Kirjoittaja Aihe: 3008 - Virheilmoitus "Engine fault - repair needed" ja useita vikakoodeja (HDi)  (Luettu 4914 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Leijonamies

  • Vieras
Auto: 2011 3008 1,6 HDi.

2011 3008 1,6 HDi herjailee säännölliseti "Engine Fault: Repair needed", "ABS/ESP fault" ja "Parking brake fault". Menee tämän johdosta limp modeen, eikä ota yli 2000rpm. Auton kun sammuttaa ja käynnistää, niin toimii ja viat häviävät parin uudelleenkäynnistyksen jälkeen. Käytin vikakoodien luvussa ja herjailee suutinvikaa (vaihtelee suuttimesta toiseen). Käytin auton viimein suutimien vaihdossa, kun käyntikin oli epätasaista ja samalla vaihdettu Common Rail paineensäädin (paine heilui). sekä löpösuodatin. Melkein sata kilsaa pääsi tämän jälkeen, ja taas pomppasi samat hälyt. Olisikohan kenellä vinkkiä mistä ruveta seuraavaksi etsimään ongelmaa? Johto/liitinvialta tuo vaikuttaa...

Antti3

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 170
Laitahan kaikki vikakoodit esille niin on helpompi jatkaa. Onko viat luettu merkkitesterillä?
Käyttöautot: 508 RXH HYbrid4 17’ & 508 II GT-Line 1.5 BlueHDi EAT8 19’
Tallissa: 605 3.0 SV A 95', 607 2.2 HDi 04’, 407 Coupé 2.7 V6 HDi 07'
Ex: 405 1.6 GLi 90', 406 2.0 ST 01', 406 2.0 ST 03', 605 2.1 STDT A 99', 406 3.0 V6 SVA 01'
Valmet 803 2wd 83'
Yamaha RX-1 05’

Leijonamies

  • Vieras
Nämä koodit löytyi Boschin testerillä ennen suuttimien/painesäätimen vaihdattamista:
P0190 Korkeapainevaraajan paine, Arvo/signaali yli MAX-alueen
P0269 Korjausmäärä sylinterille 3, Arvo ylittää toleranssin (tämä vika vaihdellut eri sylintereissä)
P1621 Moottorin ohjainlaite, Tason 2 valvonta: vika
P16A3 Käynnistyksen estopiiri, Tason 2 valvonta: vika

Uusia koodeja en saa ennen arkipäivää esille.

SEL

  • Vieras
Jos akulla jo ikää, vaihtaisin sen uuteen. Eri alueilta tulevat vikailmoitukset viittaa sähkövikaan.

Leijonamies

  • Vieras
Akku uusittiin viime syksynä. Ei muuten AGM:stä huomaa normaalissa käytössä, että vetelee viimeisiä. Ainut poikkeus oli ettei Start/Stop-toiminto juurikaan sammutellut autoa. Olen nyt lueskellut aiheesta ulkomaisilta foorumeiltakin ja vastaavia ongelmia on ollut, mutta ei löydy tietoa, mikä sen aiheuttaa. EGR:ää ei ole vielä vaihdettu, mutta ei siitä ole vielä vikakoodia tullutkaan. Yksi syy voi olla jarruvalokytkin, sekä ABS-anturit.
« Viimeksi muokattu: 19.08.2018, 12:55:35 kirjoittanut Leijonamies »

Leijonamies

  • Vieras
Sain nyt luettua uudestaan vikakoodit ja sieltä löytyi:
P1621 "Sofware redundancy fault at the injection (level 2)"
P16A3 "Monitoring fault on the starter inhibitor (level 2)"

Auto tosiaan toimii toisinaan toista sataa kilometriä ilman ongelmia, kun taas välillä "piippailee" useita kertoja lyhyen matkan aikana. Hankin nyt FAP-nimisen softan tabletille Amazonin appstoresta ja paritin sen ELM327-purkin kanssa, jotta voin seurata ajon aikana mitä autossa tapahtuu.

Onkohan noille Peugeotin vikakoodeille olemassa listaa, josta voisi tarkistaa ovatko nuo sanalliset selitykset oikeita? Pikaisen Guuglauksen perusteella tuolle P1621 koodille on toinenkin selitys "Control Module Long Term Memory Performance"

Leijonamies

  • Vieras
Tänään sain auton Boschin testeriin kiinni, kun oli vika päällä (ESP- ja automaattinen käsijarru-valot mittaristossa, sekä aiemmin mainitut vikailmoitukset infonäytössä). Testeri löysi vanhojen vikojen lisäksi koodin "U1208 CAN-viesti moottorin ohjainlaite", jota omalla ELM-palikalla/FAP-softalla ei näkynyt. Auto menee nyt tutkittavaksi autosähkärille johtosarjavian epäilyn takia. Jokohan alkaisi syy löytymään... hieman alkaa sapettamaan, jos marmorin antaman tuomion suutinviasta syy onkin huono liitos...

Leijonamies

  • Vieras
Nyt on auto tutkittu johtosarjankin puolesta, ei löytynyt mitään poikkeavaa. Syyllinen lie tuo aiemmin mainitsemani vikailmoitus, joka viittaa CAN-väylän pätkimiseen ABSin kanssa. Olenkohan oikein ymmärätnyt, että ABSin "äly" on pumpun kanssa samassa paketissa, ja koko pumppu pitäisi silloin vaihtaa?

Hartsa

  • Vieras
Tuohon U1208 Can väylän vikakoodiin suhtautuisin varauksella. Omalla muutaman euron ebay-testerilläni saan tuon vikakoodin aina koodeja lukiessa, mutta merkkiliikkeen testerillä sitä ei näy.

Leijonamies

  • Vieras
Kirjottelen päivitystä ongelmaan. Tässä on nyt viime syksystä ajeltu edelleen saman ongelman kanssa. Välillä pääsee parikin sataa kilsaa ilman limp modea, toisinaan taas saattaa tulla kolmekin kertaa muutaman kilometrin aikana. Ebaynstä hommatulla DiagBoxilla lueskelen vikoja, ja toistuvat herjat ovat:

- U1208 : Fault in communication with the engine managment ECU or with the drive train interface ECU.
  Characterisation: Data invalid

- P1621 : Control unit.
  Characterisation: Software redundancy fault at the injection (level 2)

- P16A3 : Control unit.
  Characterisation: Monitoring fault on the starter inhibitor (level 2)


Olisikohan jollain vinkata pätevää autosähkö/Peugeot-osaajaa, jolla olisi ideaa asian ratkaisemiseen?