Kirjoittaja Aihe: Partner - Käynnistysongelmat (DW8)  (Luettu 6196 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

JoneJNS

  • Vieras
Partner - Käynnistysongelmat (DW8)
« : 05.07.2018, 20:44:05 »
Auto: xxxx Partner 1,9 (DW8).

Pökötti on ruennu kenkkuilemaan minulle nyt tosissaan. Aiemmin oli ongelmaa käynnistyvyyden kanssa talvella, mutta nyt se on alkanut tekemään sitä kesälläkin. Jos auto seisoo esim pari päivää tai yli tulee ongelma suurempana. Ongelma on siis, että aamulla hehkutan ja kun hehkuvalo sammii käännän avainta ja joudun starttaamaan 3-5sek kunnes hörähtää ja lähtee käyntiin parilla pytyllä ja sammuu. Sitten kun starttaa uudestaan käy hetken kahdella mut hetken päästä tulee loputkin peliin. Talvella tein muutamana aamuna (-5 - -10astetta pakkasta) testin, että starttaan ilman hehkutusta niin kauan, kunnes lähtee käyntiin ja kun se kotvasen starttauksen jälkeen lähti, toimi se samointein kaikilla pytyillä. Mistä alan kaivaa vikaa ennenkuin se tekee tosissaan lopun?

TEMP_ARKISTOON

toyryla

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 48
  • autohamsteri
    • Töyrylän autosivut
Vs: Partner - Käynnistysongelmat (DW8)
« Vastaus #1 : 06.07.2018, 08:03:11 »
Venttiilien kantaminen on DW8:lle hyvin tyypillistä ja oireet ovat juuri kuvatunlaiset, mutta venttiilien säätö on sen verran työläs homma, että ensin kannattaa tarkastaa hehkutulpat.
Peugeot Partner Wagon 1,9 DW8 vm. 2001 (rek. 2000) ilmastointi, pariovet, pohjapanssari
Peugeot 309 GR 1,6 XU52C vm. 1989  -  Peugeot 504 Pickup 2,3 XD2 vm. 1990 (plus kaksi varaosa-avolavaa)
Renault R4 Export 0,85 vm. 1974  -  Chevrolet Blazer 5,7 vm. 1992  -  Mercedes-Benz 308D Doppelkabine 2,3 vm. 1993  -  Honda Jazz Dynamic 1,5 vm. 2019

HiTec

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 2 027
  • Eipä turhia höttyillä :)
Vs: Partner - Käynnistysongelmat (DW8)
« Vastaus #2 : 06.07.2018, 08:51:19 »
venttiilien säätö on sen verran työläs homma

Jos en väärin muista, niin taisivat olla ns. palasäätöiset = myöskin melko hinnakasta, jossa se itse työnkään osuus ei ole kovin pieni purkamisineen yms :-\

Citroën Berlingo III 1.5BlueHDi 130 Shine XL -20
Dethleffs C'Go 495 QSK -16
Suzuki GSF 1250 SA GT Bandit -08

antsu

  • Vieras
Vs: Partner - Käynnistysongelmat (DW8)
« Vastaus #3 : 06.07.2018, 08:57:37 »
Luulen jossakin kuvissa nähneeni paloja vaihdettavan ilman purkamista. Puristamalla venttiili auki saattaa, rakenteesta riippuen, tulla sen verran tilaa, että vaihdon voi suorittaa. En tiedä onko se tässä tapauksessa mahdollista.

toyryla

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 48
  • autohamsteri
    • Töyrylän autosivut
Vs: Partner - Käynnistysongelmat (DW8)
« Vastaus #4 : 06.07.2018, 08:59:59 »
Kyllä muistat ihan oikein, palasäätöiset ovat, ja nokka-akseli pitää irrottaa, että saa paloja vaihdettua. Työn osuus on kustannuksissa hallitseva. Minun käyttämäni korjaamot eivät veloita säätöpaloista, koska niille jää vanhat palat taas johonkin toiseen säätöön käytettäväksi. Säätötarve ei aiheudu palojen kulumisesta, vaan siitä, että venttiilit syövät itseään syvemmälle kannen seeteihin. Minulla on nyt kaikki säätövara käytetty, ohuempia säätöpaloja ei enää ole. Seuraavaksi on siis puolen miljoonan kunniaksi irrotettava kansi ja vaihdatettava Hämeen Dieselissä uudet seetirenkaat.
Peugeot Partner Wagon 1,9 DW8 vm. 2001 (rek. 2000) ilmastointi, pariovet, pohjapanssari
Peugeot 309 GR 1,6 XU52C vm. 1989  -  Peugeot 504 Pickup 2,3 XD2 vm. 1990 (plus kaksi varaosa-avolavaa)
Renault R4 Export 0,85 vm. 1974  -  Chevrolet Blazer 5,7 vm. 1992  -  Mercedes-Benz 308D Doppelkabine 2,3 vm. 1993  -  Honda Jazz Dynamic 1,5 vm. 2019

JoneJNS

  • Vieras
Vs: Partner - Käynnistysongelmat (DW8)
« Vastaus #5 : 06.07.2018, 09:02:21 »
Joo olen kuullu sen, että venat kantais, mutta mielestäni se oli vanhemman moottorin ongelma ja siks toisekseen kun se kuitenkin ns. kylmänä pitkän startin jälkeen lähtee käyntiin nätisti kaikilla sylintereillä.

antsu

  • Vieras
Vs: Partner - Käynnistysongelmat (DW8)
« Vastaus #6 : 06.07.2018, 09:12:37 »
Puristusmittauksella tuosta voi varmistua.

HiTec

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 2 027
  • Eipä turhia höttyillä :)
Vs: Partner - Käynnistysongelmat (DW8)
« Vastaus #7 : 06.07.2018, 12:17:27 »
Joo olen kuullu sen, että venat kantais, mutta mielestäni se oli vanhemman moottorin ongelma ja siks toisekseen kun se kuitenkin ns. kylmänä pitkän startin jälkeen lähtee käyntiin nätisti kaikilla sylintereillä.

No vanhempi ja wanhempi, ei tuo DW8, eli 1.9d vapari nyt enää ihan kovin tuorettakaan tekniikkaa kyllä edusta. Itsellä tuollainen viihtyi talossa nimenomaan Partnerina bränikästä 06/99 liekö peräti kesään 2012 saakka tjsp. Tuona aikana se ei kerinnyt keräämään kuin n. 150tkm mittariinsa, eikä vielä venasäätöihin jouduttu vaikka ei se enää kyllä kovin kaukana ollut, sen verran oli välykset jo muuttuneet :-\

Citroën Berlingo III 1.5BlueHDi 130 Shine XL -20
Dethleffs C'Go 495 QSK -16
Suzuki GSF 1250 SA GT Bandit -08

tolari

  • Vieras
Vs: Partner - Käynnistysongelmat (DW8)
« Vastaus #8 : 11.07.2018, 12:30:38 »
Kannattaa katsoa ettei polttoaine laske takas tankkiin. Mulla käsipumppu päästi ilmaa, kylmänä pitkä startti. Venttiilin säätöpaloja saa tarvikkeena, itse hommasiin nykyiseen(muistaakseni örum:lta). Mulla ei vanhemmassa (vm2000) tarvinnu säätää koskaan, nykyisessä (vm2006) saa säätää vajaan 100 tkm välein!

JoneJNS

  • Vieras
Vs: Partner - Käynnistysongelmat (DW8)
« Vastaus #9 : 11.07.2018, 13:42:29 »
Hei kiitos tuosta vinkistä. Tuo vois ollakkin mahdollinen syypää. Korjasitko jotenkin entisen vai hommasitko uuden?

JoneJNS

  • Vieras
Vs: Partner - Käynnistysongelmat (DW8)
« Vastaus #10 : 22.06.2019, 15:52:01 »
Kannattaa katsoa ettei polttoaine laske takas tankkiin. Mulla käsipumppu päästi ilmaa, kylmänä pitkä startti. Venttiilin säätöpaloja saa tarvikkeena, itse hommasiin nykyiseen(muistaakseni örum:lta). Mulla ei vanhemmassa (vm2000) tarvinnu säätää koskaan, nykyisessä (vm2006) saa säätää vajaan 100 tkm välein!

Tästä on jo melkein vuosi, mutta laitampa silti, että vika tosiaan oli siinä, että polttoaine pääsi takaisin tankkiin eli se takaiskuventtiili oli menny.

kiy0shi

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 59
Vs: Partner - Käynnistysongelmat (DW8)
« Vastaus #11 : 11.02.2020, 14:12:18 »
Auto: 2003 Partner 1,9 (DW8B, VF3GBWJYB96048169).

Meille tuli korjaukseen partneri jossa on juuri vaihtanut omistaja polttoainesuodattimen ja kas kummaa ei lähtenyt käyntiin. Auton tarkemmat tiedot: PARTNER VU (M59) SHORT VAN '600' 1.9 D 71 (DW8B), VIN VF3GBWJYB96048169 ja vuosimalli 2003.

Antaa päälimmäisenä vikakoodina: p0215, joka viittaisi fuel cut off solenoidiin tai kampiakselin tunnistimeen(TESTATTU JA TOIMII). Taitaa myös tuo ilmaus pumppukin päästää ilmaa, kun nätisti reunoista tulee löpöä ulos.

Mistähän tuon kyseisen solenoidin löytää tuosta polttoainepumpusta?

Edestä katsottaessa pumppua(paikallaan vielä koneessa) alhaalta löysimme ennakonsäätö solenoidin(En mikä varsinainen oikea nimi tälle on).

kiy0shi

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 59
Vs: Partner - Käynnistysongelmat (DW8)
« Vastaus #12 : 17.02.2020, 18:11:16 »
Kellään mitään kuvia laittaa? Kyseessä siis on dw8b mallin moottori lucasin pumpulla. Onko se solenoidi siellä jossain pumpun turvakilven takana? Varmaan pumppu pakko irroittaa.

pfaq306

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 027
Vs: Partner - Käynnistysongelmat (DW8)
« Vastaus #13 : 18.02.2020, 09:47:42 »
Ilmauspumpun vuodon varmaan jo korjasit?

kiy0shi

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 59
Vs: Partner - Käynnistysongelmat (DW8)
« Vastaus #14 : 18.02.2020, 15:04:38 »
Ilmauspumppu on korjattu kyllä. Kaikki muuten käyty läpi. Painetta tulee nyt järjestelmään. Ainoa mikä voi olla enää hajalla, niin tuo perkeleen solenoidi.Tuo on Lucasin pumppu ja kone on dw8b. Solenoidi/ajonestopaketti jossain turvakilven takana, mutta ei sokea näe, että missä siellä pumpun takana tai edessä.  ;D Hitto kun jollakin olisi näyttää kuvaa missä. Sen verran tiedän, että solenoidin voi korvata ilman kallista pakettia, mutta samalla menettää ajoneston.