Kirjoittaja Aihe: 307 - Täristää  (Luettu 18990 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Benkku

  • Vieras
Vs: 307 - Täristää
« Vastaus #30 : 25.08.2006, 01:10:18 »
Taitaa olla samaa vikaa kuin oli 605:ssäkin, oli liian herkkä epätasapainolle.

Enpä ole moista (luontaista/rakenteellista herkkyyttä epätasapinolle) omissani enkä muidenkaan yksilöissä havainnut (edes talvirenkailla joissa reilusti kulumaa ja joista nastoja irronnut n. 20-30 %). Myöskään loppuunajetuilla kesärenkailla mottoritie nopeuksissaan ei täristä.

Sanoisin että autossa jotain muuta vikaa (kulumaa nivelissä, vääntynyt vanne, vialliset iskunvaimentimet tmv.) jos täristää kovinkin herkästi. Runkovaurioinen rengas sitten täristää kyllä.

Benkku

  • Vieras
Vs: 307 - Täristää
« Vastaus #31 : 25.08.2006, 01:15:35 »
...rengas on "muotoutunut" pyöreämmäksi, sillä rengaskoneessa näkyi renkaissa yhdessä kohdassa pystysuuntainen heitto vaikka itse tasapainoitus oli ok.

Renkaan merkkiä/mallia ?

Aika monissa 'rengasmerkeissä' esiintyy pystysuuntaista heittoa. Kannattaa investoida renkaisiin joiden runko laadukas.

'Satasen säästö' renkaissa voi muodostua negatiiviseksi alustan nivelien, iskunvaimentimien jne. nopeamman kulumisen myötä.




wg

  • Vieras
Vs: 307 - Täristää
« Vastaus #32 : 25.08.2006, 11:58:51 »
Kävin tasapainottamassa renkaat ja heittoa niissä oli.
Mielenkiintoista oli se että voimakas tietyssä nopeudessa ilmestyvä tärinä katosi ja tilalle tuli n.90-> ylöspäin tuntuva pienempi jatkuva tärinä  :o
Taitaa olla niin että nyt kun rengas ja vanne on tasapainossa niin tuo nokialaisen runko elää omaa elämäänsä ja pettää noissa vauhdeissa. Ennen sitä ei vaan huomannut. Tasapainoituksen positiivinen vaikutus tuli esille kun auto kiihdytettäessä ikäänkuin kiihtyy keveämmin.
Onkohan nokialla takuuta noille renkaille...jos alle vuoden vanhojen renkaiden pintaa on kulunut 2-3mm ja jäljellä 6mm ja runko ei kestä, niin mielestäni se on valmistusvika->takuu?

wg

  • Vieras
Vs: 307 - Täristää
« Vastaus #33 : 29.08.2006, 11:05:40 »
Perjantaina kävi pösö tasapainoituksessa. Voimakas tärinä loppui mutta tilalle tuli pieni jatkuva tärinä jo alemmasta nopeudesta alkaen.
Eilen uudestaan tasapainoitukseen. Eturenkaissa pystyheittoa. Uudet painot paikoilleen ja vanhat eturenkaat taakse.
Järkyttävä tärinä satasesta ylöspäin....Tänään taitaa lähteä nokialaiset kiertoon. Saa nähdä tulee tehdas vastaan. Michelinit tai Contit olis mielessä jos Vianorilta niitä saa. Asentajalla hyvä kommentti: Ei näistä renkaista saa pyöreitä painoja lisäämällä..... ;D

ppenttin

  • Vieras
Vs: 307 - Täristää
« Vastaus #34 : 02.09.2006, 01:20:24 »
Palaanpa alkuperäiseen aiheeseen, josta itsekin jo aiemmin etäännyin. Nämä väristykset ovat kyllä kaikkien merkkien ongelma, mutta näyttävät nykyautot olevan niille hieman herkempiaä. Syy lienee pyrkimys keventää pyöränripustuksen liikkuvia osia, minkä vuoksi erityisesti pystyheitto renkaissa saa aikaan liikkeen myös pyöräntuennassa. Hitausvoimat ovat siis pienempiä.

Toinen täristämisen syy on mielestäni renkaan, vanteen tai asennuksen aiheuttama elliptisyys renkaassa. Rengas on ja se saadaan helpostikin tasapainoon, sillä massa on tasapainotettaessa yhtä paljon keskipisteen vastakkaisilla puolilla, vaikka rengas olisi kuinka ellipsi. Tämä taas aiheuttaa renkaan pyöriessä ikään kuin loikkia tai lieviä ylä ja alamäkiä pyörätuennan liikkeissä. Se taas tuntuu luonnollisesti ravistuksena. Tällainen pystyheitto kummassakin eturenkaassa voi elää ajonopeuden mukaan. Kun renkaan lievä elliptisyys on samassa tahdissa kummallakin puolella, on ravistelu pientä, mutta värinä muuttuu rati vatkaukseksi kun tahdistus muuttuu esim. kaarreajon jälkeen. Soikeassa renkaassa on sellainen huono puoli, että vikä ei korjaannu millään tasapainotuksella!

Tällaisesta soikeudesta minulla oli kokemus edellisen 307:n vanteessa. Siinäkin vanne oli tasapainossa ja pyöreä, mutta oli lievästi pullistunut, ehkä jossain katukiveen tms. osumisen vuoksi. Rengaspa ei sitten mennyt vanteelle aivan tasaisesti pyörivään muotoon ja aiheutti tärinän. Homma loppui sitkeän inttämiseni jälkeen rengasliikkeessä, kun vanteen suoruus tarkastettiin ilman rengasta. Rengasheebo ehti moittia Pösön alumiinivanteet samalla pehmeiksi. Vanne meni siis uusiksi, mutta kyytikin muuttui tasaiseksi. Samalla myös toinen eturengas asennettiin uudestaan pienen pystyheiton takia, ja kas kummaa, tällä kertaa se istui vanteelle paremmin. Rengas oli Contin PremiumContact. Ihan hyvä rengas, tosin kuluneena selkeästi uutta äänekkäämpi, mutta aina hyvä ajaa.

Tärinän aiheuttajaa voisi yrittää haarukoida rengaspaineita vaihtelemalla. Jos värinä muuttuu painetta madaltamalla tai lisäämällä, voisi tuo rengasselitys olla vahvoilla. Selvittämättä jää vielä monta mahdollista syytä, esim. aurauksesta, jonka vika muuttaa renkaan ja tien kulkukulmaa. Liika auraus puskeee rengasta hieman auton allepäin ja eihän rengasta ole näin tasapainotettu. Varsinkin vanhoissa autoissa (ei siis ehkä tämän ketjun tapauksissa) monen kohdan pienet väljät kasaantuvat sitten aurauskulmien virheiksi ja aiheuttavat ainakin epätasaista kulumista. 307:ssa muuten on taka-akselissa poikkeuksellisen suuri auraus, joka näkyy varsinkin talvirenkaissa lievästi epätasaisena kulumisena.

Eli salapoliisityötähän nämä värinät vaativat, eivätkä ole minunkaan mielestäni tyyppivikoja. Tuo 307:n pyöräntuenta ja ohjausakselisto kun voisi olla geometriansa ja toteutuksensa puolseta melkein mistä tahansa automerkistä.

wg

  • Vieras
Vs: 307 - Täristää
« Vastaus #35 : 03.09.2006, 15:20:49 »
Viitaten ed. kommentteihin, saatiin minunkin autosta tärinät pois. Syynä oli todennäköisesti yksi rengas, jota pyöräytettiin puoli kierrosta vanteella.Tärinät loppuivat oikeastaan kokonaan. Joten-> salapolisiin tarkkudella vika paikallistettiin.
Sinnikkyydestä rengasliikkeen pojille plussaa ;D

k70425

  • Vieras
Vs: 307 - Täristää
« Vastaus #36 : 19.09.2006, 10:24:21 »
Minunkin autosta saatiin tärinä pois. Huollossa tarkistettiin renkaiden tasapainotus, ja toisesta eturenkaasta löytyi 10g heitto. Kyseinen rangas tasapainotettiin ja ongelma poistui.

wilbert

  • Vieras
Vs: 307 - Täristää
« Vastaus #37 : 26.09.2006, 16:56:01 »
no nyt on molemmat vetarit vaihdettu ja ilmeisesti sehän sen tutinan aiheutti . eli kotia kohti kun ajelin semmoset 10 km, tärinää ei enää ollut ;D ;D. Ja toivottavasti pysyy poissa.. biilihän oli -02 sw 1.6.

taky

  • Vieras
Vs: 307 - Täristää
« Vastaus #38 : 30.10.2006, 08:26:28 »
Reisun aikana matkaa kolmatta tuhatta km ja pikkuhiljaa tärinät vaimeni,...

Nyt alla talvirenkaat ja tärinät kokonaan poissa, joten kyllä vaiva on kesärenkaissa, toki ajon myötä renkaat pyöristyneet joten ei tarvetta vaihtaa niitä, mutta ero talvirenkaisiin on haavaitttava - talvirenkailla kulkee kuin juna.

Pannari

  • Vieras
Vs: 307 - Täristää
« Vastaus #39 : 01.07.2007, 19:17:09 »
Moro! Tietäiskö kukaan missä hinnoissa pyöritään noissa vetoakseleissa/nivelissä merkkiliikkeessä? Auto on 307 1,6-02 bensafarkku.

Itse itselleni vastaten. Rovaniemellä Lapin Autossa vetoakselit 149€ ja toinen puoli 179€.

laine5

  • Vieras
Vs: 307 - Täristää
« Vastaus #40 : 20.07.2007, 07:55:57 »
Alkoi olla moottoritienopeuksissa ohjauksessa pientä vatkausta ja tärinää. Samalla kun vaihdoin viime vuonna motonetistä ostamani ja vaihtamani "lelukoiranluun", Knuutilalta hankkimaani, huomasin että renkaan kuvioissa oli noin 20-30 pientä kiveä takertuneena kiinni. Ja tiukassa olivatkin. Osa oli ollut pitempäänkin, koska oli kulunut sileäksi. Sama toiselle eturenkaalle ja tärinät loppuivat siihen.

Benkku

  • Vieras
Vs: 307 - Täristää
« Vastaus #41 : 20.07.2007, 09:57:07 »
Näinpä voi hyvinkin muovisten 'keskiösovittimien' kanssa tapahtua.

http://peugeot-foorumi.com/index.php?topic=11438.msg83058#msg83058

PUG-508

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 7 718
Vs: 307 - Täristää
« Vastaus #42 : 24.01.2008, 19:11:22 »
Navat vaihtoon jos täristää nopeudessa 110-130.
Peugeot 3008 hybrid

308

  • Vieras
Vs: 307 - Täristää
« Vastaus #43 : 10.02.2008, 17:43:16 »
Omassa 307wagonissa aikanaan lähti tärinä nelipyöräsuntauksella ,jonka ei pitänyt olla kyseiselle mallille mahdollinen. Vika oli kuitenkin siinä, että taka-akseliston suuntauksessa oli liian paljon heittoa.

Benkku

  • Vieras
Vs: 307 - Täristää
« Vastaus #44 : 10.02.2008, 18:44:20 »
...materiaalivaihtoehtoja. Aluminiset olisi varmasti heti solmussa ekan vanteiden irroituksen jälkeen (sovite jää usein kiinni pyörän napaan) ja mahd. repeisivät niitä irrotellessa :-\ Megun aluissa sovitteet sentään on ihan kunnon paksut alurinkulat ja siten kestävät varmasti vuosia käytössä.

No eikös tuossa nyt ole hiukan pientä ristiriitaa ? Alumiininen voidaan kiinnittää vanteeseen puristussovitteella jolloin se ei vanteesta irtoa saati mene solmuun. Muovinen keskiöreiän sovitin on vastaavaan alumiiniseen nähden täyshalvennettu lelu.