Kirjoittaja Aihe: Vaihteistoöljyt (automaattivaihteistot)  (Luettu 79187 kertaa)

0 jäsentä ja 2 Vierasta katselee tätä aihetta.

antsu

  • Vieras
Vs: Vaihteistoöljyt (automaattivaihteistot)
« Vastaus #15 : 04.01.2014, 10:44:33 »

Kiinnostaisi tietää mitä eroa luokituksissa ja käyttötarkoituksissa on esim. Mobilin tuotteissa ATF 220, 320, 3309 ja LT71141 kesken? AL4-laatikon ollessa kyseessä kiinnostaa eroavuudet peilattuna LT71141-laatuun nähden.
Maallikkona kiinnostaisi tietää mitä eroja noissa öljyissä on ja miksi ne ei sopisi ko. laatikkoon.


En minäkään tiedä, mutta Hyundain laatikkoon ME-Auto kielsi laittamasta 220 sen sähkönjohtavuuden takia. Piti laittaa 320 ja se toimikin nikottelematta. http://www.mobil.fi/Finland-Finnish-LCW/heavydutyoils_products_power-steering.aspx

Salmiakkipatonki

  • Vieras
Vs: Vaihteistoöljyt (automaattivaihteistot)
« Vastaus #16 : 14.01.2014, 01:45:09 »
Automaattivaihteiston öljynvaihto olisi kesäautoon ajankohtainen, kun ei tuo talvi näytä kunnolla pääsevän käyntiin. Vähän isommassa erässä olisi tarjolla edullisesti saksalaista Ravenol automaattivaihteistoöljyä, joka täyttää mm. seuravat vaatimukset:
Peugeot AL4 PR 9736.22
Citroen AL4 PR 9736.22
ATF LT 71141
Renault DPO.

Speksit ja hinta ovat kohdallaan, mutta onko kenelläkään kokemusta ko. litkun käytöstä ja käyttäytymisestä? Sekä Pösö että Citroen suosittelevat vain Essoa (LT71141),  Rellu taas suosittelee Elfin Renaultmatic D3:sta. Samasta laatikostahan on kuitenkin kyse AL4=DPO. Myös muita vaihtoehtoja öljyksi toki on, mutta nyt kiinnostaa tuo Ravenol ja kokemukset siitä.

antsu

  • Vieras
Vs: Vaihteistoöljyt (automaattivaihteistot)
« Vastaus #17 : 14.01.2014, 09:46:24 »
Minä ainakin olen niin epäluuloinen, että sijoittaisin muutaman lisäkympin öljyyn, joka tiedetään varmasti toimivaksi. Kokemusta on epäonnistuneistakin öljynvaihdoista, tosin manuaaliaskista :(

Janne L

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 952
Vs: Vaihteistoöljyt (automaattivaihteistot)
« Vastaus #18 : 14.01.2014, 10:59:15 »
Olen vuoden aikana vaihtanut öljyt AL4:een neljästi ja siihen menestyksellisesti käyttänyt Valvolinen öljyä (motonet) ja kolme edellistä meni Gulfin multivehicle -öljyillä (4litraa/kannu, osaset) ja se on hinnaltaan edullista. Väri on valmiiksi hailakan ruskeaa kun normaalisti on totuttu viininpubaiseen sävyyn. On toiminut hyvin ja aion käyttää jatkossakin. Täyttömäärä on noin kolme litraa, joten se on sopiva pakkauskoko myös.
Audi A4 Tdi Q

martymcfly

  • Vieras
Vs: Vaihteistoöljyt (automaattivaihteistot)
« Vastaus #19 : 22.02.2014, 08:36:38 »
Auto Peugeot 5008 HDI 163 Aut 2011, ja ilmeisesti auton ollessa Euro 5 päästöluokkaa automaattiöljyn tulisi olla tyypiltään AW-1, eikä Euro 4 autoihin tarkoittettua "perinteistä" JWS 3309:ä?  Kuinka ollakaan AW-1 öljy on kiven alla, paitsi tietysti marmorilla, josta siitä veloitetaankin sitten järkyttäviä hintoja. Motonetissä (Vantaalla) eilen pyörittelivät päätään ihmeissään asiasta, ja löivät kouraan kuitenkin Mobil ATF 3309:ä ja käskivät palauttaa (avaamattomana ::)) jos ei kuitenkaan käy.

Ja miten tuo päästöluokka (eli Euro 4 vs Euro 5) voi ylipäänsä vaikuttaa vaihteistoöljyyn? En jaksa mitenkään uskoa että Euro 5 autojen myötä Aisin olisi kuitenkaan tehnyt mitään muutoksia vaihdelaatikkoon jotka vaatisivat toisenlaista öljyä? Anyone?

Tämä esimerkki näyttäisi sopivan molemmille, mikä voisi antaa viitettä siitä, että eroa ei ole: http://www.valvoline.fi/tuoteselosteet/Valvoline%20MaxLife%20ATF.pdf

JPL

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 5 873
  • 407 3.0 V6 Sport
Vs: Vaihteistoöljyt (automaattivaihteistot)
« Vastaus #20 : 22.02.2014, 08:44:09 »
99,99 % pitäisi sopia tuo Motonetin Mobili. AW-1 on purkitettu juhlalliseen hintaan PSA/Citroen-logoiseen purkkiin, alle satasen litra  ;).
- nautiskellen nyt tästä, on pakko vilkaista vielä kerran, kun pysäköin -

Timppa71

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 340
  • Peugeot 508, Citroen C3, Peugeot 206
Vs: Vaihteistoöljyt (automaattivaihteistot)
« Vastaus #21 : 22.02.2014, 09:39:46 »
...
Ja miten tuo päästöluokka (eli Euro 4 vs Euro 5) voi ylipäänsä vaikuttaa vaihteistoöljyyn? En jaksa mitenkään uskoa että Euro 5 autojen myötä Aisin olisi kuitenkaan tehnyt mitään muutoksia vaihdelaatikkoon jotka vaatisivat toisenlaista öljyä? Anyone?
...

Tuskin vaihteistoon on tehtykään mitään muutoksia, mutta se mihin öljy voi vaikuttaa on sen "viskositeetti" (tms), jolloin öljy "vastustaa" vähemmän ja näin vaikuttaa päästöihin alentavasti. Onhan moottoriöljyissäkin vastaavia "fuel saver" öljyjä...

Edit: Öljyistä ja niiden spekseistä löytää ihan mitä vain. Tässä taas esimerkki jossa JWS3309 ja AW-1 öljyt ovat eri tavaraa: http://www.granvilleoil.com/downloads/Which-Transmission-Fluid.pdf

Samalla tuosta käy ilmi, että mm. GM:n käyttämä AW-1 öljy (93 165 147) on listattu eri tavaraksi kuin JWS3309.

Tuota Max Lifeä en ainakaan laatikkooni laittaisi vaikka on muka hyväksyttykin. Muistaakseni tuolle öljylle ei ainakaan vielä jokunen vuosi sitten löytynyt mitään "faktaa" tuolle JWS3309 luokitukselle vaikka se olikin purkin reunaan painettu. En nyt jaksa etsiä tuota uudelleen. Saattaa tosin olla, että tämä tilanne on jo parantunut/ korjaantunut...
« Viimeksi muokattu: 22.02.2014, 09:48:22 kirjoittanut Timppa71 »

Janne L

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 952
Vs: Vaihteistoöljyt (automaattivaihteistot)
« Vastaus #22 : 22.02.2014, 09:59:07 »
Kumpaa käyttäisitte jos ei olisi kuin kaksi vaihtoehtoa; käytetty vanha öljy vai uusi JWS -öljy?
Audi A4 Tdi Q

martymcfly

  • Vieras
Vs: Vaihteistoöljyt (automaattivaihteistot)
« Vastaus #23 : 22.02.2014, 10:30:53 »
^Juuri vähän noin mietin itsekin, etenkin kun autolla on ajettu 127tkm samoilla laatikkoöljyillä.

Benkku

  • Vieras
Vs: Vaihteistoöljyt (automaattivaihteistot)
« Vastaus #24 : 22.02.2014, 11:32:27 »
Kumpaa käyttäisitte jos ei olisi kuin kaksi vaihtoehtoa; käytetty vanha öljy vai uusi JWS -öljy?

Lähtökohtaisesti automaattivaihteistoon ei tule täytöksi laittaa sinne sopimatonta öljyä. AW vaihteistoihin ei tuota JWS-3309 ole luokiteltu, vaan JWS-3324 eli Dexron VI laatu, jonkaa Aisin-Warner listaa AW-1 öljyksi.

esim. Mobililla ATF-3324

6-vaihteiseen siis eri öljy kuin 5-vaihteiseen.
« Viimeksi muokattu: 22.02.2014, 11:40:27 kirjoittanut Benkku »

Janne L

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 952
Vs: Vaihteistoöljyt (automaattivaihteistot)
« Vastaus #25 : 22.02.2014, 17:08:36 »
Ensimmäistä kertaa kuulen että Peugeotilla on viisi vaihteinen automaatti?
Sekoitatko vahingossa euro5 -luokkaan?

« Viimeksi muokattu: 22.02.2014, 17:12:34 kirjoittanut Janne L »
Audi A4 Tdi Q

Benkku

  • Vieras
Vs: Vaihteistoöljyt (automaattivaihteistot)
« Vastaus #26 : 22.02.2014, 17:44:26 »
En, vaan nimenomaan Aisin Warnerin 5-vaihteista vs. 6-vaihteista tarkoitan - riippumatta vaihteistoa käyttävästä tehtaasta/automallista.

martymcfly

  • Vieras
Vs: Vaihteistoöljyt (automaattivaihteistot)
« Vastaus #27 : 22.02.2014, 18:22:58 »
6-vaihteiseen siis eri öljy kuin 5-vaihteiseen.

No joo, tästähän ei ollutkaan kysymys tai edes epäselvyyttä, vaan siitä, että sama Aisinin 6-vaihteinen AWTF-80 löytyy esim. 407 HDi 136:sta (Euro 4) ja 5008 HDi 163:sta (Euro 5). Jos (kun?) kerran vaihdelaatikko on sama, niin miksi niissä kuitenkin pitää käyttää eri öljyjä? Se, että moottoreissa on pieniä eroja ei pitäisi mitenkään liittyä siihen, että vaihdelaatikoissa - jotka siis on käsittääkseni samoja (AFTF-80) - pitäisi käyttää eri öljyjä?

Benkku

  • Vieras
Vs: Vaihteistoöljyt (automaattivaihteistot)
« Vastaus #28 : 22.02.2014, 19:05:32 »
Vaihteisto ei ole 508 mallissa täysin sama, kitkamateriaalit mm. eroavat. Muuttivat joskus 2011 rakennetta.

Janne L

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 952
Vs: Vaihteistoöljyt (automaattivaihteistot)
« Vastaus #29 : 22.02.2014, 19:27:14 »
Onko viitata johonkin dokumenttiin tässä? Onhan siellä epäilemättä jotain muuttunut jos öljykin on eri. Mutta silti, kyse on öljysuosituksesta. Löytyykö jostain lukuarvoja näistä kahdesta öljystä?
Audi A4 Tdi Q