Auto: 2007 307 CC 2,0 (n. 150 000 km).
Auto toiminut tähänasti hyvin mutta muutama viikko sitten pidemmässä ajossa (~200km maantietä/motaria takana pakkasta -13 ja lunta satoi) auto meni "tehottomaksi". Kaasu ei antanut mitään vastinetta ja näyttö ilmoitti "engine management system faulty". Pian tämän jälkeen auto "tukehtui" ja sammui tienposkeen. Pienen odottelun ja ihmettelyn jälkeen auto lähti taas liikkeelle mutta kävi todella huonosti, kuin ei olisi saanut kunnolla tavaraa moottori. Ryki ja oli todella tehoton, ei voinut ajaa käytännössä ollenkaan.
Auto vietiin kellariin sulamaan ja seuraavana päivänä auto pienen rykimisen ja epätasaisen käynnin jälkeen taas kävi paikalla normaalisti. Liikkeelle lähtiessä auto toimii mutta heti kun käyttää enemmän kuin pelkkää pintakaasua auto heittää aina saman "engine management system faulty" herjan ja menee tehottomaksi kuin "vikasietotilaan". Nopeus kyllä nousee tasaisen epävarmasti ja erittäin hitaasti. Tämän yhteydessä myös vakionopeuden säädin menee vikatilaan ja auto ilmoittaa "speed control system faulty". Muutaman kerran ennen vikakoodien lukua/poistoa auto myös ilmoitti "depollution system faulty" ja sytytti moottorivalon.
Vikakoodit luin ja tuloksia oli:
-P0597 "Termostaation lämmittimen ohjauspiiri avoin"
-P0121 "K-läpän/kaasupolkimen asentotunnistin/kytkin A piiri alue/toiminta"
-P1134 "läm.O2Ant. Muutosajan suhde ant. 1"
-P1133 "läm.O2Ant. Riittämätön kytkentä ant. 1"
-P1153 "Paikka2 pa ohj. vaihdettu laihalle"
-P0105 "imusarjan abs. paine / ulkoilmanpaine piiri"
-P0597 "termostaation lämmittimen ohjauspiiri avoin"
Tämän jälkeen nollasin vikakoodit mutta ongelmat palasivat käytännössä heti ja nyt en oikein tiedä mistä lähteä ongelmaa ratkomaan. Autolla on ajettu muutaman kilometrin työmatkoja ja kulkee mutta kuten aiemmin mainittu, heti kaasua painaessa herjat ja auto tehoton. What do? Jos jollakin on tiedossa mikä on vikana niin arvostaisin suuresti apua.