Kirjoittaja Aihe: 308 - Öljyn lisäys kesken huoltovälin (VTi)  (Luettu 72033 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

buusba

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 2 182
Vs: 308 - Öljyn lisäys kesken huoltovälin (VTi)
« Vastaus #120 : 28.10.2018, 21:08:27 »
Voi olla huohotus vika (viallinen venttiilikoppa), voi olla jumissa oleva männänrengas, tai muuten kulunut/huono rengas.

Muutamaa tuollasta tullut mitattu puristuspaineet ja ohivuodot = normaalit olleet, eli ei pysty niistä päättelemänä välttämättä mitään.
Nykyisin: Citroen C4 Grand Spacetourer bluehdi 130 EAT8 -21 / Peugeot 108 e-vti 68 -16 / Citroen 2CV 0,6 -71

Ex PSA:  Peugeot 206 GTI -00 / Peugeot 2008 VTI 82 -13 / Citroen C4 Picasso puretech 130 A -18 / Citroen Grand C4 Picasso e-THP 165 A -15 / Peugeot 207 SW VTI 120 -08 / Peugeot 308 II SW Puretech 130 -14, Peugeot 306 1,6 -98, Peugeot 308 SW 1,6 HDI -10, Peugeot 406 V6 GW -03, Peugeot 206 1,4 -99 , Citroen Xsara 2,0 HDI -01, Peugeot 406 V6 -98, Peugeot 406 2,0 -97

Tommi6

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 88
Vs: 308 - Öljyn lisäys kesken huoltovälin (VTi)
« Vastaus #121 : 25.11.2018, 19:36:25 »
Auto: 2012 308 SW 1,6 VTi (VF34H5FS0BS209384).

Edellinen öjyn vaihto tapahtui n. 3kk sitten, ja kilometri lukema oli silloin 106528 km, tänään auton vaatiessa öljyn lisäämistä, kilometrejä oli kertynyt 110350 km eli onko normaalia vielä, että näin lyhyellä aikavälillä auto muistuttaa tästä öljyn lisäämisestä ?.  ???


Edit: Lisäsin öljyä moottoriin, sen mitä oli jäänyt purkkiin yli tästä öljyn vaihdosta, eli n. 0,5 litraa - 0,75 litraa. Tämän lisäyksen jälkeen, auto ei enää toistaiseksi muistuttanut öljyn lisäyksestä.
« Viimeksi muokattu: 25.11.2018, 19:58:12 kirjoittanut Tommi6 »

buusba

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 2 182
Vs: 308 - Öljyn lisäys kesken huoltovälin (VTi)
« Vastaus #122 : 06.12.2018, 10:19:20 »
Eli karkeasti vienyt noin 1l/4000km, eli 2,5dl/1000km. Tehtaan yleinen raja kulutukselle on 0,5L/1000km.
Nykyisin: Citroen C4 Grand Spacetourer bluehdi 130 EAT8 -21 / Peugeot 108 e-vti 68 -16 / Citroen 2CV 0,6 -71

Ex PSA:  Peugeot 206 GTI -00 / Peugeot 2008 VTI 82 -13 / Citroen C4 Picasso puretech 130 A -18 / Citroen Grand C4 Picasso e-THP 165 A -15 / Peugeot 207 SW VTI 120 -08 / Peugeot 308 II SW Puretech 130 -14, Peugeot 306 1,6 -98, Peugeot 308 SW 1,6 HDI -10, Peugeot 406 V6 GW -03, Peugeot 206 1,4 -99 , Citroen Xsara 2,0 HDI -01, Peugeot 406 V6 -98, Peugeot 406 2,0 -97

Tommi6

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 88
Vs: 308 - Öljyn lisäys kesken huoltovälin (VTi)
« Vastaus #123 : 06.12.2018, 20:38:29 »
Eli tuollainen öljyn kulutusko, on vielä ihan normaalia ?. :)

poirotti

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 482
Vs: 308 - Öljyn lisäys kesken huoltovälin (VTi)
« Vastaus #124 : 06.12.2018, 20:48:26 »
5 litraa vaan kympillä, on se.
405, 605, 406, 406, 607, 407, 307

Timppa71

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 340
  • Peugeot 508, Citroen C3, Peugeot 206
Vs: 308 - Öljyn lisäys kesken huoltovälin (VTi)
« Vastaus #125 : 06.12.2018, 20:50:10 »
Ei tuollainen öljynkulutus ole normaalia. No, tehtaan mukaan voi olla muttei ole käytännössä, kyllä tuossa jotain on vialla.
Jos minulla olisi auto johon pitää lisätä öljyä muutaman tuhannen kilometrin välein niin vaihtoehtoina olisi koneen korjaus tai auton paalaus. Ei kyllä hermot kestäisi jatkuvaa öljyn kanssa plutaamista...

poirotti

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 482
Vs: 308 - Öljyn lisäys kesken huoltovälin (VTi)
« Vastaus #126 : 06.12.2018, 21:10:07 »
Mitä sen väliä jos joutuu öljyä lisäämään. Egoon se voi vaikuttaa muttei muuhun jos auto toimii moitteetta.
405, 605, 406, 406, 607, 407, 307

buusba

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 2 182
Vs: 308 - Öljyn lisäys kesken huoltovälin (VTi)
« Vastaus #127 : 06.12.2018, 21:19:21 »
Volkkari taitaa sallia 1l / 1000km. eli tuplat mitä PSA.
Nykyisin: Citroen C4 Grand Spacetourer bluehdi 130 EAT8 -21 / Peugeot 108 e-vti 68 -16 / Citroen 2CV 0,6 -71

Ex PSA:  Peugeot 206 GTI -00 / Peugeot 2008 VTI 82 -13 / Citroen C4 Picasso puretech 130 A -18 / Citroen Grand C4 Picasso e-THP 165 A -15 / Peugeot 207 SW VTI 120 -08 / Peugeot 308 II SW Puretech 130 -14, Peugeot 306 1,6 -98, Peugeot 308 SW 1,6 HDI -10, Peugeot 406 V6 GW -03, Peugeot 206 1,4 -99 , Citroen Xsara 2,0 HDI -01, Peugeot 406 V6 -98, Peugeot 406 2,0 -97

antsu

  • Vieras
Vs: 308 - Öljyn lisäys kesken huoltovälin (VTi)
« Vastaus #128 : 06.12.2018, 21:24:53 »
Mitä sen väliä jos joutuu öljyä lisäämään. Egoon se voi vaikuttaa muttei muuhun jos auto toimii moitteetta.

Kyllä ego ainakin mulla kestää, mutta öljy haisee epämiellyttävästi käsissä, johon sitä tuntuu aina joutuvan öljypulloa avatessa.

Timppa71

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 340
  • Peugeot 508, Citroen C3, Peugeot 206
Vs: 308 - Öljyn lisäys kesken huoltovälin (VTi)
« Vastaus #129 : 06.12.2018, 22:08:23 »
Ei tuolla ole mitään tekemistä egon kanssa vaan siitä kuinka ikävää (tai turhaa) tuon öljyn kanssa on plutata. Mulle kyllä riittää se kun tekee öljynvaihdot. Mutta saahan sitä koneeseen kaataa jos se ei itseä haittaa. Paljon mukavampi vaan ajaa sellaisella kotterolla jolla voi lähteä reissuun kuin reissuun ilman, että miettii onko koneessa tarpeeksi öljyä matkaa varten ja onko varakanisteri öljyä matkassa mukana...
Meillä on ollut uusia ja vanhoja autoja ja kaikilla noilla on saanut ajaa ölynvaihtovälin 20tkm... 30tkm ilman öljyn lisäystä. Niin no, VW taisi pyytää öljyä lisää jossain 24-24 tkm paikkeilla mutta tuossa nyt olikin ihan uusi kone vielä. Eli ei nuo koneet toimiessaan kyllä paljoa öljyä kuluta.

poirotti

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 482
Vs: 308 - Öljyn lisäys kesken huoltovälin (VTi)
« Vastaus #130 : 06.12.2018, 22:34:57 »
Sitten vaan merkki vaihtoon tai vanhempaa pösöä alle niin loppuu öljyralli.
405, 605, 406, 406, 607, 407, 307

buusba

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 2 182
Vs: 308 - Öljyn lisäys kesken huoltovälin (VTi)
« Vastaus #131 : 06.12.2018, 22:48:31 »
En minä väitä etteikö se paljon olisi...., mutta tuossa saksalaisessa moottorissa ihan normaalia. Männän renkaiden vaihdolla voi vähentyä...
Nykyisin: Citroen C4 Grand Spacetourer bluehdi 130 EAT8 -21 / Peugeot 108 e-vti 68 -16 / Citroen 2CV 0,6 -71

Ex PSA:  Peugeot 206 GTI -00 / Peugeot 2008 VTI 82 -13 / Citroen C4 Picasso puretech 130 A -18 / Citroen Grand C4 Picasso e-THP 165 A -15 / Peugeot 207 SW VTI 120 -08 / Peugeot 308 II SW Puretech 130 -14, Peugeot 306 1,6 -98, Peugeot 308 SW 1,6 HDI -10, Peugeot 406 V6 GW -03, Peugeot 206 1,4 -99 , Citroen Xsara 2,0 HDI -01, Peugeot 406 V6 -98, Peugeot 406 2,0 -97

jarmot

  • Vieras
Vs: 308 - Öljyn lisäys kesken huoltovälin (VTi)
« Vastaus #132 : 07.12.2018, 08:00:58 »
Minulla on ollut autoja reilu 30 vuotta eikä yhteenkään ole koskaan tarvinnut lisätä öljyä öljynvaihtovälin aikana. Tosin olen aina vaihdellut öljyt enintää 10 tkm välein. Syksyllä tulin ostaneeksi 308:n 1.6 koneella, ajettu 120 tkm, eli varsin vähäisillä kilometreillä ja tämä tuntuu syövän öljyä ihan tolkuttomasti. Tuhannen kilsaa sitten pyysi lisää öljyä ja nyt taas herjailee öljystä. Vähän ostotilanteessa mietinkin kun takapaksissa oli litran öljytölkki puolillaan mutta ajattelin sen jääneen öljynvaihdosta.

Sinänsä minua ei haittaa lisäillä öljyä jos voin olla varma, että moottori käy ja kukkuu eikä ole siis rikkoutumisen pelkoa. 308 on tosi kiva menopeli enkä nyt ihan samantien haluaisi siitä luopua vaan ajella nyt ainakin tuonne 200 tkm paikkeille.

Sinänsä vaivattomampaahan se on tällainen tuoreöljyvoitelu. Kaipa sitä voi venyttää varsinaisen öljynvaihtovälin vaikka 20 tkm kun muuten saa kaadella koneeseen tuoretta voitelua. Säästyypä joka toinen auton alle ryömiminen.

Mutta joo, kysymys siis kuuluu, että voiko ajella suhteellisen huolettomalla mielellä jos kerran kuussa lurauttaa koneeseen muutaman desin tuoretta öljyä?

tmex

  • Vieras
Vs: 308 - Öljyn lisäys kesken huoltovälin (VTi)
« Vastaus #133 : 07.12.2018, 09:00:44 »
En minä väitä etteikö se paljon olisi...., mutta tuossa saksalaisessa moottorissa ihan normaalia. Männän renkaiden vaihdolla voi vähentyä...
Männänrenkaiden uusinta lopetti isän autossa VTi moottorin öljynkulutuksen.

altejtu

  • Vieras
Vs: 308 - Öljyn lisäys kesken huoltovälin (VTi)
« Vastaus #134 : 07.12.2018, 23:17:17 »
Tämä vastaava öljynsyönti on  ollut vaimon 308 vti:ssä vaivana 100 tkm jälkeen. Tällä hetkellä mittarissa  n.140 tkm. Osasyynä kulutuksseen oli öljypohjan vuoto, tämän tiivistyksen jälkeen hieman syönti rauhoittui, mutta edellen saa lisätä. Otin tällä viikolla imusarjan irti kun epäilin että on venttiilin varret karstassa, yllätys oli se että venttiilit olivat täysin puhtaat, ei yhtään karstaa tms. Sen sijaan silmäänpistävää oli se että jokainen imukanava ja -venttiili oli öljykerroksen peitossa. Tuon perusteella epäilen että huohotin systeemi ei toimi kunnolla. Pitäisi vielä mitata puristuspaineet,  männärenkaiden ohivuotokin on mahdollista näiden koneiden kanssa. Ei osaa /halua pösö tehdä toimivia koneilta,, ongelmia on thp ja nyt sitten näiden kuratec moottoreiden kanssa. Ei ole turhaan huono maine ranskalaisilla merkeillä  :)