Kirjoittaja Aihe: 607 - Latausongelma, Battery charging fault  (Luettu 3912 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Janne L

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 2 767
607 - Latausongelma, Battery charging fault
« : 03.02.2018, 16:06:08 »
Auto: 2005 607 2,2 HDi (automaatti).

Vuosi sitten vaihdettu uusi vaihtolaturi. Nyt alkoi ilmestymään otsikon mukaista häiriötä kesken ajon. Hetken ilmoitteli ja taas latasi jonkin aikaa kunnes lopetti. Nyt ei tunnu enää alkavan lataamaan enää. Kierrosten käyttö ei vaikuta lataukseen ja herätevirta luultavasti kunnossa.

Mitä pitäisi osata mitata ja epäillä? Akka on vanha mutta jos navoille ei tule latausjännitettä niin tuskin huono alku on syyllinen mitenkään? Laturissa ei ole vapaakytkintä, sekään ei voi luistaa. Olisiko lataussäädin hajonnut?

Vaihtolatureiden kanssa ei ole ennenkään ollut auvoisaa, joten epäilen eniten sitä.

JP-R osaa valottaa lisää, auto on nyt hänellä Espanjan matkan ajan. Piiputus alkoi ”mukavan sopivasti” matkalla lentokentälle.
Preesens: Citroen C5 HDi240 Tourer '10
Kronologinen imperfekti: 309-405-605-605-406-406-405-605-Xantia-C5-106-607

antsu

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 3 042
Vs: 607 - Latausongelma, Battery charging fault
« Vastaus #1 : 03.02.2018, 17:29:49 »
Meilläkin akka ja ukko ovat vanhoja, mutta kyllä tuo kuullostaa generaattoriongelmalta 8)

Janne L

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 2 767
Vs: 607 - Latausongelma, Battery charging fault
« Vastaus #2 : 03.02.2018, 17:57:42 »
Laturilla homma tod näk ratkeaakin mutta mistä ihmeestä saa varmasti yli vuoden kestävän kun ei viitsisi uudesta mitään viittäsataa maksaa?
Preesens: Citroen C5 HDi240 Tourer '10
Kronologinen imperfekti: 309-405-605-605-406-406-405-605-Xantia-C5-106-607

J-PR

  • Vieras
Vs: 607 - Latausongelma, Battery charging fault
« Vastaus #3 : 03.02.2018, 18:23:48 »
Tsekkasin tosiaan laturilta herätevirta pistokkeen ja paksun kaapelin. Paksu kaapelin kiristysmutteri oli aika löysällä muttei syy ole siinä.

Laturivikahan tuntuisi ensimmäisenä tulevan mieleen, mutta voiko tässä autossa olla jotain muuta logiikkaa mikä estäisi latausvirran menon akulle saakka, relettä tjms?

Jäin tällä jo kerran tien varteen :) Onneksi kävelymatkan päähän vaan ja motskarin earthx:llä käyntiin ja ajettua kotipihaan.

Ps.: Jannen akka ei ole vielä vaihtoiässä :)

Motonetissa 607 laturit on 200€, eiköhän niissä ole kaikki ok, vaikka olisivat kunnostettuja, eli laakerit, hiilet, sähköosat uutta, metalliosat puhdistetu ja maalattu.
« Viimeksi muokattu: 03.02.2018, 18:34:39, kirjoittanut J-PR »

406

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 719
Vs: 607 - Latausongelma, Battery charging fault
« Vastaus #4 : 03.02.2018, 19:19:16 »

Ps.: Jannen akka ei ole vielä vaihtoiässä :)

Kiitos tästäkin vähästä  ;D ;D
Ensimmäinen ajokokemus Fiat 600, sittemmin Lada 1200, Lada 1300 S, Lada 1700 i Combi, Renault 19 1,8 RT, Peugeot 406 1,8 ST, Ford Sierra 2,0 DOHC, Peugeot 406 ST Executive 2,0 silver

Present time Peugeot 607 3,0 V6 Platinum Ivoire ja Peugeot 406 ST Executive 2,0 red

JPL

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 3 889
  • 407 3.0 V6 Sport
Vs: 607 - Latausongelma, Battery charging fault
« Vastaus #5 : 03.02.2018, 20:34:26 »
conella taisi olla sama vika 607V6:fllässa ja sitä etsittiin urakalla. Sattuma jos laturi prakaa uudelleen. Akku oli kontissa ja joku boxi siinä välissä. Katson sähköpiirustusta.
- nautiskellen nyt tästä, on pakko vilkaista vielä kerran, kun pysäköin -

joakim

  • Käyttäjä
  • ****
  • Viestejä: 431
Vs: 607 - Latausongelma, Battery charging fault
« Vastaus #6 : 04.02.2018, 12:31:54 »
Laturiongelmat perinteisesti johtuivat 99% kuluneista hiilistä. Saako ne tuossa vaihdettua? Saattavat olla osa jännitteensäädintä eli tulla sen mukana tai sitten ei. Paljonko tuolla on ajettu? Nykyään laturit kestää aika pitkään ennen oli tavallista mennä hiilet 100-200 tkm välein. Viimeksi olen vaihtanut 405:sta, josta ne meni 150 tkm paikkeilla. Nykyään hiiliä on jo vaikea saada, kun ihmiset vain ostavat suoraan uusia latureita ja startteja. ebay tms. tilaamalla kyllä löytyy laaja valikoima, mutta ei varaosaliikkeistä.

Jos laturiin pääsee käsiksi, on helppo mitata tuleeko sieltä oikea latausjännite. Jos ei tule, syyllinen lienee aika selvä.

Laturista voi tietysti hajota myös diodit, jännitteensäädin tai käämitys, mutta nuo ovat paljon harvinaisempia tapauksia. Diodit on kerran mennyt venemoottorissa, joka ylikuumeni pahasti jäähdytysvesipumpun pettäessä.
607 2.2 -05 (09-) ja 605 ST Turbo -99 (03-), Entiset: Audi 80 GL 1.6 -73 (87-88), Lancia Beta 2.0 Berlina -76 (88-94), 205 XR 1.4 -90 (92), Lancia Prisma 1.6 IE -88 (92), 405 GR 1.6 -90 (92-01), 406 SR 2.0 -00 (01-03), 306 ST 2.0 -96 (04-09)

J-PR

  • Vieras
Vs: 607 - Latausongelma, Battery charging fault
« Vastaus #7 : 04.02.2018, 12:50:12 »
Jannehan oli vaihtanut laturin vuosi sitten. Että vanhuuttaan ei pitäisi olla mennyt ja luulis ettei hiiletkään ois kerinneet kulua tossa ajassa. Lataussäädintä epäilen.

Mulla meni omasta käyttiksestä laturin diodi vuosi pari sitten.

JPL

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 3 889
  • 407 3.0 V6 Sport
Vs: 607 - Latausongelma, Battery charging fault
« Vastaus #8 : 04.02.2018, 12:55:44 »
Hyllyssä tuollainen purettu laturi, ei kannata kunnostaa, on melko työläs juotella irti yms. kuviot ja liukupinnat hiilille voi olla uralla. Elinkaari 15 v/300 tkm on laturille hyvä.
- nautiskellen nyt tästä, on pakko vilkaista vielä kerran, kun pysäköin -

antsu

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 3 042
Vs: 607 - Latausongelma, Battery charging fault
« Vastaus #9 : 04.02.2018, 13:05:12 »
kun ei ole kytkentäkaaviota, voi vain arvailla.

Yksinkertaisimmillaan laturi on kiinni vain akussa. Tällöin sisäinen säädin saa magnetointisähkönsä omasta generaattorista ja aloittaa lataamisen jäännösmagnetismin perusteella. Seuraava vaihe on, että käynnistysmagnetismi saadaan laturin merkkivalon virrasta, jolloin akkujohdon lisäksi tarvitaan merkkivalon johto. Asia voidaan tehdä monimutkaisemminkin, kuten PSA:lla on tapana ollut. En tiedä miten :-[

Onko tässä autossa 1 vai 2 akkua? Kahden akun tapauksessa on enemmän vikapaikkoja. Olen ymmärtänyt, että starttiakku ladataan ensin kunnes se on täynnä, jonka jälkeen aletaan latamaan huviakkua. Vaihto tehdään purkilla, joka haistelee starttiakun jännitettä. Purkissa lienee releitä, joiden kärjet saattavat olla palaneet tjms.

Laturin kunnostaminen menee helposti harrastuksen puolelle kun vaihtolaturit, joissa on kunnostettu laakerit, hiilet ja liukurenkaat, maksavat niin vähän.

joakim

  • Käyttäjä
  • ****
  • Viestejä: 431
Vs: 607 - Latausongelma, Battery charging fault
« Vastaus #10 : 04.02.2018, 13:15:19 »
Jannehan oli vaihtanut laturin vuosi sitten. Että vanhuuttaan ei pitäisi olla mennyt ja luulis ettei hiiletkään ois kerinneet kulua tossa ajassa. Lataussäädintä epäilen.

Mulla meni omasta käyttiksestä laturin diodi vuosi pari sitten.

Tulipa luettua huolimattomasti. Eikös tuossa ole takuu vielä voimassa? Varsin poikkeuksellista laturin on hajota noin pian.

Yleisesti tuosta hiilien vaihdosta on vain hyviä kokemuksia. Tuolla 405:lla ajoin vielä n. 100 tkm ongelmitta vaihtamillani laturin ja startin hiilillä (meni sitten lunastukseen). Pyykinpesukoneemme on jo 21-vuotias. Hiilet on vaihdettu jo neljästi muistaakseeni. Kerran meni myös sulake hiilikehikosta, muuten on selvitty pelkällä vaihdolla.
607 2.2 -05 (09-) ja 605 ST Turbo -99 (03-), Entiset: Audi 80 GL 1.6 -73 (87-88), Lancia Beta 2.0 Berlina -76 (88-94), 205 XR 1.4 -90 (92), Lancia Prisma 1.6 IE -88 (92), 405 GR 1.6 -90 (92-01), 406 SR 2.0 -00 (01-03), 306 ST 2.0 -96 (04-09)

aapelih

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 39
Vs: 607 - Latausongelma, Battery charging fault
« Vastaus #11 : 04.02.2018, 14:44:32 »
Kannattaa ottaa huomioon tuota laturin halpuutta kehuessa, että ainakin uudemmassa 2L HDi -koneessa on 180 A laturi, joka näyttäisi maksavan motonetissä 380€ + 80€ pantin verran. Tuohon hintaan mielellään vähän jo rassailisi sitä vanhaa  :o

Jos tarvitsette kytkentäkaaviota laturille, niin saan sellaisen VIN-numerolla.
« Viimeksi muokattu: 04.02.2018, 14:53:43, kirjoittanut aapelih »

antsu

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 3 042
Vs: 607 - Latausongelma, Battery charging fault
« Vastaus #12 : 04.02.2018, 15:28:40 »
Varmaan sen jokainen ottaakin huomioon, mutta jos hiilien lisäksi pitää vaihtaa diodeja, laakerit ja sorvata liukurenkaat, alkaa työkalutarve olla sellainen, ettei joka pojalta löydy.

joakim

  • Käyttäjä
  • ****
  • Viestejä: 431
Vs: 607 - Latausongelma, Battery charging fault
« Vastaus #13 : 04.02.2018, 16:20:03 »
Itse en ole koskaan sorvannut liukurenkaita. Joskus hiomapaperilla käsin vähän pahimpia jälkiä siloitellut. Tuon jälkeen voi olla tarpeen putsata hiomapöly pois oikosulkemasta liukurengasta.
607 2.2 -05 (09-) ja 605 ST Turbo -99 (03-), Entiset: Audi 80 GL 1.6 -73 (87-88), Lancia Beta 2.0 Berlina -76 (88-94), 205 XR 1.4 -90 (92), Lancia Prisma 1.6 IE -88 (92), 405 GR 1.6 -90 (92-01), 406 SR 2.0 -00 (01-03), 306 ST 2.0 -96 (04-09)

antsu

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 3 042
Vs: 607 - Latausongelma, Battery charging fault
« Vastaus #14 : 04.02.2018, 16:31:29 »
Liukurenkaat on sorvattava, jos pääsevät syöpymään hiilien kipinöidessä niiden ollessa viimeisillään. Ei ehkä yleistä, mutta olen sellaisen tavannut, vaikka en ole montakaan laturia purettuna nähnyt.