Kirjoittaja Aihe: 508 - Käyntiääni kylmänä (HDi)  (Luettu 1021 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

makemich

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 74
508 - Käyntiääni kylmänä (HDi)
« : 29.09.2017, 21:39:00 »
Auto: 2013 508 2,0 HDi 163 Allure (78 000 km).

Tuli kesällä hankittua ensimmäinen diesel ja oston yhteydessä huomaisin että kylmäkäynnillä käyntiääni on omaan makuuni hieman liian, noh, dieselmäinen jopa dieseliksi. Eli käynnistettäessä ja ensimmäiset 5-10min on äänessä havaittavissa selvä nakutus joka ei oman, kieltämättä hyvin vajavaisen diesel-kokemuksen mukaan näihin nykyaikaisiin koneisiin enää kuulu eikä sitä ollut muissa koeajamissani yksilöissä mielestäni ollut havaittavissa. Kaupan ehtona oli että tämä korjataan ja auto ollutkin nyt ahkeraan huollossa ja viimeeksi vaihdettiin kaikki hydraulisen venttiilinnostimet, without success. Tarkkaa tietoa ei ole mitä ensimmäisellä huoltokerralla on touhuttu mutta olen siinä uskossa että perinteiset mahdolliset suutinviat olisi tutkittu ja sitten kun huomasivat että "ääni kuuluu jostain koneen sisältä", alettiin purkuhommiin.

Videoiden mukaisesti siis käynnistettäessä kylmä kone nakutusta kuuluu mutta hyvinkin nopeasti se katoaa täysin. Kone käynnistyy ja vetää aivan normaalisti eikä mitään muitakaan ongelmia ole tullut vastaan, paitsi tämä nakutus. Onko tämä sittenkin vain ominaisuus vai mistä pitäisi vikaa alkaa etsimään? Mites muilla?

Kylmänä: https://www.youtube.com/watch?v=kGzMMHE9QK8

Lämpimänä: https://www.youtube.com/watch?v=ic76veyYExc
508 HDi 163 Allure ´13, man.

RXH

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 19
  • Hyvä kyyti komeissa kuorissa! Toiv. auto kestää...
Vs: 508 - Käyntiääni kylmänä (HDi)
« Vastaus #1 : 02.10.2017, 23:26:54 »
Siivommaltahan tuo kuulostaa kuin naapurin uusi BMW 3-sarjan kiisseli GT! Se se vasta nakuttaa kylmänä ihan julmetusti. Jopa entinen wanha nuhapumppu Skoda 1.9TDI oli siivomman kuuloinen kuin ko. bimmeri. Sanoisin vuodesta 2003 pelkästään erinäisillä dieseleillä ajaneena, ettei ole suurta huolta mikäli pirssisi muutoin vain pelaa normaalisti.
Eka raskis ever: 508 RXH 2.0HDi HYbrid4 163 2013

Hexy

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 69
Vs: 508 - Käyntiääni kylmänä (HDi)
« Vastaus #2 : 03.10.2017, 06:39:52 »
Normi saundi dieselissä  ::)
Peugeot 508 2.0Hdi Allure 140 FAP ja kaverina
Audi TT Quattro 165kw

makemich

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 74
Vs: 508 - Käyntiääni kylmänä (HDi)
« Vastaus #3 : 03.10.2017, 10:26:53 »
Eli vanha viidakon sanalasku pätee vieläkin; nakutus on dieselissä ongelma vasta kun se loppuu?  8)

Foorumihan on naftamiehiä pullollaan, pitääkö teillä ihan kesäkeleilläkin kylmänä käynnistettäessä moista nakutusta ensi kilometrit?

508 HDi 163 Allure ´13, man.

kaselin

  • Käyttäjä
  • ****
  • Viestejä: 382
  • Jotenkuten
Vs: 508 - Käyntiääni kylmänä (HDi)
« Vastaus #4 : 03.10.2017, 11:26:05 »
Minusta kun kuuntelee noita hdi myllyjä kylmänä pitää kovaa ääntä mutta tossa kuuluis mun mielestä lisäks venttiilien ropina, oma vanha 1,9 TD ei noin kovaa meteliä kylmänä pidä.
Fiat Scudo 1,6 multijet -08,    
Pösö expert 1.9TD -00,                
C5 break 1,8 -03,  
Honda GL1800 Airback/Navi,  
Mantis Tiller, 2CV4 -72, 2CV6 -82

everton

  • Käyttäjä
  • **
  • Viestejä: 157
Vs: 508 - Käyntiääni kylmänä (HDi)
« Vastaus #5 : 03.10.2017, 13:07:47 »
Videon perusteella mielestäni täysin normaali ääni.

Omatkin dieselit pitävät varsinkin pakkasella ja etenkin auton ulkoapäin kuunneltaessa aikamoista rallatusta ja kalkatusta. Melko nopeasti äänet koneen lämmetessä tasaantuvat. Tämä kaikki 8 hdi-moottorin kokemuksella.

Katto kassinen

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 46
Vs: 508 - Käyntiääni kylmänä (HDi)
« Vastaus #6 : 03.10.2017, 16:06:33 »
Näin videon perusteella on lähes mahdoton sanoa paljoakaan tuosta äänestä, muuttujia välillä on niin paljon jolloin ääni saattaa kuulostaa ihan erilaiselta kuin luonnossa mutta kuuluuko nakutus kylmänä sisälle ja vedätettäessä tietyllä kierrosalueella? On tuossa kylläkin selvä ero kylmän ja lämpimän koneen välillä.

Aukaisevatko koko koneen myyjäliikkeen toimesta? Jos aukaisevat, niin silloin on hyvä tarkistaa, onko kolina tullut männän helmoista? Liian pienet männät pääsevät kylmänä hieman "heilumaan" ja helmat kolisee sylinterin seinämiin, tästä on kokemusta eräästä saksalaisesta pirssistä (bensa). Helman kalkatus oli jättänyt jäljet niin männän helmoihin, kuin sylinterin seinämiin. Ääni kuului kylmänä ja vedätettäessä hieman alle 2000 rpm, lämpimänä loppui. Syyksi paljastui tehtaalla asennetetut liian pienet männät ???. Siihen laitettiin seuraavan ylikoon männät, hoonaus ja avot, äänet oli poissa, ja ongelma oli ratkaistu, muita ongelmia kylläkin riitti senkin edestä mutta se on jo toinen juttu ;D

Mutta kuten moni täällä on jo todennut, tiisselivehkeissä on ne omat kilinät ja kolinat, toiset vaan käy sievemmin kuin toiset. Jos aukaisevat moottorin niin laita tänne infoa siitä, mitä koneesta löytyi. :)

makemich

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 74
Vs: 508 - Käyntiääni kylmänä (HDi)
« Vastaus #7 : 03.10.2017, 16:43:13 »
Näin videon perusteella on lähes mahdoton sanoa paljoakaan tuosta äänestä, muuttujia välillä on niin paljon jolloin ääni saattaa kuulostaa ihan erilaiselta kuin luonnossa mutta kuuluuko nakutus kylmänä sisälle ja vedätettäessä tietyllä kierrosalueella? On tuossa kylläkin selvä ero kylmän ja lämpimän koneen välillä.

Aukaisevatko koko koneen myyjäliikkeen toimesta? Jos aukaisevat, niin silloin on hyvä tarkistaa, onko kolina tullut männän helmoista? Liian pienet männät pääsevät kylmänä hieman "heilumaan" ja helmat kolisee sylinterin seinämiin, tästä on kokemusta eräästä saksalaisesta pirssistä (bensa). Helman kalkatus oli jättänyt jäljet niin männän helmoihin, kuin sylinterin seinämiin. Ääni kuului kylmänä ja vedätettäessä hieman alle 2000 rpm, lämpimänä loppui. Syyksi paljastui tehtaalla asennetetut liian pienet männät ???:)


Ainakin omilla stereoilla tuo ääni kuuluu itse asiassa aika todentuntuisesti videollakin, ääni on muuten siisti ilman rallatuksia tai muuta ihmeellistä mutta tuo selvä nakutus on se ero kylmällä ja lämpimällä koneella. Kone siis oli jo yläkerran osalta auki ja venttiilinnostimet vaihdettiin kaikki mutta mikään ei siis muuttunut, jatko on auki. Niin ja mielestäni se ei ilmene mitenkään kierrosten mukaan tai vedätettäessä vaan on parhaiten kuultavissa juuri tyhjäkäynnillä käynnistyksen jälkeen ja kuuluu kyllä sisälle asti, joskin aika heikosti.

Nimenomaan tuo mm. GM:n uudemmista kasikoneista tuttu "piston slap" eli mainitsemasi ilmiö on ollut päällimmäisenä mielessä mutta toisaalta perinteinen dieselin suutinongelma aiheuttaa myös ihan saman metelin kylmänä, vai onko se nyt sittenkin ominaisuus?
508 HDi 163 Allure ´13, man.