Ongelma:
Auto: 1990 309 1,6 (polttoaineen suihkutus).
Käynnistäessä "Stop" -valo jää palamaan -> sammuu kun kierrokset käyttää ~2500-3000 (laturi alkaa lataamaan). Epäilykset kohdistuivat laturin "herätteeseen" (=magnetointi) ja mittasin herätepiuhan ja maan välisen jännitteen virtojen ollessa päällä; ~0,4V.
Eikös tuon pitäisi olla aika lähelle akkujännite, vai onko pösössä joku ihan eri systeemi kuin aikaisemmissani autoissa (heräte kulkee akulta virtalukon ja latausvalon kautta laturille)?
Ratkaisu:
Purin mittariston auki ja hetken aikaa yleismittarin kanssa siinä ynnäilin. Väli mittaristo - laturi oli ok. (johto "7A"), mutta latausvalon polttimen "virtalukon puoleisen" navan ja virtalukolta mittaristoon tulevan johtimen välillä oli melkein 100 ohmin resistanssi
Syy: Mittariston takaa oli latauksen varoitusvalolta lähtevä kuparikisko miltei katki. Virta kulki tuosta sen verran, että akun ~12voltista oli laturin päässä "jäljellä" tuo 0,40v
Ratkaisu: Tinasin latausvalon navasta hyppylangan tuonne virtalukolle menevään johtimeen.
Seuraus: Virrat päälle -> latausvalo palaa, sekä laturille tulee akkujännitteen suuruinen jännite. Kun auton käynnistää, lähtee laturi välittömästi lataamaan (ennen sai käyttää tuolla 3000RPM).