Kirjoittaja Aihe: 308 - Ajoittainen tehottomuus (THP)  (Luettu 95693 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Jykke

  • Vieras
Vs: 308 - Ajoittainen tehottomuus (THP)
« Vastaus #30 : 18.02.2011, 16:12:27 »
Linkissä kuva: haitariputki
Eli ainakin 207:ssa pitää ottaa se ensimmäinen imuhormi pois pistää tuo kuvan putki tilalle.

Nemo

  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 614
Vs: 308 - Ajoittainen tehottomuus (THP)
« Vastaus #31 : 06.08.2011, 23:27:30 »
http://en.wikipedia.org/wiki/Prince_engine

Tommoseen sivuun törmäsin, alhaalla 'common problems' osiossa mainittu useita venttiileitä joissa vaivaa voi olla. Blow off valve onkin tuttu mutta mitä nuo muut ovat ?
Peugeot 308 ll SW Allure Puretech 130 EAT8 -18
Entiset:
Peugeot 308 II SW Allure Puretech 130 EAT6 -17 Facelift
Peugeot 308 SW 120 VTi -09
Peugeot 307 1.6 SW -04

tth

  • Vieras
Vs: 308 - Ajoittainen tehottomuus (THP)
« Vastaus #32 : 07.08.2011, 11:13:45 »
Olihan siellä aika hyvin selitetty ne.

"Depollution Canister Valve" päästää tankista kerätyt haihtuvat polttoainehöyryt poltettavaksi sopivan tilaisuuden tullen. Kyseisen moottorin tapauksessa vain silloin, kun ahtopaineita ei tarvita. Voi likaantua aikaa myöten ja jumittua, päästäen ahtopainetta väärään suuntaan.

"Boost control valve" taas kontrolloi ahtopainetta ja sen vikaantuminen aiheuttaa joko liian suuren ahtopaineen tai sen puuttumisen.

Nemo

  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 614
Vs: 308 - Ajoittainen tehottomuus (THP)
« Vastaus #33 : 07.08.2011, 22:21:20 »
Jep ajattelin että mikä noiden suomenkielinen nimi on ja onko noille osille osanumero serviceboxissa? Riittääkö putsaus vai pitääkö vaihtaa. Miten onnistuu.

En ole noista ennen kuullut puhuttavan THP-moottorien yhteydessä.

Jännä että blow off valven sisuskalut voi vaihtaa VAGin vastaaviin joissa eri painearvo.
Peugeot 308 ll SW Allure Puretech 130 EAT8 -18
Entiset:
Peugeot 308 II SW Allure Puretech 130 EAT6 -17 Facelift
Peugeot 308 SW 120 VTi -09
Peugeot 307 1.6 SW -04

Pouseri

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 333
406 Coupe 3.0 V6 AT -01, 406 Coupe 2.0 -98, 207 RC -07
ex: 206 GTi -01, 406 SL 1,8 -99

Nemo

  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 614
Vs: 308 - Ajoittainen tehottomuus (THP)
« Vastaus #35 : 08.08.2011, 18:18:02 »
http://www.etuners.gr/en/index.php?s=4

No tuolta löytyi noille venttiileille osanumerot ja muutakin ohjetta. Venttiili joka päästää tankin höyryjä imusarjalle voi jäädä jumiin ja turbo painaa aukiolevasta venttiilistä painetta polttoainetankkiin.

Boost control valve taas voi likaantua öljytöhnästä / venttiilin juureen tullut naarmuja ja se voi jumittaa.
Peugeot 308 ll SW Allure Puretech 130 EAT8 -18
Entiset:
Peugeot 308 II SW Allure Puretech 130 EAT6 -17 Facelift
Peugeot 308 SW 120 VTi -09
Peugeot 307 1.6 SW -04

Penguin

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 4 800
Vs: 308 - Ajoittainen tehottomuus (THP)
« Vastaus #36 : 14.11.2011, 18:58:51 »
Auto: 2009 308 SW GT 1,6 THP 150 (käyttöönotto 30.06.2009).

Näin kauan se sitten kesti edellisestä korjauksesta, johon liittyen tämän ketjun aloitin 26.11.2010. Viime torstaina kun perässä oli 1500 kg painava perävaunu, iski risteyksestä lähtiessä täydellinen voimattomuus. Silloin epäilin ongelman aiheuttajaksi jumittavia perävaunun jarruja ja kun ongelma poistui n. 10 km ajon jälkeen, ei vikaa tullut sen enempää analysoitua. Tänä aamuna sama ongelma uudelleen, nyt ilman perävaunua, joten tiesin heti mistä on kyse. Iltapäivällä kävin AutoJalosella varaamassa ajan huoltoon (28.11.) ja luetuttamassa vikakoodit ja sieltähän löytyi vanha tuttu P2191, kuten viimeksikin joten kahden viikon päästä nähdään mitä sitten vaihdellaan.

Samalla reissulla kävin hakemassa Automaasta tulosteen kaikista toimenpiteistä mitä autolleni on heillä tehty. Edellisellä kerralla tämä tehottomuusongelma korjaantui seuraavien osien vaihdolla:
   0516L8 Pultti
   0816H9 Jakoketju
   0829G3 Kiristin
   081829 Luukku
   081830 Ohjain
   081831 Ohjain
   080677 Ruuvi
   080678 Pultti
   540812 Suojus
sekä työ 99541A. Korjaus on tehty tiedotteen B1EW010BQ0 mukaan ja laskutettu tästä on 414,20 €, josta työn osuus 318,63 €. Tämä siis meni takuuseen.

Tätä ennen ongelmaa on hoidettu jo 8.3.2010, jolloin tehtiin tiedotteen B1EW0108Q0 mukainen korjaus eli vaihdettiin jakoketjun kiristin 0829G3. Kokonaiskustannus 195,55 €, josta työn osuus 161,67 €.

Mitäpä tähän oikeastaan voisi muuta sanoa, kuin että vuoden moottori.

Nemo

  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 614
Vs: 308 - Ajoittainen tehottomuus (THP)
« Vastaus #37 : 14.11.2011, 21:01:56 »
Penguinin autoon ei ole tuon listan mukaan vaihdettu uudempimallista nokka-akselia, jakopyöriä eikä 'tiivistysholkkia'.

Kurkkaa service-boxista.

Edit: Löysin netistä 6/2011 rekisteröidyn 508 THP:n vin-numeron ja sen perusteella siinä autossa oli nuo uudet kilkkeet, samoin uusin öljypumppu joten luulisi että noissa on jo ongelmista päästy eroon sitten  :-\
« Viimeksi muokattu: 14.11.2011, 21:28:27 kirjoittanut Nemo »
Peugeot 308 ll SW Allure Puretech 130 EAT8 -18
Entiset:
Peugeot 308 II SW Allure Puretech 130 EAT6 -17 Facelift
Peugeot 308 SW 120 VTi -09
Peugeot 307 1.6 SW -04

Penguin

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 4 800
Vs: 308 - Ajoittainen tehottomuus (THP)
« Vastaus #38 : 14.11.2011, 21:55:27 »
Oliko nuo listaamasi uudemmat osat jo tarjolla vuosi sitten? Uskoisin, että siihen on kuitenkin vaihdettu kaikki se mikä tehtaan ohjeen mukaan on pitänyt vaihtaa. Tällä kertaa varmaan "arvotaan" uusi ohje ja saa sitten kahden viikon päästä nähdä mitä vaihdetaan.

Benkku

  • Vieras
Vs: 308 - Ajoittainen tehottomuus (THP)
« Vastaus #39 : 14.11.2011, 22:20:21 »
http://308gt.blogspot.com/2009/11/p-tronic-how-it-works.html#links

Tuolla bloggaajalla on ilmeisesti tietoa samasta vaivasta ja blow-off/dump-valve ilmeisesti syynä. Sitä voisit ehdottaa syyksi Automaassa.

'Biggyback systeemin' toiminta on kuvattu väärin. Tuollainen purkki ei tee mitään muuta kuin (yrittää) pidentää suihkutusaikaa, jonka moottorinohjain sitten takaisinkytkentätiedon perusteella lyhentää - jotta lambda-arvo saadaan pysymään kulloisenkin  kuormitustilanteen ohje-arvon alueella. Huijausta koko homma, jos/kun vakion ecun tiettyjä säätöjä ei rukata. Seurauksena yleensä STFT ja LTFT arvojen joutuminen vikakoodirajaan.


JPL

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 5 872
  • 407 3.0 V6 Sport
Vs: 308 - Ajoittainen tehottomuus (THP)
« Vastaus #41 : 15.11.2011, 07:44:07 »
THP alkaa tehottomana kuulostaa falskilta, vaikka yksittäistapauksia ovatkin.  Yksi syy pitää kiinni bensakrematorio-V6sesta ;)
- nautiskellen nyt tästä, on pakko vilkaista vielä kerran, kun pysäköin -

KTA

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 057
Vs: 308 - Ajoittainen tehottomuus (THP)
« Vastaus #42 : 15.11.2011, 12:35:56 »
Ei näitä nyt yksittäistapauksina voi pitää, jos foorumilla aktiivisesti keskustelevilla on 5 autoa ja kaikissa on ongelmia niin tuskin se sattumaa on. Tavallinen auton käyttäjä ei välttämättä huomaa mitään erikoista vaikka puolet tehosta puuttuisi ja moni ratkaisee pitkittyneen ongelman vaihtamalla autoa aika useat samalla myös merkkiä.

Benkku

  • Vieras
Vs: 308 - Ajoittainen tehottomuus (THP)
« Vastaus #43 : 15.11.2011, 16:51:10 »
Täälläpäin eräs erittäin pitkän linjan Peugeot autoilija/GTI aktiivi teki juuri niin, vaihtoi THP moottorisen GTI:nsä 1.4 TSI Skodaan.

_MikkoT_

  • Käyttäjä
  • **
  • Viestejä: 187
Vs: 308 - Ajoittainen tehottomuus (THP)
« Vastaus #44 : 16.11.2011, 12:15:52 »
Myös VAG konsernin 1,4 TSI (kaksoisahdetut esim. BMY) ja 1,6 FSI moottoreissa ollut ketjunvenymisiä. Tosin moottoriin on tehty rakenteellisia muutoksia, jotka ovat ongelmiin ilmeisesti auttaneet. Ketjun venymisen yhteydessä on myös havaittu nokka-akselin ketjupyörien ja kampiakselin ketjupyörän kulumista. Lisäksi säätyvissä imupuolen nokka-pyörissä ollut samanlaisia vikoja kuten pösön 2.2 bensakoneessa. VW:lla ongelmat koskevat tosin kylmää moottoria.
Seat Leon X-perience 2.0 TDI 4Drive 2015, Peugeot 207 1,4 16V 2006
Ex:Fiat Scudo Weekend 2.0 JTD 2004, Seat Exeo Style 2.0 TDI 2010, Volkswagen Golf 1.4 16V 2001,  Seat Toledo 1,9 TDI 2003, Peugeot 306 1,6 SR Style -96, Peugeot 309 1,6 GR -87