Kirjoittaja Aihe: 406 - Tärinä ohjauspyörässä etujoustintukien kääntölaakereiden vaihdon jälkeen  (Luettu 2711 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Projector

  • Vieras
Auto: 2003 406 3,0 V6.

Eli vaihdettiin eteen molemmille puolin iskareiden yläpään laakerit ja kaikki meni mielestäni ok, paitsi vetari irtos ja öljyä tuli vähän pihalle, mutta ei taida liittyä ongelmaan.

Ratti tärisee ihan hulluna montuissa ja varsinnin hiljaa ajettaessa karkealla soratiellä. Normaali ajossa ei mitään ongelmia millään nopeuksilla. Purettiin uudestaan kaikki, mutta eipä löytyny mitään erikoista, eikä mitään välyksiääkään tuntunu olevan.

Oisko kellään mitään vinkkiä mistä moinen voi johtua?
« Viimeksi muokattu: 04.08.2018, 19:57:25 kirjoittanut Projector »

PeugeotDriver

  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 723
No vanteet likaiset.

Projector

  • Vieras
Noup, vanteet on ihan uudet.
Nyt hetken ajellu, niin ohjaus on huomattavasti jäykempi ja tökkivämpi, kuin ennen kääntölaakereiden vaihtoa. Leimakin haettu pariviikkoa sitten, eli ei pitäs mitään välystä olla missään.

Onko iskaripaketin yläpään mutterissa / 3 pultissa tietty momentti, vai kiinni vaan?

pfaq306

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 029
Onhan niille momentit olemassa. Osat pitää tietysti olla kasattu oikein. Onko se vaimentimen mutteri varmasti kiinni?

Capricorn

  • Vieras
Näytti korjausohjeissa olevan, että 65nm ois iskarin mutterin kiristysmomentti. Tuliko kaikki uutta yläpäähän vai pelkät laakerit?

Projector

  • Vieras
Onhan niille momentit olemassa. Osat pitää tietysti olla kasattu oikein. Onko se vaimentimen mutteri varmasti kiinni?

Mutteri on kyllä varmasti kiinni, aloin vaan miettiin voiko se olla liian tiukassa?

Projector

  • Vieras
Näytti korjausohjeissa olevan, että 65nm ois iskarin mutterin kiristysmomentti. Tuliko kaikki uutta yläpäähän vai pelkät laakerit?

Pelkät laakerit.

Capricorn

  • Vieras
Ei kai ne liian tiukassa voi olla, jos ei ihan apinanraivolla ole kääntänyt kiinni. Ite oon aina pistäny pulttipyssyllä pienellä momentilla kiinni. Kääntölautaset saattaa olla huonot. Nyt kun tuli uudet laakerit niin ne ei painu tasaseen vanhojen lautasten kanssa. Kannattaa vielä koittaa löysätä kääntölaakerin pultit rungosta ja kiristää uudestaan. Jos vaikka on jääny jotenkin huonosti.

Projector

  • Vieras
Pitää ottaa viä molemmat auki jakatella. Itellä sellanen kutina, että tuo tärinä ei tule iskareista, vaan jostain ihan muualta. Soratietä kun ajaa hiljaa ja päästää ratista, niin ohjaus tekee parin sentin liikettä edestakaisin. Vähän sama fiilis kuin jossain olis todella välyksellinen tukivarsi / pallonivel.

pfaq306

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 029
Renkailla oli ajettu jo ennen kääntölaakereiden vaihtoa?

Projector

  • Vieras
Kyllä ja kaikki pelasi hienosti ennen laakereiden vaihtoa.

Jos Tamperdelta löytyy pösö gurua, niin vois hypätä puikkoihin, nii selventäis vähän paremmin ongelmaa :D

Janne L

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 952
Ilmaa ohjaustehostimessa? Poistuu ajamalla. Häiriö tulee joskus kun ohjausvaihdetta on vedelty edes takaisin muutaman kerran.
Audi A4 Tdi Q

Projector

  • Vieras
Tää oli kans mielessä, mutta autolla ajettu nyt n:100km ja rattia pyötitelty paikallaan useita minuutteja. Kuinka helposti tuon pitäs ilmaantua?

urkki

  • Käyttäjä
  • ****
  • Viestejä: 535
Se ilma ei lopu helpolla jos pumppu  imee sitä vaahtoa koko ajan. Pitää antaa aina sen rauhoittua ja pyörittää välillä ja kääntelee.

SEL

  • Vieras
Renkailla oli ajettu jo ennen kääntölaakereiden vaihtoa?

Onko ylikokoiset renkaat / vanteet. Vialliset kääntölaakerit ovat vain peittäneet ongelman (tai enemmänkin ominaisuuden).