Kirjoittaja Aihe: 308 - Kaukovalot  (Luettu 9587 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

akyttala

  • Vieras
Vs: 308 - Kaukovalot
« Vastaus #30 : 09.12.2015, 12:13:35 »
Auto: 2008 308 1,6 VTi 120.

Onko kukaan saanut vielä asennettua fiksusti lisäpitkiä 308:iin? Rekisterikilpi on melkein maassa. Rekisterikilven tausta on myös aika lerpan tuntuista muovia ja lisävaloteline heiluu siinä melkoisesti, kun sovitin paikalleen. Puskuri näyttäisi melko työläältä purettavalta vain tutkimisen vuoksi, joten onko jossain puskurin sisällä/takana mahdollisesti rautaa, johon valot saisi jollain rakenneltua kiinni? ehkä johonkin valmiiden pulttien alle omatekoisilla raudoilla?

On kyllä toiseksi huonoimmat eurooppalaisen auton valot heti Citroen C4 Picasson jälkeen 308:ssa. 406 verrattuna huonot, Fiat Puntoon verrattuna onnettomat ja Saabilla sai jo parkkivaloilla yhtäpaljon näkyvyyttä, kuin 308 pitkillä valoilla. Lisäksi inhottavia heijastuksia tekee sivulle puita vasten, mutta 406 on samanlainen ominaisuus, joten lienee joku ranskalainen hienous.

jalat

  • Vieras
Vs: 308 - Kaukovalot
« Vastaus #31 : 09.12.2015, 15:21:15 »
Itse asentelin pari talvea sitten ja täytyy sanoa että maailma avartui ihan erilailla jälleen kerran.
Itse asennus oli helppo. Näissähän pääsee normaalit ajovalopolttimot vaihtamaan sen kummemmin mitään purkamatta. Nappasin releelle herätevirran vasemman pitkän plussalta. Nätisti kuorien johtoa ja uusi johto tinaten ympärille, sekä itsevulkanoituvaa teippiä päälle.

Itse releen sai nätisti kiinni siihen akun ja ajovalon väliseen tilaan. Ja varsinaiset virrat akulta releen kautta valoille. Akun napaan ei tarvinnut sen kummemmin koskea, koska akulta lähti plussa johonkin siinä akun päällä olevaan kanteen, josta se haaroittui muutamaan suuntaan. Siinä oli niitä lisähaarapaikkoja ja otin yhdestä sellaisesta suoraan lähtemään akkuvirran releen suuntaan ja toki oma sulake vielä väliin. Oli kyllä kivuton tuo sähköosuus. Johdot sai nätisti pujoteltua sopivista väleistä syylärin etupuolelle ja mustilla nippusiteillä sinne maskin ritilään kiinni, etteivät heilu ajossa ja nirhaudu poikki.

Sitten se lamppujen kiinnitys. Tässä alkuperäisessä 308:ssa kun tuo kilpi on niin alhaalla että kilventaustatelineen kanssa valot jää aika alas. Mutta en halunnut lähteä puskuria tai maskeja sen kummemmin porailemaan, joten asensin kilventaustatelineellä.  Facelift malliin olisi helpompi sijoittaa lisäpitkät.

En laittanut ylätuentaa ollenkaan, kun en ajele kuin lähinnä maanteitä. Valot pomppivat vähän joskus, mutta tosi vähän, kun on kireälle ruuvattu. Jos ajelee sorapätkillä tai lamput olisivat suuremmat (painavammat) kuin nuo hella comet ff200, niin laittaisin ylätuennat. Itse kilventaustelineen saa aika hyvin pultattua kiinni puskuriin, ilman että tarvitsee irroitella puskuria. Tosiaan ei sen kummempia tuentoja mihinkään rautapalkkeihin. Vain kiinnitys kilventaustatelineeseen ja teline puskuriin tarpeeksi leveillä pulteilla.

Aika alas nuo valot jäivät, mutta kyllä ne pimeää tietä ja pientareita sieltäkin hyvin suunnattuna hienosti valaisee. En näe liian alhaalla olevan ja mitenkään ongelmalliset sen takia.



ps. kuvan vaha on surkeaa. Älkää ostako ikinä.

« Viimeksi muokattu: 09.12.2015, 15:24:55 kirjoittanut jalat »