Kirjoittaja Aihe: 406 - Nokka-akselin laakerointi (XU)  (Luettu 12042 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

EFL605

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 744
Vs: 406 - Nokka-akselin laakerointi (XU)
« Vastaus #30 : 03.08.2017, 22:09:31 »
Osan tekeminen maksaa varmaan 50 centtiä, tuskin sitäkään ja Kiinan valtio maksaa postimaksut.

kaselin

  • Käyttäjä
  • ****
  • Viestejä: 347
  • Jotenkuten
Vs: 406 - Nokka-akselin laakerointi (XU)
« Vastaus #31 : 03.08.2017, 22:50:23 »
Topautonosat 11,40€
Fiat Scudo 1,6 multijet -08,    
Pösö expert 1.9TD -00,                
C5 break 1,8 -03,  
Honda GL1800 Airback/Navi,  
Mantis Tiller, 2CV4 -72, 2CV6 -82

D`Artagnan

  • Käyttäjä
  • ****
  • Viestejä: 452
  • "The drive of your life"
Vs: 406 - Nokka-akselin laakerointi (XU)
« Vastaus #32 : 03.08.2017, 23:22:10 »
Ehkä se kannattaa tilata sieltä Kiinasta jos kerran saman osan saa vitosella lähipostiin ja jos on aikaa odotella. Itse olen valmis maksamaan muutaman euron enemmän jos saan osan heti mukaani paikallisesta varaosaputkasta. Jokatapauksessa käsittämättömiä hinnan eroja näissä osissa on ja joku vetää kyllä lujaa euroja välistä. Meinaan jos sama osa maksaa Peugeot liikkeessä todellakin 70€. Ja sinnekin joutuvat sen luultavasti tilaamaan kun nykyään eivät pidä mitään enää hyllyssä.
MB E250 cdi

EFL605

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 744
Vs: 406 - Nokka-akselin laakerointi (XU)
« Vastaus #33 : 03.08.2017, 23:39:07 »
Kiinasta ei pidä ostaa mitään. Muuten meillä on kohta pelkästään Kiinassa sekundalaadulla tehtyjä tavaroita, laatutuotteiden tekijät häviävät.

JPL

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 5 872
  • 407 3.0 V6 Sport
Vs: 406 - Nokka-akselin laakerointi (XU)
« Vastaus #34 : 04.08.2017, 09:26:21 »
Tuo Topautonosat ottaa välistä tuon 5 euroaa kiinalaisesta osast ☺.
- nautiskellen nyt tästä, on pakko vilkaista vielä kerran, kun pysäköin -

PeugeotDriver

  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 723
Vs: 406 - Nokka-akselin laakerointi (XU)
« Vastaus #35 : 04.08.2017, 12:37:26 »
Niin se taitaa olla että se myy samaa Kiinanventtiiliä. Sen postinhan maksaa meidän posti. Ne ei ole siellä postinmaailmankongressissa saaneet hintoja ylöspäin. Ja siitä tulee kustannuksia meidän postille. Siitähän oli juttua vasta uutisissa.

PeugeotDriver

  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 723
Vs: 406 - Nokka-akselin laakerointi (XU)
« Vastaus #36 : 27.12.2017, 23:22:09 »
Olipa jonkulainen homma vaihtaa se huohotinletku. Imusarja irti että sen sinne sai. Ja olihan siellä öljyä menossa läppäkotelossa. Minä olen ihmetellytkin kun syöpi litran viidelletuhannelle vaikka renkaat on uudet. Tuokin on pakko laittaa alkuperäinen kun ei sellaisa kolmehaaraista pysty tekemään mitenkään. Osaako joku selitää miten se järjestelmä toimii. Kun minusta se kolmas haara tässäkin putkessa päättyi johon venttiilin tapaiseen. Onko se venttiilikopassa oleva öljynerotin. niin että se öljysumu menee teräsvillan läpi ja ylimääräinen öljy valuu öljypohjaan?

T.V.T.T.

  • Vieras
Vs: 406 - Nokka-akselin laakerointi (XU)
« Vastaus #37 : 01.07.2018, 16:00:13 »
Käsittääkseni XU- ja EW-moottoreissa ei ole irrallisia laakeriliuskoja nokka-akselille, vaan laakerointi on tehty koneistamalla suoraan sylinterikanteen ja laakerikanteen (tai erillisiin laakeripukkeihin tietyissä moottoreissa). Siksi esimerkiksi Peugeotin varaosaluettelossa ei laakeriliuskoja mainita ja korjaamokirjallisuudessa puhutaan vain laakeripesien ylikokoon poraamisesta.

Korjatkaa toki, jos olen väärässä, kun en ole itse uudempia XU- tai EW-moottoreita avannut. Vanhemmissa 8-venttiilisissä XU-moottoreissa ainakin asia on noin kuten aiemmin kirjoitin.

Tää alkoi kiinnostamaan, koska oon ihmetellyt pakonokka-akselin jakopään puoleisesta päästä kuuluvaa ääntä (erityispiirteenä se, että ääni alkaa voimistua hiljalleen n. puoli minuuttia käynnistyksen jälkeen, kuuluu muutaman minuutin kunnes alkaa vaimenemaan ja häipyy pois – ja mutta vain kun kone on kylmä, lämpimänä startatessa sitä ei kuulu).

Epäilyt oli hihnapyörässä, ja sen tärinäkumin vanhenemisessa, mutta. Raotin nokkapyörien (ja jakohihnan) päällä olevaa muovisuojaa sen verran, että sain edes ylhäältä päin vähän näköyhteyttä ko. osastolle. Kone käyntiin ja kuuntelemaan.

Kun ääni taas alkoi nousemaan, oli helppo hahmottaa että eihän se perhana tule hihnapyörästä. Varsin selvästi se vaikutti tulevan venttiilikannen alta, siitä pakonokka-akselin pyörän puoleisesta päästä (tietty). Aattelin että se on sitten oltava laakeri, kunnes löysin hakusanalla tän keskustelun.
(Ja edelleen ihmetyttää äänen ilmeneminen vain kun kone on kylmä.)

Korjausoppaassa puhutaan laakeripedistä kuvien kanssa, van kun ei riitä taas asian- eikä termistön tuntemus. Millainen on koneistamalla suoraan kansiin tehty laakerointi? Eli mitä sellaista siellä on, mikä voisi aiheuttaa sivuäänen?

Tältä se kuulosti loppukeväästä kylmemmillä säillä. Video alkaa vähän startin jälkeen, jolloin ääni on jo ehtinyt voimistua. Nyt lämpimillä keleillä saundi ei oo ihan noin rouhea.

https://youtu.be/arZxR8n_9Cw

Timppa71

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 340
  • Peugeot 508, Citroen C3, Peugeot 206
Vs: 406 - Nokka-akselin laakerointi (XU)
« Vastaus #38 : 01.07.2018, 18:44:31 »
Jos laakeripeti on tehty suoraan kanteen koneistamalla se tarkoittaa sitä, että tällöin laakeripinta on "osa" kantta, eli kannen alumiini toimii toisena laakeripintana. Noissa ei ole siis mitään irroitettavia ja vaihdettavia laakeriliuskoja.
Liitteenä kuva esim. Laguna II:sen vastaavasta ratkaisusta, ehkä tuo selventää asiaa.

... Millainen on koneistamalla suoraan kansiin tehty laakerointi? Eli mitä sellaista siellä on, mikä voisi aiheuttaa sivuäänen? ...

Itsellä ei tule mieleen mitään muuta syytä kuin, että laakeripinnassa olisi vikaa jos tuo ääni siis edes tulee nokka-akselin laakeroinnista. Laakeripinnassa kuten myöskään tuossa laakeroinnin rakenteessa ei ole mitään sellaista josta ääntä voi aiheutua (ilman kulumaa siis). Itse epäilisin ensin muita äänen aiheuttajia venttiilikannen sisällä (esim. nostajat, muu venttiilikoneisto), koska ääni siirtyy kovin helposti tuolla kannen sisällä.

T.V.T.T.

  • Vieras
Vs: 406 - Nokka-akselin laakerointi (XU)
« Vastaus #39 : 02.07.2018, 09:45:53 »
Itse epäilisin ensin muita äänen aiheuttajia venttiilikannen sisällä (esim. nostajat, muu venttiilikoneisto), koska ääni siirtyy kovin helposti tuolla kannen sisällä.

Jeps, ota siitä selvää. Ja kiitos täsmennyksestä.
Ääni on sen kuuloinen että teoriassa voisi olla resonanssiäänikin, kuten joku epäili, mutta on se sen verran voimakas etten jaksa uskoa siihen.
Jos se taas on nostajat tai venakoneisto, niin johan on meteli. 😬

Jyrki

  • Vieras
Vs: 406 - Nokka-akselin laakerointi (XU)
« Vastaus #40 : 03.07.2018, 09:40:59 »
Kummassakos kulmassa siinä kannen päässä on öljykanavassa se takaiskuventtiili.
Saattaisikin ääni tulla sieltä.

PeugeotDriver

  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 723
Vs: 406 - Nokka-akselin laakerointi (XU)
« Vastaus #41 : 29.10.2019, 13:18:24 »
Noniin. Sama mies ja sama kansi. Venttiili paloi ja kansi piti vähän rekonstruoda. Nyt tuota kun tuossa laittelin, niin eihän sitä ole momenttiavainta ollenkaan. Niin oliko se niin, että parikymmentä Newtonia ja sitten 160 astetta. Tuon parikymmentä saa ihan kyynärpäämomentilla. Miten tämä meni?

PeugeotDriver

  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 723
Vs: 406 - Nokka-akselin laakerointi (XU)
« Vastaus #42 : 30.10.2019, 16:56:36 »
Itse itselleni vastaten 35, 70, sekä 160°

PeugeotDriver

  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 723
Vs: 406 - Nokka-akselin laakerointi (XU)
« Vastaus #43 : 31.10.2019, 15:20:47 »
Kiitos vastauksista! Seuraavaksi kysyisin, että hihna on niin eltaantunut, että sekin pitäisi vaihtaa. Niin tuota miten se ajoitus menikään. Männät tasan ja nokat reikiin. Tämä oli vissiin näin. Mutta hihnanvaihossa pitää ottaa laturin remmi pois niin mahtuuko hihna sieltä takaa vai pitääkö käyttöpyöräkin irrottaa. Jos näin on niin silloin pitää varmaankin laittaa vauhtipyörä kunnolla kiinni. Mites tuota jos laittais vanhan hihnan niin, että voi pyöritellä konetta ja sitten vain aukasis sen hihnapyörän pultin. Haen tässä sitä että ei ole sitä lukitusta. Ja ei ole pajaa missä sen tekasis. Niin mikä tässä olis hyvä. Voin vastata itselleni kyllä muutaman päivän päästä. Ystävällisin terveisin.

Pajari

  • Käyttäjä
  • **
  • Viestejä: 123
Vs: 406 - Nokka-akselin laakerointi (XU)
« Vastaus #44 : 31.10.2019, 15:39:13 »
Ei mitenkään liity tähän ko. hihnan vaihtoon, mutta joskus Car SOS-ohjelmassa Fuzz vaihtoi hihnan johonkin autoon seuraavasti:
Vanha hihna oli paikallaan kiristin hieman löysättynä ja hän leikkasi remmin mattoveitsellä keskeltä koko matkalta halki. Sitten sen puolen, joka oli ulospäin leikkasi irtipoikki. Pujotti uuden hihnan vanhan viereen, jonka sitten poisti ja työnsi uuden hihnan perille asti venttiiliajoituksen muuttumatta. Ei tarvinnut miettiä  onko ajoitus kohdallaan, jos kerran ennen vaihtoa se oli ok.
Tietysti jos vaihdetaan vesipumppua ym. niin tuo ei toimi.
« Viimeksi muokattu: 31.10.2019, 15:43:46 kirjoittanut Pajari »