Kirjoittaja Aihe: 607 - Latausongelma, Battery charging fault  (Luettu 3922 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

J-PR

  • Vieras
Vs: 607 - Latausongelma, Battery charging fault
« Vastaus #60 : 13.02.2018, 15:38:49 »
Herätejohdossa kuuluu olla levoton jännite, sama oli Jannen autossa. Suosittelisin tarkistamaan hiilien tilanteen. Pari hassua pientä mutteria aukaistava.

poirotti

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 212
  • Ravintoketjun huipulla.
Vs: 607 - Latausongelma, Battery charging fault
« Vastaus #61 : 13.02.2018, 16:03:30 »
Herätejohdossa kuuluu olla levoton jännite,
minkä takia levoton? Vanhemmissa autoissa herätevirta tuli esim. Latausvalon kautta ja se oli sama kuin akun jännite.
Ennen 405-Mi16, 605-Sri 2.0, 406-ST 2.0 16v, 406 Grw HDI-110, nyt  607 2.2 Titane Busines -07

Pappa71

  • Uusi käyttäjä
  • Viestejä: 4
Vs: 607 - Latausongelma, Battery charging fault
« Vastaus #62 : 13.02.2018, 19:21:21 »
Lainaus
Lainaus käyttäjältä: EFL605 - 05.02.2018, 10:05:05
"Jos herätevirta puuttuu, niin laturi alkaa kyllä lataamaan kunhan kierrokset käyvät sopivan korkealla, noin 3500-4000 r/min. Jos alkaa silloin lataamaan, niin vika on puuttuvassa herätevirrassa. Lataus toimii tämän jälkeen niin kauan kuin auto on käynnissä."

Minun täytyy kysyä että mihin tämä perustuu. Vaihtovirtalaturissa ei ole käsittääkseni mitään magneetteja vaan ankkuri magnetisoituu herätevirralla. Onko siellä jäännösmagnetismia joka herättää laturin eloon?

antsu

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 3 042
Vs: 607 - Latausongelma, Battery charging fault
« Vastaus #63 : 13.02.2018, 19:27:15 »
minkä takia levoton? Vanhemmissa autoissa herätevirta tuli esim. Latausvalon kautta ja se oli sama kuin akun jännite.

Kyllä voi uudemmissakin tulla sitä kautta, mutta säätövirtaa pulssitetaan, joka aiheuttaa häiriöitä.


antsu

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 3 042
Vs: 607 - Latausongelma, Battery charging fault
« Vastaus #64 : 13.02.2018, 19:28:50 »
Onko siellä jäännösmagnetismia joka herättää laturin eloon?

Siitä juuri on kysymys. Jäännösmagnetismi eli remanenssi käynnistää generaattorin.

poirotti

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 212
  • Ravintoketjun huipulla.
Vs: 607 - Latausongelma, Battery charging fault
« Vastaus #65 : 13.02.2018, 20:21:56 »
Kyllä voi uudemmissakin tulla sitä kautta, mutta säätövirtaa pulssitetaan, joka aiheuttaa häiriöitä.
ei kai herätevirralla latausta säädetä?
Ennen 405-Mi16, 605-Sri 2.0, 406-ST 2.0 16v, 406 Grw HDI-110, nyt  607 2.2 Titane Busines -07

antsu

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 3 042
Vs: 607 - Latausongelma, Battery charging fault
« Vastaus #66 : 13.02.2018, 21:10:20 »
Roottorin virta, joka kulkee hiilien kautta, säätää generaattorin jännitettä. Se ei ole herätevirtaa. Herätevirta vain käynnistää generaattorin, mutta , kuten todettua, alkaa se toimimaan ilman herätettäkin remanenssin takia. Vaatii vaan kovia kierroksia aluksi.
« Viimeksi muokattu: 13.02.2018, 21:13:50, kirjoittanut antsu »

poirotti

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 212
  • Ravintoketjun huipulla.
Vs: 607 - Latausongelma, Battery charging fault
« Vastaus #67 : 13.02.2018, 21:12:28 »
Silloin herätevirta 12v ja laturi säätyy omine laitteineen ?
Onhan siinä jännitteensäädin.
Ennen 405-Mi16, 605-Sri 2.0, 406-ST 2.0 16v, 406 Grw HDI-110, nyt  607 2.2 Titane Busines -07

antsu

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 3 042
Vs: 607 - Latausongelma, Battery charging fault
« Vastaus #68 : 13.02.2018, 21:16:35 »
Se ei lampun kautta tullessaan ole montakaan volttia, mutta generaattori herääkin virrasta joka magnetoi roottorin.

poirotti

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 212
  • Ravintoketjun huipulla.
Vs: 607 - Latausongelma, Battery charging fault
« Vastaus #69 : 13.02.2018, 21:35:23 »
On se 12 volttia, muuten jää se 12V merkkilamppu syttymättä.
Ennen 405-Mi16, 605-Sri 2.0, 406-ST 2.0 16v, 406 Grw HDI-110, nyt  607 2.2 Titane Busines -07

antsu

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 3 042
Vs: 607 - Latausongelma, Battery charging fault
« Vastaus #70 : 13.02.2018, 22:29:26 »
Kuten totesin, magneettikenttä syntyy käämissä kulkevasta sähkövirrasta ja sen määrittelee lampun koko starttivaiheessa.

Edit: Tavallinen kytkentä on sellainen, että lampun toinen pää on +12 voltissa ja toinen pää saa maata generaattorin magnetointikäämin eli roottorin kautta. Roottorin resistanssi on pienehkä lampun resistanssiin verrattuna. Sen seurauksena laturista mitattuna herätejännite ei ole lähellekään 12 volttia, mutta tarkempaa tietoa en tähän hätään löytänyt.
« Viimeksi muokattu: 13.02.2018, 23:12:35, kirjoittanut antsu »

J-PR

  • Vieras
Vs: 607 - Latausongelma, Battery charging fault
« Vastaus #71 : 14.02.2018, 08:11:53 »
minkä takia levoton?

Kommenttini koski vain 607 mallia, kun siitä tuon jännitteen levottomuuden mittaamalla havaitsin.

Pappa71

  • Uusi käyttäjä
  • Viestejä: 4
Vs: 607 - Latausongelma, Battery charging fault
« Vastaus #72 : 14.02.2018, 11:00:47 »
Muistatko missä rajoissa jännite heilui?

poirotti

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 212
  • Ravintoketjun huipulla.
Vs: 607 - Latausongelma, Battery charging fault
« Vastaus #73 : 14.02.2018, 12:10:25 »
Kommenttini koski vain 607 mallia, kun siitä tuon jännitteen levottomuuden mittaamalla havaitsin.
miten mittasit?
Ennen 405-Mi16, 605-Sri 2.0, 406-ST 2.0 16v, 406 Grw HDI-110, nyt  607 2.2 Titane Busines -07

joakim

  • Käyttäjä
  • ****
  • Viestejä: 431
Vs: 607 - Latausongelma, Battery charging fault
« Vastaus #74 : 14.02.2018, 13:09:32 »
Tässä aika hyvin väännetty rautalangasta laturin toiminta ja kytkennät: http://matjarv.mbnet.fi/elektron/wlaturi/kytkent1.htm
607 2.2 -05 (09-) ja 605 ST Turbo -99 (03-), Entiset: Audi 80 GL 1.6 -73 (87-88), Lancia Beta 2.0 Berlina -76 (88-94), 205 XR 1.4 -90 (92), Lancia Prisma 1.6 IE -88 (92), 405 GR 1.6 -90 (92-01), 406 SR 2.0 -00 (01-03), 306 ST 2.0 -96 (04-09)