Kirjoittaja Aihe: 405 - Kytkin (muovinen vaijerilukko)  (Luettu 7508 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

tomijm

  • Vieras
405 - Kytkin (muovinen vaijerilukko)
« : 27.09.2005, 20:51:27 »
Prkl, eilen paukahti tuommoinen. Hain tänään uuden maahantuojalta ja aloitin tuhertamisen jalkatilassa. 2,5 tunnin tuskan takana oli kokeilut:
- ensin muovi vaijeriin kiinni: ei saanut millään pedaalin koukkuun pujotettua.
- pujotus ensin koukkuun: ei saanut millään kammettua osaa oikeaan paikkaan ja tappia koloon, eikä saanut vaijeria lukittua prikalla.

Onko tuohon joku kikka/niksi, jolla tuon homman saan huomenaamulla tehtyä ilman suuren suurta hatutusta ja tuskaa?

SamiK

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 12 146
  • Kuolema kuittaa univelat...
Vs: 405 - Kytkin (muovinen vaijerilukko)
« Vastaus #1 : 28.09.2005, 07:10:17 »
Lainaus käyttäjältä: Tonilind
Taitaa olla vastaava kuin 309:ssäkin. Kaverilta petti myös muistaakseni tuo muoviosa. Osti uuden tarvikevaijerin Motonetista. Ainakin niin tuo ongelma varmaan ratkeaa, että irrotat vaijerin myös toisesta päästä. Huomioi sen paikka eli mihin kohtaan vaijeri on säädetty.

Eiks se irtoa siitä toisesta päästä ihan pujottamalla? en ole varma. mutta siitä olen että lukitus klipsi kiinni muoviosaan ja sitten muoviosa kiinni polkimeen, sen jälkeen vaijeri kiinni ihan vaan painamalla (klik ääni) ja sitten toinen pää paikalleen...
« Viimeksi muokattu: 25.02.2008, 04:26:56 kirjoittanut Tonilind »
Kiittämättömyys on maailman palkka. Mikään hyvä ei kestä ikuisesti, vain kurjuus on pysyvää.

Owdy

  • Vieras
Vs: 405 - Kytkin (muovinen vaijerilukko)
« Vastaus #2 : 18.06.2006, 11:11:44 »
Ongelma:

Auto: 1989 405.

Kytkin lasahti pohjaan ja sinne velttona jäi. Olisko vaijeri poikki tms. Onko iso homma vaihtaa itse vai hinaanko korjamoon?

Eipä hinata tarvitse kun pykälät menee manuaalivaihteisissa ilman kytkimen polkemistakin sisään! Ettei olisi vaijeri jotenkin lähtenyt "sijoiltaan", muistelisin että tälläsistä ongelmista jotkut puhui joskus, sieltä polkimen päästä? Ei se kyllä kauhean vaikea ole vaihtaa.

Näin näyttäs tapahtuneen. Mitenhän sen saa takas paikalleen. Vaijerin päässä on joku mollukka ja polkimessa joku valkonen hässäkkä johon se vissiin pitäs kiinnittää. Ei vaan o hajuakaan miten se pitää siinä olla ja veijeri ei tunnu liikkuvan pätkääkään.

Eiköhän siinä ole muovinen vaijeri kiinnityspalikka rikki.

Ok, kumman noista tarvitsee?


www.kaiknuutila.fi

21966   Kytkinpolkimen vaijerilukko alkuper. 3.20 €
21967   Kytkinpolkimen vaijerilukko metallikiinnikkeellä 4.60 €

Ratkaisu:

Ok, se valkoinen osa ei ollutkaan rikki vaan vaijeri oli vaan pompannut ulos sieltä. Ilmeisesti väljä tai sitten vastus on liian kova.

eki

  • Vieras
Vs: 405 - Kytkin (muovinen vaijerilukko)
« Vastaus #3 : 25.06.2006, 20:34:35 »
Se muovinen palikka ei hajoa, jos kytkinmekanismit ovat kunnossa. Liiallinen jäykkyys hajottaa sen eli kannattaa ainakin tarkastaa onko vaijeri herkästi liikkuva, jos ei, niin vaihtaa tai öljyää vaijerin. Jumittaminen voi johtua myös kytkimestä.

Jos liiallista jäykkyyttä ei korjata voi uusikin muovipalikka hajota lyhyenkin ajan kuluessa. Metallikiinnike kestää tietysti huomattavasti paremmin, Knuutilalta kannattaa kysyä tarkemmin metallikiinnikkeen sopivuudesta omaan autoon.

Vaijerin läpivienti on rintapellissä  läsähtäneen kytkinpolkimen kohdalla ja vaijeri päättyy vaihdelaatikon päällä olevaan kytkimen käyttövipuun.

Jos sen vaijerin päällä on nylonkuori (eli ihan vaijerin päällä ennen vaijerinkuorta), ei kannata öljytä koska se ei kestä. Silikoonilla voi kokeilla rasvata mutta se kun tuppaa haihtumaan...

alek

  • Vieras
Vs: 405 - Kytkin (muovinen vaijerilukko)
« Vastaus #4 : 12.08.2006, 17:23:10 »
Ongelma:

Auto: 1991 405.

Tuossa viikko takaperin meni kyseinen pala rikki, jouduin tekemään väliaikaisen patentin siihen palaan. Paksua rautalankaa päähän, joka toimikin nyt viikon päivät. Kunnes muovi halkes taas tänään. Noh uusi pala on tuossa jo hankittuna, mutta se ei oikein mennyt sinne paikoilleen yhtä helposti kuin tuo oma patentti. Tuntuisi, että joutuu purkamaan se koko poljinyhdistelmän pois, että sen palan saa siihen kytkinpolkimen "koukkuun" ensin kiinni, ja sitten vasta upotettua siihen kytkinvaijerin päälle, onko näin?

Vinkkejä miten saisi tuon sinne, ilman purkamatta suurempia?

Ratkaisu:

Noniin, kävihän se homma maailman helpoiten taas kun tiesi mitä tehdä. Vaikka homma onkin maailman yksinkertasin, ni jatkossa muutkin amateurit saa heti vaihdettua eikä kahta päivää revi käsiään siellä. Aikaa tosiaan ei mennyt paria minuuttia kauempaa.

Hommaan tarvitaan:
2x16mm lenkkiä (paras jos räikkälenkit)
1x10mm lenkki

- Reletelineen saa pois pultin tieltä avaamalla yhden mutterin
- Pitkä pultti pois poljinkompleksista.
- Nyt koko poljinkompleksi laskeutuu alaspäin, joilloinka uuden muovipalikan voi "ripustaa" siihen kytkinpolkimen koukkupäähän.
- Opastaa muovipalikan siihen kytkinvaijerin päälle
- Poljinkompleksi takaisin paikoilleen, ja pitkä pultti takaisin kiinni.
- Muovipalikan lukko kiinni normaalisti työntämällä se muovipalikassa oleviin merkkeihin
- Viimetteessä kuvassa näkyy lopputulos sitten.

mko73

  • Vieras
Vs: 405 - Kytkin (muovinen vaijerilukko)
« Vastaus #5 : 14.08.2006, 17:15:52 »
Kytkinpoljinta ei tarvitse poistaa, eikä tehdä mitään muutakaan kummempaa. Vaihdoin omaani palasen pari vuotta sitten, eikä hommaan mennyt kuin puolisen tuntia. Ikävä kyllä en muista kuinka homma kävi, paitsi, että polkimelle ei tarvinnut tehdä mitään, vaikka olin itsekin niin aluksi luullut.

Asennus helpottuu satakertaisesti jos ottaa sen kytkinpolkimen pultin pois, jolloin kytkinpoljinta voi siirtää hiukan ylemmäksi. Itse yritin ensin pari iltaa irroittamatta kytkinpoljinta kunnes hokasin sen irroittaa. Ei ole kuin yhdellä mutterilla kiinni... Homma sujui sen jälkeen muutamassa minuutissa, joten onnistuu mainiosti tienvieressä.

405GLX

  • Vieras
Vs: 405 - Kytkin (muovinen vaijerilukko)
« Vastaus #6 : 29.12.2007, 14:59:32 »
Ongelma:

Auto: 1992 405 GLX 1,9i.

Pösöstä levis joko kytkinvaijeri, tai sitten se todella pieni muovinippeli siitä kytkimestä. Tilanne on tämä, huomenna muutto, ylihuomenna oli tarkoitus ajaa autolla 400km päähän. Joten se auto olis todella tärkeä saada tänään kuntoon mikäli mahdollista. Mikäli jollain oulun alueen Pösöforumilaisella löytyy nuo osat nurkista ja on halu tehdä helppoa rahaa heittämällä ne paikalleen niin viestiä tähän. Hyväntekeväisyyttä ei tarvitse suorittaa, maksan ihan kelpo korvauksen tuosta. Niin ja asialla on todellakin kiire, joten nopeita vastauksista niiltä tähän jotka pystyy/haluaa auttaa.

Ratkaisu:

Se kytkimen muovinippeli oli mennyt.

ToniL

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 8 152
    • http://peugeot505.info
Vs: 405 - Kytkin (muovinen vaijerilukko)
« Vastaus #7 : 29.12.2007, 15:30:01 »
Pösöstä levis joko kytkinvaijeri, tai sitten se todella pieni muovinippeli siitä kytkimestä.

Kaverin 309:stä hajosi aikoinaan se kytkinvaijerin päässä oleva muoviosa, jolla vaijeri kiinnittyy polkimeen. Lieneekö sama vika tässä tapauksessa? Hän muisteli, että vaijeri saatiin mahdollisesti väliaikaisesti kiinnitettyä polkimeen rautalangalla, muttei ollut ihan varma asiasta. Saattaa lisäksi olla, että vaijeria jouduttiin säätämään tiukemmalle vaihteiston päässä olevasta vaijerin kiinnityksestä (mutterisäätö), jotta kytkin saatiin toimimaan kunnolla tuolla väliaikaisella kiinnitysratkaisulla.

Kannattaa tutkia tuotakin vaihtoehtoa korjausvaihtoehtoa, jollei osia löydy ja autolla on pakko päästä ajamaan.

Varaosalista kytkinpolkimesta
Varaosalista kytkimestä
« Viimeksi muokattu: 25.02.2008, 04:31:56 kirjoittanut Tonilind »
"About the only thing it can't outrun is its shadow." - Peugeot-mainos
3 x 1985 505 Turbo Injection + 1986 505 Turbo Injection + 1985 505 GRE + 1989 309 1,6 XL Look + 1996 405 2,0 GTX Style + 1995 306 1,8 ST + 1997 306 2,0 GTI-6 + 2000 306 1,4 XN Cristal + 2001 306 2,0 GTI-6 + 2006 Expert Van 2,0 HDi 95 + 2009 Boxer 3 Van 2,2 HDi 120
Sivusto ja foorumi 505-harrastajille: peugeot505.info

ToniL

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 8 152
    • http://peugeot505.info
Vs: 405 - Kytkin (muovinen vaijerilukko)
« Vastaus #8 : 29.12.2007, 15:54:01 »
No sain tuota tarkemmin kateltua niin se muovinippeli näytti täysin ehyeltä. Kytkinvaijeria vaan en nähnyt missään, joten eiköhän se vika ole siinä. Ja poljin myös aivan löysä, eli kun nostan ylös niin tipahtaa lattialle.

Kannattaa vaijerinkin ehjyys vielä varmistaa, voihan se olla vain irronnutkin.

Asiaan liittyvää juttua täältä:

http://peugeot-foorumi.com/index.php?topic=6546.0

Sportpugista:

http://www.sportpug.com/spforum/index.ph?board=12;action=display;threadid=22024
http://www.sportpug.com/spforum/index.ph?board=12;action=display;threadid=17336
http://www.sportpug.com/spforum/index.ph?board=12;action=display;threadid=18547

Vanhasta 405-foorumista:

http://peugeotsivut.hyperboards.com/index.php?action=view_topic&topic_id=1745
http://peugeotsivut.hyperboards.com/index.php?action=view_topic&topic_id=2505
« Viimeksi muokattu: 09.03.2012, 13:38:45 kirjoittanut ToniL »
"About the only thing it can't outrun is its shadow." - Peugeot-mainos
3 x 1985 505 Turbo Injection + 1986 505 Turbo Injection + 1985 505 GRE + 1989 309 1,6 XL Look + 1996 405 2,0 GTX Style + 1995 306 1,8 ST + 1997 306 2,0 GTI-6 + 2000 306 1,4 XN Cristal + 2001 306 2,0 GTI-6 + 2006 Expert Van 2,0 HDi 95 + 2009 Boxer 3 Van 2,2 HDi 120
Sivusto ja foorumi 505-harrastajille: peugeot505.info