Eipä ole tullut juuri ABS-jarrujen kanssa puuhailtua. Kaverin vm 1995:n 405:n jarrujärjestelmän kyllä ilmasin takajarrusatuloiden ja nesteen vaihdon yhteydessä, mutta ko. Boschin ABS-yksikköä ei tarvinnut/voinut erikseen ilmata. 405:ssä on ilmeisesti (Haynesin oppaan mukaan) käytetty kolmea erilaista ABS-järjestelmää: Bendixin integroitu ja sekä Bendixin että Boschin "erilliset" järjestelmät.
1) Bendixin integroitua järjestelmää on asennettu vuosimalliin 1993 saakka vakiovarusteena. Siinä jarrupoljin vaikuttaa suoraan hydrauliseen yksikköön, joka korvaa tavallisen jarrujärjestelmän jarrupääsylinterin ja jarrutehostimen. N. 158-183 barin paineen kehittää sähköpumppu. Järjestelmän monimutkaisuudesta ja korkeasta käyttöpaineesta johtuen ilmaukseen tarvitaan erikoistyökaluja ja painemittareita.
Sen vuoksi ko. jarrujärjestelmällä varustettuun autoon tehtävät putkien, letkujen ja muiden osakomponenttien irrottamista vaativat korjaustoimenpiteet, mukaan lukien ilmaus, on suoritettava korjaamolla. Väärin suoritettuna korjaustoimenpiteet voivat johtaa ruumiillisiin vammoihin tai järjestelmän toimimattomuuteen kriittisellä hetkellä.2) Bendixin erillistä ABS-järjestelmää on asennettu lisävarusteena joihinkin malleihin. Tässä tapauksessa ABS-järjestelmän osat on asennettu toimimaan yhdessä perinteisen jarrujärjestelmän komponenttien kanssa eli järjestelmä hyödyntää jarrupääsylinterin ja jarrutehostajan tuottamaan käyttöpainetta, jolloin jarrujärjestelmän voi turvallisesti ilmata perinteisin menetelmin. Bendixin hydraulisen ABS-yksikön yhteydessä on kaksi ilmausruuvia.
3) Boschin erillistä 2E -ABS-järjestelmää on asennettu tiettyihin uudempiin autoihin vuosimallista 1993 lähtien ja siihen pätevät samat tiedot kuin em. mainittuun Bendixin erilliseen ABS-järjestelmään. Boschin hydraulisen ABS-yksikön yhteydessä ei ole ilmausruuveja.
Ennen ilmausta on sytytysvirta kytkettävä pois ja Bendixin ja Boschin erillisten ABS-järjestelmien hydrauliset yksiköt kytkettävä irti irrottamalla sähköliitin. Sen jälkeen ilmauksen voi suorittaa tavalliseen tapaan seuraavassa järjestyksessä:
- tavallinen jarrujärjestelmä ilman ABS:ää:
1) Oikea takajarru.
2) Vasen etujarru.
3) Vasen takararru.
4) Oikea etujarru.
- Bendixin erillinen ABS-järjestelmä:
(3-pinninen ruskea sähköliitin irrotettuna ABS-yksiköstä ja sytytysvirta pois kytkettynä)
1) Kauimpana jarrupääsylinteristä oleva takajarru.
2) Lähimpänä jarrupääsylinteriä oleva takajarru.
3) Kauimpana jarrupääsylinteristä oleva etujarru.
4) Lähimpänä jarrupääsylinteriä oleva etujarru.
5) Hydraulinen ABS-yksikkö.
- Boschin erillinen ABS-järjestelmä:
(sähköliitin irrotettuna ABS-yksiköstä ja sytytysvirta pois kytkettynä)
1) Vasen etujarru.
2) Oikea etujarru.
3) Vasen takajarru.
4) Oikea takajarru.
Mikäli Boschin järjestelmän ilmaamisessa on vaikeuksia käyttäen yllä olevaa järjestystä, voidaan ilmausta yrittää myös seuraavassa järjestyksessä:
1) Oikea takajarru.
2) Vasen takajarru.
3) Vasen etujarru.
4) Oikea etujarru.
Ilmauksen päätteeksi on muistettava kytkeä takaisin ABS-yksikön sähköliitin.
Nämä ohjeet perustuvat Haynesin englanninkielisen 405-korjausoppaan tietoihin.
Bendixin erillinen ABS-yksikkö:
Boschin erillinen ABS-yksikkö (1996 405 2.0 GTX):