Kirjoittaja Aihe: 307 - Jarruvoimamittauksen tuloksia  (Luettu 3345 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

purgatoury

  • Vieras
307 - Jarruvoimamittauksen tuloksia
« : 12.07.2018, 22:17:15 »
Auto: 2008 307 SW 1,6 HDi 110 FAP.

Hei foorumilaiset!

Kertokaapa tietämättömälle, miten jarrujen "läpimeno" määritellään?

Rakas ranskattareni meni kyllä läpi katsastuksesta, vaikka kovasti epäilin että jarruista pomppaa. No ei pompannu, mutta kun katselen tarkastuskorttia ja jarrutehoja niin kovin pieneltä ne tuntuvat. Jonkun laskentakaavan netistä löysin ja tiedon, että jarrujen pitäisi puolet kokonaismassasta kattaa ja alla olevilla tehoilla ei mielestäni kata kuin 29%. Eli jos jollain olisi asiasta faktaa niin tietäisi alkaa kuitenkin vähän ehjäämään jarruja vaikka katsastus läpi menikin.

Katsastustodistuksessa nämä arvot:
Etuakseli: 1,7kN ja 1,7kN
Taka-akseli: 1,2kN ja 1,2kN
Seisontajarru: 2,0kN ja 2,0kN

Kokonaisjarruvoima: Pyörät lukkiutuivat dynamometrillä

urkki

  • Käyttäjä
  • ****
  • Viestejä: 533
Vs: 307 - Jarruvoimamittauksen tuloksia
« Vastaus #1 : 12.07.2018, 23:02:19 »
Eiköhän ne tehot kasva kun autoon tulee painoa. Nythän se teho on pikku vajaa puolet auton painosta.

purgatoury

  • Vieras
Vs: 307 - Jarruvoimamittauksen tuloksia
« Vastaus #2 : 12.07.2018, 23:30:44 »
Hmmm kuinka paljon auton paino sitten vaikuttaa dynamometrin tuloksiin?

EFL605

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 747
Vs: 307 - Jarruvoimamittauksen tuloksia
« Vastaus #3 : 13.07.2018, 00:19:25 »
Tuossa tapauksessa oikeita jarruvoimia ei ole saatu, koska pyörät ovat lukkiutuneet rullilla ennenkuin jarruista on ulosmitattu kaikkia tehoja.

urkki

  • Käyttäjä
  • ****
  • Viestejä: 533
Vs: 307 - Jarruvoimamittauksen tuloksia
« Vastaus #4 : 13.07.2018, 06:11:40 »
Hmmm kuinka paljon auton paino sitten vaikuttaa dynamometrin tuloksiin?
sehän se ratkaisee paljonko on edes mahdollista saada jarrutehoa.

antsu

  • Vieras
Vs: 307 - Jarruvoimamittauksen tuloksia
« Vastaus #5 : 13.07.2018, 09:14:48 »
Auton paino määrää suurimman mahdollisen voiman. 307:n tapauksessa se lienee suuruusluokkaa 6 kN. Renkaiden ja rummun välinen kitkakerroin kun otetaan huomioon, lienee 3,4 kN lukema ihan asiallinen ja molemmat pyörät saavat aikaan saman voiman.

SamiK

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 12 146
  • Kuolema kuittaa univelat...
Vs: 307 - Jarruvoimamittauksen tuloksia
« Vastaus #6 : 13.07.2018, 22:32:08 »
Löyty omista muistiinpanoista seuraavaa:

Lainaus
307 hb käyttöjarruissa etujarrut 2,1/2,1 kN, takajarrut 1,5/1,5 kN, seisontajarru 1,4/1,3 kN ero 7%. Opetuspolkimella toinen katsastaja polkaisi etujarruista yli 2,5 kN tulokset



Kiittämättömyys on maailman palkka. Mikään hyvä ei kestä ikuisesti, vain kurjuus on pysyvää.

Jodl

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 92
Vs: 307 - Jarruvoimamittauksen tuloksia
« Vastaus #7 : 27.08.2018, 20:45:20 »
Auto: 2005 307 SW 1,6.

En tiedä onko off topic mutta itse kun olen käyttänyt katsastuksesta niin vähän suikkalakista riippunut mitä jarruvoimat on. Jotkut on näyttänyt polkevan enemmän ja toiset vähemmän. Lukemat heiluneet melkoisesti (siis eri vuosia kuin vertaa). Muistaakseni viimeksi toukokuussa suikkalakki polki oikein urakalla. Tulos ihan tasainen ja ok, mutta hieman ihmettelin, että miksi useita kertoja veivataan per akseli.

tmex

  • Vieras
Vs: 307 - Jarruvoimamittauksen tuloksia
« Vastaus #8 : 27.08.2018, 20:47:46 »
Talvella tuli fiilis että katsuri sääli nastarenkaita, aika köykäiseltä jalalla poljettiin ja leimahan tuli sitenkin. Lappu on hukassa.

Rassari

  • Uusi käyttäjä
  • Viestejä: 4
Vs: 307 - Jarruvoimamittauksen tuloksia
« Vastaus #9 : 02.06.2020, 12:14:56 »
Edessä: 2.7/3.2 takan: 2.3/2.6 seisonta: 1.7/2.0