Kirjoittaja Aihe: Käyttökokemukset - 308 (2007-2013)  (Luettu 106429 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

jalat

  • Vieras
Vs: Käyttökokemukset - 308 (2007-2013)
« Vastaus #45 : 18.09.2016, 23:15:30 »
Automalli: 308
Korimalli: wagon
Vuosimalli: 2009
Varustelutaso: joku perus taso (trend?) kun halvalla sai :)
Polttoaine: Diesel
Vaihteisto: Manuaali 6 vaihteinen
Moottori: 110 hdi fap
Mihin kokemukset perustuvat: Oma auto
Ajomäärä: 150 000km, josta omaa ajoa 90 000 km

Olenkin tästä peugeot 308 hdi kokemuksestani kertonut täällä jo muutamaan otteeseen.
Nyt on aika viimeisen loppuselonteon, kun auto vaihtui uudempaan ja eri merkkiseen.

Olen ihmetellyt, kun kaikki puhuu aina peugeottien sähkövioista.
Itselläni ei ollut mitään muuta sähkövikaa 4,5 vuoden ja 90tkm aikana kuin tosiaan se 20 euron takaluukun mikrokytkin pakkasella. Ja sekin oli selkeästi pakkasen vika, ei sähköjen vika.

Luultavasti siihen on auttanut aika paljon se, että minulla auto on kotona aina katoksessa ja työpaikalla parkkihallissa. Eli ei seiso koskaan sateessa.

Ainoa hajonnut asia koko tuona aikana on yksi etupyörän laakeri, jolle tuli hintaa 360 euroa.
Mitään muuta ei tarvinnut korjauttaa. Pelkkiä huoltoja vaan 15tkm välein plus yksi jakohihna-huolto. Ai niin ja tuulilasi vaihdettu kerran, kun rekka ampui kiven siihen. Sekin meni vakuutuksiin.

Peugeot on kyllä antanut hyvät kyydit ja halvalla on ajettu. Koko 90tkm ajojen tankkaukset merkkasin ylös tankkaus.comiin ja kaiken seka-ajon keskikulutus oli tuolta ajalta 5.49l/100km.
Kuriositeettina, että Michelin Energy saver renkailla keskikulutus pysyi 5.2l/100km luokassa ensimmäiset vuodet. Viimeisen vuoden olen kesällä ajanut Linglong Greenmax renkailla (jotka voittivat joskus tm-testissä energy saverit), niin koko 90tkm keskikulutus nousi lopulta 5.49l per 100km. Eli vuodessa nousi aika paljon 4.5 vuoden ajojen keskikulutus, kun puolivuotta oli kuitenkin vain kesärenkailla. Eli renkaiden vierintävastuksessa tosiaan on eroja. Eipä ne linglongit maksaneetkaan kuin 220 euroa koko setti alle laitettuna.

Eolys-lisäaineitta hiukkaspoltin ei vielä pyytänyt, mutta se pussukka auton alla näytti olevan kyllä aivan tyhjä.

Nyt tuli se hetki, että päätin laittaa auton vaihtoon. Harkitsin hetken aikaa peugeot 308 uusinta versiota, sekä 5008 tila-autoa.
5008:sta sain pösöhuoltajalta kuulla, että "älä osta sitä, jollei ole paksu lompsa. Etenkään robottivaihteistolla". En sitten uskaltanut lähteä siihen, kun ei ole niin paksu lompsa.

Kaksi pösöhuoltajaa eri pösöhuolloista myös ihmettelivät, miten pienillä vaivoilla olin selvinnyt. Sanoivat että sinulla on ollut onnea matkassa ja hyvä peugeot. Sanoivat kumpikin myös, että nyt eletään niissä kilometreissä, että kohta alkaa tulemaan paljon kalliita remontteja, jotta kannattaa harkita pikkuhiljaa auton vaihtoa. Toistaiseksi kuitenkin kaikki ehjää, niin hyvällä omallatunnolla päätin lähteä auton vaihtoon. Ainahan jokaisesta käytetystä autosta voi sanoa että "kohta tulee kalliita remontteja".

Auton vaihtoarvosta.
Moni liike antoi vaihtoarvoa 7 vuotta vanhalle ja 150tkm ajetulle diesel-pösölle 5000-5500 euroa. Kysyin useammasta liikkeestä eri autoihin. Osa aidosta kiinnostuksesta. Osa ihan vain huvikseni kartoittaakseni pösön arvoa.
Parhaimmillaan luvattiin yhteen mersuun 6300e sähköposti-liidillä pyydetystä tarjouksesta.
Se kuulosti liian hyvältä ja se mersu oli halvempi kuin muut vastaavat, jotta jotenkin jäi fiilis että siellä ehkä halutaan äkkiä vaan mersusta eroon hinnalla millä hyvänsä. En lähtenyt sitten siihen kuitenkaan. Jotenkin jäi epäilys. Firma oli jobbari, eikä edustanut mitään merkkiä.

Vaihdoin lopulta 4 vuotta vanhaan diesel toyota avensikseen ja sain 6000 euroa pösöstä vaihdossa. Se oli mielestäni hyvä vaihtoarvo kartoitukseni perusteella. Kyseiseen avensikseen päädyin, koska parin tutun kautta hyviä kokemuksia avensiksista. Ongelmattomia ja edulliset huollot. Varusteetkin olivat mahtavat (kääntyvät bi-xenonit, peruutuskamera, navi, bluetooth, webasto, hyvät penkit niin edessä kuin takana, järjettömän suuri takatila jne...) niin tällaisen päätöksen tein.

Sanoivat liikkeessä, että iskevät pösöön noin 7000e hintalapun. Pari tuntia puunausta. Palkat puunaajalle + aineet. Kaiken maailman verot jne, niin ei jää heille käteen juuri mitään. Sanoivat että paljon ajettu bensa-pösö olisi helpompi myydä tuossa hintaluokassa. Jotta enemmän ajavat ja dieseliä haluavat, ostavat kalliimpia ja vähemmän ajettuja dieseleitä. Mielenkiintoista seurata, että meneekö pösö kuinka nopeasti kaupan. Ei taida olla helppoa automyyjienkään kerätä leipää perheelle.

Itse siirryn peugeot maailmasta nyt toistaiseksi toyota maailmaan. Ajetaan nyt sillä seuraavat viitisen vuotta ja katsotaan palataanko sen jälkeen peugeottiin.

pfaq306

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 027
Vs: Käyttökokemukset - 308 (2007-2013)
« Vastaus #46 : 19.09.2016, 12:28:52 »
Automalli: 308
Korimalli: SW
Vuosimalli: 2008
Varustelutaso: Sport
Polttoaine: Diesel
Vaihteisto: Automaatti, AM6
Moottori: 2.0 HDi
Mihin kokemukset perustuvat: Oma auto
Ajomäärä: mittarilukema nyt 260 000 km, joista olen ajanut kilometrit 135-260 t/km

Vaihteiston öljyt oli vaihdettu n. 60 000 km ajettuna joten uskalsin senkin puolesta ostaa auton. Auto oli kaiketi ollut taksikäytössä Oulussa.

Olen ollut erittäin tyytyväinen autoon. Varsinaisesti viaksi laskettavia taphtumia ei ole ollut, ellei halua laskea viaksi sitä että akku piti uusia 11/2011. Syynä akun uupumiseen lienee se että auto ilmeisesti seisoi myynnissä oululaisen autoliikkeen pihassa talven 2010-2011 ja pakkaset taisivat kypsyttää akun niin että kun ilmat viilenivät 2011 se ei enää jaksanut.

Suurimmat kustannukset ovat olleet hiukkasuodattimen lisäaineen vaihto ja renkaat. Puhun lisäaineen vaihdosta, sillä tässä autossa lisäaine on pussissa. Vanhassa lisäainepussissa oli teräviä taitoksia joiden kohdalta se alkoi vuotaa 11/2013 189 000 km ajettuna. Tuosta ei siksi tiedä koska se olisi loppunut jos pussi ei olisi rikkoutunut. En tiedä, onko tämä vika vai ei. Kukin päättäköön itse onko vai ei . Joskus sitä on sinne kuitenkin lisättävä aineen normaalin kulumisen vuoksi. En keksi syytä miksi tuo pussi on mennyt rikki. Lisäainesäiliö on kyllä saanut osumaa ainakin talvella, sillä ohutta alumiinikuorta oli ennen minun aikaani jo taottu takaisin muotoonsa. Minäkin onnistuin sen kolhimaan kesäaikana jollekin parkkipaikalle ajaessa ja alumiinipelti taittui tällä kertaa kaksinkerroin, eikä sitä enää taida viitsiä edes yrittää oikoa. Itse muovinen lisäainepussin kotelo on kyllä täysin ehjä.

Nyt sitten katsastuksessa oli vasemman puoleinen etujousi poikki. Alapäästä puuttui noin 10 cm pala. Se ilmeisesti katkesi noin kuukausi aiemmin kun moottoritiellä kuului kolaus ja minkään yli en kuitenkaan ajanut. Nyt kun nostin autoa niin ainakin oikealta puolelta kuului narinaa rattia kääntäessä joten kääntölaakerit ainakin on uusittava samalla.

Takaluukussa on kahvan kohdalla ruosteen alkua joten se pitäisi korjata. Avautuvan takalasin tiivisteen kohdalta on jo kulunut maalia aika paljon. Samoin itse tiivisteenkin voisi vaihtaa.

Eli näin pitkälle on ajettu eikä ole tarvittu tämän suurempia korjauksia. Jarrulevyt on kertaalleen vaihdettu eteen ja taakse. Edes niitä 'kuuluisia' huonosti kestäviä koiranluita ei ole vaihdettu minulla ollessa. Näyttävät kovasti alkuperäisiltä joten vaikea sanoa onko vaihdettu aiemmin. Auto lienee kuitenkin huollettu tätä ennen merkkiliikkeessä.

Automaattinen ilmastointi vaatii jonkin verran huomiota. Välillä tuntuu ettei osaa pitää lämpötilaa säädetyn mukaisena. Esimerkiksi silloin kun ulkona on viileähkö ilma ja paistaa aurinko niin aina ei jäähdytä riittävästi.

Polttoaineen kulutus on ollut minulla 6,56 l/100km. Mielestäni ok lukema.
« Viimeksi muokattu: 19.09.2016, 12:32:57 kirjoittanut pfaq306 »

Gonzales

  • Vieras
Vs: Käyttökokemukset - 308 (2007-2013)
« Vastaus #47 : 08.06.2018, 22:23:40 »
Automalli: (308)
Korimalli: (farmari)
Vuosimalli: (2011)
Varustelutaso: (Millesim 200 II)
Polttoaine: (diesel)
Vaihteisto: (manuaali)
Moottori: (HDi 112)
Mihin kokemukset perustuvat: (oma)
Ajomäärä: (mittarilukema  181000 ja kuinka paljon olet itse ajanut, 400 km)

Kokemuksia blogissa: https://katiskanpaluu.wordpress.com/

Gonzales

  • Vieras
Vs: Käyttökokemukset - 308 (2007-2013)
« Vastaus #48 : 01.08.2018, 11:11:20 »
Automalli: (308)
Korimalli: (farmari)
Vuosimalli: (2011)
Varustelutaso: (Millesim 200 II)
Polttoaine: (diesel)
Vaihteisto: (manuaali)
Moottori: (HDi 112)
Mihin kokemukset perustuvat: (oma)
Ajomäärä: (mittarilukema  181000 ja kuinka paljon olet itse ajanut, 400 km)


Nyt se murenee:
https://katiskanpaluu.wordpress.com/2018/08/01/04-poso-murenee-kasiin/

Madise

  • Vieras
Vs: Käyttökokemukset - 308 (2007-2013)
« Vastaus #49 : 27.08.2019, 16:48:06 »
Automalli: 308 CC
Korimalli: Avo - Coupe
Vuosimalli: 2010
Varustelutaso: ihan perusmalli varmaankin vaikka jossain luki sport tai sitten sport on 17" vanteet
Polttoaine: Bensa
Vaihteisto: Man.
Moottori: 1.6 VTI 120
Mihin kokemukset perustuvat: Itselle uusi auto, ensikokemukset
Ajomäärä: Ostaessa 60991km, sen jälkeen ajettu muutaman päivän aikana pienimuotoinen retki jossa ajoa tuli noin 760km


Ensimmäinen Peugeot mutta 7. avoauto meille.

Auto on vm 2010, yhdellä ollut, täysi merkkiliikkeen huoltokirja, ajomäärä hakiessa karvan alle 61tkm. Autoliikkeen pihalla se on seissyt huhtikuun alusta lähtien ja edellinen huolto oli merkintöjen mukaan suoritettu 60597km kohdalla.
Ennen ostoa ei havaittu mitään vikoja, kaikki pelasi niinkuin pitääkin.
Ainoastaan sellaisia auton seisomisesta johtuvia "ominaisuuksia" havaitsin, lähinnä kattomekanismi vinkui muutamalla ekalla käyttökerralla ja ruosteiset takalevyt rahisi.
Käytönjälkeähän 9 vuotiaassa autossa on mutta mikään ei ole rikki ja auto on siisti.

Liikkeestä kotiin matkaa noin 40 km jonka aikana täytin tankin ja tutkin autoa ja mitään ihmeellistä liukuvan kyynärnojakotelon kannen lukitusmekanismin toimimattomuutta luk.ottamatta en löytänyt.
Seuraavana aamuna kahden ihmisen tavarat kyytiin ja menoksi.

Moottori; vetää alussa ihan ok mutta sitten meno ikäänkuin hyytyy. Tehoa sen verran kuin ajattelinkin eli kyllä sen kanssa pärjää mutta yhtään liikaa sitä ei ole.
Vaihteisto: toimii ihan sujuvasti mutta välitykset voisivat olla pidemmätkin / 6. vaihde. Nyt 100km todellista = liki 3500 kierrosta. Koitin ajaa 120-140km/h mutta kierrosten nousu ärsyttää, tosin niitä ei juuri kuule katto auki ajaessa. Maantie- ja kantatietyyppisessä ajelussa rajoitusten mukaan kulutus yllätti positiivisesti, laskettuna 5.6 litraa / 100km noin 761km ajomatkalla mitattunaja siellä 80-100km / h kierroksetkin ovat asiallisemmat.
Alusta: yhdistelmä mukavuutta ja napakkuutta, 225 / 45 17 renkailla ihan mukava ajaa, itse asiassa yllättävän mukava.
Kori: pientä avoautolle tyypilllistä elämistä havaittavissa pienemmissä nopeuksissa ja kuoppaisella tiellä ajettassa, ei mielestäni mitää ihmeellistä ja sielläkin kaikki natinat, nitinät ja resonanssit loistavat poissaolollaan.
Avoautona: autossa on todella pitkälle taakse tuleva etulasi, tuuliverkko ja istuimet alhaalla = voi ajella maantiellä katto auki ja keskustella normaalilla äänellä vierustoverin kanssa hyvinkin sataseen asti. Penkin ollessa alimmassa asennossa (jossa se avoautossa on mukava pitää varsinkin maantiellä) ei 175 cm pitkä hlö näe nokkaa tai edes nokkapeltiä joten paikoittaessa saa olla tarkkana. A-pilari paksu kuten avoissa tuppaa olla, voi välillä häiritä näkyvyyttä.
Hallintalaitteet ja napit: kaikki toimi loogisesti eikä manuaali tarvinnut lueskella eli ei mitään yllättävää. Osa napeista, esim. cruise on tuntuu sormissa halvalta ja tunnottomalta käyttää. 2 alueilm. mainio, vaimo voi säädellä itsélleen oman lämpötilan.
Materiaalit: sellainen kuva on että eivät kestä kulutusta, materiaalit sinänsä ihan on ja mukaviakin mutta kangas ja muovi vaikuttaa sellaiselta että kovin kulutuskestävää se ei ole.
Jarrut: autoon oli edellisessä huollossa vaihdettu uudet etulevyt, palat ja jarrunesteet, se oli hyvä sillä jarrut olivat todella hyvät ja herkät, alussa jopa liian herkät. Ne kahisevat takajarrutkin asettuivat matkan aikana.
Tilat: vaikka autossa on neljälle paikat niin se on oikeasti kahden ihmisen ajoneuvo. Takakontti on jopa katto alhaalla kohtuullinen avoautoksi ja takapenkille saa loput.

Loput huomiot tulevat käytön myötä, auto on meillä toisena autona ja varsinkin viikonloppuisin sillä tullee ajettua retkiä ahkeraankin. Ajamme avoautolla vajaan 10 asteen lämpötiloista lähtien katto alhaalla ja ympäri vuoden jos tilanne sallii. Asumme Suomea pykalän verran lauhemmassa ilmastossa joten mahdollisuus katto alhaalla ajoon on maaliskuusta- marraskuuhun. Auton mukana tuli Nokian käytännössä uudet nastarenkaat eli talvellakin sillä liikutaan sen mitä toisella autolla on tarvetta.
Vetokoukku viim. keväällä tähän tulee, ei vetämistä vaan fillaritelinettä varten, näin saadaan pyörät retkille mukaan ja kaksi harrastusta yhdistettyä eli matka alkaa jo kotipihasta meillä.
Se oli meillä uutta avoa etsiessä yhtenä kriteerinä.

Hinta oli järkevä ja laski k.o autolliikkeessä huhtikuusta elokuun loppuun 39% eli siinäkin mielessä kannatti myydä edellinen keväällä ja passata sitä oikeaa kokokesä. Vielä on avokautta jäljellä!

Perheen, en muista mones auto mutta 7. avo ja eka Peugeot jätti kolmen päivän retken jäljiltä mukavan vaikutelman.

 
« Viimeksi muokattu: 27.08.2019, 16:52:20 kirjoittanut Madise »

Madise

  • Vieras
Vs: Käyttökokemukset - 308 (2007-2013)
« Vastaus #50 : 28.08.2019, 08:49:53 »

Niin ja lisähuomiona vielä pari pikkujuttua.
- takarengaskoteloiden "huovat" repsottivat ulkoreunoista. Lisäsin noin 20mm samanoloista materiaalia ja liimasin sen alkuperäisen huovan sisäpuolelle, nyt ei repsota.
- kuljettajan ovi naksuu eli varmaan se rajoitin on rikkoutunut.
- öljymäärän katsominen on juuri niin epämääräistä kuin meillä aiemmin olleessa Mini Cooper Roadsterissakin (sama moottori), suurennuslasin kanssa pitää katsoa varsinkin uusilla / tuoreilla öljyillä. Tutkin siis öljypinnan tason huolella ja reilun 700km jälkeen se oli ihan yhtä korkealla. En tiedä kuinka yleistä se öljynkulutus on mutta seurataan sitä nyt silmä tarkkana.


le crossover

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 58
Vs: Käyttökokemukset - 308 (2007-2013)
« Vastaus #51 : 28.08.2019, 11:02:58 »
Madisen kokemuksia kommentoisin sen verran, että 1.6 VTI 120:n pitäisi ottaa hyvin kierroksia. Itselläni on sama moottori vuosimallin 2011 3008:ssa. Moottorin vääntö alkaa vapaasti hengittäväksi melko alhaalta, mutta kierrosherkkyyttä löytyy, kun niitä on yli 4 000:n. Jotain pientä häikkää moottorissa ilmeisesti on: vanhat tulpat, ilmansuodatin tukossa tai tuoreemman ohjelmistopäivityksen puute. Moottorinohjausohjelmistoa on kaikesta päätellen paranneltu vuosien varrella.

Madise

  • Vieras
Vs: Käyttökokemukset - 308 (2007-2013)
« Vastaus #52 : 29.08.2019, 10:07:28 »
Kierroksia kone kyllä ottaa ja varsin iloisesti mutta se ns. voiman tunne katoaa kierrosten myötä. Ajelen varsin rauhallisesti ja arvostan sitä alun pientä pontevuutta mutta se voisi jatkua hieman pidempäänkin. Meillä on ollut Mini Cooper Roadster jossa on sama moottori, Mini on selvästi kevyempi ja siinä sama moottori + voimansiirto (uskon että samaa pakettia käyttävät kaikissa) tuntui jopa pirteältä, toki painoa pösössä on selvästi enemmän ja näillä tehoilla / väännöillä muutama sata kiloa vaikuttaa.
Autossa on aukoton merkkiliikkeen h.kirja ja kaikki huollot on vuoden välein teetetty samassa paikassa joten uskon että mahd. moott. päivitykset on tehty. Edellinen huolto on tehty noin 1500km sitten. Toki alussa oli havaittavissa että auto on seissyt ajamattomana liki puolivuotta mutta nyt tuhannen kilometrin ajon sekä peruspuhdistusten ja voitelujen jälkeen auto tuntuu ihan asialliselta ja polttoaineen kulutus normaalissa ajossa yllätti positiivisesti, 5,6 litraa sadalla on hyvä lukema tälläiselle autolle ja varsinkin kun käytännössä koko mitattu reilu 750 km matka ajettiin katto alhaalla. Käsitykseni mukaan katon alaslaskeminen ei ole aerodynaamisesti paras vaihtoehto, voin toki olla väärässäkin.
Katsotaan nyt jääkö pösö syksystä kevääseen katokseen ja ajetaan toisella autolla ne muutamat sateiset, loskaiset ja suolaiset kuukaudet mutta joka tapauksessa, täytyy seuraavassa huollossa kysyä tuosta moottorin päivityksestä varsinkin jos se vielä vaivaa mieltä.
Meillä on varsinaisena käyttöautona Octavia 1.0 DSG ja se menee normaalissa ajossa todella pienillä kierroksialla, toisena autona on vuoden ollut Skoda Citigo 1.0 manuaali jossa on myös erittäin pitkät välitykset vapaasti hengittäväksi pikkuautoksi. Vielä löytyy moottoripyörä jossa 6. vaihde on ns. loikkari. Kaikki nämä ajoneuvot kiertävät satasen mittarinopeudessa noin 2000 kierrosta joten ehkä sieltä löytyy se varsinainen syy miksi pösö tuntuu kierroskoneelta ja ainakin nyt alussa se häiritsee. Positiivista on se että se ei häiritse vaimoa ja katto alhaalla moottorin ääntä ei kuule.
« Viimeksi muokattu: 29.08.2019, 10:12:10 kirjoittanut Madise »

Madise

  • Vieras
Vs: Käyttökokemukset - 308 (2007-2013)
« Vastaus #53 : 14.11.2019, 10:37:22 »
5000km 308CC:llä on nyt kurvailtu ja edellinen kakkosauto myytiin eli tällä mennään vuoden ympäri. Mitään erikoishuomiota auto ei ole vaatinut, ainoastaan kuljettajan oven stopparin luottomekaanikko vaihtoi ja katsoi samalla että kaikki on viim. joulukuussa tehtävää leimaa varten ok. Itse asiassa vetokoukkukin piti samoilla tulilla autoon laittaa mutta tilattu koukku ei sopinut. Hän myös yritti selvittää oikeanlaisen koukun löytymistä mutta se ei nyt tunnukaan olevan ihan helppoa, täytyy jatkaa etsimistä netin syvistä syövereistä sillä muutaman kuukauden päästä olisi kiva alkaa jo fillaritelinettä pösönkin perään sovitella.
Auton mukana tuli ok kuntoiset nastarenkaat mutta kun kesärenkaat alkoivat olla ehtoopuolella niin hankin ensimmäisen kerran elämässäni kiinalaiset keski - euroopan kitkat. 239:- töineen ja kooksi otin 245 / 45 R17. 10mm puoleen leveyttä lisää mutta ennenkaikkea hieman korkeammat. Paperilla vain reilu 3% korkeammat mutta huomaaa välityksistä ja maalla asuva arvostaa hienoista maavarankin nousua. Hiljaiset, mukavat (tuli selvästi lisää ilmatilaa) ja "jarruttelutesteissä" märällä asvaltilla ei mitään hälyyttävää ilmennyt, pitää siinä missä muutkin normaalirenkaat. Pakkasia eikä edes räntäsateita meillä ei ole vielä ollut joten niistä talviomainaisuuksista en osaa kommentoida mutta eiköhän tammi - helmikuussa talvikin tule. Kun on laiska renkaanvaihtelija niin Kiinarenkailla on tarkoitus ajella ympäri vuoden, nastarenkaat löysivät jo uuden omistajan.
Auto on pelannut mainiosti, mitään ihmeellistä ei reilu 5tkm aikana ole ilmennyt. Ylimääräsiä ääniä ei ole tullut eikä edes öljyä ole tarvinnut lisäillä. P.a kulutus on ollut 6.2 l / 100km ja nyt noilla uusilla renkailla pari desiä enemmän mennyt parin tankin aikana. Ajo on normaalia kantatie ja taajama tyyppistä, rajoituksien mukaan ja kaupungissa käyn vain silloin tällöin eli valoissa ei tarvitse seisoa. Tänäkin aamuna oli 11 lämmintä joten mielummin tulee lähdettyä konttorille pösöllä kuin toisella autolla jossa on jo kuukauden ollut nastarenkaat (Suomen lappiin tehdyn työmatkan johdosta).
Edellinen määräaikaishuolto on tehty helmikuussa ja arvioin että siihen mennessä vielä muutama tonni ajoa tulee joten taidan jatkaa auton mukana tullutta perinnettä ja luottaa merkihuollon palveluihin auton 10 - vuotispäivän kunniaksi.

JPL

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 5 875
  • 407 3.0 V6 Sport
Vs: Käyttökokemukset - 308 (2007-2013)
« Vastaus #54 : 14.11.2019, 19:49:37 »
Kiva kuulla. Tuollaisella joskus ajelin ja on ihan tukeva avokki.
- nautiskellen nyt tästä, on pakko vilkaista vielä kerran, kun pysäköin -

Madise

  • Vieras
Vs: Käyttökokemukset - 308 (2007-2013)
« Vastaus #55 : 06.05.2020, 09:55:21 »
Pientä päivitystä 308CC:n matkaan. Pari viikkoa sitten auto kävi 10 vuotispäivänsä kunniaksi merkkihuollossa, 10:s kerta jos laskee luovutushuollon. Kilometrejä oli kertynyt 68041 ja huollossa tarkistusten lisäksi öljyt, suodatin, ilmansuodatin, tulpat ja jäähdytysnesteet vaihdettiin. Haapsalun Pösöhuollossa oli tarkistettu huoltojen hintoja vallitsevan tilanteen johdosta joten pikkukuineen huollon hinnaksi tuli kohtuulliset 151:- Talven aikana autolla tuli ajeltua varsin vähän ja kun toisella autolla tehtävät työmatkatkin jäi tältä talvelta ja keväältä pois niin sillä saksalaisella nelivedolla tuli pääosin ajeltua. Tai talvi ja talvi, syksyllä hankin Pösöön elämäni ekat kiinalaiset kitkat ja odotin mielenkiinnolla kuinka niillä pärjää talvessa. Talvea ei tullut joten samat huomiot kuin syksyllä eli hiljaisemmat kuin kesärenkaat. Ne kaksi kertaa kun lunta pariksi päiväksi tuli niin satuimme olemaan vaimon kanssa matkoilla. Huoltojen väliksi jäi 7000km ja öljyä ei tarvinnut lisätä eikä se ilm. juuri tikussa laskenutkaan. Katsastuksessa kävin syksyllä ja mitään huomautettavaa ei löytynyt. Mitään muutakaan huomioitavaa autossa ei ole ollut, käyntiin se on lähtenyt silloin kuin tarvitaan jne. Lähdin lentäen Suomen lappiin päivää ennen kuin Virossa julistettiin poikkeustila joten Pösö jäi lentoasemalle kun vaimo sattui oleman toisella autolla matkoilla. Jäin seuraamaan Suomeen tilanteen kehittymistä ja Pösö seisoi Tallinnan kentällä reilun pari viikkoa, se taisi olla pisin yhtäjaksoinen ajamaton kausi autolle? Uskon siis että laitteet pysyy kunnossa kun niitä säännöllisesti käyttää eikä seisota tallissa / pihalla. Varsinainen käyttö, siis se ajoittainen konttorillakäynti (90km / päivä) ja viikonloppujen retket aloitettiin huhtikuussa ja Pösö on tarjonnut juuri sitä mitä haettiinkin. Lämppäri 25 kohdalle, tuulisuoja sekä ikkunat ylös niin autolla pärjää komeasti perusmaantienopeuksissa 5 asteen lämpötiloista lähtien vaikka penkinlämmittimiä ei olekaan. Avoauton fiillistä ja ajelua jo matalemmissa lämpötiloissa on vaikea selittää ihmisille jotka eivät sitä ole kokeneet tai vierastavat mutta meille se on tärkeä ja Pösö tarjoaa avoautoilua koko rahalla kun vain se viisi lämmitä on. Meillä on ollut useita avoautoja ja arvioitiin tämä tuulensuojauksessa kärkipäähän. Puhelimeen voi jutella satasen mittarinopeudessa korvanapin kautta ihan normaalisti. Vetokoukkua fillaritelineelle ei ole saatu puuhattua, muutamasta paikasta kysyin mutta ei ole löytynyt. Netin ihmeellisestä maailmasta sellaisen saisi tilattua mutta ei ainakaan heti haluttaisi tilata sillä jos se ei sovikaan niin palautukset ovat usein epävarmoja. Mielummin tekisi diilin paikallisesti eli jos ei sovi niin ei tarvitse maksaa, kuten jo kerran on käynyt. Pösöllä on siis kaikki hyvin, kaikki pelaa eikä mitään ylimääräisiä ääniä edelleenkään kuulu joten matka jatkuu.
« Viimeksi muokattu: 06.05.2020, 10:02:02 kirjoittanut Madise »