Arkistoitu ohje: 607 - Kytkimen vaihto (DW)
Ongelma:Auto: 2006 607 2,2 (VF39U3FYH92219435, DAM 10564/11.10.2005, ML6CJ-vaihteisto, 270 000 km).
Ostin viikko sitten auton ja lyhyehköllä koeajolla olin havaitsevinani pari kertaa hienoista ravistusta kytkimessä liikkeelle lähdössä, mutta en pitänyt sitä kovin vakavana, kun kytkin tuntui muuten toimivan ihan hyvin. Heti kauppojen jälkeen kytkin alkoi täristämään voimakkaammin ja voimakkaammin. Nyt se on jo melko rajua. Pahiten se ilmenee liikkeelle lähdöissä pienillä kierroksilla ja kytkintä luistatettaessa, esim. jonoissa hitaasti ryömittäessä. Myös lähdettäessä peruuttamaan täristys on todella voimakas. Tärinä on lähes huomaamaton, jos kierroksia pitää noin 2000:n paikkeilla, mutta tuollainen lähtö kytkintä luistattaen ei oikein sovi auton imagoon. Kytkin täristää myös, kun esim. lähestyy risteystä ja vaihtaa esim. kakkoselle ja aloittaa moottorijarrutuksen hitaasti kytkintä nostaen.
Peugeotin huollossa epäiltiin alustavasti, että itse kytkin olisi kunnossa, mutta vika saattaa olla kaksoismassavauhtipyörässä. Kustannusarvio remontille 1800 euroa. Sanoivat, että joihinkin malleihin löytyy myös halvempia tarvikepaketteja, joissa on mahdollisesti kiinteä vauhtipyörä ja siihen sopiva paineasetelma ja kytkinlevy. Olen yrittänyt löytää tuollaisia osia, mutta kaikki, jotka olen löytänyt, ovat olleet dieselmalleihin. Onko myös bensakoneissa tuollaisia vauhtipyöriä?
Onko mitään kikkoja, joilla voisi hieman haarukoida tuota mahdollista vauhtipyörävikaa ja vähän varmistella, että vika todellakin on siinä? Hieman kallista teettää remontti, jos vika ei kuitenkaan takuuvarmasti korjaannu. Tuleeko jotain muuta hämminkiä mieleen, joka saattaisi aiheuttaa vastaavaa harmia? Esim. moottori tukikumit, miten testata?
Tyhjäkäynnillä ja moottoria paikallaan kaasuteltaessa en ole kuitenkaan saanut mitään erikoisia tärinäefektejä ym. syntymään. Eikä myöskään maantieajossa. Vain, kun joutuu luistattamaan kytkintä, varsinkin pienillä kierroksilla. Tuolloin koko moottori alkaa silmin havaittavasti heilumaan/täristämään (konepelti ylhäällä, käsijarru päällä ja varovasti kytkintä nostaessa vaihde päällä).
Ratkaisu:Nyt on kytkin kunnossa. Eihän sieltä mitään kaksoismassavauhtipyörää löytynyt, onneksi. Vauhtipyörän kitkapinta hienosorvattiin, koska siinä oli merkkejä epätasaisesta toiminnasta. Kytkinlevy näytti muuten hyvältä, mutta jouset liikkuivat hieman pituussuunnassa ihan sormilla kokeillen. Luulisin, että ovat alun alkaen hieman tiukemmat? Lisäksi asetelman kynnet olivat melko kulahtaneet ja jokin holkki oli vaihdettu kytkinhaarukkaan, oli kuulemma ihan loppu.
Hommahan meni näin: aluksi väittivät, että autossani on kaksoismassavauhtipyörä ja koko remontti maksaisi silloin noin 1800 euroa. Neljännellä käyntikerrallani laskivat "kaikki" mahdolliset alennukset ja vielä tinkasivat maahantuojalta jotain lisäalennuksia, jolloin päästiin 1500 euroon vauhtipyörän kanssa. Ja jos ei sattuisi olemaan tuota kaksoismassavauhtipyörää, niin menisi pelkällä sorvauksella ja hinta laskisi tuosta 1500 eurosta.
Loppusummaksi jäi kuitenkin 1100 euroa, jossa mukana vauhtipyörän irrotus, koneistus ja asennus. Kyllä hieman kirpaisi, mutta nyt matka jatkuu ilman tuota järkyttävää ravistusta. Eli hinta sisälsi lisäksi paineasetelman ja kytkinlevyn, sen parin kympin holkin, vaihteistoöljyt sekä joitakin stefoja ja tiivisteitä, jotka kuulemma kannattaa aina samalla vaihtaa.
Liike oli Autokeskus Oy Turku. Palvelu oli kaiken kaikkiaan todella hyvää, vaikka tietämys autoni sisäkaluista olikin hieman puutteellinen työtä tilattaessa.