ei kuitenkaan kylmänä. 
« Viimeksi muokattu: 27.01.2019, 10:14:43 kirjoittanut lucaf »