Palaanpa alkuperäiseen aiheeseen, josta itsekin jo aiemmin etäännyin. Nämä väristykset ovat kyllä kaikkien merkkien ongelma, mutta näyttävät nykyautot olevan niille hieman herkempiaä. Syy lienee pyrkimys keventää pyöränripustuksen liikkuvia osia, minkä vuoksi erityisesti pystyheitto renkaissa saa aikaan liikkeen myös pyöräntuennassa. Hitausvoimat ovat siis pienempiä.
Toinen täristämisen syy on mielestäni renkaan, vanteen tai asennuksen aiheuttama elliptisyys renkaassa. Rengas on ja se saadaan helpostikin tasapainoon, sillä massa on tasapainotettaessa yhtä paljon keskipisteen vastakkaisilla puolilla, vaikka rengas olisi kuinka ellipsi. Tämä taas aiheuttaa renkaan pyöriessä ikään kuin loikkia tai lieviä ylä ja alamäkiä pyörätuennan liikkeissä. Se taas tuntuu luonnollisesti ravistuksena. Tällainen pystyheitto kummassakin eturenkaassa voi elää ajonopeuden mukaan. Kun renkaan lievä elliptisyys on samassa tahdissa kummallakin puolella, on ravistelu pientä, mutta värinä muuttuu rati vatkaukseksi kun tahdistus muuttuu esim. kaarreajon jälkeen. Soikeassa renkaassa on sellainen huono puoli, että vikä ei korjaannu millään tasapainotuksella!
Tällaisesta soikeudesta minulla oli kokemus edellisen 307:n vanteessa. Siinäkin vanne oli tasapainossa ja pyöreä, mutta oli lievästi pullistunut, ehkä jossain katukiveen tms. osumisen vuoksi. Rengaspa ei sitten mennyt vanteelle aivan tasaisesti pyörivään muotoon ja aiheutti tärinän. Homma loppui sitkeän inttämiseni jälkeen rengasliikkeessä, kun vanteen suoruus tarkastettiin ilman rengasta. Rengasheebo ehti moittia Pösön alumiinivanteet samalla pehmeiksi. Vanne meni siis uusiksi, mutta kyytikin muuttui tasaiseksi. Samalla myös toinen eturengas asennettiin uudestaan pienen pystyheiton takia, ja kas kummaa, tällä kertaa se istui vanteelle paremmin. Rengas oli Contin PremiumContact. Ihan hyvä rengas, tosin kuluneena selkeästi uutta äänekkäämpi, mutta aina hyvä ajaa.
Tärinän aiheuttajaa voisi yrittää haarukoida rengaspaineita vaihtelemalla. Jos värinä muuttuu painetta madaltamalla tai lisäämällä, voisi tuo rengasselitys olla vahvoilla. Selvittämättä jää vielä monta mahdollista syytä, esim. aurauksesta, jonka vika muuttaa renkaan ja tien kulkukulmaa. Liika auraus puskeee rengasta hieman auton allepäin ja eihän rengasta ole näin tasapainotettu. Varsinkin vanhoissa autoissa (ei siis ehkä tämän ketjun tapauksissa) monen kohdan pienet väljät kasaantuvat sitten aurauskulmien virheiksi ja aiheuttavat ainakin epätasaista kulumista. 307:ssa muuten on taka-akselissa poikkeuksellisen suuri auraus, joka näkyy varsinkin talvirenkaissa lievästi epätasaisena kulumisena.
Eli salapoliisityötähän nämä värinät vaativat, eivätkä ole minunkaan mielestäni tyyppivikoja. Tuo 307:n pyöräntuenta ja ohjausakselisto kun voisi olla geometriansa ja toteutuksensa puolseta melkein mistä tahansa automerkistä.