Kirjoittaja Aihe: 5008 - Mäkilähtöongelma (automaatti)  (Luettu 2889 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

MNO5008SUV

  • Vieras
5008 - Mäkilähtöongelma (automaatti)
« : 18.01.2018, 18:23:11 »
Auto: 2017 5008 1,6 HDi 120 (automaatti).

Tuli hommattua uusi 5008 SUV Allure 120HDi+automaattikombolla. Nyt kovempien pakkasten aikana kun start&stop ei ole käytössä, ovat loivat mäkilähdöt esim liikennevaloista muodostuneet "ongelmallisiksi". Ongelma ilmenee siten, että lähdettäessä liikkeelle jarrupolkimelta kaasulle jalkaa siirrettäessä, veto kytkeytyy vasta noin 2 sekunnin kuluttua ja tuona aikana auto ehtii valua taaksepäin. Mäen jyrkkyydestä riippuen jopa 20cm. Onko tämä normaalia tällä moottori-vaihteistokombolla? Mikäli mäki on jyrkkä tai start&stop automatiikka sammuttaa moottorin loivaankin rinteeseen, ei valumista taaksepäin tapahdu.

PgPete

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 769
Vs: 5008 - Mäkilähtöongelma (automaatti)
« Vastaus #1 : 18.01.2018, 20:13:56 »
Ehkä parhaiten saat avun ihan liikkeestä mistä uusi autosi on ostettu. Tuskin täältä apua tuohon saa. Sympatioita kyllä.
2sek. on muuten aika pitkä aika, luulisi valuvan pitemmänkin matkan kuin 20cm.
Mutta joo, takuuhommia, meisikö ohjelmistopävityksellä, siltähän tuo kuulostaa.
Edelliset, aikajärjestyksessä: Escort 1.3 -81, Kadett 1.3 S -83, 309 1.6GR -88, Mi16 -88, Accord 2.0 -93, 406 SR 1.8 16V -98, 406 SV 2.0 GW Aut, SV:n aikaiset II-autot: Omega 2.0 -89, 309 1.4 xl- 90, 309 1.6 GLX -91, Transit -88, Ducato -01, 405 1.6 GLX Wagon ensin II-autona, sitten ykkösautona. 306 1.8 16V Wagon -98, Focus -04, 508 SW ALLURE 2.0 HDI 140 -11, 508:n aikaiset II-autot:Transit -03 ja -07
NYT: 405 Mi16 -92, 2008 1.2 aut. -21 ja Boxer L3H2 163 -19
Pojalla nyt: 206 RC -04

Ranskalainen GT

  • Käyttäjä
  • ****
  • Viestejä: 446
Vs: 5008 - Mäkilähtöongelma (automaatti)
« Vastaus #2 : 18.01.2018, 20:40:51 »
Pitää ihan kokeilla jossain mäessä. Oma 120hdi ainakin käynnistyy hyvin start/stop:n jälkeen. Jarrulta ei saa jalkaa kaasulle, kun auto on jo startannut. Ainakin tasaisella automaatin veto kytkeytyy heti kaasuttaessa.
PT130 koneilla on moitittu hidasta uudelleen käynnistymistä.
Civic, Sportside 4,3l, Sportside 5,7l, Caprice Classic 5,0l, Suburban 6,5l, Chevy Van 6,5l, Chrysler 300M 3,5l -00, Citroen Berlingo 1,6l -03, Citroen C5 break 2,0l -06, Grand Picasso 2,0l -08, Chevrolet Silverado Duramax 6,6l -03, Citroen C5 Tourer 2,0l -10, Peugeot 508 GT 2,2l -11, Peugeot 3008 Allure BlueHdi 120 autom. 1,6l -18, Peugeot 508GT 2,0l -15, Opel Vivaro -20, Peugeot 3008 GT Hybrid 225 - 21.

MNO5008SUV

  • Vieras
Vs: 5008 - Mäkilähtöongelma (automaatti)
« Vastaus #3 : 18.01.2018, 21:02:52 »
Myyjäliikkeen merkkihuoltoon olin jo yhteyksissä ja sanotaanko näin, että eivät ottaneet asiaa siinä määrin vakavasti kuin itse otin. Muutaman muunkin asian tiimoilta auto menee takuukorjaukseen ja lupasivat asiaa sitten tutkia tarkemmin. Sinänsä olisi kiva saada muutama käyttäjäkokemus asian tiimoilta, että onko yksilövika vaiko yleisempi juttu vaiko "ominaisuus".

Tosiaan siis ilmenee vain kun start&stop on poissa käytöstä, kuten kovemmilla pakkasilla ja jos mäki ei oli kovin jyrkkä. Start&stopin kanssa toimii hyvin, eikä valu takaisinpäin, sekä toimii myös jos mäki on riittävän jyrkkä, jolloin hillhoald hoitaa asian. Hillhoaldissa kaiketi joku kaltevuustunnistusanturi, jossa kaltevuuden oltava ennaltamääritettyä kulmaa jyrkempi, jotta aktivoituu.

Auton tulee myös olla pysähdyksissä muutamia sekunteja jarrun voimalla, jotta kierrokset hiukan nousevat ja kevyt automaatin "ryömintäveto" kytkeytyy pois päältä. Sitten vain jalka pois jarrulta ja taaksepäin liuku alkakoon....kunnes veto kytkeytyy päälle suht äkillisesti ja kaasua on sitten kerennytkin vetoa odotellessa jo painaa vähän napakammin ja äkkikiihdytys on valmis.

empee

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 97
Vs: 5008 - Mäkilähtöongelma (automaatti)
« Vastaus #4 : 18.01.2018, 22:24:56 »
Vika tuo on! Ennen kuin saat auton korjaamolle, suosittelen käyttämään pysähtymisissä aina käsijarrua, niin ei liukuile taaksepäin.
NYT: C5 Aircross PT 180 Shine EAT8 A /2020,
Exät: 3008 II PureTech 130 Allure A /2017, Peugeot 308 II 1,2 Puretech 130 A /2014, 308SW Sport THP 156 A /2010 + 17 muuta ranskalaista, 3 saksalaista, 2 japanilaista, 3 Fiatia ja 1 Messerschmitt

Ranskalainen GT

  • Käyttäjä
  • ****
  • Viestejä: 446
Vs: 5008 - Mäkilähtöongelma (automaatti)
« Vastaus #5 : 19.01.2018, 17:35:08 »
Koe hdi120 eat 6 3008:lla reilussa ylämäessä paikallaan seisten: jarrun vapautukselta suoraan kaasulle, ja veto alkaa tasaisena heti.
Kokeilin myös: jarrun vapautuksen jälkeen 5sec. odotus ennen kaasuttamista. Auto ei tuon 5 sec. aikana lähtynyt valumaan taakse, eikä sitten kaasuttaessa esiintynyt mitään nykäisyä tai ryntäilyä. Toivottavasti kerronta on ymmärrettävää.
Civic, Sportside 4,3l, Sportside 5,7l, Caprice Classic 5,0l, Suburban 6,5l, Chevy Van 6,5l, Chrysler 300M 3,5l -00, Citroen Berlingo 1,6l -03, Citroen C5 break 2,0l -06, Grand Picasso 2,0l -08, Chevrolet Silverado Duramax 6,6l -03, Citroen C5 Tourer 2,0l -10, Peugeot 508 GT 2,2l -11, Peugeot 3008 Allure BlueHdi 120 autom. 1,6l -18, Peugeot 508GT 2,0l -15, Opel Vivaro -20, Peugeot 3008 GT Hybrid 225 - 21.

MNO5008SUV

  • Vieras
Vs: 5008 - Mäkilähtöongelma (automaatti)
« Vastaus #6 : 19.01.2018, 19:57:58 »
Kiitos vastauksista!

Se mikä on mielenkiintoista, niin tänään kun pakkanen hellitti ja start&stop taas oli oletuksena aktiivisena käynnistyksen jälkeen, ei vikaa enää toistunut kun kytkin start&stopin manuaalisesti pois päältä. Eli joko vika on "korjautunut" itsekseen, eli bitti ollut ohjelmissa poikittain tai sitten ilmenee vain pakkasilla, jolloin viittaisi enempi mekaaniseen vikaan. Pitää taas testailla lisää kun pakkaset kiristyy.

Toissapäivänä jäi muuten oikean keskirivipenkin kippausvipi käteen kun olin lastaamassa lapsia kolmannelle riville. Ilmeinen materiaalivika, koska murtui ja kyseessä oli kahden sormen voimalla tapahtunut vivunkäyttö. Tsekkailkaa muut 5008 SUV:n omistajat josko teillä samaa materiaalivikaa todettavissa. Ei tosiaan kovin kummoista voimaa vaatinut.