Automalli: 308
Korimalli: wagon
Vuosimalli: 2009
Varustelutaso: joku perus taso (trend?) kun halvalla sai
Polttoaine: Diesel
Vaihteisto: Manuaali 6 vaihteinen
Moottori: 110 hdi fap
Mihin kokemukset perustuvat: Oma auto
Ajomäärä: 150 000km, josta omaa ajoa 90 000 km
Olenkin tästä peugeot 308 hdi kokemuksestani kertonut täällä jo muutamaan otteeseen.
Nyt on aika viimeisen loppuselonteon, kun auto vaihtui uudempaan ja eri merkkiseen.
Olen ihmetellyt, kun kaikki puhuu aina peugeottien sähkövioista.
Itselläni ei ollut mitään muuta sähkövikaa 4,5 vuoden ja 90tkm aikana kuin tosiaan se 20 euron takaluukun mikrokytkin pakkasella. Ja sekin oli selkeästi pakkasen vika, ei sähköjen vika.
Luultavasti siihen on auttanut aika paljon se, että minulla auto on kotona aina katoksessa ja työpaikalla parkkihallissa. Eli ei seiso koskaan sateessa.
Ainoa hajonnut asia koko tuona aikana on yksi etupyörän laakeri, jolle tuli hintaa 360 euroa.
Mitään muuta ei tarvinnut korjauttaa. Pelkkiä huoltoja vaan 15tkm välein plus yksi jakohihna-huolto. Ai niin ja tuulilasi vaihdettu kerran, kun rekka ampui kiven siihen. Sekin meni vakuutuksiin.
Peugeot on kyllä antanut hyvät kyydit ja halvalla on ajettu. Koko 90tkm ajojen tankkaukset merkkasin ylös tankkaus.comiin ja kaiken seka-ajon keskikulutus oli tuolta ajalta 5.49l/100km.
Kuriositeettina, että Michelin Energy saver renkailla keskikulutus pysyi 5.2l/100km luokassa ensimmäiset vuodet. Viimeisen vuoden olen kesällä ajanut Linglong Greenmax renkailla (jotka voittivat joskus tm-testissä energy saverit), niin koko 90tkm keskikulutus nousi lopulta 5.49l per 100km. Eli vuodessa nousi aika paljon 4.5 vuoden ajojen keskikulutus, kun puolivuotta oli kuitenkin vain kesärenkailla. Eli renkaiden vierintävastuksessa tosiaan on eroja. Eipä ne linglongit maksaneetkaan kuin 220 euroa koko setti alle laitettuna.
Eolys-lisäaineitta hiukkaspoltin ei vielä pyytänyt, mutta se pussukka auton alla näytti olevan kyllä aivan tyhjä.
Nyt tuli se hetki, että päätin laittaa auton vaihtoon. Harkitsin hetken aikaa peugeot 308 uusinta versiota, sekä 5008 tila-autoa.
5008:sta sain pösöhuoltajalta kuulla, että "älä osta sitä, jollei ole paksu lompsa. Etenkään robottivaihteistolla". En sitten uskaltanut lähteä siihen, kun ei ole niin paksu lompsa.
Kaksi pösöhuoltajaa eri pösöhuolloista myös ihmettelivät, miten pienillä vaivoilla olin selvinnyt. Sanoivat että sinulla on ollut onnea matkassa ja hyvä peugeot. Sanoivat kumpikin myös, että nyt eletään niissä kilometreissä, että kohta alkaa tulemaan paljon kalliita remontteja, jotta kannattaa harkita pikkuhiljaa auton vaihtoa. Toistaiseksi kuitenkin kaikki ehjää, niin hyvällä omallatunnolla päätin lähteä auton vaihtoon. Ainahan jokaisesta käytetystä autosta voi sanoa että "kohta tulee kalliita remontteja".
Auton vaihtoarvosta.
Moni liike antoi vaihtoarvoa 7 vuotta vanhalle ja 150tkm ajetulle diesel-pösölle 5000-5500 euroa. Kysyin useammasta liikkeestä eri autoihin. Osa aidosta kiinnostuksesta. Osa ihan vain huvikseni kartoittaakseni pösön arvoa.
Parhaimmillaan luvattiin yhteen mersuun 6300e sähköposti-liidillä pyydetystä tarjouksesta.
Se kuulosti liian hyvältä ja se mersu oli halvempi kuin muut vastaavat, jotta jotenkin jäi fiilis että siellä ehkä halutaan äkkiä vaan mersusta eroon hinnalla millä hyvänsä. En lähtenyt sitten siihen kuitenkaan. Jotenkin jäi epäilys. Firma oli jobbari, eikä edustanut mitään merkkiä.
Vaihdoin lopulta 4 vuotta vanhaan diesel toyota avensikseen ja sain 6000 euroa pösöstä vaihdossa. Se oli mielestäni hyvä vaihtoarvo kartoitukseni perusteella. Kyseiseen avensikseen päädyin, koska parin tutun kautta hyviä kokemuksia avensiksista. Ongelmattomia ja edulliset huollot. Varusteetkin olivat mahtavat (kääntyvät bi-xenonit, peruutuskamera, navi, bluetooth, webasto, hyvät penkit niin edessä kuin takana, järjettömän suuri takatila jne...) niin tällaisen päätöksen tein.
Sanoivat liikkeessä, että iskevät pösöön noin 7000e hintalapun. Pari tuntia puunausta. Palkat puunaajalle + aineet. Kaiken maailman verot jne, niin ei jää heille käteen juuri mitään. Sanoivat että paljon ajettu bensa-pösö olisi helpompi myydä tuossa hintaluokassa. Jotta enemmän ajavat ja dieseliä haluavat, ostavat kalliimpia ja vähemmän ajettuja dieseleitä. Mielenkiintoista seurata, että meneekö pösö kuinka nopeasti kaupan. Ei taida olla helppoa automyyjienkään kerätä leipää perheelle.
Itse siirryn peugeot maailmasta nyt toistaiseksi toyota maailmaan. Ajetaan nyt sillä seuraavat viitisen vuotta ja katsotaan palataanko sen jälkeen peugeottiin.