Kirjoittaja Aihe: 309 - Stop-valo jää palamaan käynnistyksessä ja sammuu kierroksilla (laturi)  (Luettu 2805 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

aylaoutinen

  • Vieras
Ongelma:

Auto: 1990 309 1,6 (polttoaineen suihkutus).

Käynnistäessä "Stop" -valo jää palamaan -> sammuu kun kierrokset käyttää ~2500-3000 (laturi alkaa lataamaan). Epäilykset kohdistuivat laturin "herätteeseen" (=magnetointi) ja mittasin herätepiuhan ja maan välisen jännitteen virtojen ollessa päällä; ~0,4V.

Eikös tuon pitäisi olla aika lähelle akkujännite, vai onko pösössä joku ihan eri systeemi kuin aikaisemmissani autoissa (heräte kulkee akulta virtalukon ja latausvalon kautta laturille)?

Ratkaisu:

Purin mittariston auki ja hetken aikaa yleismittarin kanssa siinä ynnäilin. Väli mittaristo - laturi oli ok. (johto "7A"), mutta latausvalon polttimen "virtalukon puoleisen" navan ja virtalukolta mittaristoon tulevan johtimen välillä oli melkein 100 ohmin resistanssi  

Syy: Mittariston takaa oli latauksen varoitusvalolta lähtevä kuparikisko miltei katki. Virta kulki tuosta sen verran, että akun ~12voltista oli laturin päässä "jäljellä" tuo 0,40v

Ratkaisu: Tinasin latausvalon navasta hyppylangan tuonne virtalukolle menevään johtimeen.

Seuraus: Virrat päälle -> latausvalo palaa, sekä laturille tulee akkujännitteen suuruinen jännite. Kun auton käynnistää, lähtee laturi välittömästi lataamaan (ennen sai käyttää tuolla 3000RPM).

Benkku

  • Vieras
Hakua kehiin, löytynee tarinaa liittyen kenttädiodeihin.

aylaoutinen

  • Vieras
Varmistetaanpa vielä. Palaahan laturin varoitusvalokin, kun kirjoitat vain stop-valosta...ettei ensin mainittu vain ole nyt syynä.

Ei. Sehän tässä mystistä onkin. Valo sen sijaan palaa hetken aikaa himmeästi, kun nostaa vähän kierroksia ja vääntää virrat pois (eli polttimo lienee hyvin pitkälti ehjä). Mutta latausvalo ei tosiaan pala virtojen ollessa päällä.

Lähinnä nyt kiinnostaa se, pitäisikö siihen laturiin menevään herätepiuhaan tulla ~+12v virtojen ollessa päällä vai meneekö heräte jonkin elektroniikan läpi ensin? Täytynee purkaa kojelauta ja tutkia.. Osaako joku heittää lonkalta, minkä sulakkeen kautta tuo heräte kulkee?