Kirjoittaja Aihe: 308 - Ajoittainen tehottomuus (THP)  (Luettu 95711 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Penguin

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 4 800
Vs: 308 - Ajoittainen tehottomuus (THP)
« Vastaus #45 : 16.11.2011, 15:46:45 »
Ei näitä nyt yksittäistapauksina voi pitää, jos foorumilla aktiivisesti keskustelevilla on 5 autoa ja kaikissa on ongelmia niin tuskin se sattumaa on. Tavallinen auton käyttäjä ei välttämättä huomaa mitään erikoista vaikka puolet tehosta puuttuisi ja moni ratkaisee pitkittyneen ongelman vaihtamalla autoa aika useat samalla myös merkkiä.

Yksittäistapauksia nämä eivät todellakaan ole, kun liikkeissäkin taistellaan samojen ongelmia kanssa esittelyautojen kohdalla. Mitä tulee tehon puuttumiseen, niin on se kyllä niin totaalista ainakin omassa autossani ollut, että sitä ei voi olla huomaamatta. Kun pienessäkin ylämäessä pitää kepittää 2-3 vaihdetta pienemmälle, että pysyy muun liikenteen tahdissa mitenkään, niin kyllä se tehottomuuden väkisin huomaa. Kun vika iskee päälle kerralla ja pois samalla tavalla, eli muutos ei ole pidemmällä aikavälillä tapahtuva, niin huomaaminen on erittäin helppoa. Toisaalta vuosi sitten tuo ei mennyt itsekseen pois lainkaan, nyt uutta on se että vika tulee ja menee, ainakin toistaiseksi. Tai ei varmaan se vika, mutta hätäkäyttötila menee päälle ja pois.

Legge

  • Vieras
Vs: 308 - Ajoittainen tehottomuus (THP)
« Vastaus #46 : 17.11.2011, 13:38:31 »
Toisaalta vuosi sitten tuo ei mennyt itsekseen pois lainkaan, nyt uutta on se että vika tulee ja menee, ainakin toistaiseksi. Tai ei varmaan se vika, mutta hätäkäyttötila menee päälle ja pois.

Sinänsähän tämä oire on hieman kumma, koska ainakin edesmenneessä 308 THP150:ssä tehoja oli kyllä selvästi enemmän käytössä kuin varsinaisessa vikatilamoodissa. Tehot tuli ja meni ilman vikailmoituksia, mutta vääntöhävikki oli sen verta suuri, että kytkin kärysi, kun yritti hieman jyrkemmästä mäestä lähteä liikkeelle.

Nemo

  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 614
Vs: 308 - Ajoittainen tehottomuus (THP)
« Vastaus #47 : 17.11.2011, 16:04:19 »
Oliko nuo listaamasi uudemmat osat jo tarjolla vuosi sitten? Uskoisin, että siihen on kuitenkin vaihdettu kaikki se mikä tehtaan ohjeen mukaan on pitänyt vaihtaa. Tällä kertaa varmaan "arvotaan" uusi ohje ja saa sitten kahden viikon päästä nähdä mitä vaihdetaan.

En tiedä onko ollut vuosi sitten mutta oheinen kuva kuitenkin valaisee enempi. Syötin hakuun farmari, vapaa-aika, THP 150 mallin. Päiväys siinä näkyy olevan 24.09.2011.

Peugeot 308 ll SW Allure Puretech 130 EAT8 -18
Entiset:
Peugeot 308 II SW Allure Puretech 130 EAT6 -17 Facelift
Peugeot 308 SW 120 VTi -09
Peugeot 307 1.6 SW -04

Penguin

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 4 800
Vs: 308 - Ajoittainen tehottomuus (THP)
« Vastaus #48 : 21.11.2011, 19:57:15 »
Sen sitten näkee mitä tehdään. Viikon sillä taas pääsikin ilman ryppyilyä, kun taas tänä aamuna täsmälleen samassa paikassa kääntyessä vt3:lta Kehä I:lle katosi tehot. Kehälle kun koitti kiihdyttää niin "ei tapahtunut mitään". Tällä kertaa vika katosi varsin nopesti, kun Leppävaarassa vanhalle Turuntielle kääntymisen jälkeen voimat palasivat takaisin.

Oireisiin myös tuntuu kuuluvan, että vian kadottua katoavat myös kaikki vikakoodit. Ei ainakaan helpota ongelman selvittämistä, mutta onneksi on viikko sitten todettu myös huollossa, että vikaa on. Pitää nyt vielä käydä tällä viikolla kyselemässä, jos vaikka tilaisivat jotain osia valmiiksi. Joka tapauksessa auto on varattu jo koeajoon sitä silmällä pitäen, että tuossa menee ainakin kaksi päivää.

Penguin

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 4 800
Vs: 308 - Ajoittainen tehottomuus (THP)
« Vastaus #49 : 27.11.2011, 00:45:22 »
Ajelin illlalla kohti Lahtea ja kääntyessä vt25:ltä vt4:lle Mäntsälässä katosi taas tehot eli meni hätäkäyttötilaan. Toisaalta kulkihan tuo vakkari päällä kuutosvaihteella tasaisesti 104 km/h eli sen mitä tuolla tiellä saikin ajaa. Kaasun jos polkaisi pohjaan, niin mitään muuta ei tapahtunut kuin ajotietokone näytti polttoaineen kulutuksen kasvavan hitaasti, nopeus ei sanottavasti muuttunut mihinkään. Siirtyessäni 46 km myöhemmin Lahdessa liittymärampille kohti vt12:sta ja kiihdyttäessä ramppia ylämäkeen tulivat tehot taas takaisin ja sen jälkeen seuraavat 100 km kaikki tuntui taas toimivan. Sitähän en tietty osaa sanoa menikö se hätäkäyttötila päälle tuossa Mäntsälässä vai jo aiemmin, kun tuota risteystä ennen ajelin 34 km vakkari päällä tasaista 84 km/h nopeutta. Liikkeelle lähtiessä ja vt25:lle kääntyessä kaikki kuitenkin toimi.

No maanantaihan tätä sitten ihmetellään ja huomenna olisi vielä sellainen parin sadan kilometrin reissu, jolla ehtii varmasti ryppyillä, jos on ryppyilläkseen.

Moottorin vikavalo ei muuten ole syttynyt kertaakaan, kun vuosi sitten. Vikakooditkin katoavat muistista, jos ei niitä lue silloin kun vika on päällä. Tänäänkään ei kotiin päästyäni löytynyt testerillä mitään vikaa, eikä muistiin jääneitä vikakoodeja.

KTA

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 057
Vs: 308 - Ajoittainen tehottomuus (THP)
« Vastaus #50 : 27.11.2011, 03:02:18 »
Kyllä tää nykyajan diagnostiikka on hienoa.

Tommi

  • Vieras
Vs: 308 - Ajoittainen tehottomuus (THP)
« Vastaus #51 : 27.11.2011, 11:11:08 »
Oireiden perusteella veikkaisin että nokkien ajoitus pielessä. Ajoituksen sekoaminen ei välttämättä tee vika koodia lainkaan, mutta testerillä kannattaa katkosa long time fuel trim arvo joka yleensä kohoaa reiluun 20% (tarkkaa % arvoa en muista) jolloin moottorin ohjainlaite vähentää tehoja, käytännössä turbon ei anneta nostaa ahtopainetta (heti kun kaasua painaa niin hukkaportti ohjataan auki).
Jos nokat eivät ole pahasti pielessä niin kyseinen oire poistuu kun autoa kuormittaa yhtämittaisesti pidemmän ajan. Eli ajaa maantiella vaikka 3 vaihteella "kaasupohjassa" n.1-2 min. Tai jos omistaa vikakoodien lukijan niin tyhjentää vikakoodit vaikka niitä ei siellä olisikaan. Samalla nollautuu myös pitkäaikainen seossuhteen itseoppiminen.
Tälläiset samaiset oireet oli omassa RC:ssä viime talvena, jos häiriökäyttö oli yhtämittaisesti pitkään päällä niin silloin saattoi tulla myös vikakoodi polttoaineen seossuhde liian laiha, tms... tarkkaa koodia en enää muista.
Ps. OBD autoista vikakoodien ei pitäisi hävitä itsestään muistista, eli jos ei näy hetkellisiä vikoja niin ei niitä silloin todennäköisesti ole koskaan ollutkaan.

Penguin

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 4 800
Vs: 308 - Ajoittainen tehottomuus (THP)
« Vastaus #52 : 27.11.2011, 14:39:59 »
Tuota samaa ajoituksen pielessä olemista minäkin veikkaisin, mutta sehän ei ole se varsinainen ongelma, vaan se että ajoitukset menevät itsestään pieleen.

Tiedetään ettei koodien ei pitäisi hävitä mihinkään, mutta häviävät. Kun lukee vikakoodit silloin kun oire on päällä, niin ne saa luettua. Vaikka ei nollaisi ja jatkaa vain ajamista, niin oireen kadottua ei noista samoista koodeista ole tietoakaan. Tämän on nyt jo merkkihuoltokin omin silmin nähnyt, niin loppui sielläkin vastaan väittäminen siitä etteivät ne mihinkään katoa.

Mitä tulee tuohon kuormittamiseen, niin eipä pari viikkoa sitten 1500 kg painava perävaunu perässä tuntunut vaikuttavan yhtään siihen poistuuko oire ja ainakin oli kuormitusta, kun ei meinannut loiviakaan mäkiä päästä ylös kuin nipin napin ykkösellä "kaasupohjassa".

JPL

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 5 876
  • 407 3.0 V6 Sport
Vs: 308 - Ajoittainen tehottomuus (THP)
« Vastaus #53 : 27.11.2011, 15:36:52 »
Uusin OBDScope-ohjelmisto näyttää tehon ja vääntömomentin, liitettynä Nokian E7aan BT-mokkulalla. Ehkä tuo voisi pika-apuna olla kätevä. PPS-kiinni ja testiajoa, niin näyttää varmasti, missä mättää. Tietenkin ollessaan tehot tallella arvot muistiin.
- nautiskellen nyt tästä, on pakko vilkaista vielä kerran, kun pysäköin -

Benkku

  • Vieras
Vs: 308 - Ajoittainen tehottomuus (THP)
« Vastaus #54 : 27.11.2011, 21:51:32 »
Mitään hyötyä kolmannen valmistajan momentin näyttävästä ohjelmistosta ei ole. Absoluuttisella tiedolla paljonko tehoa on saatavilla, ei vian selvittämiseksi myöskään tee mitään.

'Näyttää missä mättää'... Ilman massa pieni, mikä kyllä tiedossa, koska tehoa ei saada.

Premium

  • Vieras
Vs: 308 - Ajoittainen tehottomuus (THP)
« Vastaus #55 : 28.11.2011, 09:10:30 »
Kokeilin lukea käyntioireita ilman "ennakkoasenteita" ts. tietoa siitä että kaikkea on tapahtunut THP-moottoreille, ja niihin on tehty osanvaihtoja. Oireita luettuani tuntuisi kuitenkin siltä, että tässä tapauksessa ongelma on moottorin ohjauselektroniikassa. Ongelmat sopisivat sinänsä myös anturivikaan (esim. ahtopaineeen ilmaisinanturi tai ilmamassamittari) tai jonkun askelmoottorin  tms. ohjauslaitteen  toimintahäiriöön, mutta se, että vikakoodit nollaantuvat.... Sekin askarruttaa, miksi varoitusvalot eivät syty ??

Näkyykö muuten OBD-liitännästä ahtopaineen kehittyminen ajon aikana ? TM-kestotestin turboAstrasta ei löytynyt kaikkia tehoja (siis milloinkaan) ja koeajajat seurasivat ahtopaineita OBD-liitännästä. 

Penguin

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 4 800
Vs: 308 - Ajoittainen tehottomuus (THP)
« Vastaus #56 : 28.11.2011, 11:09:11 »
Vuosi sitten ainakin omassa yksilössäni oli jako pielessä, eikä vain jonkin elektroniikkaboxin mielestä, vaan ihan todellisuudessa. Tällä hetkellä auto on merkkihuollossa ihmeteltävänä ja väliaikatiedot kertovat, että näin on tälläkin kertaa.

Benkku

  • Vieras
Vs: 308 - Ajoittainen tehottomuus (THP)
« Vastaus #57 : 28.11.2011, 11:25:24 »
Näkyykö muuten OBD-liitännästä ahtopaineen kehittyminen ajon aikana ?

Näkyy toki, kierrosten ja kuormituksen funktionakin haluttaessa.

Penguin

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 4 800
Vs: 308 - Ajoittainen tehottomuus (THP)
« Vastaus #58 : 29.11.2011, 21:15:31 »
Jopas saatiin tästäkin show aikaiseksi.

Auto on nyt taas "korjattu" eli jako laitettu paikalleen ja lukituspultit vaihdettu. Muuttunut kiristysmomentti on väittämän mukaan otettu huomioon. Vikana oli 8,6° pielessä ollut jakopään ajoitus ja venynyt jakoketju. Ketju ei kuitenkaan ollut kuulemma niin paljon venynyt, että sitä olisi tarvinnut tehtaan ohjeiden mukaan vaihtaa. Kummallinen ketju, jos se venyy noin merkittävästi 25 tkm:n matkalla. Tuntuu siltä, että hihna olisi sittenkin parempi vaihtoehto. Ainakaan se ole aiemmista autoistani venynyt tai muuten aiheuttanut jakopään remontoinnin tai ajoitusten säätämisen tarvetta tuollaisella kilometrimäärällä.

Farssiksi homma meni, kun menin aamulla AutoJaloselle ja huollosta ilmoitettiin minulle, että homma on tehty, mutta eivät voi luovuttaa autoa minulle ennenkuin saavat maahantuojalta päätöksen meneekö takuuseen vai ei. Ikävä kyllä toiset avaimet olivat kotona, joten ei vaan voinut jättää avaimia odottamaan sitä päätöstä ja lähteä autolla töihin. Pelastus tuli liikkeen Peugeot-myyjän taholta, joka kävi avautumassa huollolle aiheesta ja hommasi avaimet minulle. Homma joko menee takuuseen tai tapellaan siitä että sen pitää mennä takuuseen.

Lisäys: Tuntui tuo taas kuntoon tulleen ja kulutuslukematkin ovat taas inhimillisiä. Aiemmin huomaamani kulutuksen putoaminen määräaikaishuollon yhteydessä ei ilmeisesti ollut siihen mitenkään yhteydessä, vaan taisi johtua siitä että jako oli pielessä. Ainakin kulutus vaihteli edes takaisin todella runsaasti tuolloin.
« Viimeksi muokattu: 29.11.2011, 21:20:53 kirjoittanut Penguin »

Premium

  • Vieras
Vs: 308 - Ajoittainen tehottomuus (THP)
« Vastaus #59 : 29.11.2011, 21:33:46 »
Ketjun venyminen liittyy yleensä siihen että kiristin ei toimi kunnolla eli ketju on "toispuoleisesti" löysällä. VW-konsernilla on huoltokutsu alkupään 1.2 TSI-moottoreille samasta syystä; tehdas pyrkii saamaan kiristimen ja ketjun vaihdettua ennen kuin ne tuottavat auton omistajalle huolia.