Kirjoittaja Aihe: 508 - Valo-ongelma  (Luettu 2060 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Turre74

  • Uusi käyttäjä
  • Viestejä: 2
508 - Valo-ongelma
« : 04.12.2017, 13:30:46 »
Auto: 2013 508 2,0 HDi.

Moi!

Autossani Peugeot 508 vilkkuu välillä kuskin puolen ajovalo, välillä sammuu, myös ajotietokone herjaa sitä. Autossa on päivävalot Ledeillä ja Xenon-valot. Onko lähivalo siis Xenon ja onko kaukovaloille oma poltin? Olisiko vika pelkästään lähivalon Xenon polttimossa? Ajovalon sammuessa ei pitkäkään valo syty... Xenon ilmeisesti tyypiltään D1S. Onko kaukovalo sitten H7 vai myös Xenon? Kiitos jos joku voi valaista tietämätöntä!

samvirta12

  • Uusi käyttäjä
  • Viestejä: 1
Vs: 508 - Valo-ongelma
« Vastaus #1 : 04.12.2017, 15:53:07 »
Umpiossa on yksi xenon polttimo joka hoitaa sekä lähi että kaukovalot. Lähivaloilla polttimon edessä on kaihdin joka päästää valoa ainoastaan lähivaloalueelle, kaukovaloille vaihtaessa kaihdin siirtyy pois edestä.

megaman

  • Käyttäjä
  • ****
  • Viestejä: 356
  • 407 Coupé, 206, Boxer
Vs: 508 - Valo-ongelma
« Vastaus #2 : 04.12.2017, 20:03:29 »
Onkohan vielä alkuperäiset?

D1S on siitä hyvä polttimo, että polttimo ja ballasti on samassa paketissa. Suosittelen vaihtamaan pareittain kerralla. Osram +70 tai Philips +150 lienee valoteholtaan parhaat markkinoilla.
407 Coupé, Peugeot Boxer -05, Bombardier Quest 500. ex: C2 VTS -09, C5 SX 2.0i Break -03, BX, Xantia, 309...

downtime

  • Käyttäjä
  • **
  • Viestejä: 100
Vs: 508 - Valo-ongelma
« Vastaus #3 : 04.12.2017, 20:19:52 »
Siis ylempään pieni korjaus. Sytytinyksikkö on siinä polttimon kannassa. Ballasti on edelleen erillinen joka generoi polttimon vaatiman korkeajännitteen.
D2x ja D4x sytytin on integroitu ballastiin ja sitämyöten myös ballasti noissa on hiukan erilainen.

megaman

  • Käyttäjä
  • ****
  • Viestejä: 356
  • 407 Coupé, 206, Boxer
Vs: 508 - Valo-ongelma
« Vastaus #4 : 05.12.2017, 00:03:43 »
^ Ok, hyvä kun oikaisit. Oppii samalla uutta.  :)

Aikoinaan piti Omegaan uusia Hellan tekemät ballastiyksiköt. Oli siihen aikaan 500€ pari joskus toistakymmentä vuotta sitten. Tuntui suolaiselta hinnalta, kun piti uusia myös polttimot 130€ kpl.
Luulin että noissa DS1 polttimoissa ne on samaa puuta, kun niitä pösöön vaihtelin.
407 Coupé, Peugeot Boxer -05, Bombardier Quest 500. ex: C2 VTS -09, C5 SX 2.0i Break -03, BX, Xantia, 309...

downtime

  • Käyttäjä
  • **
  • Viestejä: 100
Vs: 508 - Valo-ongelma
« Vastaus #5 : 05.12.2017, 08:27:38 »
D1S/D1R polttimot on hiukka kalliimpia juuri tuon integroidun sytyttimen takia. D2x ja D4x polttimot halvempia koska niissä ei ole kuin pelkkä poltin. Tosin kantakin on täysin erilainen molemmissa.

Se missä tuo hintaero tasaantuu lienee sitten juurikin ballastissa. D1x polttimoiden ballastissa ei tarvita enää integroitua sytytintä vs. D2x ballasti, niin tuossa on jonkin verran hintaeroa myös.

Harvemmin toki ballasteja joutuu uusimaan.

Jukka P

  • Käyttäjä
  • **
  • Viestejä: 127
  • 206 -07, 406 -98 ja 508sw 2.0 Hdi 163 -13
Vs: 508 - Valo-ongelma
« Vastaus #6 : 05.12.2017, 08:40:16 »
Halvat D1S no-name polttimot ovat noin 40 euroa, Philipsin extreme +150% noin 120 euroa ja Osramin +70% 90 euroa kappale. Motonetissa näyttää olevan outlet hinta Philipsin +50% extreme vision 70 euroa, vertailuhinta 100 euroa.

Jukka P.

downtime

  • Käyttäjä
  • **
  • Viestejä: 100
Vs: 508 - Valo-ongelma
« Vastaus #7 : 05.12.2017, 09:32:16 »
No name polttimoissa on eroja sitten aivan valtavasti. Isossa osassa edes polttopiste ei osu oikeaan kohtaan jolloin valo menee vähän mihin sattuu. Yllätys oli Halpa-Hallin halvat D2R polttimot, ne oli oikeasti positiivinen yllätys. Valotehoa todella hyvin, valonjakauma tasainen ja näytti kun alkuperäisiin vertasi että myös polttopiste on juuri samassa kohtaa.

Osram tai Phillips ihan normitehoilla hyvät hankinnat. Noita löytyy Saksan ebaysta ihan alkuperäisenä n. 120 - 150 € / pari. Noitakin on sitten kopioita liikkeellä siellä mutta hinnasta erottaa.

Tuo Motonetin hinta on aika edullinen tuolle Extreme visionille.

megaman

  • Käyttäjä
  • ****
  • Viestejä: 356
  • 407 Coupé, 206, Boxer
Vs: 508 - Valo-ongelma
« Vastaus #8 : 05.12.2017, 11:39:28 »
Kannattaa tosiaan olla tarkkana noiden polttimoiden kanssa, ettei saa nettikaupoilta piraatteja. Jollain oli ebaysta tilatuissa merkkilampuissa molemmissa polttimoiden pakkauksissa samat sarjanumerot ja yllättäen valoteho myös arvatenkin sen mukainen. 

407 Coupé, Peugeot Boxer -05, Bombardier Quest 500. ex: C2 VTS -09, C5 SX 2.0i Break -03, BX, Xantia, 309...

Aksu

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 629
Vs: 508 - Valo-ongelma
« Vastaus #9 : 05.12.2017, 16:28:21 »
Välillä Amazonista löytyy jopa alle 100 € / pari Osramin D1S Xenarc Night Breaker Unlimitedeja.

Tällä hetkellä näyttää olevan hieman päälle:
2kpl paketti: https://www.amazon.de/dp/B01MTQVFD9/ref=pe_386171_38075861_TE_item
1kpl paketti: https://www.amazon.de/dp/B00EPLD318/ref=pe_386171_38075861_TE_item?th=1
« Viimeksi muokattu: 05.12.2017, 16:33:42, kirjoittanut Aksu »
508 Allure HDi 163 -11
ex. 406 Sport 2.2 -01, 308 Sport HDi 110 2Tronic -08, 407 Executive HDi 136 -04, 2x 306 GTi-6 -97 & -00, 106 GTi -98, 405 Mi16 -89

Penguin

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 3 194
Vs: 508 - Valo-ongelma
« Vastaus #10 : 06.12.2017, 17:47:45 »
Ainakin Philipsin X-tremevision gen 2 +150 D1S:t on kahden kappaleen pakkauksessa reippaasti halvemmat kuin yksitellen pakattuna, mutta niitä on pirun hankala löytää. Yksittäispakatut Saksan Amazonista 82 €/kpl kotiin toimitettuna.

Peugo

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 991
Vs: 508 - Valo-ongelma
« Vastaus #11 : 06.12.2017, 19:14:49 »
Taisin itse hankkia hieman kalliilla ihan täältä Suomesta (179€): http://www.kiiltovaunu.com/xenon-philips-tremevision-gen2-valoa-parihinta-p-6168.html
Onhan ne mahtavat 308 I:ssä jossa vielä halogeeni lisäpitkät ja niissä nyt myös "parhaat" Philipsit mitä löysin.

ikiteekkari75

  • Käyttäjä
  • ***
  • Viestejä: 279
Vs: 508 - Valo-ongelma
« Vastaus #12 : 06.12.2017, 22:00:21 »
Myös Lichtex.de myy edullisesti

Penguin

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 3 194
Vs: 508 - Valo-ongelma
« Vastaus #13 : 06.12.2017, 22:20:04 »
Onhan ne mahtavat 308 I:ssä jossa vielä halogeeni lisäpitkät ja niissä nyt myös "parhaat" Philipsit mitä löysin.

Tuossa onkin ihan parhaat valot. Itselläni oli samat valot RCZ:ssa, tosin ihan vain alkuperäispolttimoilla, mutta olihan noilla mahtava osoitella latua keski-euroopan pimeinä iltoina ja öinä.